25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    hitcher

Mixer, randapparatuur en opnemen in Garageband

Hallo,

Ik ben van plan radio te gaan maken met behulp van Garageband. Nu zit ik met de volgende vraag. Bij het kijken naar mixers kwam ik op twee hele aardige mixers uit van YAMAHA. Er is een analoge mixer met 4 stereouitgangen en soundeffects (MG 12/4 FX) zonder USB en een YAMAHA MW12 met USB. Deze mixer heeft geen soundeffects ingebouwd.

Ik vraag mij af waar ik het beste voor kan kiezen. Waar het om gaat is dat ik met de “out” van de mixer via de “audio in” uiteindelijk een spoor van garageband wil gebruiken. Op de mixer zelf komen CD spelers en MP3 spelers voor muziek, jingle’s etc. Heeft USB voor deze toepassing wel meerwaarde. Er is een behoorlijk verschil in prijs terwijl ik niet echt zie wat het voordeel van USB is boven een gewoon audiokabeltje naar de “audio in” van de MacBook Pro.

Een andere vraag is of dit gewoon werkt. Als het geluid via “audio in” komt lijkt mij niet dat ik nog drivers e.d. nodig heb voor de mixer.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan opzetten?

Bijdrager
    earnst jelke

Als je niet van plan bent om computerprogamma’s te gebruiken bij het mixen is een usb mixer absoluut overbodig. Die zijn immers vooral bedoelt voor het aansturen van audioprogramma’s. Ik denk dat je met een eenvoudige 2 of 3 kanaals (DJ) mixer een heel eind komt. Ik denk alleen niet dat garageband het meest ideale pakket is om de mix in op te nemen. Is er ook niet echt voor bedoelt om een enkel kanaal te gebruiken voor opname.

Bijdrager
    Katinka
    ”earnst

Als je niet van plan bent om computerprogamma’s te gebruiken bij het mixen is een usb mixer absoluut overbodig. Die zijn immers vooral bedoelt voor het aansturen van audioprogramma’s. Ik denk dat je met een eenvoudige 2 of 3 kanaals (DJ) mixer een heel eind komt. Ik denk alleen niet dat garageband het meest ideale pakket is om de mix in op te nemen. Is er ook niet echt voor bedoelt om een enkel kanaal te gebruiken voor opname.

toch

Bijdrager
    earnst jelke

toch

Garageband is een tool waarmee je een podcast kunt maken, maar niet om om te broadcasten (gaat via iTunes!)

van de applesite:
    6. Edit and mix your final recording.
    7. Export to iTunes and then convert to AAC.

Er zijn diverse progjes waarmee je een audiobestand kan omzetten naar een pocastable(?) bestand. De vraag is uiteindelijk hoe je je ding gaat aanbieden, dat kan op meerdere manieren. De envoudigste manier is het audiobestand op je blog/web pagina aanbieden in MP3 formaat.

Bijdrager
    hitcher

Ik reageerde zojuist met een uitgebreid bericht op het antwoord van Earnst maar zie dit nu niet terug. Dan maar even een kortere versie.

Dank voor het antwoord Earnst.

Het is mijn bedoeling om radioprogramma’s te maken met behulp van de computer.

Ouderwets als ik ben wil ik ook het oude “live” gevoel hebben bij het maken van een programma en dat is even anders als je via Garageband alles mooi en perfect achter elkaar zet. Anderzijds wil de nieuwe technologie ook niet veronachtzamen. Ik heb dus wel iets aan Garageband, denk ik bij het maken van jingle’s etc.

Mijn vraag blijft welk voordeel ik heb met een USB mengpaneel. Heeft iemand een praktisch voorbeeld? Kan ik bijvoorbeeld met een USB tafel de mp3’s uit Garageband gebruiken om een programma in elkaar te mixen.

Let wel! Ik ben dus geen muzikant. Ik ben slechts een ouderwetse DJ die nog wil presenteren en die tot zijn grote spijt zag dat de recente mengtafels eigenlijk alleen geschikt zijn voor puur mixen.

Bijdrager
    earnst jelke

Met een USB Mixer kun je de sporen in garageband controleren. als je een dergelijke mixer combineert met een audio uitbreidingskaart zou je alle apparaten (cd spelers etc) via garageband kunnen mixen. In deze setup haal je dus alles op aparte sporen binnen, en kan je dus nog “masteren”.
    De meeste goedkopere/betaalbare usb mixers hebben echter enkel een contoller functie, en dus GEEN AUDIO-INPUTS!

