18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    LykaSinQ3

mijn Powerbook is zo langzaam, kan ik hier iets aan doen?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Mijn Powerbook is zo langzaam, kan ik hier iets aan doen zonder weel helemaal te moeten formatteren en opnieuw installeren? Gewoon ouderwets voorkeuren weggooien of iets anders makkelijks… haha… Wie kan mij helpen?

Gegevens van mijn macje:
    Computermodel: PowerBook G4 (15 inch)
    Processortype: PowerPC G4 (1.1)
    Aantal processors: 1
    Processorsnelheid: 1 GHz
    L2-cache (per processor): 512 KB
    Geheugen: 768 MB
    Bussnelheid: 167 MHz

Bijdrager
    EclipX

Je kan eens proberen om Onyx te laten draaien?
    http://www.titanium.free.fr/pgs/english.html

En misschien 1 / 2GB RAM in je Powerbook te steken?

Bijdrager
    Juch

een goede stap zou zijn: meer RAM er in zetten. 768 is best krap tegenwoordig.

Daarnaast zorgen voor een schoon bureaublad, het repareren van permissies en een schijfcontrole uitvoeren. Eventueel hardeschijf ruimte vrij maken indien je minder dan 2 GB vrij hebt. Dat zijn allemaal kleine dingetjes die zouden moeten helpen

Bijdrager
    NoiA

intel? :D

verder een paarden middel maar het kan helpen, een volledige reinstall van osx?

Bijdrager
    Zaphod_B

Wat is langzaam? Welke apps? Wat vind jij langzaam?

Beetje lastig te beantwoorden zonder verdere specs. Kijk, gewoon mail en safari enzo moet gewoon rap gaan. Dikke vette video-editing.. sja..

Met jouw hoeveelheid geheugen teveel apps tegelijk open is ook niet echt vlot denk ik.

Kortom, wat doe je ermee en wat vind jij traag?

Bijdrager
    Xserve
    ”Juch”

768 is best krap tegenwoordig.

Wel, ik heb een G4 met 512MB RAM en ik vind de snelheid in orde. Met 768MB zou het hier nog beter werken. Het hangt er gewoon van af wat je met je computer doet.

En of je er Vista op zet of niet:evil:

Bijdrager
    Juch

hoe in hemelsnaam zet jij Vista op je G4? Enne, 512 MB met Tigre is wel degelijk net te weinig hoor….maar dat mag jij anders vinden…

Bijdrager
    PietjePuk

Pssst: bij zn specs staat 768mb:wink:

Bijdrager
    Juch
    ”PietjePuk”

Pssst: bij zn specs staat 768mb:wink:

ik had die laatste opmerking tegen: ___—>

”Xserve”
    ”Juch”

768 is best krap tegenwoordig.

Wel, ik heb een G4 met 512MB RAM en ik vind de snelheid in orde. Met 768MB zou het hier nog beter werken. Het hangt er gewoon van af wat je met je computer doet.

En of je er Vista op zet of niet:evil:

Bijdrager
    back2mac

vragen:
    Hoe snel zou je powerbook moeten zijn ?
    Is je powerbook sneller geweest op een bepaald moment ?
    Heb je bv X-bench gedraaid en je resultaten vergeleken ?
    http://www.xbench.com/

opmerkingen:
    Activiteiten weergave aanzetten, wat pakt veel geheugen en processortijd.
    speedfreak misschien een oplossing.
    http://home.comcast.net/~jeff.ulicny/software/utils.html

Moderator
    unSOUND

Probeer eerst eens een nieuwe gebruiker aan te maken, en kijk hoe je PowerBook zich dan gedraagt… wellicht is het gewoon een corrupt voorkeurs-bestandje, of iets wat op de achtergrond draait…

Bijdrager
    Oppie
    ”unSOUND”

…of iets wat op de achtergrond draait…

Zoals Norton, Virex, HP software, etc.
    Gebruik ook eens Activiteitenweergave om te kijken wat de CPU aan het doen is…

Bijdrager
    Kyokushinkai

Hoeveel harde schijf ruimte heb je en hoeveel is er in gebruik?

Bijdrager
    LykaSinQ3

Hallo allemaal,
    Alvast bedankt voor het meedenken! Ik heb al meerdere keren ge-herinstalleerd, maar dat wil ik nu juist eens niet doen.

Even wat antwoorden op jullie vragen:
    – Ik werk als ontwerper en heb meestal meerdere programma’s tegelijk open. Photoshop, Safari, Word, Powerpoint, MSN, Entourage (mail). Dit is gemiddeld wat er open staat
    – Hij was inderdaad ‘vroeger’ sneller dan nu
    – Vooral langzaam in Photoshop (CS2) en Illustrator
    – Ik heb wel eens Apple gebeld en die vertelden mij dat het toevoegen van RAM geen zin zou hebben… maar toch geven jullie mij dat advies. Wie heeft er gelijk?
    – Ik heb 55,88 GB capaciteit, 25,13 gebruikt en dus ±30 beschikbaar

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”LykaSinQ3″

- Vooral langzaam in Photoshop (CS2) en Illustrator

CS 2 schijnt sowieso vrij traag te zijn, dus dat is geen verrassing.

- Ik heb wel eens Apple gebeld en die vertelden mij dat het toevoegen van RAM geen zin zou hebben… maar toch geven jullie mij dat advies. Wie heeft er gelijk?

Voor het draaien van meerdere (zware) programma’s naast elkaar is veel geheugen een must.

Bijdrager
    LykaSinQ3

OK, ik heb Xbench, OnyX en Speedfreak geintstalleerd. Xbench deed niet veel omdat het keer op keer niet lukte verbinding te maken met hun server om de boel te benchmarken… Onyx heb ik een keer laten lopen, maar ik weet niet of het echt gewerkt heeft, want dat zie je nergens terug… of deed ik iets niet goed? Maar Speedfreak werkt wel!! En dit weekend ga ik RAM plaatsen. Volgens mij mag in mijn Powerbook maar 1G maximaal? Of maakt dat niet uit en kan ik er gewoon 2 in zetten?

processor: 1Ghz Powerpc G4

Moderator
    unSOUND

Er zijn meerdere PowerBooks G4 van 1 GHz, een aantal hebben 1 GB als max, een aantal 2 GB…

Bijdrager
    RobApple

PowerBook G4 15″ 1,0 GHz Combo (15-inch FW 800)/typenr.: M8980N/A is volgens mij jouw PowerBook G4.
    Deze is uitbreidbaar tot 2 GB geheugen. Ram type: PC2700 DDR SDRAM SO-DIMM.
    Standaard; harde schijf: 60 GB Ultra ATA/100, videokaart: ATI Mobility Radeon 9600 (4X AGP) met 64 MB, 8 x Combo Drive etc.. Machine model: PowerBook 5,2. Processor type: PowerPC 7447(G4).

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.