30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

Mijn vijf OMT ergernissen ;-)

Het nieuws van OMT van vandaag is Mijn 5 iOS 7 ergernissen
    Ik zelf maak met veel plezier gebruik van de website van OMT. Sinds een dik jaar ben ik ook Apple fan en vind hier ideeën, oplossingen of kan mijn vragen kwijt. OMT biedt Apple liefhebbers een platform om elkaar te helpen, ideeën uit te wisselen en te discussiëren. Daarnaast neemt OMT Apple en zijn producten kritisch onder de loep en dat is goed, omdat we allemaal uiteindelijk willen dat de producten nog beter worden.
    Mijn vijf ergernissen hier zijn dan ook een knipoog en bedoeld als opbouwende kritiek in de hoop dat OMT en de gebruikers het oppikken en wat mee doen. Wat zijn jou ‘ergernissen’? Oftewel dingen waar iedereen wat mee kan.

1. De knop ‘Houdt me via e-mail op de hoogte van reactie’.
    Als je iets op het forum zet dan kun je met een vinkje onderaan aangeven of je via e-mail op de hoogte gehouden wilt worden van reactie. Ik doe dat standaard maar krijg lang niet altijd de melding dat er gereageerd is als dat wel het geval is. Ik weet dat ik niet de enige ben die daar last van heeft. En dit zou toch gewoon moeten werken lijkt me!
    (EDIT: ook van onderstaande reacties heb geen enkele melding gekregen terwijl vinkje aan stond!)

2. OMT app voor iPad.
    Als je als OMT kritisch bent over een merk of product en vindt dat de producten up-to-date moeten zijn, dan verbaast het me dat er geen iPad app van OMT is. Dus gebruik ik de iPhone app op de iPad, maar dat is wel erg knullig. De laatste tijd werkt de OMT app trouwens niet goed. Als je het forum wilt bekijken, knalt hij er continu uit… zowel op de iPhone als iPad…
    (EDIT: ben erachter gekomen dat het kom omdat ik online mijn wachtwoord had gewijzigd, maar nog niet op mijn devices. Het zou fraaier zijn als de app een melding geeft i.p.v. dat de app crasht…)

3. Discussies buiten het onderwerp om.
    Het komt regelmatig voor dat mensen onderling een discussie beginnen binnen een forum topic, waar diegene die het onderwerp gestart is helemaal niets mee opschiet en wat op een gegeven moment niet meer relevant is voor het onderwerp of de vraag.

4. Reacties over taal.
    Spreekt voor zich lijkt me… Als je wild diskusjeren ofer taal, ga da naar een taalvorum!

5. Mensen die niet meer reageren.
    Soms wordt er door iemand een beknopte reactie geplaatst waar je graag meer van wil weten om dichter bij een oplossing te komen. Bij verder doorvragen wordt er dan niet meer gereageerd… (of zou dat met puntje 1 te maken hebben…!?)

Bijdrager
    Targaryen

4. Reacties over taal.
    Spreekt voor zich lijkt me… Als je wild diskusjeren ofer taal, ga da naar een taalvorum!

Je dient altijd je taal te verzorgen. Dat geldt op je werk zo en je leert het op school ook. Waarom zou dat op het internet anders zijn? Het is een kleine moeite om je reacties leesbaar te houden voor je medemens (op een forum). Sommige luie snotters vertikken het gewoon om hun posts na te kijken en vragen zich dan af waarom iemand bot reageert. Persoonlijk hou ik het al meteen voor bekeken als een openingspost stikt van de taalfouten. Ik wil gerust iemand helpen maar dan wil ik wel fatsoenlijk te woord worden gestaan. Ik snap daarom niet waarom iedereen altijd op de proppen komt met het idee ‘dat het een forum is, en dus geen dictee en dat taal dus niet belangrijk is.’ Taal is het mechanisme waarmee we ons uitdrukken. Een essentieel deel van ons mens-zijn.

