30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mijn voorliefde voor Apple is verdwenen

Ik was een trouwe Apple fan sinds 1993. (In 20 jaar kocht ik meer dan 15 Macs.) Maar nu niet meer. Dit bedrijf vertikt het van regelmatig nieuwe computers op de markt te brengen.
    @iMac 527 dagen sinds de laatste release.
    @macmini 888 dagen sinds de laatste release.
    @macpro 1190 dagen sinds de laatste release, die dan nog op niets trok.
    Totaal onaanvaardbaar.(n)
    Ze zijn alleen nog geĆÆnteresseerd in de Apple Watch, de iPad and de iPhone.
    Het laatste besturingssysteem MacOsSierra is niet compatibel met heel wat software dat ik gebruik. Vroeger was dat niet het geval.
    En nu slaan ze hun prijzen voor reparaties en service nog maar eens op.
    Ik heb nog steeds mijn goede oude MacPro tower van 2009 die ik heb opgefokt tot een 5,1 met een 3,3 GHz 6core en SSD’s.
    Ik hou mij hart vast als deze machine het begeeft.
    De nieuwe MacPro is nooit een waardige opvolger geweest.
    Mijn voorliefde voor Apple is verdwenen.:twisted:(n)

Bijdrager
    SvS

Eens. Vertaal het in Engels en klaag bij Apple.com.
    Zeg dat veel gebruikers achter je gedachte staan. Succes.

Bijdrager
    fred44nl

een goed verhaal voor Twitter en Facebook:)

Bijdrager
    SvS

of dat Apple ĆØcht bereikt, geen idee.

Bijdrager
    MacAanZee

Je hebt helemaal gelijk wat de Macs betreft. Erger vind ik nog de laatste serie nieuwe MacBooks, waarbij alle aansluitingen die je nodig hebt Ć©n regelmatig gebruikt zomaar zijn verdwenen en vervangen door USB-C. Ik vind dat geen gerichtheid op de toekomst, zoals Apple dat zelf noemt, maar het negeren van de wensen van de klanten. Ook de Touch-Bar lijkt me een ding van niks. Het kan volgens mij niks dat je niet op een andere manier ook kunt doen. De prijzen zijn intussen huizenhoog gestegen. Veel mensen die ik ken hebben daarna nog even snel een model 2015 MacBook 13″ of 15″ gekocht, waar alles nog op zit: de benodigde aansluitingen en de MagSafe – een uitermate handige vinding die Apple nooit had moeten laten vallen. Prima MacBooks voor een veel schappelijker prijs. En je verspert een vermogen aan kabeltjes en adaptertjes uit…!

Wat de desktop Macs betreft: Tim Cook heeft beloofd de iMacs niet te zullen vergeten en heeft gezegd dat er fantastische iMacs aankomen. Dat is nogal wat om zoiets te zeggen. Nog even afwachten dus of hij zijn woorden waarmaakt. Dan zou dat toch wel dit jaar moeten gebeuren!

Bijdrager
    Shmoo

Tuurlijk Apple is keihard bezig met social media. Reclames gaan ook van de buis en je zult zien dat ze veel meer reclame gaan maken op Twitter, Facebook en YouTube.

Al is het allemaal niet zo dramatisch als dat het lijkt/voelt. Specs van computers zijn door de komst van SSD/Flash geheugen natuurlijk ook te verwaarlozen jaar over jaar. Vergeet niet dat computer-land ook te maken heeft gehad met tijden dat mensen minder computers kochten. Apple heeft zich wel kunnen redden maar tijden dat je elke 365 dagen een nieuwe versie gaat maken zijn wel voorbij. Mensen doen steeds langer met computers, je ziet hier mensen hangen met 2010-2012 machine en dan gewoon aangeven dat deze machines nog voldoen. Vooral omdat ze er zelf een SSD in hebben gelegd. Voor wie moet Apple dan elk jaar een nieuwe iMac maken als wij verwachten er 7 of 8 jaar mee te doen.

