30 berichten aan het bekijken - 87691 tot 87720 (van in totaal 88242)

  • Moderator
    Night

    Dat hebben ze speciaal voor jou gedaan, Shmoo. Een soort ‘Suske en Wiske’ waar je ook nog eens wat van leert 😛


    Bijdrager
    Shmoo

    DVD’s branden en bestickeren? Muah, dat vond ik in 2005 al niet eens zo heel erg boeiend.


    Bijdrager
    Shmoo

    Dat de persoonlijke bonuskaart van de Albert Heijn erg goed werkt. Overzichtelijk wat je allemaal koopt en je krijgt op deze basis ook advies. Ideaal.


    Bijdrager
    McPim

    Shmoo op 17 februari 2019 om 17:20
    Dat de persoonlijke bonuskaart van de Albert Heijn erg goed werkt. Overzichtelijk wat je allemaal koopt en je krijgt op deze basis ook advies. Ideaal.

    Huh? En op MacFreak schrijf je:

     

    “En dit is echt niet het enige. Zo gaat Apple met bijna ALLES om wat ze verzamelen. Rapporteer je in Apple Maps een verbetering op de kaart dan blijft ook dat rapport voor altijd opgeslagen. Meldt jij je aan op een nieuwsbrief van Apple en 3 maanden later druk je op de link unsubscribe dan blijft er voor altijd een record op de server staan dat je ooit lid bent geweest van nieuwsbrief X. Stuur je de klantenservice een mailtje, dat bewaren ze ook voor altijd. Of die nu een vraag is omtrent je Apple ID OF gewoon geld terugvragen voor een app.”

     

    Etcetera.. Maar een Appie Bonuskaart: geen probleem?!


    Bijdrager
    Shmoo

    Appels en peren. Bij Albert Heijn schakel ik dit BEWUST in. Dat is mijn persoonlijke keuze. Ik heb ook bij Ziggo geactiveerd dat ze mijn kijkgedrag moeten opslaan om de app/diensten te verbeteren. Daar kies ik bewust voor.

     

    Bij Apple is het geen keuze maar doen ze dat zonder dat, waarschijnlijk 96/100 mensen weten wat ze allemaal bijhouden en ook nooit meer weggooien. Dat is heel iets anders.

     

    Stel we nemen de OMT app als voorbeeld. X persoon op OMT heeft deze geïnstalleerd, en vaker geüpdatet, prima. Maar waarschijnlijk denkt niemand er over na dat Apple elke beweging met die app ( aankoop + updates ) opslaat. Dat is incl. je IP-adres waar je de udatet mee uitvoert, of dat nu in 2011 of 2019 gebeurde/gebeurt, die informatie hebben ze en gooien ze nooit meer weg. Los daarvan heb jij ook geen mogelijkheid om dit te verwijderen.

     

    Dat zijn twee totaal verschillende werelden.


    Bijdrager
    McPim

    Niet mee eens Shmoo, zonder nu even op de details in te gaan. Ik vind dat nergens op slaan, dat je dat bij Albert Heijn bewust doet en bij Apple niet. Hoezo? Je maakt bij allebei (met toestemming, dus bewust) gebruik van hun diensten, waarom kritiek op Apple maar Albert Heijn is prima?

     

    Je zegt allerlei dingen over Apple en opslaan van gegevens terwijl je niet weet of Albert Heijn dat wellicht ook net zo doet. En kun je bij Albert Heijn (of OMT) je gegevens opvragen zoals je nu bij Apple doet? Zo niet, hoe kun je er dan überhaupt iets over beweren?


    Bijdrager
    Shmoo

    Sorry Pim maar dit gaan we niet doen. Ik ga niet jouw huiswerk doen terwijl ik nu al weet dat jij never en nooit van je visie zal afwijken.

     

    Als jij niet eens weet wat een Bonuskaart is van AH en een Persoonlijke Bonuskaart dan kan ik daar niets mee. En dan moet jij de laatste zijn die gaat oordelen over dat beide hetzelfde zijn. Laat staan een OMT account erbij halen.

     

    – Apple ID
    – AH account
    – OMT account

     

    Dat zijn toch wel drie verschillende dingen.

     


    Bijdrager
    McPim

    Tsja. Ik denk niet dat dit draadje zich voor een inhoudelijke discussie leent maar:

    – Ik wijk graag van mij ‘visie’ af (voor zover ik die heb) als daar goeie argumenten voor zijn.

    – Ik weet wat een Bonuskaart is, en een ‘persoonlijke’, in hoeverre die wel of niet hetzelfde zijn daar had ik het helemaal niet over.

    – Ja die drie dingen zijn verschillend.

     

    Dat was niet mij punt. Je maakt een studie op Macfreak (waarvoor hulde, helemaal gelezen!) over hoe Google en Apple gegevens van jou (ons) bewaren. Daar maak je je heel druk (en gaat met mensen in discussie) over het feit dat Apple zoveel persoonlijke data bewaart en die nooit verwijdert. Vervolgens zeg je hier doodleuk dat je de persoonlijke Bonuskaart van Appie zo ideaal vindt, inclusief persoonlijk advies. Geen enkele moeite met een bedrijf dat je hele koopgedrag, uitgavenpatroon en (bijvoorbeeld) alcoholgebruik levenslang opslaat? Beetje schizofreen.

