7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    marbert2

Mac mini

Hallo,

Omdat ik niet computer-technisch ben heb ik hulp nodig bij het volgende.
    Ik werk op een eMac uit 1983 met de volgende specificaties: 1 GHz Power PC G4 1GB SDRAM.
    Enkele jaren geleden heb ik het systeem opgewaardeerd van Mac OS 10.2.8 naar OS 10.4.11 wat ik nu dagelijks gebruik. Niet echt tevreden omdat ik merk dat 10.4.11 het maximum is wat deze PC aankan omdat er naar mijn mening geen Intel inzit. OK.
    Ik wil graag upgraden maar ik heb onvoldoende geld voor een nieuwe iMac. Mijn vraag is nu. Kan ik een MiniMac aansluiten op mijn eMac en zodoende gebruik maken van de nieuwere applications. Het gaat mij niet zozeer om snelheid als wel om degelijkheid. Misschien ouderwets, het zij zo.
    Als ik het goed begrijp is de MiniMac een volwaardige computer, doch zonder randapparatuur. En als een aansluiting mogelijk is, komen daar nog andere voorzieningen bij. (Je merkt ik ben niet echt een wizkid maar wel heel erg blij met m’n Apple). Ik stel een goed en eenvoudig advies op prijs.

Groet,
    Hubert.

Bijdrager
    Hansi2124

Even voor de duidelijkheid: een eMac uit 1983 bestaat helaas niet. Uit het programma MacTracker:

Ik denk niet dat je iets opschiet met je eMac aan te sluiten (ik neem aan als beeldscherm) aan een Mac mini. Volgens mij is er geen externe poort op de eMac aanwezig om een beeldscherm aan te sluiten. Het toetsenbord en muis zal wel kunnen, want dat is usb.

Bijdrager
    marbert2

Hallo,

Sorry, het jaartal moet zijn 2003.

Groet,
    Hubert.

Bijdrager
    MarijnB

Ik heb laatst een Mac Mini gekocht (500 euro, 16% korting bij bcc) (en deze geupgraded naar 8gb ram, stuk sneller en je kunt het zelf doen voor 35 euro in 10 minuten), samen met een beeldscherm van 23 inch (230 euro), toetsenbord en muis. De laatste 2 dingen kun jij weglaten aangezien je deze al hebt.

Je kunt je eMac niet gebruiken als extern beeldscherm, dus een nieuwe monitor kopen is de enige optie (of je hebt er nog 1 ergens staan …). Ik weet niet hoeveel inch je wilt, maar ik had een 23″ voor 230, dus het valt mee.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Bijdrager
    CedricH

Voor €500 kan je ook een tweedehandse Intel Mac Mini en een scherm kopen (huidige muis en toetsenbord kan je blijven gebruiken) aangezien je budget beperkt is. Maar inderdaad een Mac Mini kan je niet aansluiten op een eMac.

Een Mac Mini is zeker een volwaardige computer. Je zal met je eMac beperkt zitten om het geheugen uit te breiden en ook de processor is niet zo snel meer. Met een Intel Mac Mini kom je zeker weer een eind mee en een Core 2 Duo model brengt je weer volledig up to date tot en met 10.7.3 (laatste release) als je wilt.

Bijdrager
    marbert2

Dank je wel voor de informatie over MiniMac en eMac.
    Wat ik beoogde is dus niet te realiseren. Het wordt uiteindelijk sparen voor een nieuwe, ergens volgend jaar.
    Jammer dat gebruikers gedwongen worden steeds korter te investeren (upgraden) om bij te blijven en de oude nog goed werkende apparatuur niet meer bruikbaar is.
    (Ik gebruik een Ford-Dexta tractor uit 1953 vrijwel iedere week en kan nog steeds alle onderdelen verkrijgen!!)
    Nogmaals dank je wel voor de adviezen.
    Hubert.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom in de wondere wereld van de electronica enzo.;-)
    Een computer van 9 jaar is in deze tijd best wel een oud beestje hoor. De tijd staat hier namelijk niet stil.
    Vergelijk het maar eens met een computer van 25 jaar geleden hoe die eruit zag. Grote, logge dingen en een opslaggrootte waar je vandaag de dag net een tekstbestand op zou kunnen slaan (om het even te overdrijven, maar zo ongeveer gaat het wel).:wink:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.