En nee ik ga niet goedpraten wat de upgrade-tijden op dit moment zijn van de iMac en Mac min, zeker omdat er in die machines nog steeds een standaard HD zit. Dat is gewoon crimineel en oplichting om je klanten in 2017 extra te laten betalen voor SSD kwaliteit. Ook de afgelopen MacBook Pro heeft veel te lang geduurd. De Mac Pro kan mij niet zo veel schelen en ik verwacht ook niet dat ze daar mee verder gaan. Geen probleem verder om die sector af te stoten maar laat het deze mensen dan wel netjes weten. Nu heb je van die maffe liefhebbers die zullen uitsterven als dinosaurussen wanneer Apple geen nieuwe Mac Pro maakt omdat ze nooit uit zichzelf de weg naar alternatieve oplossingen zullen vinden. Als Apple het hen niet geeft dan vreten ze het niet.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    SvS op 23 maart 2017

Ik heb het geprobeerd en mijn post werd geweigerd. Dat zegt genoeg over Apple.(n)

Bijdrager
    SvS

Wat de desktop Macs betreft: Tim Cook heeft beloofd de iMacs niet te zullen vergeten en heeft gezegd dat er fantastische iMacs aankomen. Dat is nogal wat om zoiets te zeggen. Nog even afwachten dus of hij zijn woorden waarmaakt. Dan zou dat toch wel dit jaar moeten gebeuren!

Helemaal eens met bovenstaande reacties. En ja, Macs doen tegenwoordig ook langer mee, uitzonderingen daarbuiten gelaten. Maar ze moeten de gebruikers ‘vasthouden’. En betreft de quote van MacAanZee die ik even wil aanhalen: Tim Cook roept wel vaker AMAZING!, iets te vaak naar mijn idee zelfs.

Het is pas amazing als ze Ć lle Macs dit jaar nog stevig upgraden en tegen normale prijzen te koop aanbieden!

Bijdrager
    SvS
    Mac op 23 maart 2017
    SvS op 23 maart 2017

Ik heb het geprobeerd en mijn post werd geweigerd. Dat zegt genoeg over Apple.(n)

Pff… Dan maar social media op, desnoods anonieme account aanmaken.

Bijdrager
    koen
    Mac op 23 maart 2017
    SvS op 23 maart 2017

Waar heb je het proberen te posten?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

op de apple support communities

Bijdrager
    MacAanZee

@shmoo: “Reclames gaan ook van de buis…” Heb je ooit in Nederland een reclamespotje van Apple op de buis gezien dan?

Bijdrager
    koen
    Mac op 23 maart 2017

Dat is voor Apple gebruikers, Apple zelf leest dat niet. Je kunt het beter hier posten: http://www.apple.com/feedback/

Succes ermee!

Bijdrager
    Shmoo
    MacAanZee op 23 maart 2017

@Shmoo: “Reclames gaan ook van de buis…” Heb je ooit in Nederland een reclamespotje van Apple op de buis gezien dan?

Zeker, zo nu en dan was er een iPhone reclame te zien op tv. Volgens mij de iPhone 4s (via KPN dacht ik) en de 6 of 6s via Apple zelf. Maar goed, dan moet je natuurlijk niet die linkse hobby kijken:-P je moet wel naar kwaliteit tv kijken op RTL en SBS6 om dit te zien want ze zoeken natuurlijk wel hun doelgroep uit.:)

Bijdrager
    janbertwedman

SBS en RTL kwaliteit? Bagger tv!

Bijdrager
    janbertwedman

O, was cynisch bedoeld, ha,ha.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    koen op 23 maart 2017
    Mac op 23 maart 2017

Dat is voor Apple gebruikers, Apple zelf leest dat niet. Je kunt het beter hier posten: http://www.apple.com/feedback/

Succes ermee!

Dan kom ik automatisch bij https://discussions.apple.com/welcome (de apple communities) waar het niet lukte.

