17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

Misschien wel zo aardig en handig

Het komt regelmatig voor, dat de topicstarter niet meldt of de gegeven adviezen daadwerkelijk geholpen hebben of niet. Behalve dat dit nogal onvriendelijk is, en er kennelijk een dankjewel niet af kan, is het ook niet zo handig. Iemand die later op hetzelfde onderwerp zoekt, zoekt dan wellicht tevergeefs. Misschien dat de gedragsregels eens aangevuld zouden moeten worden…..

Bijdrager
    Multimediaknaller

Hoi Sedikit,

Ook ik erger mij er aan. Vroeger zat ik veel op de nieuwsgroepen, en dat werd toen een Hit & Run genoemd. Aanmelden voor één vraag, daar een kant en klaar antwoord op krijgen en vervolgen nooit meer iets laten horen. Zo is het einde ook zoek wat het aantal (actieve) leden aangaat.

Geblokkeerd
    Anoniem

Sommigen zullen het te veel moeite vinden, dan is het inderdaad onhandig en onaardig. Toch denk ik dat de meesten gewoon vergeten de conclusie te geven, dan zou je eigenlijk een notificatiesysteem moeten hebben die je bericht geeft als je een openstaand topic nog niet hebt afgevinkt en beantwoord. Of een PM van een mod, maar beide oplossingen zullen in praktijk bijna niet uitvoerbaar zijn denk ik..

Misschien dan gewoon persoonlijk een PM sturen naar een TS die een (recent) topic half af heeft achtergelaten?

Bijdrager
    sedikit

PM sturen heeft geen zin. De ontvanger krijgt daarvan geen mail-melding (een al meer dan een jaar durende bug). Hij zou hèèl toevallig via Dashboard/Berichten moeten kijken.

Bijdrager
    fred44nl

tja, het heeft te maken met omgangsvormen.
    en daar ontbreekt het heden ten dage nogal eens aan.
    niet alleen op een forum, maar ook in het dagelijks leven.
    jammer, maar helaas.

en als je hier op het forum komt, mensen helpt en dan eigenlijk een bedankje verwacht,
    dan kom je van een koude kermis thuis.
    verder dan 1 op 10 kom je niet:)
    en dat weerhoudt me niet om stug door te gaan:)
    maar jammer is het wel.

Bijdrager
    sedikit

@fred44nl,
    Ben het hartgrondig met jou eens (maar wilde dat in de opening nou niet meteen zeggen!!)

Moderator
    Maarten
    sedikit op 03 april 2014

PM sturen heeft geen zin. De ontvanger krijgt daarvan geen mail-melding (een al meer dan een jaar durende bug). Hij zou hèèl toevallig via Dashboard/Berichten moeten kijken.

Die bug is al een aantal weken geleden gefixt..

Bijdrager
    sedikit

@Maarten,
    Dat is te mooi om waar te zijn! Zou je mij als proef een PB’tje willen sturen?
    Edit: het is gelukt Maarten! En nu ga ik een paar PB’s verzenden!

Geblokkeerd
    Anoniem
    sedikit op 03 april 2014

En nu ga ik een paar PB’s verzenden!

Onfatsoenlijke mensen, wees gewaarschuwd:lol:

Bijdrager
    macpro

Er zijn fora waar je leden kunt bedanken als ze een goed antwoord geven.
    Daar dat zichtbaar te maken bij de mensen die reageren en bij de topics waar op bedankt is maak je in ieder geval inzichtelijk aan de bezoekers dat er bedankt wordt.
    Misschien begrijpen ze dat als hint en gaan ze zelf ook bedankjes geven.

Moderator
    Mac Daddy

Je hebt helemaal gelijk sedikit. Het is gewoon een fatsoensregel dat je op zijn minst even bedankt. Het valt mij ook op. Ik zal er ook wat meer actie in gaan ondernemen om die mensen erop te wijzen. Misschien helpt het.

We kunnen het best wel aan de huisregels toevoegen, maarrr… Wij maken het ook vaak genoeg mee dat de regels helemaal niet gelezen worden. Daarnaast is de vraag of deze mensen, die zo even snel posten en daarna niks van zich laten horen, überhaupt de moeite doen om die regels te lezen.

Het heeft ook met de verandering van het internet te maken. Een paar jaar terug werd het op een heel andere manier gebruikt dan nu. Informatie winning wordt ook op een andere manier gedaan. Er zijn vele sites gericht op enkele vragen die je kan stellen waar anderen op kunnen antwoorden, maar ook daarbij zie je nog een simpel ‘antwoord check’ systeem. Zo’n systeem zou hier ook mooi zijn, maar een forum is niet enkel voor hulp zoeken, maar ook voor discussies en gesprekken.