Akkoord, puur reageren om de taalfouten uit iemands tekst te halen kan worden ervaren als iets onaangenaams maar als je een beetje verstand hebt, dan accepteer je die kritiek gewoon. Ik zou aan jou nu ook een hele resem verbeteringen kunnen doorgeven maar omwille van je goede bedoelingen ga ik dat maar niet doen. (wink wink)

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de nieuwspagina. Als je jezelf uitroept tot de grootste Apple ‘comjoenitie’ van de Benelux, dan is het maar normaal dat je journalisten ook goed kunnen schrijven of bij OMT zullen we dat maar ‘vertalen’ noemen. Dat laatste punt, nl. het goed schrijven, is echter niet altijd geval. Zonder verder namen te noemen zijn er gewoon bepaalde redactieleden van wie hun taal allesbehalve treffelijk is. Als je daar dan kritiek op hebt, word je uitgemaakt voor taalnazi of zeikerd. In mijn belevingswereld is een woordje van kritiek op taal juist iets positiefs. Door op je fouten gewezen te worden maak je die fouten in de toekomst niet meer (of minder).

Dit zijn mijn twee centjes voor 2014. Ik wens jou alvast een prettig nieuwjaar en ik hoop dat OMT in 2014 een update krijgt. (Ik weet het, het klinkt gevaarlijk!)

Bijdrager
    Willumpie

Mee eens dat het leesbaar moet zijn met normaal taalgebruik. Maar een tikfout of d of t ergens verkeerd omdat iemand dat gewoon echt niet onder de knie heeft… laten we daar niet zo’n punt van maken.

Bijdrager
    Arjan110

+1 voor Willumpie

Bijdrager
    fred44nl

+2 voor Willumpie:)

Bijdrager
    Beech

Wat betreft de OMT app: ik heb geen behoefte aan een versie voor de iPad, via Safari of Coast gaat het prima.
    Reacties over taal vind ik uitermate irritant. Als ik een probleem niet begrijp vanwege slecht taalgebruik dan ben ik weg. Vaker komt het voor dat het probleem onvoldoende onder woorden is gebracht. Dan kun je proberen via een paar vragen meer helderheid te krijgen en dan wordt er soms niet meer gereageerd.

Dan ook nog maar een (kleine) ergernis: als ik in Ă©Ă©n reactie twee keer een URL-verwijzing (link) wil opnemen staat bij de tweede de vorige nog vermeld. Dan moet ik eerst mijn onvolledige reactie eerst plaatsen en dan kan ik via “bewerk” mijn reactie vervolgen. Is daar iets aan te doen ?

Overigens: iedereen een goed en gezond 2014.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Punt 5 is inderdaad zeer ergerlijk. Probeer je iemand te helpen, komt er achteraf geen reactie meer. Je weet niet of je tip geholpen heeft en als het wĂ©l hielp is een bedankje wel op z’n plaats.

Bijdrager
    Willumpie
    MoNdO op 01 januari 2014

Punt 5 is inderdaad zeer ergerlijk. Probeer je iemand te helpen, komt er achteraf geen reactie meer. Je weet niet of je tip geholpen heeft en als het wĂ©l hielp is een bedankje wel op z’n plaats.

Dat is ook een goeie! Zo had ik hem niet eens bedoeld, maar dat komt ook vaak voor. Of dat iemand eronder zet: opgelost! En als je dan wil weten hoe en dat vraagt, dan reageert diegene nooit meer..

Bijdrager
    Masto

+3 voor Willumpie

Bijdrager
    Balsjer

+4 voor Willumpie(y)

Bijdrager
    Shmoo

1)
    Geen idee of dat een Bug is of niet, ik heb wel een aantal problemen voorbij zien komen die te maken hebben met Subscriptions in het script maar heb het zelf nog niet getest om te kunnen oordelen.

Wel weet ik dat deze functie onderlaatst een update heeft gekregen, miss. dat deze nu iets anders werkt. Je krijgt miss. alleen een email van de eerste reactie op het topic en daarna niet meer.
    Er zit ook een favorieten functie in het script zodat je topics kunt kenmerken als favoriet maar die functie heeft OMT eruit gehaald of nog niet toegevoegd.

2)
    Waarom zou je een App van OMT willen, je iPhone, iPod en iPad hebben een browser die voldoet. Het is ook zo niet Apple om website’s in een App te plaatsen.
    Je kunt gewoon OMT bezoeken en dan via de Share button OMT toevoegen aan je springboard zodat je een App icoontje krijgt en je sneller naar OMT kunt surfen dan dat je miss. binnen Safari via Tabs moet wisselen en de url-balk je in de weg zit.

