30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:

Bijdrager
    Stoyanov

Mijn trouwe Mac begint wat traag te worden.

Nu zit ik eens te kijken bij “over deze Mac” en daar zie ik dat er nog geheugenslots over zijn.

Wat hebben de experts hier nodig aan verdere info om een oordeel te vellen of het rendabel is om het geheugen te upgraden.

Ik word lijp van de strandballen die continue in beeld staan.

Opstarten duurt een eeuwigheid.

Ik wil hier van af, maar ik weet niet hoe.

Alvast bedankt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wellicht kun je van dat venster “Over deze Mac” wat meer informatie over je systeem geven?

Bijdrager
    koen

Klinkt als een harde schijf die langzaam aan het sterven is. Vervangen door een SSD doet vaak wonderen.

Bijdrager
    Brombeer

*stoft oude vuistregel af*

• Langzaam opstarten van OS en programma’s: trage of versleten HDD. Remedie: snellere disk of SSD
    • Langzaam werken/strandballen: te weinig RAM. Remedie: reepjes bijprikken of vervangen door grotere.

Laat het hulpprogramma ‘Activiteitenweergave’ eens een dagje meedraaien. Dan heb je een idee van de geheugendruk etc.

Enne… om wat voor Mac gaat het hier?

Bijdrager
    GoeieDag

EtreCheck rapport kan ons ook goede informatie geven, en daarmee voor jou zinnig advies.

Bijdrager
    polansky

SSD erin en geheugen erbij als beide mogelijk is.

Bijdrager
    janvanes

Het eerste waar ik naar zou kijken is vrije schijfruimte; hoeveel ruimte is er nog op de harde schijf? In principe moet je zo’n 10-15% van de schijf vrij houden, als het duidelijk minder is betekent dat vaak dat de snelheid enorm achteruit gaat.

Moderator
    Night

Als ik “ouwe trouwe” lees, denk ik gelijk aan een Mac die binnenkort niet meer door Apple’s (systeem)software ondersteund wordt…

Bijdrager
    Stoyanov

Hallo allemaal

Ik zit net op mijn telefoon de reacties te lezen.

Het enige wat ik weet is dat het een dualcore is  met een harde schijf van 500Gb , waarvan 335 Gb vrij is (uit mijn hoofd).

Ik zal na mijn dienst wat printscreens posten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat klinkt inderdaad als een Mac van vóór 2010.

Met dit programmaatje (eerder genoemd door GoeieDag) kun je in één klap alle informatie verzamelen en hier plaatsen.

https://etrecheck.com

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien de beruchte strandbal kan ontstaan door:

1) Te weinig RAM (vaak in combinatie met veel open programma’s)

2) Een (achtergrond) proces dat veel van de CPU vergt.

3) Corrupte systeem bestanden.

4) Harde schijf die op zijn einde loopt.

Is het zonder meer info moeilijk te zeggen wat de oorzaak is.

Via het hulpprogramma activiteitenweergave kun je 1) controleren door de geheugendruk te bekijken. Werk je met een wat ouder systeem dan moet je kijken naar het aantal page-ins en page-outs. Als de grafiek van de geheugendruk groen is of het aantal page-ins is beduidend meer dan de page-outs (een factor 2 of meer) dan heb je genoeg RAM.

Kijk voor 2) bij het CPU gebruik (kies voor “alle processen”) en kijk of er een proces tussen zit dat constant veel CPU% laat zien. (ruwweg 50% of meer)

Punt 3) kan in de regel opgelost worden door een keertje in de veilige modus te starten. (Start op en hou direct de shift toets ingedrukt tot het Apple logo is verschenen) Daarna gelijk normaal herstarten.

Tijdens opstarten in veilige modus wordt tevens de harde schijf gecontroleerd, maar dit is geen diepgaande controle.

Daarom kun je voor 4) het beste het programma “SMART utility” even runnen. Die vertelt je dan hoe het met de HD is gesteld.

Aangezien je traag opstart denk ik aan het laatste (en heel misschien mogelijkheid 3), dus een haast gestorven harde schijf want een tekort aan geheugen is niet van invloed op het opstarten aangezien er dan nog heel weinig RAM in gebruik is.

Bijdrager
    Stoyanov

Komt ie dan:

Upgradeable RAM
    This machine has upgradeable RAM that would help its performance.

Out of RAM
    This machine is running short on RAM and has a mechanical hard drive, reducing the speed of the virtual memory system.

Vintage hardware
    This machine may be considered vintage.

Leuk om te weten.

Ik ben geen held in dit soort dingen.

Hoop dat jullie me aan de hand van bovenstaande een advies kunnen geven.

Ik bewerk geen foto’s. Speel alleen een paar webhanced spelletjes. Kijk wat youtube filmpjes en ik internet wat (fora).