De analoge setup is zeker goedkoper, er is een zeer ruime keuze aan mixers. Kijk bijvoorbeeld eens naar Behringer. Ook kun je 2e hands zeer goede mixer voor een prikkie kopen. In deze setup stuur je alle apparaten naar je mixer, en daar regel je ze. Vervolgens stuur je (via de tape out) een stereo signaal naar je computer. Die neem je dus op om om te zetten naar MP3. Nadeel is dat je bijna geen mogelijkheden hebt qua correcties, je krijgt dan wel het live-gevoel.

Al met al is een (eenvoudige?) analoge mixer een kleine investering waarmee je direct aan de slag kunt. Die raad ik aan als je met een beperkt budget iets leuks wilt doen. Als geld geen grote rol speelt zou ik eerst een goede geluidskaart met meerdere inputs kopen. Daarbij krijg je meestal een goed stukje software, zoals Cubase LE. Daarna een controller om het wat lekkerder te kunnen bedienen.

Bijdrager
    Artishoque

Als je geld hebt, koop je de ProjectMix I/O van m-audio. Daar zou jij verschrikkelijk veel aan kunnen hebben.

Bijdrager
    Mattheus

Wat mischien ook de moeite waard is is de iControl van m-audio. Ik ken het apparaat verder niet en kan je er weinig zinnigs over vertellen. Maar het lijkt mij wel een leuke aanvulling op Garageband. Ik ben trouwens wel benieuwd of het apparaat ook een paar analoge inputs heeft…. dus mochten er gebruikers van iControl zijn op dit forum….. begin maar vast te tikken…

Bijdrager
    Byron

ehm? wat wil je nou precies met garageband? je kan je mix toch gewoon maken met een mixer, en dan het internet over zenden? Of wil je een podcast maken? Dan heb je alleen een audio interface nodig denk ik, of dat zelfs nog geeneens, dan kan je je mix gewoon in garageband zelf maken..

Bijdrager
    joostovermars

Hitcher, volgens mij moet je dat geld voor een mengpaneeltje in je zak houden, een Samson USB microfoon voor 75 euro en een plopkapje kopen en gewoon even experimenteren en de stap zetten om je hele programma in garageband te maken, via de podcast optie. muziek via iTunes importeren, stem opnemen in Garageband, jingletjes en effecten ertussen en uploaden maar. Is echt veel makkelijker. Je mist in het begin misschien even het ouderwetse schuiven-met-faders gevoel, maar het went snel. Als je een .mac abonnement neemt heb je gelijk je eigen website waar je podcasts/radioprogs volautomatisch op gezet worden. (even los van de notoire traagheid van andere .mac diensten als idisk!). dus…. vergeet dat stenen tijdperk!

Los daarvan zijn die Yamaha mixertjes wel goed waar voor hun geld.

Bijdrager
    CaDoc
    ”joostovermars”

Samson USB microfoon voor 75 euro en een plopkapje kopen

Heb een goede recentie gelezen over zo’n USB microfoon. Ben het helemaal met Overmars eens dat je het beste alles in Garageband kan maken. Als je er een beetje tijd in steekt is het een heel handig programma voor wat je wilt doen.

Bijdrager
    hitcher

Ik heb inmiddels een AKG perception 200 gekocht (grootmembraam microfoon). Is echt waanzinnig goed! Ik heb hem in een professionele studio getest tegen een Beyer Dynamic. De duurste die er is zo’n beetje. Niet veel verschil. Een hele goede deal.

Nu het volgende. Bij feedback geweest in Rotterdam. Zij raden mij toch de Yamaha MW12 aan aangezien de kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart veel beter zou zijn dan de Intelchip op de Macbook Pro. Analoog naar de minijack zou ook trager zijn omdat analoog moet worden omgezet naar digitaal. Erg technisch alemaal maar zit er wat in deze argumenten?

Bijdrager
    hitcher

Nog even iets over die Samson microfoon. Geeft wel een aardig geluid maar er zit een hele behoorlijke ruis in. Eigenlijk is ie wat te zacht waardoor je hem (te) hard moet zetten. Vandaar die ruis.

Bijdrager
    mcician
    ”hitcher”

Ik heb inmiddels een AKG perception 200 gekocht (grootmembraam microfoon). Is echt waanzinnig goed! Ik heb hem in een professionele studio getest tegen een Beyer Dynamic. De duurste die er is zo’n beetje. Niet veel verschil. Een hele goede deal.

hmhmh, er bestaat wel wat anders dan Beyer Dynamic … ook andere prijsklasse naar mijn bescheiden mening…

Bijdrager
    hitcher

Ok….. Er zullen misschien nog wel duurdere microfoons zijn dan de Beyer’s. Een antwoord op mijn vraag is deze opmerking niet.

