21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Rutger1981

Mijn Ram geheugen legen? Hoe?

Ik heb ff snel gekeken maar kon geen antwoord vinden hier op het forum…
    Maar de vraag luid het zelfde als de titel.

Alvast bedankt. Zou het liefste een prog willen ervoor dus geen Terminal gebrabbel alleen als het niet anders kan.

Thanx

Bijdrager
    koen

Wat bedoel je precies met ‘het RAM geheugen legen’ ? Misschien het opruimen van de virtual memory files? Dat kan bijvoorbeeld met Onyx.

– Koen.

Bijdrager
    Buzz

Simpel: Als je je computer uit hebt staan is je RAM geheugen leeg. Zet je hem weer aan, dan wordt het geheugen in gebruik genomen door het OS en je programma’s.

Maar het lijkt me dat je iets anders bedoelt. Leg dus maar eens uit …

Bijdrager
    eMacPaddy

waarschijnlijk bedoelt hij het vrijgeven van het Ram geheugen na gebruik van een programma, wat in windows nogal eens problemen oplevert.
    Zonder onderbouwing durf ik te zeggen dat Macos deze specifieke eigenschap om het geheugen nutteloos gereserveerd te houden (voor wat??) niet heeft en wordt het aanwezige geheugen ten eerst beter “verdeeld” en ten tweede nimmer zonder reden vastgehouden.
    Heb ik gelijk of heb ik gelijk?
    :lol:

Bijdrager
    fozzy

Bedoel je je Ram geheugen helemaal legen na n herstart?

Herstarten met de knoppen : Appeltje+ Alt + P + R ingedrukt houden, na 3x het opstartgeluid alles loslaten, en leeg is je Ram geheugen…volgens mij dan…onder 9 werkte dit, en volgens mij onder OsX nog steeds. Of isser iemand die het (zoals altijd) weer beter “denkt” te weten?:wink:

Bijdrager
    XBL

@van-helden: Het ram geheugen wordt zeer zeker wel vol gezet (tot zo’n 70~80% op onze linux servers, ik weet niet hoe een desktop systeem hiermee omgaat), dit is namelijk een van de dingen wat *nix systemen doen. Ze laten het geheugen ‘vollopen’, zodat programma’s en andere zaken sneller starten. Uiteraard worden er dingen uitgegooit als er meer vraag is naar geheugen (je bent aan het PS’en bijv).

@TS: Het geheugen management van *nix systemen is veel beter dan dat van Windows, ik zie ook dan niet in waarom je het geheugen wilt legen. Als je het wel wilt doen, zul je waarschijnlijk een progje moeten hebben of moet een van de apple guru’s dit weten.

@fozzy: Je ram is sowieso leeg bij het opstarten (het is niet, zoals een hardeschijf bijv, ruimte wat ook bezet is als er geen stroom op staat). Tijdens het opstarten worden de nodige gegevens in het ram geladen en tijdens je computer sessie wordt er veelvuldig dingen verwijderd uit het ram en veelvuldig dingen in het ram gezet. [edit]Ik zag je titel, daar stond pram, ik weet niet hoe zich dat gedraagt, maar lijkt mij dat het niet veel afwijkt van normaal ram. Is het niet zo dat met jouw toetsencombinatie, het pram weer gereset wordt?[/edit]

Jochem

Bijdrager
    JanWeijers
    ”fozzy”

Bedoel je je Ram geheugen helemaal legen na n herstart?

Herstarten met de knoppen : Appeltje+ Alt + P + R ingedrukt houden, na 3x het opstartgeluid alles loslaten, en leeg is je Ram geheugen…volgens mij dan…onder 9 werkte dit, en volgens mij onder OsX nog steeds. Of isser iemand die het (zoals altijd) weer beter “denkt” te weten?:wink:

Zo leeg je het PRAM geheugen, niet het RAM. IN het PRAM worden een aantal voorkeuren opgeslagen.

Jan

Bijdrager
    Buzz

De informatie in dat PRAM geheugen wordt bewaard, ook als de computer uit staat, door middel van een klein batterijtje. Dit wil je normaal gesproken niet resetten, behalve als je computer problemen heeft (niet meer wil opstarten bijvoorbeeld).

En dat van die problemen met geheugenmanagement in Windows is sterk overdreven. Dit was in Windows 3.11 nog wel een groot probleem, en in Windows 95/98 kwam het soms nog voor. Maar in Windows NT, 2000 en XP is dit echt niet aan de orde.

Maar daar gaat dit draadje verder helemaal niet over. Het lijkt me nuttig als Rutger eens even laat weten wat hij nou precies wil met dat RAM geheugen van hem!

Bijdrager
    Rutger1981

Ik heb een progje lopen genaamd menumeter. Daar geeft hij aan welk deel geheugen hij gebruikt en vrij is. Als ik een dvd wil branden moet ik dus zorgen dat er genoeg geheugen vrij is. Ik had gisteren alle programma’s dicht behalve toast en hij gaf aan dat hij bijna alles in gebruik had. Resultaat in een dvd die een buffer underrun kreeg. Ik weet nou niet of het met het vram of met de normale ram te maken heeft … denk vram.