Office staat er niet op.

Indien het nog een paar jaar kan met een upgrade, dan zou ik graag vernemen van de kenners wat ik het beste kan doen.

Als hij rijp is voor transport naar mijn zwager, die enkel een computer gebruikt om te facebooken en te skypen… ook prima, maar wat dan aanschaffen?

Moet wel een tijdje meekunnen.

Bedankt alvast voor de medewerking en de adviezen tot nu toe.

Stel het zeer op prijs.

Bijdrager
    Brombeer

Jij of je zwager kan er wat 4GB geheugenreepjes (dat kost ± 25,- per reepje) bij prikken en die stokoude versleten harddisk vervangen door een SSD. Maak je hem meteen even schoon van binnen. Het jongste OS dat die slikt is is 10.13.6.

Ik heb een late 2007 MacBookje dat op die manier voor het simpele werk (zoals forumpostjes volgen bij het songfestival of ik vertrek, maar ook tekstcorrectie) nog aardig mee kan.

Bijdrager
    Stoyanov

<p class=”cite”>Brombeer op 20 december 2018 om 23:25</p>

Jij of je zwager kan er wat 4GB geheugenreepjes bij prikken en die stokoude harddisk vervangen door een SSD. Maak je hem meteen even schoon van binnen. Het jongste OS dat die slikt is is 10.13.6.

Ik heb een late 2007 MacBookje dat op die manier voor het simpele werk (zoals forumpostjes volgen bij het songfestival of ik vertrek) nog aardig mee kan.

Enig idee waar ik dat het beste kan laten doen? Of lukt mij dat misschien zelf? Ik heb een redelijk technische achtergrond.

En…. is het de investering waard? Ik vermoed dat we toch al gauw over enkele honderden euro’s babbelen (?)

Heeft u, in het laatste geval, een advies waar ik deze spulletjes het beste zou kunnen aanschaffen?

En zeker niet onbelangrijk… wát moet ik aanschaffen? Of wijst dat zichzelf?

Bijdrager
    Brombeer

Ik heb in de tussentijd wat linkjes toegevoegd. Het is best binnen twee cijfers voor de komma te houden. Voor zo’n oude machine is elke SSD goed. Bij geheugenreepjes zou ik de aanduiding ‘value’ vermijden, maar er zijn er ook die vinden dat ik me daarbij aanstel. Maar ik stam nog uit de tijd dat dat heel relevant was.

Tja, wáár laten doen? Kijk eens op iFixit en ga zelf aan de slag.

Dit antwoord had je al kunnen krijgen als je in het eerste postje al meteen naam en nummer van je machine had vermeld.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is de info van activiteitenweergave genomen terwijl je last had van de strandbal? Want de geheugendruk is namelijk niet bijzonder hoog. Extra RAM is weliswaar nooit weg maar als je al die jaren wel goed hebt kunnen werken en de laatste tijd ineens niet terwijl je het zelfde met de Mac deed ligt de oorzaak elders en dat is dan waarschijnlijk de HD. Maar ik zou ook eerst even in de veilige modus opstarten voordat je overbodige uitgaven gaat doen.

Bijdrager
    GoeieDag

EtreCheck rapport?

Bijdrager
    Stoyanov

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 20 december 2018 om 23:45</p>
    Is de info van activiteitenweergave genomen terwijl je last had van de strandbal? Want de geheugendruk is namelijk niet bijzonder hoog. Extra RAM is weliswaar nooit weg maar als je al die jaren wel goed hebt kunnen werken en de laatste tijd ineens niet terwijl je het zelfde met de Mac deed ligt de oorzaak elders en dat is dan waarschijnlijk de HD. Maar ik zou ook eerst even in de veilige modus opstarten voordat je overbodige uitgaven gaat doen.

Het is opvallend dat de machine ’s avonds sneller reageert dan op de dag. Dus het zou ook de internetverbinding kunnen zijn.

In het algemeen is het echter zo dat programma’s beduidend langzamer openen dan voorheen.

Opname was nét na een traag moment. Google helper stond even daarvoor aan de hoge kant qua %

Bijdrager
    Stoyanov

<p class=”cite”>GoeieDag op 20 december 2018 om 23:48</p>
    EtreCheck rapport?

Ik krijg alleen te zien dat het een trage bak is. Voor de rest mag ik 3 tientjes aftikken. Steek ik liever in hardware…

Bijdrager
    Stoyanov

<p class=”cite”>Brombeer op 20 december 2018 om 23:40</p>
    Ik heb in de tussentijd wat linkjes toegevoegd. Het is best binnen twee cijfers voor de komma te houden. Voor zo’n oude machine is elke SSD goed. Bij geheugenreepjes zou ik de aanduiding ‘value’ vermijden, maar er zijn er ook die vinden dat ik me daarbij aanstel. Maar ik stam nog uit de tijd dat dat heel relevant was.

