16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

[Opgelost] ML Boot partitie vergroten: "Schijf k.n.worden gedeactiveerd"

Ik doe waarschijnlijk iets fout. Ik heb een Macbook met een interne SSD (128GB) in 2 partities: Boot (70GB) en Data (58 GB). Boot zit bijna vol dus ik wil die 90GB maken.

Net zoals ik met SL altijd heb gedaan in dit soort gevallen:
    1. Start ik opnieuw op van een eerder gekloonde Boot partitie op een externe USB schijf
    2. maak ik met CCC een nieuwe kloon van Boot op een tweede USB schijf
    3. gebruik ik Disk Utility om de twee partities te verwijderen
    4. maak ik 2 nieuwe partities met andere grootte en dezelfde namen
    5. gebruik ik CCC om de kloon weer terug te zetten op de nieuwe Boot.
    Werkte altijd als een zonnetje.

Nou ja, het verwijderen van partitie Data is wel gelukt. Maar bij het verwijderen van Boot zegt Disk Utility:
    Het partitioneren is mislukt
    Het partitioneren is mislukt met de fout:
    Schijf kan niet worden gedeactiveerd.

Wanneer ik – opgestart zijnde vanaf de kloon – op Boot een bestand probeer te verwijderen, antwoordt OSX:
    “De bewerking kan niet worden voltooid, omdat reservekopie-onderdelen niet kunnen worden gewijzigd.”

Nu weet ik wel heel zeker dat mijn Boot partitie geen reserverkopie is en ook nooit is geweest. In TM staat deze ook niet aangemerkt als backup schijf.

Iemand enig idee wat ik niet goed doe? Werkt dit in ML anders dan in SL?

Oh ja, wanneer ik de Macbook opstart en de option toets ingedrukt houd, dan krijg ik de partitiemanager maar kan daar enkel de Boot drive selecteren. Er is geen HD Recovery oid.

Alvast mijn hartelijke dank!

Bijdrager
    fred44nl

wat er mis gaat, of hoe het opgelost kan worden, weet ik niet.
    maar waarom wil je in ’s hemelsnaam 2 partities ??
    nergens voor nodig, echt niet.
    je krijgt nml. 2x te maken met de minimaal vereiste vrije ruimte op elke partitie.
    de SSD is al niet groot en hierdoor verlies je effectief beschikbare ruimte.
    dus, mijn advies is: maak gewoon één partitie.

Bijdrager
    Sipke

Ha Fred, dank voor je reactie. Ik werk nou eenmaal met meerdere partities (systeem en data gescheiden) omdat ik dan eenvoudiger met mijn backups kan omgaan.

Al zou ik nu één enkele partitie willen maken, dan zou ik dat nog niet kunnen, want ik kan de Boot partitie met geen mogelijkheid verwijderen.

Bijdrager
    Sipke

Fred,

Ik heb besloten je advies op te volgen. Ik ga er 1 partitie van maken. De vraag is nu wat het makkelijkst is. Ik zou met de originele ML installatiebestanden wellicht de hele SSD opnieuw kunnen formatteren en dan na installatie mijn kloon terugzetten?

Groet, Sipke

Bijdrager
    fred44nl

als je ML of Mavericks hebt, dan moet je ook een recovery partitie hebben.
    daar kun je van opstarten èn ook een usb-stick van maken met Recovery Disk Assistent.
    dan start je daar van op en partitioneer de schijf.
    vervolgens kun je van internet OS X weer downloaden.
    je kunt natuurlijk ook OS X vooraf downloaden en dat op een wat grote stick zetten.
    na de installatie kun je de data, etc. met migratie-assistent terugzetten.

Bijdrager
    Sipke

Tsja, zoals ik al zei was die recovery-partitie niet zichtbaar tijdens het opstarten met de option toets, terwijl ik hem daar wel had moeten zien. Ik neem aan dat wanneer ik ML helemaal opnieuw installeer, dat er dan wel zo’n recovery-partitie wordt gemaakt…..