Bijdrager
    mcician

idd, maar beweren dat Beyer de duurste mics op de markt brengt is ook een beetje flauwekul.
    Vandaar … anyway,

“aangezien de kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart veel beter zou zijn dan de Intelchip op de Macbook Pro. Analoog naar de minijack zou ook trager zijn omdat analoog moet worden omgezet naar digitaal. Erg technisch alemaal maar zit er wat in deze argumenten?”

blijkbaar is het allemaal wat nieuw voor je, ik snap niet de redenering van die ingebouwde geluidskaart en de intelchip … je slaat de dingen wat door elkaar heb ik de indruk.

je moet zien dat je een goede AD – DA conversie hebt dit in combinatie met een goede mic, dat is het belangrijkste. En ik persoonlijk verkies firewire interfaces boven USB.
    Heb bij enkele vrienden niets anders dan problemen gezien met die USB kaartjes.
    Zoals eerder gemeld zijn die Protools & m-audio kaarten wel best ok.

again, geen probleem over die mics hé, maar je gaat een polo ook niet vergelijken met een ferrari …
    :innocent:

Bijdrager
    hitcher

met analoog naar minijack bedoel ik een analoog mengpaneel aansluiten via de minijack (audio in) op de macbook pro. Dit zou niet handig zijn volgens de verkoper vanwege kwaliteitsverlies.

Een D/A converter is dus de oplossing. Inmiddels heb ik daar naar gekeken en hierop zou dan ook het analoge mengpaneel kunnen worden aangesloten. Ik begrijp uit je reactie dat firewire de voorkeur heeft boven USB. Dat argument zie ik meer. Heeft ook iets te maken met bandbreedte schijnbaar.

Dank allen! Ik puzzel weer verder en zal jullie laten weten wat ik gekocht heb.

Bijdrager
    DJ_Leonardo

Ik denk dat je vooral je geld uit moet geven aan enkel de funties die je nodig hebt. Als je radio wil maken moet je een stem opnemen. Besteed daar dan je geld aan en niet aan mixers. De signaalweg in de “echte” studio’s gaat ook steeds minder via mixers.
    Wat heb je nodig?
    – een goede microfoon (kijk eens naar Studioprojects, kost geen drol en wordt tegenwoordig in de meest professionele studios gebruikt
    -een goeie Preamp, ook wel “channelstrip” genaamd. Het enige wat dat ding doet is jouw microfoon “aansturen”, van voeding voorzien, het signaal omzetten naar de juiste impedantie en nog wat van die dingen. E.v. kan je er een nemen die een compressortje aan boord heeft of nog luxer, een compressor EN Equaliser
    -dan moet je je analoge signaal omzetten naar digitaal (dat moet altijd) dat kan je Mac doen maar die is er niet zo goed in. Dat komt omdat de converter in de hoogfrequente omgeving van je computer zit. Dat maakt de klok onstabiel (de klok regelt het tijdstip waarop er een sample genomen wordt van het analoge signaal, 441000 of 48000 keer per seconde is normaal)
    Neem dus een converter die dat buiten je computer doet. De meeste goeie zijn helaas ook duur. Sommige Preamps hebben er 1 aan boord maar alleen de hele dure merken zijn ook echt goed daarin…
    Ik moet zeggen dat ik niet zoveel weet van alle interfaces en klein grut wat er nu te koop is, want dat hou ik niet erg meer bij eigenllijk. Ik weet wel welke merken goed spul maken. Behringer ben ik persoonlijk niet zo kapot van. Yamaha is ook niet iets waar ik de beste ervaring mee heb. D’r zijn echter best wel merken die ook in de high-end studio wereld goed spul afleveren maar ook betaalbare dingen maken.
    Een goed voorbeeld daarvan is Mackie. Ook Focusrite maakt leuk spul voor de onderkant van de markt. Edirol (vroeger Boss, een lowbudget merk van Roland) is misschien wel wat beter geworden maar was vroeger nooit zo je dat.
    kijk maar eens op Mackie en Focusrite
    en voor de microfoon op Studio Projects
    Die C1 van hun kost advies prijs maar 266 euro!:o Dat is voor het geluid wat dat ding opneemt echt gratis hoor. Wat een kwaliteits ding is dat.

Bijdrager
    hitcher

Dank je Leonardo voor de goede uitleg. Ik zal je raad zeker meenemen bij het maken van een beslissing.