3)
    Dat zijn dingen die kun je heel moeilijk tegenaan. Als je daarop moet gaan controleren dan worden moderators politieagenten en dat is voor niemand leuk.

4)
    +1
    Het zijn ook altijd dezelfde personen die deze opmerkingen maken en daar dus schijnbaar meer moeite mee hebben dan andere dus miss. is het beter dat je als website zorgt dat deze mensen zich aanpassen door bijv. eens de regels te updaten.

5)
    Klopt heel irritant – iemand willen helpen en dan geen reactie meer krijgen. Maar ik denk dat we het miss. allemaal wel eens onbewust hebben gedaan. Zeker als het forum-script zo faalt met het verzorgen van de notificaties, daar zit miss. ook een groot deel van dit probleem. Ik denk niet dat mensen het bewust doen.

Bijdrager
    jf
    Shmoo op 01 januari 2014

dus miss. is het beter dat je als website zorgt dat deze mensen zich aanpassen door bijv. eens de regels te updaten.

& w. v. maatr. e/o aanp. stel je je daar bijv. bij v.?

Bijdrager
    MouseMighty

1: BUG
    2:

de beta-versie die jullie nu gebruiken gaan we uitbrengen als laatste, stabiele app voor iOS 6 en meteen erna brengen we een iOS 7 versie uit. Met de ontwikkeling daarvan zijn we nu bezig.

3: Hou je niet tegen tenzij er meer moderators komen die de boel scherper in de gaten houden.
    4: Heeft iedereen zelf in de hand. Waarom zou ik mijn aandacht moeten geven aan iemand die een probleem heeft en dit probleem niet eens op een normale leesbare manier kan uiten/vragen? Gebruik (minimaal) de automatische spellingscontrole.
    5: Zie 3 en 4

Bijdrager
    Shmoo
    jf op 01 januari 2014
    Shmoo op 01 januari 2014

dus miss. is het beter dat je als website zorgt dat deze mensen zich aanpassen door bijv. eens de regels te updaten.

& w. v. maatr. e/o aanp. stel je je daar bijv. bij v.?

Google maar eens op comments policy dan staat er in de top drie een linkje naar een Michael Hyatt website. Punt 4 en 5 zijn erg belangrijk, iedereen met een website waar een vorm van berichtensysteem aanvast zit zou zo’n policy moeten hebben. Dit zorgt er voor dat je bepaalde mensen gewoon kunt weren of hun reacties zonder pardon kunt verwijderen omdat ze de sfeer van de website aantasten.

Mensen denken vaak veel te makkelijk over bepaalde dingen online. Bijv de vrijheid om een mening te mogen hebben is heel iets anders dan de vrijheid hebben om die mening maar gewoon op iemand anders zijn/haar website te plaatsen.

Bijdrager
    majorB

Helemaal eens met Targaryen, en trouwens me en mij zijn geen bezittelijke voornaamwoorden!

Bijdrager
    jf

@Shmoo: ik heb het vage vermoeden dat je mijn boodschap miss.* best wel begreep.

Inhoudelijk: de vrijheden tot modereren die je bedoelt heeft het moderatorteam hier al. De bemensing en/of tijd om er wat mee te doen, ontbreekt echter (net als een deel van de tools, zoals bijvoorbeeld een meldfunctie).

*) miss. vind ik een typisch voorbeeld van een vrij belachelijke “afkorting”. Hoeveel moeite is het om in plaats van die punt de overige 5 letters te typen? Zeker als je een verder zeer uitgebreide post schrijft ontgaat me het idee achter het persĂ© willen afkorten van dat woord.

Bijdrager
    Willumpie

Over de taal:
    Waar ik op doel zijn diegenen die je wijzen op kleine dingetjes zoals een d of een t e.d. En ja @Targaryen, iedereen heeft taalles gehad op school, maar dat betekend echt niet dat je dus de taal perfect beheerst. En er zijn ook mensen die echt wel hun best doen, maar ondanks dat zo nu en dan een type-, spel- of taalfout maken. Dus vind ik het ook een vorm van respect dat je gewoon iemand in zijn waarde laat en ingaat op de inhoudt en niet diegene afrekent op zijn taalkennis.

