One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Miskoop Mac Mini

Miskoop Mac Mini

Profielfoto van grindal

grindal 4 maanden geleden #

Hoi,

Een 2-tal jaar geleden heb ik een mac mini gekocht ter vervanging van een oude macbook.. basis modelletje 1,4ghz.. 4MB ram…
vanaf het begin al werd duidelijk dat dit toch een miskoop is geweest.
Mijn oude “basis” macbook heeft volgens mijn ervaring steeds veel beter gefunctioneerd dan de mac-mini.

Komt het door de hardware?.. de i5 processor ?  Of is deze i5 niet vergelijkbaar met de i5 processor van de Macbook?

…. wat is jullie ervaring?
Is de standaard Macbook of Macbook Air voldoende in basis model? 8GB / i5…
Of moet je al direct naar een zwaarder model gaan ? of uitrusten met DURE 16GB ram en  i7 ?

Naar opslag moet ik niet kijken want alles staat op mijn NAS.
Programma’s is basis gebruik, office, mail, en fotobewerking (Blurb)…

Profielfoto van MevalonicAcid

MevalonicAcid 4 maanden geleden #

– Heeft de mac mini een SSD?
– 4 of 8 GB ram?
– Spreek je ook over win8 of 10 en gamen in bootcamp?

Ik had ooit een 2010 modelletje en die werkte heerlijk. voorwaarde: Fusion drive/SSD/genoeg ram en niet gamen in Win

Profielfoto van trabant

trabant 4 maanden geleden #

Apple zal zeggen dat het door jouw armetierigheid komt. Wel een apple-logo op je computertje willen hebben, maar er niet voor willen kromliggen.

Als Apple een computer ontwerpt, wordt die in drie smaken uitgevoerd: De versie zoals bedoeld, een uitgeklede versie en een plusversie voor wie bereid is in de buidel te tasten voor wat extra’s.
Zeker bij de Mac Mini is de ‘actuele‘ instapper wel erg uitgekleed. Omwille van een tientje besparen op de productiekosten zit er zelfs een lamme 5400rpm harddisk in, ook bij de middenversie. Anno 2014!
Dit om verkoopprijs maar zo dicht mogelijk bij de €500,- die de mini ooit heeft gekost te houden, zonder dat de aandeelhouders gaan morren. En dat je als koper niet meer later geheugen kunt bijprikken, wreekt zich bij een 4GB model het snelst.

Met de onlangs gepresenteerde iMac zijn er signalen dat Apple van dat vastgesoldeerde geheugen aan het terugkomen is. Wat nog niet wil zeggen dat je er makkelijk bij kunt. En een iMac is nog geen Mini of MacBook.
Ken je de mactracker? Het is een tooltje waarmee je de verschillende Appleproducten met elkaar kunt vergelijken, ook op het punt van rekenkracht.
Zet daarmee je vorige en huidige machine eens naast elkaar en kijk wat er in het huidige (tweedehands?) aanbod een geschikte opvolger van je oude bookje is.
Want vergeleken met de voorgaande (late 2012) modellen is de 1,4 GHz mini een stap terug:

Profielfoto van Hydræ

Hydræ 4 maanden geleden #

Eerlijk gezegd is deze Mac mini met 1,4 GHz processor heel geschikt voor de taken die je ermee verricht. (office, mail, en fotobewerking) Ik snap niet goed dat je het een miskoop vindt, want voor dat bedrag is het de goedkoopste Mac verkrijgbaar.

Een mogelijkheid is om een externe SSD aan te schaffen en deze via USB aan de Mac mini te koppelen. Opgestart in 20 seconden en alles is vliegensvlug.(y)

Profielfoto van Night

Night [moderator] 4 maanden geleden #

Externe SSD via USB3. Niet de allersnelste oplossing, inderdaad wél de makkelijkste.

Ter vergelijk:
Interne 1TB HDD (5400 RPM): Read/Write snelheden van 30-30 MB/s.
Externe Crucial 1TB SSD via USB (in goedkope USB3 enclosure): 41 MB/s.
Zelfde SSD in de Mac mini als vervanging van de interne HDD: 350-390 MB/s lezen en 420-480 MB/s schrijven

Wil je je eraan wagen? Neem er even goed de tijd en de ruimte voor, zodat je alle stappen nauwkeurig kunt volgen.
Zorg dat je het juiste gereedschap hebt  en volg dan deze stappen.