Bijdrager
    MacAanZee

@shmoo: spotjes van providers die zelf adverteren met abonnementen met iPhones zijn natuurlijk geen spotjes van Apple zelf.
    Ik kijk veel kanalen, zowel publieke als commerciĆ«le, maar heb nog helemaal nooit een TV-spotje van Apple zelf gezien. Ook nooit een radio commercial gehoord. Ook nooit advertenties in kranten of tijdschriften gezien van Apple, behalve dan in een tijdschrift puur over Apple producten. Ook op billboards of buitenreclame vrijwel nooit. EĆ©n campagne heb ik ooit gezien: reclamepostertjes van Apple voor de G3 iMac, die met al die kleurtjes, in 1998 of zo, bij bushaltes. That’s all. Als Apple wat meer aan reclame zou doen, in plaats van alleen meeliften op de reclame van providers en winkels, dan zouden ze een veel groter marktaandeel kunnen halen.

Bijdrager
    koen
    Mac op 23 maart 2017
    koen op 23 maart 2017
    Mac op 23 maart 2017

Succes ermee!

Dan kom ik automatisch bij https://discussions.apple.com/welcome (de apple communities) waar het niet lukte.

Oh, dan weet ik het niet. Je kunt ook een mailtje sturen naar Tim Cook: tcook@apple.com

Bijdrager
    SvS

@Shmoo: spotjes van providers die zelf adverteren met abonnementen met iPhones zijn natuurlijk geen spotjes van Apple zelf.
    Ik kijk veel kanalen, zowel publieke als commerciĆ«le, maar heb nog helemaal nooit een TV-spotje van Apple zelf gezien. Ook nooit een radio commercial gehoord. Ook nooit advertenties in kranten of tijdschriften gezien van Apple, behalve dan in een tijdschrift puur over Apple producten. Ook op billboards of buitenreclame vrijwel nooit. EĆ©n campagne heb ik ooit gezien: reclamepostertjes van Apple voor de G3 iMac, die met al die kleurtjes, in 1998 of zo, bij bushaltes. That’s all. Als Apple wat meer aan reclame zou doen, in plaats van alleen meeliften op de reclame van providers en winkels, dan zouden ze een veel groter marktaandeel kunnen halen.

En Think Different campagne dan?
    Ik herinner me posters met grootheden als Lennon, Einstein, Picasso erop.

Geblokkeerd
    Anoniem

We zitten ten opzichte van 1993 en eigenlijk sinds de hele periode van voor 2007 in een overgangsfase naar een nieuwe vorm van “computeren” naar mijn inzien.

Ga het maar na, sinds de iPhone en in grotere vorm de iPad worden veel taken die vroeger werden uitgevoerd op een desktop PC nu op het toilet gedaan. De markt voor zulke apparaten drijft praktisch Apples volledige omzet.

En ja, dan moet je er als trouwe traditionele computer fan toch aan geloven dat de iPhone voorrang krijgt. De MacBook 12″ en MacBook Pro hebben nu de meest verse gezichten, maar alles desktop is over de houdbaarheidsdatum. Het is dan mijn mening dat dit alles zegt over de veranderende markt en hoe Apple daar op inspeelt (door er in mee te gaan, zoals het dat altijd heeft gedaan in principe).

Voorlopig is de desktop nog niet overleden. Klanten zoals ik zelf die afhankelijk zijn van programma’s als SolidWorks en alles Adobe kunnen niet aan de iPad. Kijk naar de groeiende (jonge) groep creatievelingen op YouTube en er is nog best toekomst voor professionele apparatuur. Dit jaar zullen dan ook zonder twijfel updates komen, volgens mij is alles behalve desktop inmiddels up-to-date dus die ruimte hebben ze wel.

Persoonlijk vind ik het jammer dat niet alles even goed wordt bijgehouden. Echter zul je het Apple uit de jaren ’90 ook nog wel kunnen herinneren dat het moeilijk had om al die verschillende producten bij te houden (PC’s, printers, camera’s, CD-spelers, monitoren…). De focus van Jobs heeft het bedrijf toen gered en ook nu met bijvoorbeeld het afstoten van AirPort en Cinema Display lijkt er weer iets van een focus terug te komen. Dat is ondanks het gemis een goede zaak. Niet alles moeten willen is wat het bedrijf gezond houdt.

Bijdrager
    MacAanZee

@svs: Waar heb je die posters zien hangen?

Bijdrager
    SvS

@SvS: Waar heb je die posters zien hangen?