Bijdrager
    majorB

Je zou gewoon je spellingcontrole aan kunnen zetten…

Bijdrager
    jf

Volgens mij doe je het er nu om…;) Afrekend met een t, tssk…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

1)
    Er wordt geroepen dat dit een bug is, maar is dat wel zo? Ik heb mijn in-vak (GMail) altijd vol staan met reacties op een bepaald topic. Het komt bij mij niet voor dat ik achteraf zie dat er gereageerd was. Misschien komen bepaalde mailtjes dus in het spam vak terecht? Wel is het zo dat het mis gaat op dit punt wat een PB betreft. Ik ontvang een enkel keertje een PB maar ik word na mijn reactie verstuurd te hebben daarna nooit meer op de hoogte gebracht van een antwoord.

3)
    Er is maar Ă©Ă©n ding voor nodig om een off-topic discussie te doen ontstaan en dat is als iemand reageert op een reactie anders dan die van de TS…
    Want meestal vindt men dan dat iemand iets zei dat niet klopte. Als dit dan niet direct op het probleem sloeg van de TS dan gaat men off-topic en vaak gaat het dan over iets dat niet zo duidelijk is als 1 plus 1 zodat er eeuwig over door gepraat kan worden.
    En net als bij het volgende punt zijn het vaak de zelfde mensen die een off-topic discussie initiëren.

4)
    Ja die taalfouten toch. Ze komen globaal in 4 vormen:

A)
    Men is geen Nederlander (of Belg) van geboorte en heeft geen of weinig lessen gehad in Nederlands en dat zie je meteen. Het gaat dan niet over taalfouten of het niet gebruiken van leestekens maar over de gebrekkige opbouw van de zin. Hier mag je over klagen als je zelf wel de moedertaal van de TS kent en anders moet je je mond houden.

B)
    Men start met typen en tussen de eerste en laatste letter zit alleen maar een stroom van overige letters meestal zonder echte fouten maar geen leestekens e.d. Dat zijn in mijn ogen de ergste, en getuigd van luiheid.

C)
    Dit zijn de bekende fouten met vaak de letters t,d, of dt. En wie daar over valt is een mierenneuker want dit is niet het groot dictee maar een forum waar men elkaar probeert te helpen.

D)
    En dan heb je nog de mensen die gewoon heel stomme ‘fouten’ maken terwijl men het verder wel lijkt te weten. Zo kom je nogal vaak ‘ligt’ tegen als het eigenlijk ‘licht’ moet zijn of soortgelijke fouten. En hoewel het stom staat zullen we allemaal wel begrijpen wat er bedoeld werd dus is het geen reden om daar woorden over vuil te maken.

Persoonlijk reageer ik nooit op bovenstaande fouten.

Bijdrager
    Willumpie

[/quote]Taal is het mechanisme waarmee we ons uitdrukken. Een essentieel deel van ons mens-zijn. [/quote]

Als je een robot kunt laten praten en typen, dat is een mechanisme. Mensen communiceren voor 70% non-verbaal. Dus via beweging. Beweging is de essentie van ons mens-zijn.
    Taal is een (aangeleerd) trucje dat je onder de knie moet hebben. En sommige mensen lukt dat gewoonweg niet (zo goed). Mag een goede sporter iemand anders afvallen omdat hij minder goed een bal kan vangen of raken? Of mag ik als meubelmaker verwachten dat iedereen recht kan zagen? Want als je gewoon de zaag goed vasthoudt en de natuurkunde wetten volgt, dan zaag je altijd recht…

Nee @jf ik doe het er niet om. Ik ben zo iemand die hard zijn best doet, maar het soms gewoon niet ziet. Pas als iemand anders me erop wijst, dan zie ik het wel.

Als je van mening bent dat mensen dingen niet fout zouden moeten doen, dan heb je nog een hoop te leren in het leven.