Profielfoto van riji

riji 4 maanden geleden #

Ik heb mijn (gewone) reseller een SSD laten inbouwen (mini late 2014, basis), anderhalf uur loon.
Het was de medewerker zijn eerste keer, wellicht kan het sneller.

Profielfoto van computer space

computer space 4 maanden geleden #

riji 4 maanden geleden

Ik heb mijn (gewone) reseller een SSD laten inbouwen (mini late 2014, basis), anderhalf uur loon.

En jij betaalt braaf zijn opleidingskosten? Pfff. Ik zou niet meer dan een half uur betalen. Die eerste keer doet ie maar in zijn eigen tijd. Tip aan de TS: laat de tijd die het kost vooraf vastleggen. Mijn eerste keer was ik er een half uur mee bezig. Scheelde dat ik me niet gek had laten maken door de video van OWC: die slopen bijkant de hele mini. Dat terwijl je bij veel modellen een SSD er zo bij kunt duwen.

Terug naar de TS: ik denk dat je inderdaad een 5400rpm drama hebt staan. Laat deze vervangen door een SSD. Lever die eventueel zelf aan, simpel SSDtje kost niks meer.

Profielfoto van ro_me

ro_me 4 maanden geleden #

Night 4 maanden geleden

Externe SSD via USB3. Niet de allersnelste oplossing, inderdaad wél de makkelijkste.

Ter vergelijk:
Interne 1TB HDD (5400 RPM): Read/Write snelheden van 30-30 MB/s.
Externe Crucial 1TB SSD via USB (in goedkope USB3 enclosure): 41 MB/s.
Zelfde SSD in de Mac mini als vervanging van de interne HDD: 350-390 MB/s lezen en 420-480 MB/s schrijven

Wil je je eraan wagen? Neem er even goed de tijd en de ruimte voor, zodat je alle stappen nauwkeurig kunt volgen.
Zorg dat je het juiste gereedschap hebt  en volg dan deze stappen.

Dat is dan wel een trage ssd want dat haalt mijn mac mini via usb 3 met een 840 evo. Ik gebruik een UASP behuizing, kosten ongeveer 40 euro en dan bespaar je al het gezever van het inbouwen, Maar de voornaamste rede, je behoud je garantie.

Profielfoto van trabant

trabant 4 maanden geleden #

TS kan dan wel die lamme schijf upgraden, maar hij moet zich dan wel afvragen of het geen uitstel van executie is.
Want hij blijft dan nog altijd met die afgeknepen processor en dat beperkte geheugen zitten.
Kijken naar een alternatief apparaat en deze doorschuiven is dan ook een overweging waard.

Profielfoto van riji

riji 4 maanden geleden #

computer space 32 minuten geleden #
riji 1 uur geleden
En jij betaalt braaf zijn opleidingskosten? Pfff. Ik zou niet meer dan een half uur betalen. Die eerste keer doet ie maar in zijn eigen tijd.

Ik ben tevreden over deze vertrouwde zaak, ik hoef er dan ook niet altijd het maximum uit te halen.

Tip aan de TS: laat de tijd die het kost vooraf vastleggen. Mijn eerste keer was ik er een half uur mee bezig. Scheelde dat ik me niet gek had laten maken door de video van OWC: die slopen bijkant de hele mini. Dat terwijl je bij veel modellen een SSD er zo bij kunt duwen.

In tegenstelling tot vroegere mini modellen, heeft Apple met het late 2014 model het extra moeilijk toegankelijk gemaakt, alles moet er zowat uit tot je helemaal onderaan bij de hard disk geraakt.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 19 juni 2017 #

Hydræ 4 maanden geleden

…Ik snap niet goed dat je het een miskoop vindt, want voor dat bedrag is het de goedkoopste Mac verkrijgbaar…

Dat iets het ‘goedkoopst’ is, maakt het nog geen goede koop.

Die Mac mini IS gewoon een traag monster, ongeacht wat ‘ie kost.

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 19 juni 2017 #

KarelWillem op 19 juni 2017
Hydræ 4 maanden geleden

…Ik snap niet goed dat je het een miskoop vindt, want voor dat bedrag is het de goedkoopste Mac verkrijgbaar…

Die Mac mini IS gewoon een traag monster, ongeacht wat ‘ie kost.