Tja, wáár laten doen? Kijk eens op iFixit en ga zelf aan de slag.

Dit antwoord had je al kunnen krijgen als je in het eerste postje al meteen naam en nummer van je machine had vermeld.

Zo he! Daar zitten een hoop weerstandjes en draadjes in! Ik ga er nog eens over nadenken of ik dat wel durf…

Prijzen vallen inderdaad wel mee.

Bijdrager
    Stoyanov

Nog 1 vraag:

Kan het programma Dr Cleaner de oorzaak zijn?

Ik bedenk me ineens dat ik dat een tijdje geleden heb geinstalleerd…

Bijdrager
    Stoyanov

<p class=”cite”>Brombeer op 20 december 2018 om 23:25</p>

Jij of je zwager kan er wat 4GB geheugenreepjes (dat kost ± 25,- per reepje) bij prikken en die stokoude versleten harddisk vervangen door een SSD. Maak je hem meteen even schoon van binnen. Het jongste OS dat die slikt is is 10.13.6.

Ik heb een late 2007 MacBookje dat op die manier voor het simpele werk (zoals forumpostjes volgen bij het songfestival of ik vertrek, maar ook tekstcorrectie) nog aardig mee kan.

Ik ga maar eens beginnen met 2 reepjes erbij prikken. Dat moet me wel lukken.

Bedankt voor de tips.

Echt websites waar ik het nóóit zou zoeken. Je moet het maar toevallig weten.

Maakt het nog uit wat voor merk?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Stoyanov op 20 december 2018 om 23:55</p>
    Nog 1 vraag:

Kan het programma Dr Cleaner de oorzaak zijn?

Ik bedenk me ineens dat ik dat een tijdje geleden heb geinstalleerd…

Programma’s met het woord “clean” in de naam zijn volkomen overbodig.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik raad je aan een externe SSD te kopen, deze zal een grote snelheidswinst opleveren en je moet je Mac niet openmaken

maar formateer hem niet APFS maar hfs+ Of hij zal tergend traag opstarten.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb enige tijd geleden ook de HDD laten vervangen door een SSD. Dit is gedaan door Upgreatest  Wordt aan huis gedaan en de prijzen staan op de site. Mijn HDD gebruik ik nu als externe backup schijf. Het resultaat was verbluffend, stukken sneller en geen strandbal meer gezien.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Stoyanov op 20 december 2018 om 23:50</p>

EtreCheck rapport?

Ik krijg alleen te zien dat het een trage bak is. Voor de rest mag ik 3 tientjes aftikken. Steek ik liever in hardware…

Je moet een versie onder de 4 zien op te scharrelen. Die zijn nog onbeperkt gratis.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Stoyanov op 20 december 2018 om 23:49</p>

Het is opvallend dat de machine ’s avonds sneller reageert dan op de dag. Dus het zou ook de internetverbinding kunnen zijn.

In het algemeen is het echter zo dat programma’s beduidend langzamer openen dan voorheen.

Opname was nét na een traag moment. Google helper stond even daarvoor aan de hoge kant qua %

Je gebruikt dus Google Chrome. Hier een ander topic over hoog CPU verbruik en met een oplossing zo te zien.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Brombeer op 21 december 2018 om 02:01</p>

<p class=”cite”>Stoyanov op 20 december 2018 om 23:50</p>

EtreCheck rapport?

Je moet een versie onder de 4 zien op te scharrelen. Die zijn nog onbeperkt gratis.

EtreCheck kan gratis worden gedownload in de App Store. Je moet alleen €15 betalen voor de “power user” versie om een aantal opties te activeren. Voor de rest kun je het gewoon gebruiken voor een uitgebreid rapport. Klik in de linker kolom van het venster op het onderste icon (“Rapport”)

Bijdrager
    Stoyanov

De tussenstand:

Ik heb Dr. Cleaner verwijderd en dat g&!le Google Chrome eraf gegooid.

De activiteitenweergave geeft nu een veel rustiger beeld en de HDD staat niet half zoveel te draaien.

Ik ervaar ook een significant snellere respons.

Geloof dat ik er maar 2 geheugenbroodjes bij prak en dan eens kijken hoe dat bevalt.

Dat SSD geheugen kan altijd nog.

Iedereen bedankt voor het meedenken en als er iets verandert in de status, dan laat ik het jullie in deze post weten.

B.t.w…. de reden dat ik Chrome had geïnstalleerd was omdat de website van de Telegraaf steeds vastliep op Safari.

Maar dat probleem schijnt opgelost te zijn….

Bijdrager
    TheBigZ

Begin inderdaad eens met wat geheugen bij te steken.

https://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.