Bijdrager
    jf
    Willumpie op 01 januari 2014

Als je van mening bent dat mensen dingen niet fout zouden moeten doen, dan heb je nog een hoop te leren in het leven.

Als je van mening bent dat je genoeg je best gedaan hebt om niet meer te hoeven leren, ook.;)

Ik reageer over het algemeen ook niet op taalfouten. Soms echter is wat hier neergetypt wordt zo hemeltergend, dat het mijn ogen doet bloeden. Of men is zichtbaar te lui geweest er iets nets van te maken (gebrek aan respect, vind ik dat), of men heeft zoveel moeite met taal of het goed onder woorden brengen wat men bedoelt, dat enige hulp geboden is. Het is niet altijd meteen te zien wat het is geweest. Maar als je dan hulp biedt en het onderste uit de kan krijgt, tsja.

Bijdrager
    Targaryen

Non-verbaal hĂ©? Wel, dat noemen we ‘lichaamstaal’. Als je niet weet wat ‘taal’ als fenomeen inhoudt, spui dan alstublieft geen onzin. Want dat doe je, als je taal gaat vergelijken met sporten of werken met je handen. Taal is veel complexer dan ‘een trucje’ of een vaardigheid die je kunt aanleren door alleen een handleiding te volgen. Iedereen wordt geboren met de gave om zich een taal eigen te maken. En ik ben mij er terdege van bewust dat niet iedereen die gave ten volle benut of kan benutten. Mij gaat het om het feit dat feedback op iemands taal, waar dan ook, gewoon moet kunnen. Mits het op een normale manier wordt aangegeven. En zoals sommigen ook al hebben aangekaart: Sommigen letten meer op taalfouten dan anderen. Maar om dan die groep te gaan bestraffen omdat ze het juist willen doen… Dat vind ik verkeerd.

Het is zoals met alles in het leven: Je moet niet overdrijven. Ik probeer zo min mogelijk iemand te corrigeren maar soms loopt het de spuigaten uit en als je taalgevoel dan de bovenhand neemt, dan zou men daar geen probleem van mogen maken. Maar nog eens: Het moet op een gepaste manier duidelijk worden gemaakt. Ik kom in elk topic taalfouten tegen. Daarom ga ik nog niet als een gekke tekeer tegen die mensen.

Hoe het ook zij, mijn eerdere betoogje was louter bedoeld om wat duiding te geven bij de motivatie achter het corrigeren van anderen.

Bijdrager
    1984
    Targaryen op 01 januari 2014

Je dient altijd je taal te verzorgen. Dat geldt op je werk zo en je leert het op school ook. Waarom zou dat op het internet anders zijn? Het is een kleine moeite om je reacties leesbaar te houden voor je medemens (op een forum). Sommige luie snotters vertikken het gewoon om hun posts na te kijken en vragen zich dan af waarom iemand bot reageert.

Bijdrager
    aukem

4. Reacties over taal.

Je dient altijd je taal te verzorgen. Dat geldt op je werk zo en je leert het op school ook. Waarom zou dat op het internet anders zijn? Het is een kleine moeite om je reacties leesbaar te houden voor je medemens (op een forum). Sommige luie snotters vertikken het gewoon om hun posts na te kijken en vragen zich dan af waarom iemand bot reageert. Persoonlijk hou ik het al meteen voor bekeken als een openingspost stikt van de taalfouten. Ik wil gerust iemand helpen maar dan wil ik wel fatsoenlijk te woord worden gestaan. Ik snap daarom niet waarom iedereen altijd op de proppen komt met het idee ‘dat het een forum is, en dus geen dictee en dat taal dus niet belangrijk is.’ Taal is het mechanisme waarmee we ons uitdrukken. Een essentieel deel van ons mens-zijn.