Die Mac Mini zou inderdaad gewoon niet meer in de Apple store mogen staan.

Ik dacht dat in 2005 ene S. Jobs ons kwam vertellen dat ze de overstap van PPC naar x86 hebben gemaakt omdat ze de beste computers in de wereld met de beste gebruikerservaring voor de klant willen bouwen.

Waarom verkoopt Apple dan het sloomste model Mac Mini toch als het overduidelijk is dat deze niet voor een goede gebruikservaring kan zorgen??

Profielfoto van riji

riji op 19 juni 2017 #

@bart119
De mac mini is de enige macOS budget mogelijkheid die Apple nog biedt: 500 euro.
Voor een uitbreiding vragen ze tegenwoordig al zoveel…
Het zou mij niet verwonderen dat de mini nog helemaal zou verdwijnen omdat ze er niet zo HEEL VEEL kunnen aan verdienen als ze gewend zijn.

Met achteraf een SSD erin is die mini nu ook weer geen slak voor courante toepassingen.

Profielfoto van Hydræ

Hydræ op 19 juni 2017 #

Hydræ 4 maanden geleden

Dat is waar, ik bedoel meer de investering is laag dus kan gebruiker niet echt het schip in zijn gegaan. Net als goedkope Prada schoenen kopen die na een jaar kapot gaan, dit mag je eigenlijk ook geen miskoop noemen want je zat voor een dubbeltje op de eerste rang.

Profielfoto van Hydræ

Hydræ op 19 juni 2017 #

@grindal Heb je inmiddels voldoende informatie uit dit topic kunnen halen? Graag even feedback.

Profielfoto van computer space

computer space op 19 juni 2017 #

Oh, dus de HD vervangen is niet meer zo makkelijk?

KarelWillem op 20 juni 2017 #

Je haalt je Mac mini letterlijk helemaal leeg. Of dat ‘eenvoudig is, hangt van je skils af.

https://nl.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2014+Hard+Drive+Replacement/32815

Hydræ op 19 juni 2017
Hydræ 4 maanden geleden

Dat is waar, ik bedoel meer de investering is laag dus kan gebruiker niet echt het schip in zijn gegaan…

570 euro is toch gewoon ‘echt geld’ hoor.

En als je daarvoor iets krijgt met de snelheid van een 2006 computer, dan ga je toch echt stevig het schip in.

Profielfoto van grindal

grindal op 20 juni 2017 #

Allen bedankt voor de reacties!
Het is een Mac mini 1,4Ghz – 4GB Ram en en standaard HD…

Destijds misschien toch beter de oude macbook ingeruild voor een nieuwe ipv de mac mini…

@ro_me =W welke snelheden haal je met de externe SSD ?
is het de moeite (gezien mijn 4GB ram) om de SSD te proberen?

Wat ik nu ga proberen is een volledige backup te maken (supersuper) copy naar een externe HD, en vervolgens een “CLEAN” install uit te voeren.
Dan eens te kijken of het systeem terug wat vlotter werkt … hopelijk geeft dit enig resultaat…

is er ergens een “performance” monitor tooltje dat je kan runnen om je snelheid te controleren?

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 20 juni 2017 #

grindal op 20 juni 2017

is er ergens een “performance” monitor tooltje dat je kan runnen om je snelheid te controleren?

Aan boord heb je al het hulpprogramma ‘Activiteitenweergave’ waarmee je (helaas bij elke OSX-versie steeds minder) kunt zien wie wat gebruikt.

En dan is er nog de geekbench, waar de bovengenoemde MacTracker ook naar doorlinkt.

Profielfoto van cheque

cheque op 20 juni 2017 #

Hoe zit de NAS aan de computer vast?? Dat kan de data overdracht boel enorm vertragen!

Profielfoto van KR1275

KR1275 op 21 juni 2017 #

Een ssd is natuurkijk alleen een vooruitgang voor lees- en schrijftaken van data.
Voor processortaken verandert er niks.
Het hangt er dus vanaf waar je verbetering wenst.

Een ssd t.o.v. een Hd is wel een zeer plezierig verschil, waar je blij van wordt.

KarelWillem op 21 juni 2017 #

4GB RAM helpt ook niet echt. Dat is met het huidige OS en programma’s gewoon te weinig.

