8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Williejan

Minimale waarde in een cel

Hallo allemaal.

Ik wil in numbers cel A + B + C optellen en in cel D weergeven (dat lukt me natuurlijk wel).

De waarde die ik in cel A en C wil opgeven mag 0 tot oneindig zijn.

Alleen moet de formule in die cellen minimaal het getal 25 gebruiken indien ik een getal ingeef met een lagere waarde.

Deze lagere waarde moet wel zichtbaar blijven.

Als A en C leeg zijn moet het resultaat in cel D gelijk zijn aan cel B.

Als in A en/of C wel een getal wordt ingegeven moet er 7 of 14 in mindering worden gebracht in cel D.

Wie kan mer hierbij helpen?

Ff waarvoor deze formule:

Wij buigen profielen met een buigpomp.

Ik wil een formule laten berekenen hoe lang deze profielen gezaagd moeten worden.

De minimale diepte van een bocht is 25 cm en een bocht snijdt 7 cm af.

Bochten kleiner dan 25 cm worden na het buigen op de juiste diepte afgezaagd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eenvoudigste oplossing: gebruik meer kolommen.

Kolom E heeft dezelfde formule, maar dan verwijzend naar kolom D, en kolom F telt de kolommen B, C en E op.

Eventueel kun je ook kolommen B en E verbergen als je de gecorrigeerde waardes niet wilt zien.

Een andere manier is deze:

Maar ik zou liever extra kolommen invoegen, dan is duidelijker wat er gebeurt.

Bijdrager
    Williejan

Jakko,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb aan jouw oplossing 7 cm aftrek toegevoegd om het afsnijden van een bocht te compenseren.

Alleen lukt het mij nog niet om de waarde op 0 uit te laten komen als ik 0 opgeef of de cel leeg laat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ik het goed begrijp moet, als waarde A bijvoorbeeld 50 is, er maar 50 − 7 = 43 cm opgeteld worden bij waarde D? Maar wat als A bijvoorbeeld 5 is? Moet er dan 2 cm afgetrokken worden van de waarde van D, of moet dat gelden alsof A = 0?

Bijdrager
    Williejan

Hallo Jakko,

Bedankt voor het meedenken.

Wij buigen o.a. gordijnrailsen.

Op dit moment reken en schrijf ik handmatig daar lijstjes voor uit.

Als een rails links een bocht heeft van 25cm diep dan een recht stuk van 100 cm en vervolgens rechts weer een bocht van 25 diep dan schrijven wij dat bij de opname dat als volgt op:

25-100-25

en kom ik aan de volgende berekening.

25 min 7 plus 100 plus 25 min 7 = 136 cm afzagen.

Die 7 cm aftrek is omdat de radius van de bocht een stukje afsnijd.

Een rails 15-100-15 geeft ook een lengte van 136 cm omdat de bocht die in de buigmachine kan minimaal 25 cm diep is.

Deze bochten zagen wij na het buigen op diepte.

Bochten kleiner dan 8 cm diep komen bijna nooit voor.

Wat ik wil maken is een tooltje om railslengtes uit te rekenen.

Kolom A diepte van de bocht links

Kolom B breedte van eind bocht tot einde bocht

Kolom C diepte van de bocht rechts

Resultaat in kolom D

Als in of A of B niets wordt ingevuld moet daar geen bocht komen en moet de 25 cm min 7 cm ook niet in kolom D uitgerekend worden.

Als in A en B niets wordt ingevuld moet het resultaat in kolom D met 1 cm verminderd worden om een rails die strak tussen 2 muren gemonteerd wordt een beetje speling te geven.

Als dat eenmaal werkt wil ik gaan kijken of ik voor heel ondiepe bochten ook nog een formule kan gaan maken omdat we dan in het gebogen deel moeten gaan zagen en het rechte deel iets langer moet worden om het lengte verlies te compenseren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoiets?

De formule in kolom B is:

ALS(Bocht Links>0;ALS(Bocht Links<25;25;Bocht Links)−7;0)

Kolom E is hetzelfde, maar dan natuurlijk „Bocht Rechts” in plaats van „Bocht Links”. (De makkelijkste manier om dat te veranderen is trouwens door gewoon een cel uit kolom B te kopiëren naar kolom E, dan wordt de formule automatisch aangepast.)

Kolom F heeft deze formule:

ALS(EN(Bocht Links=0;Bocht Rechts=0);Recht Stuk+1;'Bocht Links (gecorrigeerd)'+Recht Stuk+'Bocht Rechts (gecorrigeerd)')

Als bonustip: klik op het tabblad Cel op de knop „Aangepaste notatie” en zet dat dan zo:

Druk dan op de knop OK en kies voor de cellen waarin je de maten zet, als notatie „Centimeter”. Hierdoor zal Numbers in elke cel automatisch „cm” achter het getal zetten, zonder dat je dat zelf in hoeft te typen.

Bijdrager
    Williejan

<span style=”-webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0);”>Hallo Jakko,</span>

Gelukt !!!, morgen op de desktop alleen nog ff de toevoeging van de cm. In orde maken, op m’n ipad wil dat nog niet lukken.

Bedankt voor je hulp 👍

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, ik geloof dat je een aangepaste notatie alleen kunt maken in de macOS-versie van Numbers, hoewel de iOS-versie hem wel weergeeft als je het document daarin opent.

Maar nog een tip: als je alleen de (letters van de) kolom gebruikt in je formules, in plaats van celnummers, krijg je de naam van de kolom erin te zien. Ik zie bij jou bijvoorbeeld „C10” staan; als je dat vervangt door alleen maar „C” dan zal Numbers dat weergeven als „Bocht links” omdat die tekst in de kopregel van de kolom staat. Je formules worden daardoor veel makkelijker leesbaar, omdat je je niet af hoeft te vragen wat C10 nu ook alweer precies is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.