14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    hijblogt

Mac mini, plex en netwerk

Ha,

mede dankzij advies van jullie heb ik dit weekend een mediacenter in elkaar proberen te fabriceren. Het was niet heel makkelijk of zo, maar ik ben een heel eind gekomen.

Ik heb dus een al wat oudere mac mini uit 2008 zonder HDMI en met 120 GB schijfruimte. Deze heb ik nu aan de tv gekoppeld via VGA. Geluid gaat over de Auxuitgang naar men HiFi set. Verder heb ik Plex er op geinstalleerd, en ook op mijn iPad. Deze werkt nu als een afstandbediening.

Ook heb ik VNC lite op mijn iPad geinstalleerd mocht ik wat meer willen met de Mac mini om wat instellingen te veranderen.

Vraag:
    Wel heb ik nog een vraag, ik heb thuis een 5.1 opstelling staan, is er nog een bepaalde moglijkheid om dat ook via het mediacenter te krijgen? Nu is het geluid alleen stereo. Wanneer ik bijvoorbeeld gewoon spotify draai kan ik die via mijn Airport wel over de stereo krijgen, is dat ook mogelijk met Plex?

Bedankt alvast!

Bijdrager
    madcat

de mac mini heeft gewoon spdif uitgang dus met een juist kabeltje kan je het op je receiver aansluiten.
    En ja dat ondersteund plek ook

Moderator
    Pete.Z

Verplaatst naar juiste sub-forum, graag opletten waar je topics opent.

Bijdrager
    hijblogt

Dan kan ik dus de spdif kabel steeds omzetten van de Airport naar de mac mini? Of is het makkelijker te combineren?

Bijdrager
    madcat

HUH?

nee de kabel moet van de macmini naar de receiver.
    of draadloos van de macmini naar de airport expres via de kabel naar de airport
    Maar in dat laatste geval zal het geen plex ondersteunen

Bijdrager
    mymac

Ik adviseer je ook de Plex App te downloaden voor iOS. Gelijk een extra remote voor Plex en als je een goede upload hebt kun je zelfs buitenshuis jouw Library benaderen vanaf je iPad/iPhone. Doe het zelf regelmatig, werkt goed. (Zeker als hier over een half jaar glasvezel ligt:lol:)

Waar download je overigens mee? Heb hier ook nog wel wat tips voor om er zelf een stuk minder tijd aan te besteden (automatiseren), maar ik weet niet of je dat nu al wilt veranderen.

Wat het geluid betreft: inderdaad gewoon een optische kabel van je Mac mini naar de receiver.

Bijdrager
    hijblogt

Oke bedankt!

Ik ben wel benieuwd naat tips voor downloaden en automatiseren. Laat maar horen:)

Bijdrager
    mymac

Wel bij mij werkt het als volgt:

Downloaden doe ik middels nieuwsgroepen. Dit kost een paar euro per maand, maar het werkt erg eenvoudig en het aanbod is vrijwel oneindig groot. Alle series die ik volg zijn altijd een paar uur later al gedownload en films gaan ook prima. Hiervoor heb je de volgende dingen nodig:

– Een download app. Ik gebruik SABnzbd+ omdat deze gewoon in Safari draait.
    – Een usenet provider (je betaalt deze provider om gebruik te maken van de servers waarvan je wilt downloaden). Twee voorbeelden zijn Eweka of Lightning Usenet, maar UsenetServer is goedkoper en biedt een langere retentie (wat inhoudt dat materiaal langer op de servers blijft staan en het aanbod dus groter is).

Om te zoeken naar bijvoorbeeld de laatste aflevering van een serie, zoek je via een binary content search engine. Een voorbeeld hiervan is Binsearch. Je zoekt hier naar zogenaamde NZB’s. NZB’s zijn kleine bestandjes waarin een soort lijst met te downloaden onderdelen staat. SABnzbd weet hierdoor welke onderdelen hij moet downloaden en dat doet ‘ie dan ook. Daarna wordt alles samengevoegd tot één bestand, zoals bijvoorbeeld een film of serie.

Als je deze drie dingen hebt geïnstalleerd/geregistreerd kun je in principe al gaan downloaden.

Bijdrager
    mymac

Om het te automatiseren moet je nog een paar stappen zetten.

Films

Voor het automatisch downloaden van films is er een app die CouchPotato heet en werkt in Safari. Deze app doet het volgende: Elke film die jij wilt hebben, typ je in de zoekbalk en voeg je toe in de gewenste kwaliteit in de app. Op dit moment staat de film in de ‘Wanted’ list. CouchPotato gaat dan elke zoveel uur zoeken tot die film(s) te downloaden zijn. Zo zal een nieuwe titel niet direct downloadbaar zijn, maar films uit 2010 natuurlijk wel. Als een film gevonden is zal de NZB file door CouchPotato gestuurd worden naar SABnzbd, die de film vervolgens gaat daadwerkelijk downloaden. Als het downloaden voltooid is stuurt SABnzbd het naar een bepaalde map. Deze map wordt weer in de gaten gehouden door CouchPotato die het gedownloade bestand de juiste naam geeft, de overige bestanden weggooid en hem vervolgens verplaatst naar de juiste map. Bij mij is dat bijvoorbeeld een externe schijf waar al mijn films op staan.

Series

Voor het automatisch downloaden van series heb je de app Sickbeard. Deze werkt net als SABnzbd en CouchPotato in Safari. Het installeren hiervan gaat ingewikkelder dan CouchPotato, maar hier zijn de nodige tutorials voor te vinden zoals deze.

Ook heb je een eenmalige registratie nodig bij NZBmatrix zodat CouchPotato en Sickbeard daadwerkelijk kunnen zoeken. De Apikey en username die je hierbij krijgt na de registratie moet je invullen bij beide apps.

Bijdrager
    hijblogt

Super bedankt! Het instaleren van SABnzbd+ ging even niet echt goed. Ging iets mis met .ini. file. Geen idee waarom. Via een andere mac opnieuw geinstaleerd en aangegeven dat andere pc’s in mijn netwerk ook gebruik mogen maken daar van. Nu werkt het.

CouchPotato heb ik net ingesteld, nu op twee films. Dus ben benieuwd.

Wat ik wel direct merk is dat mijn draadloose verbinding met muziek begint te haperen. Kan ik dat nog ergens oplossen? Groetjes!

Bijdrager
    Sascha

Ik download middels torrents maar probeer ook zoveel mogelijk te automatiseren. Ik heb er zelfs een website aan gewijd: http://macminimediacenter.tk

Bijdrager
    hijblogt

Ja je site ken ik!

Ben benieuwd naar je tips!

Bijdrager
    mymac

O ja Sascha, jou ben ik helemaal vergeten te beantwoorden ivm het artikel. Ik heb het nogal druk met school en werk namelijk, dus het komt me niet zo goed uit om daar nu een artikel over te schrijven wat tot in de puntjes moet kloppen. Nou is een artikel in het Nederlands wel gewenst denk ik, want zoveel aanbod is er niet. Engels is voor sommigen een stapje verder dus dat is dan jammer als het er niet is. Mocht ik later nog eens van gedachte veranderen zal ik het laten weten:smile:
    Mijn post in dit topic is in principe al een samenvatting, maar daar leg ik natuurlijk niet stap voor stap uit wat je moet invullen etc. Daar gaat meer tijd in zitten, maar omdat ik toevallig zelf mijn Mac mini opnieuw aan het inrichten was kon ik best in grote lijnen vertellen hoe ik het hier heb draaien in dit topic.

Bijdrager
    Sascha

Oké. :thumbsup:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.