Ik heb een tijdje mijn 16GB gehalveerd, om mijn zoon 8GB te geven, omdat ik dacht dat ik het verschil toch niet zou merken.

Daar zat ik toch een beetje fout. Want ik merkte het wel degelijk. Natuurlijk maakt het uit of je 4K video’s bewerkt, of alleen een beetje in Pages rommelt. Maar 4GB is (te) weinig.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 21 juni 2017 #

Hier de meeste MB’s met 4 GB, o.a. die van mij. Lopen als een zonnetje. Altijd een stuk of 15 programma’s open. Geen PS, maar wel Foto’s en iPhoto, en ook wel eens iMovie. Geen centje pijn.
Dus ik ben het niet met je eens. Maar ja, voor een Hackintosh gelden vast andere ‘regels’…

(BTW: waarom zou 4K rendering perse veel RAM nodig hebben?)

Profielfoto van riji

riji op 21 juni 2017 #

grindal 17 uur geleden #
….
Het is een Mac mini 1,4Ghz – 4GB Ram en en standaard HD…
….
@ro_me =W welke snelheden haal je met de externe SSD ?
is het de moeite (gezien mijn 4GB ram) om de SSD te proberen?

Mijn mac mini zoals die van u met SSD ingebouwd:
Blackmagic Design Disk Speed Test Mac Mini SSD Samsung 850 EVO  250 GB

Profielfoto van grindal

grindal op 21 juni 2017 #

@ Cheque…
De Nas is via 1GB Lan / Cat6 verbonden.
Zou dit een issue zijn omdat hij verschillende netwerk-drives heeft?
Dit zou wel een verklaring kunnen zijn dat hij steeds “hangt”…

Ik wilde gisteren ff snel de mac mini “clean installeren.
boot met “command R”… lukte niet… er kwam niets op het scherm.
ik gebruik een standaard VGA scherm met een tussenstuk op de DVI? uitgang?
De HDMI output is niet gebruikt…
misschien vanavond ff testen en de mac op een TV met HDMI aansluiten.. misschien werkt het dan wel…

@ Riji  .. whow dat zijn wel indrukwekkende snelheden…

Ik denk dat processor speed zeker geen issue is… ( web-browsing, mail, sonos app, excell : word … en foto-app), geen video editing

Profielfoto van T-sec

T-sec op 22 juni 2017 #

@grindal, doe je zelf een plezier een installeer een Samsung EVO SSD plus minimaal 8Gb totaal geheugen, dit is een relatief kleine investering.
Kom je van 5400rpm HDD en 4Gb dan ga je dit echt merken, om te beginnen al met opstarten.

Ik deed dit ooit met een oude witte Macbook die echt niet meer zo prettig werkte en gek was op strandballen. Nu lijkt het bijna wel een nieuwe Macbook, op de OS X software na dan, die krijgt vanzelfsprekend geen versie updates meer.

Profielfoto van riji

riji op 22 juni 2017 #

T-sec 14 minuten geleden #
@grindal, doe je zelf een plezier een installeer een Samsung EVO SSD plus minimaal 8Gb totaal geheugen, dit is een relatief kleine investering.

RAM verhogen zal niet lukken: gesoldeerd.

Profielfoto van MevalonicAcid

MevalonicAcid op 22 juni 2017 #

riji op 22 juni 2017

T-sec 14 minuten geleden #

RAM verhogen zal niet lukken: gesoldeerd.

Idd…
@grindal, Controleer ook eens hoeveel RAM je ‘normaal gezien’ gebruikt via de Activity Monitor applicatie.

Profielfoto van tinus_omt

tinus_omt op 22 juni 2017 #

Apple computers zijn behoorlijk waardevast. Als je niet tevreden bent over je Mac Mini zou ik je aanraden om hem te verkopen. Als hij er nog netjes uitziet kun je er nog verrassend veel geld voor krijgen.

KarelWillem op 22 juni 2017 #

GoeieDag op 21 juni 2017

…(BTW: waarom zou 4K rendering perse veel RAM nodig hebben?)…

Tsja, misschien omdat er elke seconde minimaal 24 afbeeldingen van 3840 x 2160 pixels aan elkaar geplakt moeten worden?

Ik roep maar wat geks hoor.

Over dit topic

Gestart 4 maanden geleden door grindal

Laatste reactie door KarelWillem

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?