Bijdrager
    fred44nl

als je de schijf helemaal leeg maakt en van daaruit OS X opnieuw installeert, moet er idd een recovery partitie gemaakt worden.

Bijdrager
    Sipke

OK volgens het “schijfcentrum” van Carbon Copy Cloner had ik inderdaad geen recovery partitie. Kon ook niet gemaakt worden. Vraag me nu dus ineens af hoe ik ML heb geinstalleerd op deze laptop. Oorspronkelijk stond er Snow Leopard op en ik zal op enig moment besloten hebben een upgrade naar Mountain Lion te doen……

Afijn ik heb nu een verse installatie gestart. Opgestart van een USB schijf met daarop de ML installatiebestanden en van daaruit schijfhulpprogramma opgestart. Die wilde wel de Boot partitie op de SSD weghalen, wat eerder dus niet lukte.

Ik heb op de valreep toch weer besloten tot 2 partities, ditmaal 1 van 100GB en 1 van 28GB. De reden is dat ik Lightroom 5 wil draaien en de catalogus op een aparte snelle schijf wil hebben, op een SSD dus. De Lightroom catalogus wordt met het backuppen van de Data partitie nu automatisch meegenomen. Had ook gekund met 1 grote partitie, maar ik vind het zo toch makkelijker.

De vraag is nu hoe ik de gekloonde Boot schijf terug krijg op de SSD. In de kloon zit evenmin een Recovery HD partitie. Als ik de kloon ga terugzetten, wat gebeurt er dan met de Recovery partitie die nu bij de nieuwe ML installatie wordt aangemaakt?

Hmmmmm…over 13 minuten is de installatie gereed.

Bijdrager
    fred44nl

waarom zou je de kloon terugzetten.
    je kunt toch ook alles “gewoon” terug kopieëren.
    dan heb je ook meer controle over wat er terug komt en wat niet.

Bijdrager
    Sipke

Nou….waarom zou ik dingen niet terug kopiëren? In principe wil ik alles hebben wat ik vanmiddag ook had. Inmiddels is de installatie van ML succesvol afgerond en heb ik met CCC de kloon teruggezet. Ik werk nu weer vanaf deze laptop. Ik heb nu wel een Recovery HD partitie, volgens het schijfcentrum van CCC. Ik heb nu weer genoeg ruimte en eigenlijk is het wel geslaagd zo.

Inmiddels heb ik het met mijn Mac Pro iets anders gedaan. Daar had ik een SL installatie op een SSD en daar heb ik om uit te proberen een ML installatie naast gezet, op een gewone harddisk. Ook daar was geen Recovery HD aangemaakt. Vraag me niet waarom niet.
    Ik heb nu op de SSD een nieuwe ML installatie gemaakt en vervolgens tijdens de installatiestappen via migratie assistent de harde schijf aangewezen en mijn thuismap en programma’s overgezet. Werkt ook perfect.

Inmiddels is dus alles opgelost, al vind ik het vreemd dat ik geen recovery partities had, zowel op Macbook als op Mac Pro.

Groet, Sipke

Bijdrager
    GoeieDag

Ergens in de lijn van het nodeloos rommelen met partities zal het wel zijn misgegaan. Want die recovery part. zet het OS er standaard op.

Je schrijft dit: “Net zoals ik met SL altijd heb gedaan in dit soort gevallen” en: “Ik werk nou eenmaal met meerdere partities (systeem en data gescheiden) omdat ik dan eenvoudiger met mijn backups kan omgaan”.
    Klopt natuurlijk geen donder van, want op deze manier ben je erg veel data onnodig aan het op-en-neer bewegen, en neem je risico’s die helemaal niet nodig zijn. Afgezien van het vele extra werk. Ik krijg er eerder kippenvel van, van zoveel omslachtigheid.
    Verstandig dat je nu één partitie hebt aangemaakt.