*denkt diep na*
    Ik heb het zelf ooit gehad tijdens m’n studietijd eind jaren 90, maar hoe ik er aan kwam, dat weet ik niet meer:-| In leslokaal hingen er ook een paar grote uit die serie.

Bijdrager
    sedikit

@S,
    “Nou daar zal Tim wakker van liggen!”
    Beter kun je de onvrede van de TS niet illustreren. Arrogantie ten top! Niet luisteren naar een (trouwe) klant. En de rest van je tekst kenmerkt de neerbuigendheid van de gelovige.

Bijdrager
    Melle

Tjah – dit is allemaal zo waar en zo fucking irritant voor ons… want als je nu nieuw koopt voel
    Je je bekocht terwijl je vroeger ook veel betaalde, maar wel het gevoel had het beste van het beste te hebben…

In een hoekje staan huilen, meer kunnen we niet doen.

Maar ik begrijp wel niet waarom Apple doet wat ze doet. Ze hebben middelen, mensen en mogelijkheden genoeg om het iets beter te doen voor desktop Apple… maar ze weigeren pertinent om gebruikers iets of wat te bedienen of der dienste te zijn.

Begrijpelijk vanuit geld standpunt. Maar wel heel ontgoochelend.

Bijdrager
    Koezel

@Mac Hammer Fan
    Je hebt een Mac uit 2009 en dan zeur je over het feit dat Apple geen nieuwe computers uitbrengt? Kijk eens even wat er sinds 2009 verschenen is.
    Me dunkt dat daar wel iets bruikbaars tussenzit. Met je 2009 machine heb je geen enkele reden om hier te klagen….

Bijdrager
    Hermanko

En de goede “oude” MacBookPro 13 met alle “oude” aansluitingen is gewoon te koop: http://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MF839N/A&step=config#

Anoniem
    no_poo op 23 maart 2017

Deze grafiek geeft overduidelijk aan dat de Mac niks meer voorstelt; iPhone plus iPad sales vormen driekwart van de omzet, en als je het aandeel van iOS in services daarbij optelt kom je ver boven de tachtig procent uit.

Bijdrager
    Shmoo

Deze grafiek geeft overduidelijk aan dat de Mac niks meer voorstelt;

Nooit iets heeft voorgesteld. De Mac aantallen groeien wel al sinds 2007 (mijn geheugen) maar als je dat wegzet tegenover de globale markt of wat Apple op iOS devices doet dan is dat natuurlijk om te huilen en stelt het compleet niets voor. Apple had toen ik in 2007 erbij kwam ik geloof 9 of 11% van de computermarkt in handen. Dat is volgens ideale metingen op vandaag ergens 17 of 18%

Het gaat dus helemaal nergens over dat hele Mac [aankoop] gedoe wat wij hier altijd zo heel speciaal maken maar we vergeten even dat het pure luxe aankopen zijn om een extreem klein doelgroepje (wij) in de wereld te knuffelen. En binnen dat extreem klein doelgroepje van rare snuiters zit nog een extreem veel piepkleiner doelgroepje kwibussen die een computer nodig hebben dat zo afwijkt van normale computers dat het amper rendabel is om er als merk/bedrijf er eentje te bouwen.

Bijdrager
    Dieter_31

Ik werk.nog altijd op de vertrouwde Mac pro 5.1 en over de software, daar draait ook Sierra op. Maar ik vind dat voor professionals die werken met het zware werk beetje achterwege wordt gehouden. Ze richten zich dan tot Hakintosh modellen.

Over de prijs voor bepaalde toestellen zoals de Macbook Pro retina 2016 is er zwaar over. Want de meerdere kopen dan nog eens een apart monitor bij voor de betere werking omdat zich meer overzicht biedt.

Mijn mening over Apple zoals de iPhone vindt ik super. Ik ben zelf een man met een beperking zoals slechtziend en slechthorend. Alle hulpmiddelen zitten verwerkt in de iphone.
    Maar Apple heeft in de jaren zich als commercieel bedrijf op de markt gegooid.

Voor nieuw materiaal als een Mac pro model, daar vrees ik voor dat ze daar gaan verder mee doen. Want de zilver box is een mijlpaal in de computer geschiedenis ?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.