29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    mikekiwi

Mini upgraden of stap naar ander apparaat (iMac)

Ik zit op dit moment een beetje in een tweestrijd; we hebben nu een Mac Mini die het op zich goed doet, maar ik wil wat uitbreiden, mijn monitor is kapot gegaan en dus vraag ik me af of ik niet beter een gebruikte iMac kan aanschaffen…

Vraag is aan jullie of de situatie zoals ik hieronder schets reëel is en of jullie op-/aanmerkingen en/of adviezen hebben…

Wat heb ik nu:
    [code:1:b82f0cd659]Mac mini
    Modelaanduiding: Macmini1,1
    Processornaam: Intel Core Solo
    Processorsnelheid: 1.5 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 1
    L2-cache: 2 MB
    Geheugen: 1.25 GB (1x1Gb + 1x256Mb)
    Bussnelheid: 667 MHz
    Combodrive MATSHITA CD-RW CW-8124:
    Harddisk: 60GB
    +
    Lacie Mini 250GB externe schijf (dat model dat precies bij de mini past)[/code:1:b82f0cd659]

Wat wil ik erbij:

dvd-brander (50 euro)
    extra geheugen (256mb vervangen door 1Gb, dus totaal 2Gb) (50 euro???)
    -andere monitor (kan vanaf 30 euro als ik een 17” van mijn werk over kan nemen, anders ca. 150 euro voor 20” breedbeeld)
    – Leopard ipv Tiger (is geen must, maar toch…)

Als ik de uitbreidingen optel bij wat ik denk dat de MacMini+externe schijf waard is, dan kan ik voor dat geld bijna ook een goede gebruikte iMac kopen (tussen de 500 en 650 euro, vorige generatie, met 17 of 20” breedbeeld scherm). Daar moet dan nog wel een externe schijf bijkomen, want aan de standaard 250Gb die in die aangeboden versies zit heb ik niet genoeg.

Is die aanname correct en is het ook een te adviseren stap? Ben altijd erg huiverig voor een alles-in-1 apparaat; monitor kaduuk=computer waardeloos, en andersom….

Vraagjes mijnerzijds:

[*:b82f0cd659]Wat is de MacMini + Lacie-schijf nog waard denken jullie?
      [*:b82f0cd659]Welke iMac-versie is aan te raden als je weet dat nieuw niet te betalen is voor mij?
      [*:b82f0cd659]Hoe makkelijk is een harddisk in een iMac up te graden naar een 500GB versie?
      [*:b82f0cd659]En kan ik dan een willekeurige SATA-schijf gebruiken?
      [*:b82f0cd659]Zelfde geldt voor het bijprikken van geheugen mocht dat nodig zijn?[/list:o:b82f0cd659]
      Gaarne jullie advies en uiteraard alvast dank daarvoor!

Bijdrager
      Pieterr
      ”mikekiwi”

- wat is de MacMini + Lacie-schijf nog waard denken jullie?
      – welke iMac-versie is aan te raden als je weet dat nieuw niet te betalen is voor mij?

(1) Mac mini: 290 € Mac mini (Intel) Die aktuellen Gebrauchtpreise

(2) Kies er een die je wilt/kunt betalen: iMac (Intel) Die aktuellen Gebrauchtpreise
      Ik zou in ieder geval een Intel iMac nemen als ik jou was.

Bijdrager
      Jogchum

Kennis van me heeft laatst een van de laatste witte imacs gekocht 20″ 2.nog wat GHz Intel Core duo, superdrive voor 700euro, vond ik niet duur voor een imac. Daar mijn nieuwe alu imac 2.4 20″ toen der tijd het dubbele koste.

Mocht je scherm tzt stuk gaan, valt dat altijd nog wel te repareren lijkt me. Als je bij een winkel koopt, zal er vast een paar maanden occasion garantie op zitten.

Over het upgraden van imac schijven staan op dit forum wel meerdere topics volgens mij. Werkgeheugen is een eitje volgens mij, al schijnt het type nog wel eens kritisch te zijn. Heb je al op http://www.tweedehandsmac.nl rond geneusd? Ik heb voor de imac gekozen boven de mini mac, juist vanwege het alles in 1 concept en de hogere snelheid. Mijn 320Gb harde schijf heeft ondertussen al wel hulp gekregen van een TB externe schijf voor de opslag van films en foto’s.

Succes met je keuze.

Bijdrager
      mvdenberg

Even een vraag:
      wat doe je met je macmini? Is deze merkbaar traag? Welke apps gebruik je?

Natuurlijk is een tweedehands iMac een mooie machine, en ook sneller (de harddisk geeft ook een snelheids verbetering).
      Als je inderdaad zoveel aan je mac mini wil uitgeven (OS, Ram, dvd brander, monitor) kan je misschien beter een iMac kopen.