Bijdrager
    DJ_Leonardo

Nog ff wat beter na die spullen gekeken die ik je aanraadde: het zijn “alles in 1” doosjes. Met microfoon voorversterker. Juist deze voorversterker bepaald in hoge mate de kwaliteit. De voorversterkers van Mackie staan al lang bekend ok hun kwaliteit voor de prijs die je betaald. Die van Focusrite Platinum serie zijn ook zeer aardig. Mackie is soms wat eiegenwijs in z’n ontwerpen wat maakt dat ze soms zeer innovatieve dingen hebben maar soms ook zichzelf buitenspel zetten. Als ik jou was zou ik flink wat vergelijkende test gaan zoeken op internet en dan voor een van deze gaan (tenzij je daar 1 tegenkomt die door de verschillende tests beter uit de bus komt.)
    Die Saffire is 400 dollar heb ik al gezien. Samen met de C1 ben je dus voor 650 dollar/euro klaar. Dat was vroeger echt ondenkbaar! Toen ik begon mett geluid waren de prijzen voor dit soort kwaliteit echt 3 a 4 x zo hoog!:o
    Als je dit geld te veel vind bedenk dan wel dat een micje van 80 euro met een of ander behringer mixertje van 100 euro jou uiteindelijk niet gelukkig gaan maken. Je zult je blijven afvragen waarom het zo muf klinkt. Uiteindeliljk doe je het dan weg om iets beters te kopen. Dan heb je dus die 180 euro weggegegooid :oops: Gelijk iets acceptabels kopen zou ik je aanraden.

Bijdrager
    hitcher

Leonardo, een microfoon heb ik al gekocht. Dat is een AKG Perception 200 (grootmemebraam). Deze heb ik getest in een professionele radiostudio en gaf hele goede resultaten.

De truc is dus nu een A/D D/A converter (firewire) te kopen met een goede kwaliteit voorversterker voor de microfoon. Ik heb gelezen dat Mackie hele goede pre-amps heeft in zijn mengpanelen. De Mackie 1220 zou heel goed zijn. Daar zit ook een Firewire optie in. Maar dit is uiteraard weer een mengpaneel.

Als ik het bij een klein kastje houd heeft Mackie wel een Spike maar daar zit geen pre-amp in. Een andere mogelijkheid is de Onyx 400F pre-amp van Mackie maar die is rond de EUR 1000,00. Ik heb er zo’n EUR 400,00 voor over. Heeft iemand ervaring met de M-Audio Firewire 410??

Bijdrager
    DJ_Leonardo

Had je de links wel aangeklinkt? Je kwam direct bij de Spike uit van Mackie en de Saffire van Focusrite. Die laatste zou mijn voorkeur hebben, ook omdat ie Firewire is. Overigens maakt AKG hele goeie microfoons, niet allemaal, maar de meeste zijn wel goed. Voor elk doeleind heb je verschillende microfoons. Een grootmembraan werkt iid vrij goed voor zang en spraak. Doe jezelf een plezier een maak een plopkap van een ijzerdraadje en een panty. Het elimineert de ploppen en houdt je microfoon schoon. Ook niet roken in de buurt van de Mic, anders wordt het (goud opgedampte) membraan snel vies en dan gaat ie muf klinken.
    Overigens lees ik op de Mackie site:

The XD-2 is a two-channel, mic/line/instrument USB audio and MIDI interface with 24-bit, 96kHz resolution, high-quality internal effects for tracking and monitoring, and support for ASIO 2.0, WDM and OS X Core Audio.

Zit wel een microfoonvoorversterker in dus.
    Persoonlijk zou ik M-Audio dingen lekker in de winkel laten liggen.

Bijdrager
    mcician

Hoi,

over interfaces gesproken, net thuis van een ganse dag opname, en ik zou het nog eens willen herhalen hoe telkens opnieuw zo waanzinnig tevreden ben van mijn interface. Het is niet de allertop qua preamps en converters (ik spreek dan over prism converters die helaas onbetaalbaar zijn), maar ik blijf er verbluffend goede resultaten mee halen !!

snel effe een link, echt, … de moeite om eens te bekijken.

Dont worry,ik heb absoluut geen commerciele connectie met deze firma.

http://www.mhlabs.com/metric_halo/products/mio/

Inactief
    Anoniem

Om dit draadje maar even nieuw leven in te blazen. Ik ben op zoek naar een USB microfoon om muziek op te nemen (zang en gitaar), en dan te gebruiken in Garageband. Wie heeft er een goede tip?

Bijdrager
    rogerpaolo
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.