Bijdrager
    Sipke

Beste GoeieDag,

Is het nou echt nodig om iemand in deze bewoordingen te “helpen”? Vind het niet echt prettig. Welke risico’s bedoel je precies? Voor mij werkt het gebruik van twee partities juist heel handig en niet omslachtig. Ik “rommel” niet met partities, ik gebruik schijfhulpprogramma zoals het bedoeld is. Ik ben nog nooit data kwijt geraakt dankzij “mijn rommelige manier” om backups te maken.

Waarom er geen Recovery partitie is aangetroffen is mij niet duidelijk. Ik heb simpelweg een upgrade gedaan van SL naar ML met de Apple installatiebestanden. Het lijkt mij niet dat “gerommel met partities” hiervan de oorzaak kan zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Je werkwijze is geen gerommel, echter blijkt wel door het bestaan van dit topic dat je niet 100% begrijpt hoe het precies gedaan moet worden, aangezien je niet kon achterhalen waarom het nu fout liep.;)

Daarom het advies om het anders te doen, zodat je niet opnieuw tegen hetzelfde probleem aan kan lopen. Ik begrijp eruit dat dat goed bedoeld was van @GoeieDag.

Het maakt dus niets uit als je je oude werkwijze blijft gebruiken, pas alleen op dat het niet steeds anders loopt dan dat je wilt. Is nogal vervelend lijkt me en kost veel tijd om het weer recht te krijgen.

Bijdrager
    Sipke

Dag SunKeeper, dank voor je (vriendelijke) reactie.

Het kan best zijn dat ik niet 100% begrijp hoe iets precies gedaan moet worden en ik sta zeker open voor suggesties. Ik ben OSX gebruiker sinds 2006 en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik tegen zoiets aanloop. Het heeft ook geen zin om een beproefde werkwijze te veranderen als het probleem ergens anders ligt. Daarom probeer ik te begrijpen waarom de adviezen gegeven worden, zodat ik kan kiezen wat ik ga doen.

Als jij denkt dat dit niet was gebeurd als ik mijn SSD niet in partities had opgedeeld, dan hoor ik het graag. Maar dan hoor ik ook graag een toelichting, want ik kan me niet voorstellen dat elke OSX gebruiker die met meerdere partities werkt automatisch dit soort problemen krijgt. Mijn gezond verstand zegt dus dat er meer aan de hand moet zijn (geweest).

Zoals hierboven toegelicht heb ik toch wederom besloten de SSD in 2 partities op te delen. Ik heb nu wel een Recovery Partitie. Het systeem draait nu prima.

Bijdrager
    SunKeeper

Don’t change working things. In dat geval lekker doorwerken.(y)

Mocht het toch opnieuw fout gaan met de backups, kun je in dit topic weer terecht. Liever hier dan in een nieuw topic, het is overzichtelijker wanneer alles onder elkaar staat.

Bijdrager
    Sipke

OK zal ik doen, dank! Voor de goede orde: er ging niets fout met de back-ups. Alles draaide prima. Het enige probleem was dat ik te weinig ruimte had op de OSX systeemschijf, dus ik wilde graag de grootte van die partitie wijzigen. Heb ik net ook weer gedaan in schijfhulpprogramma en nu ging het wel in een keer goed, zoals het hoort. Er was dus een onderliggend probleem, wat tot op heden nog niet duidelijk is geworden.

Ik ben wel met jullie eens dat als ik mijn schijf niet in partities had opgedeeld, ik ook niet de behoefte had gehad om de grootte ervan te wijzigen. Dat is dan het enige. Maar als er geen onderliggend probleem was geweest, dan had ik die grootte ook heel snel aan kunnen passen en daar was ik bij mijn besluit tot het opdelen in 2 partities wel van uitgegaan.

Nogmaals dank voor ieders tijd en aandacht.

Groet, Sipke

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.