Let wel, Leopard wordt vervangen door Snow Leopard. Pas dus op: als je nu de volle mep voor Leopard betaalt, en in voorjaar 2009 Snow Leopard uitkomt, dan zou ik hier even mee wachten.

Bijdrager
      JohnH

Of gewoon een nieuwe macmini? Wordt in januari verwacht, met max. 4 GB geheugen.

Bijdrager
      mikekiwi
      ”Pieterr”
      ”mikekiwi”

- wat is de MacMini + Lacie-schijf nog waard denken jullie?
      – welke iMac-versie is aan te raden als je weet dat nieuw niet te betalen is voor mij?

(1) Mac mini: 290 € Mac mini (Intel) Die aktuellen Gebrauchtpreise

(2) Kies er een die je wilt/kunt betalen: iMac (Intel) Die aktuellen Gebrauchtpreise
      Ik zou in ieder geval een Intel iMac nemen als ik jou was.

Prima, bedankt voor de mooie links, nummer 1-4 liggen binnen budget (had zo’n 600 euro ingeschat); de 300 euro die ik voor de mac mini in gedachten had lijken ook te kloppen, dus dat is fijn!

Bijdrager
      mikekiwi
      ”Jogchum”

Kennis van me heeft laatst een van de laatste witte imacs gekocht 20″ 2.nog wat GHz Intel Core duo, superdrive voor 700euro, vond ik niet duur voor een imac. Daar mijn nieuwe alu imac 2.4 20″ toen der tijd het dubbele koste.

Was dat een nieuwe iMac? Zijn die dan nog ergens te koop? Zit bij die witte iMacs eigenlijk standaard een wifi-dingetje ingebouwd?

”mvdenberg”

Even een vraag:
      wat doe je met je macmini? Is deze merkbaar traag? Welke apps gebruik je?

Ik merk vooral vertraging als ik met Lightroom open een foto aan het bewerken ben in CS3, zeker als ik via iTunes ook nog een muziekje aan het spelen ben. In die situaties vooral. Moet dan gewoon wat rekening houden met wat ik tegelijk wil doen.

”johnH”

Of gewoon een nieuwe macmini? Wordt in januari verwacht, met max. 4 GB geheuge

Ook een optie, zeker… moet ik dan wel weer wat upgradejes op doen (geheugen + hd van standaard versie zijn niet toereikend denk ik). Idee van een alles in 1 iMac hier op de keukentafel spreekt me ook wel aan, moet ik zeggen.

Bijdrager
      Jogchum
      ”mikekiwi”
      ”Jogchum”

Was dat een nieuwe iMac? Zijn die dan nog ergens te koop? Zit bij die witte iMacs eigenlijk standaard een wifi-dingetje ingebouwd?.

Nee die witte was 2ehands, volgens mij hebben alle witte imacs Wifi onboard.
      zie: http://support.apple.com/specs/#imac

Bijdrager
      Soulshaker

Beter wachten met die upgrades , binne een paar weken heeft apple nieuwe imacs en mss ook mac mini’s uit , dan kan je als je wilt een oude kopen (2ghz model) aan de prijs die al bijna overeenkomt met de upgrades wil doen

Of je koopt een nieuwe mac

:)

Bijdrager
      mikekiwi
      ”Jogchum”
      ”mikekiwi”
      ”Jogchum”

Was dat een nieuwe iMac? Zijn die dan nog ergens te koop? Zit bij die witte iMacs eigenlijk standaard een wifi-dingetje ingebouwd?.

Nee die witte was 2ehands, volgens mij hebben alle witte imacs Wifi onboard.
      zie: http://support.apple.com/specs/#imac

OK, thanks!

@Soulshaker
      : helaas, een nieuwe is niet aan mij besteed. Valt me wel op dat de prijzen die worden gevraagd op marktplaats/2dehandsmac niet echt overeenkomen met de lijst die eerder is gepost…kan uiteraard wel zo zijn dat de uiteindelijke verkoopprijs lager ligt uiteraard…

Wachten tot januari is niet zo’n probleem, maar hoe lang duurt het daarna totdat er resultaat is. M.a.w.: wanneer zijn de nieuwe modellen beschikbaar en/of veranderen de prijzen van de oude voorraden over het algemeen?