DVD was niet zo groot dus uiteindelijk wel gelukt.. maar vind het wel vreemd dat hij vol bleef staan.

Kan natuurlijk ook aan de menumeters liggen die dan niet zo precies meer werkt.

thanx

Bijdrager
    Sylvester..

Heb je geprobeerd om je mac uit en weer aan te zetten en dan alleen toast te openen?

Dan heb je in ieder geval een ‘frisse’ start.

Groet

Sylvester

Bijdrager
    ming
    ”Sylvester..”

Heb je geprobeerd om je mac uit en weer aan te zetten en dan alleen toast te openen?

Dan heb je in ieder geval een ‘frisse’ start.

Is alleen uit- en inloggen niet voldoende?

Bijdrager
    bommels

Vertrouw er maar op dat het Mac OS geheugenmanagement veel meer voor je doet dan dat jij met menumeter kunt zien. Als je een underrun krijgt is dat waarschijnlijk eerder het gevolg van dat de bron van de data te langzaam is dan dat je RAM geheugen vol zit.

Bijdrager
    dada1958

MemoryStick kan het RAM wat opschonen, alleen gebruik ik het nooit:)

Bijdrager
    Boskabouter
    ”Rutger1981″

Ik heb een progje lopen genaamd menumeter. Daar geeft hij aan welk deel geheugen hij gebruikt en vrij is. Als ik een dvd wil branden moet ik dus zorgen dat er genoeg geheugen vrij is. Ik had gisteren alle programma’s dicht behalve toast en hij gaf aan dat hij bijna alles in gebruik had. Resultaat in een dvd die een buffer underrun kreeg. Ik weet nou niet of het met het vram of met de normale ram te maken heeft … denk vram.

DVD was niet zo groot dus uiteindelijk wel gelukt.. maar vind het wel vreemd dat hij vol bleef staan.

Kan natuurlijk ook aan de menumeters liggen die dan niet zo precies meer werkt.

thanx

Check de volgende keer in zo’n geval via Activity Monitor (staat ook in je Utilities map en je kunt er via Menumeters ook komen als je ook je processoraktiviteit in de menubalk erbij hebt staan) eens waardoor het komt dat bijna alles in gebruik is, misschien staat er nog wel een bepaald programma processor/ram geheugen te slurpen terwijl het wel al afgesloten is……..

Bijdrager
    Sad
    ”Rutger1981″

Het geheugen blijft ALTIJD vol staan, zo werkt dat op een Unix machine. Je hebt niets aan leeg geheugen. Je hoeft op een Mac helemaal niet zelf te zorgen dat je genoeg geheugen vrij hebt als je iets gaat branden. Je kunt zelfs als je meer dan 1 brander hebt gewoon een paar kopieen van Toast maken, Toast vervolgens meerdere malen opstarten, en verschillende DVD’s / CD’s tegelijk branden!

Het feit dat je een buffer underrun krijgt komt doordat je bron bestand te traag is of omdat je te snel brandt (tis maar hoe je het ziet).

Bijdrager
    Real_Vic
    Bijdrager
    Oppie

Ga je maar eens inlezen! 8)

Of hier staat het iets simpeler uitgelegd.

En als je niet weet hoe je de output van dit soort progjes (MenuMeters) moet interpreteren, kun je ze beter niet gebruiken, het maakt je alleen maar zenuwwachtig voor iets wat het Mac OS prima autonoom regelt.

Bijdrager
    gretver

Een oplossing voor je probleem is mssn het (vind ik) briljante programma cunning fox . Hiermee kun je alle programma’s behalve bijv toast “pauzeren” zodat je processorcapaciteit nagenoeg exclusief voor toast wordt aangewend. Na afloop van het branden druk je weer op play en alle gepauzeerde programma’s gaan keurig door waar je gebleven was.

Bijdrager
    Rutger1981
    ”Oppie”

Ga je maar eens inlezen! 8)

Of hier staat het iets simpeler uitgelegd.

En als je niet weet hoe je de output van dit soort progjes (MenuMeters) moet interpreteren, kun je ze beter niet gebruiken, het maakt je alleen maar zenuwwachtig voor iets wat het Mac OS prima autonoom regelt.

Weer wat geleerd … Bedankt iedereen voor de reacties!!!!

Bijdrager
    eMacPaddy

@bovenstaande reactie’s,
    ik had het dan ook over het geheugen

nutteloos

vasthouden waar Windows(om maar een bekend OS uit de lucht te grijpen) een handje van heeft. Als je bv de internet explorer hebt afgesloten, dat het daarvoor gebruikte geheugen niet wordt vrijgegeven (WinME was daar een ster in).
    Dat al het in een machine aanwezige geheugen daadwerkelijk wordt gebruikt is alleen maar positief

Bijdrager
    Rutger1981

Ik ben er achter wat bij mij de buffer underrun veroorzaakte namelijk de processor activiteit:( . Ik push hem denk ik te vaak tot het randje. Ik heb een metertje nu in mijn menu en ik hoef maar me mail te checken en hij zit op 100 %. ik heb namelijk maar 733mhz … dus moet er maar rekening mee houden. thanx again voor alle uitleg.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.