18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

[min of meer opgelost] iPhone foto’s in iPhoto: aarrgghhhh!!

Als ik mijn iPhone foto’s importeer met fotolader en later importeer met iPhoto dan doet iPhoto weer eens moeilijk. Ze staan er namelijk dubbel in (de bestanden dan). Als origineel en bewerkte versie! Hoe kan dat nou? ik heb ze helemaal niet bewerkt. Ik heb dit probleem alleen bij de staande foto’s! En als ik zeg ga terug naar origineel dan gebeurt er niets! Kan iemand me aub helpen dit probleem op te lossen?

Bedankt!!!!!

Bijdrager
    Ratz

Volgens mij is dat normaal hoor; je hebt een 3 dubbele mappenstructuur met originelen, bewerkt en nog één…. volgens mij staan staande foto’s er i.d.d. dubbel in…
    Maar uh… het staat neem ik aan in je iPhoto zelf toch gewoon goed? Niet teveel aan de mappenstructuur rotzooien is volgens mij een belangrijke regel bij Apple programma’s..

Bijdrager
    Vin

nee maar ik heb niets bewerkt en ik wil geen dubbelen! dat loopt zo op in de gigabytes!!! Slaat toch nergens op als er staat “ga terug naar origineel” als dat al zelf het origineel is??!!!

Bijdrager
    Bumba86

Even een ander vraagje ook, Kun je die automatische opstart van iPhoto uitschakelen voor de iPhone?

Bijdrager
    Vin

ik had de bestanden gekopieerd op mijn schijf. dus een backup gemaakt. en dan krijg je dat gezeur met die originelen. Als je het 1e bestand (wat je dus importeerde) in iPhoto sleept krijg je geen originelen én dubbelen geloof ik. Maar ik weet t niet zeker. enfin, ze staan er nu maar 1x in voor zover ik kan zien. Wat kan iPhoto toch een ongelooflijk kut programma zijn af en toe……

Bijdrager
    Ian83

Kunnen we het netjes houden qua taalgebruik a.u.b. ?

Moderator
    unSOUND
    ”Graphsic”

Wat kan iPhoto toch een ongelooflijk kut programma zijn af en toe……

Ik heb dit al tegen zoveel mensen gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens…

Dat JIJ ergens geen verklaring voor hebt betekend niet dat die verklaring er niet is. JIJ vind dat het programma wat stoms doet, gebaseerd op je eigen kennis, maar die kan soms tekort schieten… Er is namelijk een hele simpele en logische verklaring voor.

Foto’s worden ALTIJD liggend opgeslagen door de camera. De EXIF info verteld dan tegen de software dat de foto echter staand is genomen, en de software zal dan de foto gedraaid laten zien. Echter kan niet elke software daar mee omgaan, en om dat op te lossen draait iPhoto die foto’s, en slaat ze in die stand op zodat andere programma’s geen problemen krijgen als ze de EXIF info niet kunnen lezen.

Bijdrager
    Ian83

@unSOUND: Hear! Hear!

Bijdrager
    Vin

Ja maar luister nou eens. als je n foto draait dan is het toch onzin de niet gedraaide versie te bewaren??? je kan m toch altijd terug draaien letterlijk en figuurlijk??

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

Ja maar luister nou eens. als je n foto draait dan is het toch onzin de niet gedraaide versie te bewaren??? je kan m toch altijd terug draaien letterlijk en figuurlijk??

Natuurlijk kun je een foto draaien. Maar dan is het toch niet meer precies het origineel zoals dat van de camera afkomt?

Let op: er zal een dag komen dat je *blij* bent dat iPhoto *ook* nog de originelen van je foto bewaart.
    En wat kost hard disk ruimte vandaag de dag (minder dan 20 eurocent per gigabyte)?

Bijdrager
    Vin

nou de HD ruimte kost niet maar wel de tijd om een backup te maken. Of om iPhoto te openen?
    En bovendien vind ik een gedraaide foto opzich nog wel gelijk aan t origineel. Hij is niet bewerkt verder dus naar mijn mening een gedraaid origineel.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

Hij is niet bewerkt verder dus naar mijn mening een gedraaid origineel.

De metadata opgeslagen in de foto ( “Orientation” tag van de EXIF data) zijn bewerkt. Het is dus niet meer precies dezelfde foto qua bits.

Als je dit persé wilt voorkomen, zou je de foto kunnen roteren voordat je hem in iPhoto importeert.
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071204130025885

Bijdrager
    Vin

ja heb ik al gedaan voor al m’n canon foto’s! Maar de iPhone draait ze vanzelf! Dat bedoel ik nou dus steeds! Als ik n foto gemaakt door n iPhone open met voorvertoning dan laat ie m al gelijk staand zien! En waarom moet iPhoto er dan zonodig 2 versies van opslaan??

Bijdrager
    Vin

het is niet om er op te zetten! het zijn de foto’s die ik gemaakt heb met m’n iPhone! ook n apple product dus ik mag hopen dat als voorvertoning snapt dat de foto’s staand zijn gemaakt (en dat snapt ie!!) dat iPhoto dat dan al helemaal snapt!! iPhoto laat ze rechtop zien maar heeft toch 2 versies opgeslagen; die alle2 STAAND zijn als je ze opzoekt in de iPhoto library en opent met voorvertoning! Heeft dus niets met kleinere versies te maken… en er zijn geen andere originelen behalve staande foto’s blijkbaar want zowel voorvertoning als quicklook als iPhoto laten m staand zien! Zelfs safari!

EDIT: he waarom delete je nou je post?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

EDIT: he waarom delete je nou je post?

Ik had niet goed begrepen dat je het had over met je iPhone gemaakte foto’s.
    Mijn posting ging over de kleinere kopieen die iTunes maakt als je foto’s op je iPhone/iPod zet.

Bijdrager
    Vin

oh ok! maare, snap je dat ik het raar vind dat voorvertoning die foto al standaard staand opent en iPhoto ook en dan toch nog n 2e versie er van op slaat?!! dat is toch niet helemaal logisch!

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb zelf geen iPhone dus ik kan het gedrag dat je beschrijft hier niet reproduceren.

Bijdrager
    Vin

Nou normaal opent Voorvertoning.app elke foto liggend. ook al was ie staand gemaakt. Precies zoals jij en de exif data zeggen dus! Maar bij foto’s met de iPhone gemaakt doet ie dat niet! Die opent ie wel al staand als ze staand zijn gemaakt!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.