10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    rApple

Minimumtemperatuur Macbook Pro

Hoi allemaal,

nu eens geen topic over warme CPU’s, maar over koude (onderkoelde) Macbooks.

Omdat het nu mooi zonnig en windstil is zit ik hier op balkon met mijn Macbook Pro, de buitentemperatuur is 7 graden Celsius, maar het voelt veel warmer.
    Volgens Apple is de ‘minimum operating temperature’ 10 graden Celsius. Daar zit ik nu dus onder!
    Onder het minimum zitten vind ik minder eng dan tegen het maximum aanzitten. Maar toch, die minimumtemperatuur staat er niet zomaar.

Wat kan er gebeuren met mijn Macbook als ik hier nog langer blijf zitten?
    Is die minimumtemperatuur heel belangrijk of maakt dat minder uit?

Bijdrager
    Koetjesreep

Niet zo veel. Je laptop warmt zichzelf wel lekker op.

Bijdrager
    rdesign

Beter te koud dan te warm inderdaad. Ik zou zeggen, zet even een 1080p-YouTube filmpje aan, dan warmt hij vanzelf wel op!:grin:

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Temperaturen boven ’t vriespunt zullen geen probleem zijn. Apple heeft de ‘minimum operating temperature’ uiteraard ruim genomen.
    Ik zou wel de machine in sluimer zetten als je weer naar binnen gaat, maar dat is sowieso een goed idee als je gaat lopen met een computer.

Bijdrager
    Oppie

Tjonge, waar mensen zich druk om kunnen maken.
    Dit soort spec’s zijn natuurlijk disclaimers.
    Geloof maar dat je MB ook prima werkt bij -30°C (is alleen minder fijn voor de accu).

Bijdrager
    MacAanZee

Ik vraag me ook wel’s af hoe dat gaat in de tropische landen. Er zijn er toch ook heel veel waar ze boven de maximum temperatuur zitten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoe bedoel je “daar zit ik onder”? iStat laat geen enkele temperatuur zien onder de 20°….
    Oh wacht… je bedoelt de temperatuur die het KNMI had voorspelt….:confused:

Bijdrager
    iep

Omdat het nu mooi zonnig en windstil is zit ik hier op balkon met mijn Macbook Pro, de buitentemperatuur is 7 graden Celsius, maar het voelt veel warmer.

Of dat de KNMI voorspelling is of hetgeen zijn thermometer aangeeft staat er niet bij. Ik zou eerder van dat laatste uitgaan.

Zoals Oppie al aanhaalt is het voornamelijk de accu waarom men dit soort limieten vermeldt. De temperatuurlimieten voor alleen de opslag van de machine zijn een stuk ruimer, dat zegt op zich ook al wel voldoende.

Bijdrager
    Raddie

De accu zou tegen lage temperaturen moeten kunnen. Dat wil zeggen, hij is wel sneller leeg als het (heel) koud is, maar dat gaat weer over als alles weer op kamertemperatuur is. Als de accu te warm wordt gebruikt dan is er kans op blijvende schade, waardoor de capaciteit dus permanent minder wordt. Lage temperaturen zijn alleen slecht omdat er een risico van condensatie kan zijn, waardoor kortsluiting kan ontstaan. Condensatie gebeurt natuurlijk alleen van relatief warme lucht op iets kouds, dus ik kan mij zo voorstellen dat het vooral optreedt als je met een koude computer vers opstart, bijvoorbeeld als je net van buiten komt.

Bijdrager
    rApple

Dankjewel Raddie, en anderen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.