Bijdrager
      Soulshaker

Dat weet je alleen pas in januari vrees ik :sealed:

Bijdrager
      MouseMighty

Alleen het upgraden van het RAM in je mini is de moeite waard. Stop er de max hoeveelheid in en je merkt veel verschil, zeker met Lightroom en CS3!! Dan kan je beter een nieuw los scherm eraan hangen, RAM upgraden. Nieuwe mini? Waarom omdat ze al bijna 2 jaar aan een upgrade toe zijn? Ik heb hier een 1,42Ghz PPC mini met 1GB RAM (meer kan er niet in) en 10.5.6 + CS3 draaien…als een zonnetje…

Bijdrager
      Soulshaker

Pak dan direct een latje van 2GB , je mac mini kan 3GB aan ,en zo een latje van 2GB kost maar 30 euro

Pak kingston : KTA-MB667/2G

Maar ik zou toch nog even wachten tot begin januari

Bijdrager
      mikekiwi

hmm.. en ik maar denken dat dat ding tot 2Gb aankon, thanks!

Andere vraagjes om het voor mezelf compleet te hebben:

– harde schijf; kan ik die in de mini zelf upgraden naar 250/300Gb? Daar zit toch een “gewone” laptopschijf in?

– superdrive: zijn die ook los te koop en in te bouwen?

Bijdrager
      MouseMighty

De mini waar jij het over hebt kan onderdaad maar maximaal 2Gb aan. Je kan zelf de aanpassingen doen maar het openmaken van een mini is niet heel eenvoudig (plamuurmes is essentieel). Ook de harde schijf is te vervangen, aan de andere kant externe schijven kosten tegenwoordig geen drol meer dus waarom zou je moeilijk doen?

Bijdrager
      mikekiwi
      ”MouseMighty”

De mini waar jij het over hebt kan onderdaad maar maximaal 2Gb aan. Je kan zelf de aanpassingen doen maar het openmaken van een mini is niet heel eenvoudig (plamuurmes is essentieel). Ook de harde schijf is te vervangen, aan de andere kant externe schijven kosten tegenwoordig geen drol meer dus waarom zou je moeilijk doen?

Toch maar 2Gb…jammer…;-)

Plamuurmessen in overvloed alhier, heb de iFixit-stapjes al wel eens doorgenomen en heb daar ong. gezien wat de stappen zijn…

Lastig van externe schijven vind ik dat het al snel zo’n rommeltje wordt met draden en aparte voedingen e.d. . En daar heb ik geen MacMini voor gekocht; nu heb ik zo’n Lacie Mini-schijf die precies onder de Mini past, maar daar zit een IDE schijf in die weer wat prijzig zijn in de grotere capaciteiten (>= 500 GB).
      Als ik nu de Lacie weg kan doen en de schijf in de mini kan vervangen voor een groter (500GB) exemplaar, dan kan ik een extra externe schijf aanschaffen als extra backup-schijf die ik naar voren kan toveren als ik wil backuppen. Of zoiets…

’t staat hier allemaal op de keukentafel en dan is het wat lastig om het een beetje appetijtelijk weg te werken, vandaar ook de optie om de stap naar iMac te maken.

Bijdrager
      Soulshaker

Inderdaad, daar was ik even mis :sealed: , het gaat maar tot 2GB met deze versie, alleen maar de laatste versie van de mac mini kan 3GB aan.

Dus als we het gaan optellen

18 euro voor een ramlatje
      70 euro voor een 320GB schijf van WD

voor de superdrive heb ik niet zoveel gevonden

maar mss word je iets wijzer van dit draadje

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1104313

Voor leopard zou ik zegge, overslaan en ga voor snow leopard.

Maar met dit alles ben je al 300 euro kwijt, of mss meer , dat lijkt me in verhouding veel te veel voor jouw mac mini.
      Beter is het om je Mac Mini te verkopen , en met dat geld en die 300 euro die je van plan was om te upgraden te investeren in een nieuwe mac mini ,basisversie kost 499 euro en die met de superdrive 699 euro.

Maar als in januari nieuwe modelletjes uitkomen verkopen ze de oude aan grote kortingen , dan mag je er zeker 80-150 euro afdoen van de prijzen nu.

Dan heb je:

Een Intel Core 2 Duo (en dat ge je zeker merken)
      Opnieuw Garantie
      Leopard ( en mss ook kans op een upgrade DVD naar Snow leopard, dat was ook zo bij de macs die je een maand voor de release van leopard kocht)
      Een iets grotere HD (80 of 120GB)
      Wel weer 1GB ram , maar de snellere C2D compenseert dat wel :)

Die 2 laatste kan je nog altijd upgraden als je dat wil

Bijdrager
      mikekiwi

dank voor het meerekenen!

Dit was mijn berekening een beetje…

Leopard staat niet zo bovenaan mijn lijstje; Tiger werkt hier prima. Mooi meegenomen bij een nieuwe/andere Mac, maar zal ik niet los gaan aanschaffen… Voor de monitor heb ik hierboven de goedkoopste oplossing genomen, anders komt er nog honderd euro bij en is het verschil met een iMac nog een stuk kleiner…

Geheugen is overigens goedkoper dan ik dacht moet ik zeggen; is misschien de moeite waard om die stap in ieder geval eerst te doen om te zien hoeveel verbetering dat geeft….

