11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    John Troch

MiniMac server

Heeft iemand ervaring met de MiniMac als webserver? Is het te doen om met de nieuwe MiniMac enkele websites te runnen en 10-12 gebruikers security testen te laten uitvoeren? Het is de bedoeling een training servertje in te richten voor dat soort doeleinden.

Bijdrager
    Richard5

Yep, is heel goed mogelijk, heb zelf een mini draaien aan het internet met web en mailserver. Kijk op http://switch.richard5.net voor meer info.

Bijdrager
    computer space

@ Richard: ik ga de verhalen nog eens wat beter lezen. Ik draai nu met de webserverXkit en dat loopt ook prima. Inderdaad is bandbreedte eerder limiet dan de power van je computer. Tenzij je het leuk vind om MySQL binnen iedere pagina honderden dikke querys te voeren. Dan kraakt het ook wel. Een oude imac kan dit ook al prima, dus een mini helemaal. Er is niet voor niks een commerciel bedrijf met de naam macminihosting.

Bijdrager
    Richard5

@Martiniman, ik ken een amerikaan die mijn setup gebruikte op een oude G3 tower. Die is helaas overleden en hij gebruikt nu een oude G4 tower (zo’n blauw witte). Hij draaide er meerdere sites en email domainen op zonder problemen…

Bijdrager
    wilko

Een Mac Mini als webserver voor 12 man is een zware overkill. Ik zou eerder eens kijken naar een tweedehands Macje. Een eerste generatie (rev A) iMac is al voldoende.

(by the way: een blauw-witte tower is ook een G3. De G4’s waren antraciet (grijs) of wit)

Bijdrager
    Richard5
    ”wilko”

Een Mac Mini als webserver voor 12 man is een zware overkill.

Waar baseer je dit op ? Volgens mij wordt het meer bepaalt door het aantal bezoekers per dag per site en het aantal emails wat je ontvangt. Een mac mini core duo heeft genoeg kracht om dit te kunnen doen. De bandbreedte met je ADSL is hier de beperkende factor.

Volgens mij is de huidige mini core duo krachtiger dan de Xserve waar macosx.nl op draait. Qua CPU dan…

Bijdrager
    John Troch

Het is niet zo dat de capaciteit door 12 man bepaald wordt: wel door 12 man die web applicatie security audits tegelijkertijd op een test applicatie uitvoeren;-) Dat is iets anders daar er heel veel requests tegelijkertijd gedaan worden. De server gaat in een lokaal netwerkje draaien. De verschillende web apps draaien allemaal op IIS zodat BootCamp overwogen wordt om de verschillende VMWare sessies te draaien. BootCamp op een MacBook Pro testmachine werkt vlekkeloos overigens.

Bijdrager
    wilko

Hoeveel load krijg je te verduren op de MBP tijdens het testen? Aan de hand daarvan kan je wel een beetje inschatten wat voor server je nodig hebt. Als je tegen de 100% load zit zul je geen lichtere server moeten nemen dan de MBP, als het minder is kun je wat anders overwegen.
    Puur uit nieuwsgierigheid: hoeveel requests per seconde krijgt de server tijdens het testen?

Bijdrager
    John Troch

We kunnen de “thread” van de audits reguleren. Threads zijn het aantal requests dat in de wachtrij staan om een reponse van de web app of web server terug te geven. M.a.w. de wachtrij van requests dat nog door de app afgehandeld moet worden. De threads kunnen per auditor reguleren tussen 1 en 75. Het totaal aantal requests dat de app te verwerken krijgt is afhankelijk van de app. Als een app bijvoorbeeld veel formfields heeft kunnen er letterlijk honderden SQL strings op losgelaten worden, buiten de overige vulnerability strings. Het is helemaal afhankelijk van de apps. De test apps die wij voor de trainingen gebruiken heeft een SQL server draaien en 1 enkele audit kan letterlijk 10.000 request opleveren.

Bijdrager
    TypeWriter
    ”Richard5″

Yep, is heel goed mogelijk, heb zelf een mini draaien aan het internet met web en mailserver. Kijk op http://switch.richard5.net voor meer info.

Leuke site!

Heb overigens nog een gerelateerde vraag:
    Je hebt MacOSX en MacOSX server. Ik neem aan dat je je MacMini gewoon out of the box installeert en je gebruikt voor MySQL, Apache, PHP en Email gewoon de ‘eindgebruiker’ MacOSX.

Biedt MacOSX Server voor zo’n toepassing nog extra’s? Of moet je dat gebruiken als je ook een VPN server wilt inrichten? En als je een dergelijke MacMini ook als applicatieserver wilt gebruiken, is dan MacOSX Server beter?

Hans Erik

Bijdrager
    Richard5

Ik gebruik de mac mini out of the box en installeer alleen de developertools extra om de boel te kunnen compileren.

OSX Server gebruikt veel dezelfde software en heeft als extra dat er allemaal mooie control panels voor alle applicaties zijn. Maar die kosten dan ook een hoop geld voor de server licentie. OS X server heeft dacht ik ook allerlei andere componenten zoals AFS, DNS, spamfilter (ben ik ook mee bezig) en nog wat andere zaken.

De mini doet het prima, ik weet niet wat voor applicaties je wilt draaien maar voor dat soort zaken zitten er geen verschillen in het OS.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.