Akkoord, puur reageren om de taalfouten uit iemands tekst te halen kan worden ervaren als iets onaangenaams maar als je een beetje verstand hebt, dan accepteer je die kritiek gewoon. Ik zou aan jou nu ook een hele resem verbeteringen kunnen doorgeven maar omwille van je goede bedoelingen ga ik dat maar niet doen. (wink wink)

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de nieuwspagina. Als je jezelf uitroept tot de grootste Apple ‘comjoenitie’ van de Benelux, dan is het maar normaal dat je journalisten ook goed kunnen schrijven of bij OMT zullen we dat maar ‘vertalen’ noemen. Dat laatste punt, nl. het goed schrijven, is echter niet altijd geval. Zonder verder namen te noemen zijn er gewoon bepaalde redactieleden van wie hun taal allesbehalve treffelijk is. Als je daar dan kritiek op hebt, word je uitgemaakt voor taalnazi of zeikerd. In mijn belevingswereld is een woordje van kritiek op taal juist iets positiefs. Door op je fouten gewezen te worden maak je die fouten in de toekomst niet meer (of minder).

Dit zijn mijn twee centjes voor 2014. Ik wens jou alvast een prettig nieuwjaar en ik hoop dat OMT in 2014 een update krijgt. (Ik weet het, het klinkt gevaarlijk!)

Getrouwd met de Nederlandse taal ofzo?

Bijdrager
    Shmoo

Ik vind dat er een aantal serieus gevaarlijke mensen op OMT rondhangen!

Er komt een dag in dit land dat de dierentuinen zullen sluiten en dat we voor 10,- bij de bakker brood gaan kopen om het daarna bij de voedselbank af te leveren en op de weg naar buiten even tegen de mensen in de rij te kunnen zeggen , dat leer je gewoon op school.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Targaryen

Mij gaat het om het feit dat feedback op iemands taal, waar dan ook, gewoon moet kunnen.

Kijk dáár ga je dus de fout in want zo zit de mens niet in elkaar.
    Niemand wordt om te beginnen graag gecorrigeerd en zeker al niet als het door iemand is aan de andere kant van de internet verbinding omdat je in de regel niets accepteert van een onbekende die jou om iets triviaals berispt. Dat is al reeds zo als een onbekende jou op straat op een schoolmeesterachtige manier aanspreekt. Vrijwel iedereen reageert dan in de trant van “waar bemoeit hij zich mee”. Ik heb een nicht gehad die toen ik klein was mij corrigeerde in een gesprek als ik b.v. ‘koppie’ zei i.p.v. ‘kopje’. (Terwijl dat simpelweg een geografisch dialect is) Nu daaraan terugdenkend vond ik dat erg frustrerend en storend. Nu kun je tijdens zo’n gesprek nog van je af praten, maar gebeurt dit via internet dan is het extra frustrerend omdat het A) ‘die onbekende’ is en B) niet van je af kunt praten zoals het hoort.

Los hiervan gooit het de leesbaarheid van het topic door elkaar en komt het door Willumpie genoemde derde punt om de hoek kijken. Dus reageren op taalfouten werkt een off-topic discussie in de hand die nog minder met het onderhavig probleem heeft te maken dan wanneer twee mensen het oneens zijn over een aspect met betrekking tot computers e.d.

Bijdrager
    majorB

klaar!

Bijdrager
    Olieboer

Nog een ergenis: Het grote jaaroverzicht deel 1 van 3. Leuk overzicht, waarin mooi wordt weergegeven welke voorspellingen uitgekomen zijn. Onderaan het artikel werd ons beloofd dat opoudejaarsdag deel 2 van 3 zou volgen. Inmiddels is het hele artikel verwijderd… Nou breekt m’n klomp.

Bijdrager
    Willumpie

Want dat doe je, als je taal gaat vergelijken met sporten of werken met je handen. Taal is veel complexer dan ‘een trucje’ of een vaardigheid die je kunt aanleren door alleen een handleiding te volgen.

Waar ik op doel is dat niet iedereen zich alles even goed eigen kan maken, ook al zou iemand het nog zo graag willen. En dat geldt voor taal, sport, werken met je handen, wiskunde enz. En wat hierboven in de 2e zin staat is precies wat ik bedoel. Het woord trucje was misschien niet helemaal handig gekozen.

Maar laten we niet oneindig over dit onderwerp doorgaan, want het lijkt erop dat we in essentie het allemaal toch aardig eens zijn. Dat het fijn is als iedereen gewoon zijn best doet om vragen en opmerkingen in normale bewoordingen te formuleren. Als de reacties vervolgens gebaseerd zijn op de inhoud dan hebben we daar het meeste aan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.