Bijdrager
      Soulshaker

30 euro voor een monitor??

zoiets?? :o

Die kan je zelfs gratis vinden hoor :D

Bijdrager
      mikekiwi
      ”Soulshaker”

30 euro voor een monitor??
      zoiets?? :o

Die kan je zelfs gratis vinden hoor :D

Don’t worry, meer zoiets:

17 inch tft, left overs op mijn werk, daar hebben we nu 22″ breedbeeld-vriendjes… :mrgreen:

Bijdrager
      mikekiwi

er wordt hier nu toch wat serieuzer over een nieuwe iMac gedacht…. 8)

Bijdrager
      Soulshaker

verstandige keuze zou ik zeggen, maar wacht nog 2 weken ,
      Kun je ofwel een nieuw model kopen , ofwel 1 met grote korting:)

Een voorbeeld is de Macbook pro (vorig model, 2,4Ghz) , ik heb die vorige week in de media markt zien staan voor 1333 euro :o

Bijdrager
      mikekiwi

En niets zo veranderlijk als een Kiwi…na rijp beraad en vergelijken en testen zijn we niet zo gecharmeerd van de glossy schermen van de nieuwe iMacs; wat testen met een andere monitor hier in huis levert een hoop spiegelingen op (lampje dat daar niet weg kan net achter de zitpositie) .

Ergo: toch een witte iMac van een wat oudere signatuur. Als het allemaal goed gaat, ben ik aankomende vrijdag eigenaar van een 2.16Ghz Core 2 Duo Imac (wit dus), 3Gb Ram, 250GB harde schijf, incl Leopard… ich bin gespannt!

Bijdrager
      mikekiwi

En inmiddels ben ik nu in ene 2 Macs rijker…:

Links de oude beestjes met de tjdelijke 15″ monitor; rechts de iMac 20″. En nu is het feest, we gaan migreren! (hoop ik :evil: )

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de gegeven meningen en adviezen; heb ze niet allemaal opgevolgd, maar ze waren zeker behulpzaam bij het nemen van deze weldoordachte beslissing. Ben benieuwd wat de Mac-conferentie gaat opleveren aan nieuw spul, ik ben in ieder geval erg in mijn nopjes met de stap die ik nu heb gemaakt…

Bijdrager
      Soulshaker

gefeliciteerd met je aankoop :)

van 15″ naar 20″ wat een verschil:D

van een intel core solo naar een inter core 2 duo, wat een verschil :D

veel plezier

(ben trouwens ook niet voor glossy:wink: )

Bijdrager
      mikekiwi

En vergeet de stap van 1.25gb ram naar 3GB ram niet…. en van Tiger naar Leopard…en nu wel een DVD-Brander…en van 60GB HD naar 250GB HD…
      En natuurlijk de iSight!!!:P

Nadeel is dan weer wel dat ik mijn vrouw niet meer zie als ze aan het koken is, de iMac staat in de weg… :innocent:

Thanks! :wink:

Bijdrager
      IJurriaan

Mac Mini ( upgraden ) + Lacie hardeschijf ( 250 GB. ) = +/- max. €350,-
      Mac Mini ( upgraden ) + Lacie hardeschijf ( 250 GB. ) + Beeldscherm 17″ = +/- max. € 400,-
      Mac Mini waarde nu = +/- max. € 275,-
      Beeldscherm 17″ ( € 75,- ) + RAM geheugen ( € 60,- ) = € 135,-

Upgrade iMac 5 jan. = € ???,-
      Nu iMac = €999,-
      Na upgrade dus vorige generatie :wink:

iMac G5 = +/- €500,-

Bijdrager
      mikekiwi

eh, wacht eef…je gaat me iets te snel, dat kan ik ook met een Core 2 Duo niet volgen…

Bijdrager
      Soulshaker
      ”IJurriaan”

Mac Mini ( upgraden ) + Lacie hardeschijf ( 250 GB. ) = +/- max. €350,-
      Mac Mini ( upgraden ) + Lacie hardeschijf ( 250 GB. ) + Beeldscherm 17″ = +/- max. € 400,-
      Mac Mini waarde nu = +/- max. € 275,-
      Beeldscherm 17″ ( € 75,- ) + RAM geheugen ( € 60,- ) = € 135,-

Upgrade iMac 5 jan. = € ???,-
      Nu iMac = €999,-
      Na upgrade dus vorige generatie :wink:

iMac G5 = +/- €500,-

Ik ook niet:o

En dit is een witte imac met intel core 2 duo

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.