4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Roel Van Gils

Minimale vertraging tijdens het typen sinds upgrade naar 10.7.2

Hallo,

Sinds de upgrade naar 10.7.2 ervaar ik iets heel eigenaardigs: er zit een hele kleine vertraging (latency) op het typen. Tussen het intikken van een toets en het zien verschijnen van het teken op het scherm, zit een bijna onmerkbare vertraging. Ik zeg ‘bijna onmerkbaar’, maar toch vind ik het in de praktijk storend.

Het heeft een tijdje geduurd voor ik kon benoemen wat er scheelde, maar nu weet ik het zeker. Je kan het fenomeen een beetje vergelijken met het kijken naar een tv-serie waarbij de audio enkele milliseconden ‘uit sync’ is met het beeld: het voelt een beetje onnatuurlijk aan en als je erop begint te letten, wordt het storend. Volgens mij is het zelfs geen milliseconde en ik kan me inbeelden dat de meeste mensen het niet eens werken. Disclaimer: ik ben een razendsnelle typer.

Het heeft niet te maken met de applicatie die ik gebruik: het doet zich dus zowel voor in Teksteditor, Pages, Photoshop, Terminal of wat dan ook. Het is ook een beetje te vergelijken met het typen in een SSH-sessie (voor wie wel eens gebruik maakt van de Terminal om in te loggen op een andere server, maar niet zo uitgesproken).

Ik heb alles geprobeerd: PRAM gerest, permissions hersteld, caches geleegd, opgestart met een gast-account, zelfs opgestart in de Repair-mode en daar enkel Safari gestart. Het probleem doet zich voor met het laptop-toetsenbord, maar ook met een extern toetsenbord dat ik rechstreeks of via mijn Cinema Display aansluit. Ik heb het ook geprobeerd met alle USB-apparaten afgekoppeld. Ik heb ook de beeldschermresolutie veranderd omdat ik dacht dat het te maken kon hebben met een ‘refresh rate’-probleem. Het probleem blijft; Ik heb dit alles trouwens op twee computers geprobeerd: op mijn eigen MBP (waar ik nu op typ) en op de ‘iMac deze huizes’ (ook een redelijk recente Mac van een jaar of twee oud die draait op 10.7.2). Mijn MBP is een 2,2 Ghz Intel Core i7 met 8 GB DDR3 RAM en een SSD van 240 GB, voor de rest dus een razendsnel beestje (ik zie haast nooit een beack ball).

Ik heb helaas geen toegang meer tot een Mac met een vorige release van Lion of Snow Leopard om te vergelijken. Her en der op het internet lees ik vergelijkbare ervaringen, maar een oplossing vind ik nergens.

Om er helemaal zeker van te zijn dat ik niet gek aan het worden ben of de ‘latency’ niet in mijn eigen zenuwsysteem zit (je weet maar nooit), ben ik benieuwd naar jullie ervaringen:)

Probeer misschien eens het volgende te testen:

– Tik gewoon zo snel als je kan een stukje tekst in Teksteditor (zet ‘m eventueel op 8px ‘plain text’ i.p.v. RTF zodat je zeker bent dat de vertraging niet te wijten is aan een trage opbouw van anti-aliased fonts of zo).
    – Ga er heel snel met je pijltjes doorheen. Maak ook selecties met Shfit+pijltjes. Kijk heel aandachtig naar wat je doet en en wat er gebeurt op het scherm.
    – Probeer ook eens snel te Command+tabben tussen applicatie: waar dit vroeger ‘instant’ gebeurde, zit hier nu ook een lichte vertraging op.

Als je ook toegang hebt tot een computer met Snow Leopard (of 1.7.0 of 1.7.1, hoewel ik niet helemaal zeker ben of het probleem zich daar ook voordoet), doe dan eens de vergelijking!

Als je dit niet ervaart, verklaar me dan gerust gek:) Als je het wel merkt, dan weet ik dat niet gek aan het worden ben en dan hoop ik dan een software update dit verhelpt. Ik denk dat het redelijk ‘low level’ in het systeem zit trouwens.

Roel

Inactief
    Anoniem

Hier geen last van sync-problemen. Gaat prima. Moet wel zeggen dat ik een keyboard ‘met een draadje’ heb. Heb jij misschien een Bluetooth-keyboard? Misschien, ben geen techneut, dat daar de oorzaak in zou kunnen liggen.

Bijdrager
    MichMich

nergens last van… wireless kb.

Bijdrager
    Roel Van Gils

Even erbij vermelden dat het wel degelijk gewoon om een toetsenbord mét draad gaat:) Ik heb het probleem trouwens ook met het ingebouwde toetsenbord van de MBP. En voor alle duidelijkheid: het is echt een heel subtiele vertraging en ik kan me inbeelden dat weinig mensen het echt bewust opmerken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.