8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    PascalW

Mini DisplayPort -> VGA werkt alleen met zeer lage resoluties

Hoi,

ik heb sinds vrijdag een nieuwe MBP 13″ en heb daarbij een Mini Displayport naar VGA kabeltje gekocht. Helaas werkt het geheel niet naar behoren. Alleen de resoluties 600×800 en 800×480 (of 600×480 weet even niet meer welke precies) geven beeld. Bij hogere resoluties geeft het beeldscherm “no signal” aan. Dit zowel bij een Acer monitor als bij een Samsung TV.

Het ligt vermoedelijke niet aan mijn VGA kabel want met mijn oude Macbook icm Mini-dvi naar VGA kabel werkt het geheel wel prima.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Het scherm aansluiten met DVI is overigens helaas geen optie.

Bijdrager
    Chorro

Mmm. Ik heb geen oplossing, wel weet ik dat ik het probleem niet heb. 1280 x 1024 is de resolutie die ik hier gebruik op een extern scherm d.m.v. de VGA adapter.

Geblokkeerd
    Anoniem

Al instellingen op de monitor/tv uitgeprobeerd?
    Ik heb het probleem ook nie

Bijdrager
    PascalW

Maar hebben jullie ook een MBP 2011? Om maar even uit te sluiten dat het probleem
    alleen bij dit model optreedt.

Op de monitor kan ik buiten brightness niets instellen, op de tv misschien wel. Op wat voor instellingen doel je precies?

Bijdrager
    Chorro

Ik heb een 15″ MBP van dec 2009, dus wel wat ouder dan die van jou.

Bijdrager
    iep

Resoluties zouden 640×480 en 800×600 moeten zijn denk ik, dat zijn standaard resoluties namelijk. Bij tv’s met een vga aansluiting is dat een vrij vaak voorkomende resolutie. Sommigen kunnen ook nog hoger naar bijv. 1024×768. Kijk eerst even in de handleiding van je tv welke resoluties deze voor de vga aansluiting ondersteund. Als die niet hoger kan dan 800×600 dan ligt het aan je tv en niet aan de adapter of Mac.

Bijdrager
    PascalW

Mijn TV is full HD. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat ik, zowel bij mijn TV (native resolutie 1920×1080) en mijn monitor (native resolutie 1400×1050) het bericht “no signal” krijg bij de native resoluties. Om een of andere reden zijn die twee lage resoluties de enige resoluties die wel beeld geven.

Op het Apple discussie forum zijn een aantal mensen met hetzelfde probleem: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=13154286#13154286.

Bijdrager
    iep

Een mooi voorbeeld is het 27″ Apple Cinema Display. Het ding heeft een mini DisplayPort aansluiting en een native resolutie van 2560×1440 die je ook krijgt wanneer je gebruik maakt van DisplayPort. Op moment dat je echter naar DVI gaat wordt het verhaal totaal anders en kan hij op geen enkele wijze die 2560×1440 doen, de resolutie ligt een fors stuk lager (halveer de boel maar: zo’n 1280×720). Dat heeft te maken met de techniek die gebruikt wordt.

Datzelfde verhaal gaat echter ook voor lcd tv’s op. Je moet dus echt in de handleiding duiken en onder het hoofdstuk over vga gaan kijken welke resoluties er ondersteund worden. Het full hd zijn van je tv zegt helemaal niets (behalve dat je dat kunt doen als je gebruik maakt van hdmi).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.