Bijdrager
    Obi

Ja, het is niet alleen fatsoenlijk maar het is ook normaal om te weten of iets wel of niet
    gewerkt heeft. Dat helpt niet alleen de vraagsteller maar diegene die met de oplossing kwam,
    en de lezers die geïnteresseerd zijn in dit probleem en de mogelijke oplossing daarvan.

Daarnaast realiseren vragenstellers zich niet altijd dat sommige mensen
    -vrijwillig uit bv nieuwsgierigheid- veel tijd besteden aan ‘hun’ probleem,
    en dat het oplossen van andermans problemen via een forum zeer moeilijk kan zijn.

Inactief
    Anoniem
    macpro op 03 april 2014

Er zijn fora waar je leden kunt bedanken als ze een goed antwoord geven.

StackOverflow is een voorbeeld daarvan, maar daar krijg je ook niet altijd een bedankje.

Bijdrager
    Shmoo

Trek het je niet zo persoonlijk aan zou ik zeggen..

Bijdrager
    iep

Het is handig om een functie te hebben waarbij je een topic als “beantwoord” kunt markeren en het is prettig als iemand het meldt. Men moet hier echter ook zeer zeker hand in eigen boezem steken. Veelal ontaarden topics in allerlei offtopic taal geneuzel of gaan mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Ik denk dat dit veel vaker de oorzaak is dat iemand niets meer van zich laat horen. Het internet is een vluchtig medium, als het je ergens niet bevalt ga je naar een ander forum. Je kunt beter kijken naar waarom iemand niet meer reageert dan meteen maar iemand van iets te beschuldigen zoals hier nu gebeurd. Ook dat is onvriendelijk en onfatsoenlijk.

Bijdrager
    Shmoo

Die functies werken ook voor geen meter omdat vragen vaak meerdere correcte antwoorden kunnen hebben en dan krijg je weer het haantjes gedrag wat is nu gelijk hebben of krijgen!? – daarnaast leven topics vaker voort nadat de vraag is gesteld en beantwoord.

Dat het internet een vluchtig medium is daar heb je helemaal gelijk in maar mensen die niet reageren of dankjewel zeggen zijn vaak mensen die niet verder komen dan in totaal 7 posts op het forum. Hun intense is bijvoorbaat nooit geweest om echt deel te nemen aan het forum maar om hun probleem op te lossen.

Niet dat dit het minder onfatsoenlijk maakt maar zo werkt het internet nu eenmaal, online communicatie is niet te vergelijken met offline communicatie en dat wil de TS wel graag bewerkstelligen door voorwaardes aan te passen.
    Alsof iemand ooit voorwaardes gaat lezen die eigenlijk allemaal over hetzelfde gaan , 95% van alle mensen hier heeft waarschijnlijk nog nooit de huisregels van OMT gelezen omdat ze er vanuit gaan dat hun gedrag online wel binnen bepaalde normen valt ‘Oke’ zal vallen.

Bijdrager
    iep

Wat je hier nu noemt is welgeteld 1 manier om die functie gestalte te geven terwijl er heel wat meer zijn. Zo is het mogelijk om het topic op “beantwoord” te zetten waarbij je geen enkele post als “antwoord” kunt markeren. Dat is iets wat je dan zelf moet doen wat meteen ook het nadeel is. Een andere wijze borduurt voort op de implementatie die je noemt. Ze hebben hier ingespeeld op dat haantjesgedrag door meerdere posts als “antwoord” of “behulpzaam” te markeren. Weer een andere implementatie is er eentje die met kudos werkt. Dan kan iedereen iedere post in het topic een kudo of bedankje geven.

Het is echter geheel onjuist om te denken dat dit soort systemen meteen een einde aan een topic brengen. Dat is helemaal niet waar want na een antwoord kun je prima verder discussiëren. De andere systemen zullen hier wat natuurlijker aanvoelen omdat je daar niet expliciet een antwoord aanwijst. Vergeet hierbij niet dat een antwoord niet meteen de oplossing hoeft te zijn. Het kan ook zijn dat iets niet of moeilijk mogelijk is of juist onwenselijk of dat men het niet eens is met de oplossing. In alle gevallen levert dat een discussie op.

Offline of online maakt nog wel wat uit maar niet qua fatsoensnormen. Die bestaan in beide werelden alleen zijn er verschillen. Dat kan ook haast niet anders want het zijn immers verschillende dingen. Zowel offline als online zullen mensen negativiteit mijden. M.a.w. als ze onbeschoft behandeld worden zie je ze niet meer terug. Het continu wijzen op het taalgebruik is een heel goed voorbeeld van iemand onbeschoft behandelen (hoewel slecht taalgebruik ook als zodanig gezien kan worden). Wat echter voor beide werelden geldt: regels lezen gebeurt zelden.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.