     

    https://www.ad.nl/economie/kritiek-op-albert-heijn-om-vernieuwde-bonuskaart~ac1269b6/

    https://eenvandaag.avrotros.nl/item/consumentenbond-zorgen-over-privacy-ah-bonuskaart/

    https://www.vrijbit.nl/dossiers/dossier-registratie/item/956-de-anonieme-bonuskaart-van-albert-heijn-eindelijk-standaard-hoed-u-voor-de-persoonsgebonden-activering.html


    Bijdrager
    Shmoo

    Je maakt alleen één fout in je gedachtes. Je leest nergens dat ik tegen het verzamelen, opslaan en bewaren van data ben, door welk serieus bedrijf dan ook.  Dat maak jij er van omdat we er tegenwoordig standaard vanuit gaan dat iedereen zich moet wapenen tegen dit soort praktijken en niemand wilt meewerken.

     

    In mijn reacties laat ik zien dat het allemaal heel erg meevalt wat bijv. een Google van je weet wanneer jij zelf controle hebt op basis van kennis en instellingen zetten. Heel erg veel mensen roepen maar wat, hebben nog nooit een privacy pagina doorgelezen maar reageren wel standaard met slappe argumenten die ook nog eens totaal niet de waarheid zijn maar enkel gebaseerd op wat men wilt doen geloven dat de waarheid is.

     

    Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen het verzamelen, opslaan en bewaren van data/gegevens zolang…

    (1) ik er bewust van ben dat het gebeurt.

    (2) ik er nadrukkelijk toestemming voor geef + dat ik ook een optie heb om het te weigeren zonder dat ik de dienst dan niet mag gebruiken (geen machtspositie voor het bedrijf).

    (3) dat er duidelijkheid is waar de gegevens voor dienen + ideaal zou zijn wanneer ik ze kan inzien en verwijderen maar dat is sterk afhankelijk van het type data dat ze verzamelen.

     

     

    Dat is waar ik op doel. Ik toon gewoon met feiten aan dat Google amper iets over mij weet en de gegevens die ze weten —> welke YouTube filmpjes ik kijk en naar welke ik zoek, geef ik hen bewust omdat ik een betere YouTube-beleving wil. Dat is voor veel mensen niet te begrijpen. Gegevens verzamelen is tegenwoordig meteen iets SLECHTS geworden. Zoals cookies tegenwoordig ook meteen fout zijn terwijl 87/100 cookies in je browser gewoon heel vriendelijk en handig zijn. Gegevens die bedrijven verzamelen zorgen er ook voor dat jij betere, nee relevantere aanbiedingen te zien krijgt. Hoevaak hoor je hier niet mensen klagen kutreclame dit of dat, terwijl stel je zou OMT een klein beetje informatie kunnen geven waar jij in geïnteresseerd bent, auto’s, boten en fietsen. En dan krijg jij reclames over die drie items te zien. Wie is dan de gebeten hond? Niemand toch? Dat is toch een win-win voor beide partijen…. en waarom denken wij dan dat OMT die data zou gaan verkopen aan iemand anders, dan snijden ze zichzelf toch in de vingers of niet dan. Jij geeft hen informatie en dan verkopen zij het aan Pietje, dus zodra ze dat doen heeft Pietje OMT niet meer nodig om jou te bereiken maar kan hij dat direct doen. Weg leverage van OMT.

     

    Waar het in het geval Apple over ging is dat Apple een wereld creëert waar ze vooral hameren op het feit dat jouw data jouw data is en dat alles lokaal op je iPhone blijft staan. Klopt helemaal, de informatie die ze opslaan op je iPhone blijft daar ook. Alleen als je maar lang genoeg dat soort termen gebruikt (blijven herhalen / reclame / marketing) dan krijg je mensen die stoppen met nadenken en standaard gaan denken dat Apple helemaal niets van je wilt weten of niet aan het verzamelen van informatie doet. Sterker nog dan krijg je mensen die dingen zeggen. Bij Apple betaal 1000,- voor een iPhone, DUS, je koopt als het ware het verzamelen van data af. Apple heeft geen gratis diensten, dus hebben ze dat niet nodig. Dat is dus totaal niet de waarheid, wanneer je je eigen data gaat opvragen bij Apple.

     

    Ik durf te wedden dat als 10 mensen van OMT vandaag hun data opvragen bij Apple (doen ze niet omdat ze te lui zijn) dat 9 van hen tot de conclusie komen dat het bedrijf veel meer heeft verzameld dan ze voor het lezen van deze bijdrage hadden gedacht of verwacht. Dan ben je als bedrijf (Apple) niet helemaal transparant bezig. <— en dat is mijn mening.

     

    De app van AH werkt gewoon zonder Bonuskaart, zonder in te loggen. Het persoonlijke komt alleen omdat ik daar bewust voor kies. Ik geef bewust AH informatie omdat ik wil kijken hoe relevante diensten ze mij terug kunnen geven. Ik zie daar het gevaar niet zo van in. Ik denk niet dat alles wat bedrijven doen perse slecht is of met slechte intenties verzonnen worden. Ik ga er vanuit dat AH net als Apple gewoon de beste in hun vakgebied willen zijn.

     

    Wat je dan krijg is dit.

     

     

    Lekker druifjes. En een weekje later (deze week) zie je dit.

     

     

    Sorry hoor, dat ik hier vrolijk van word. Ik vind dit iets positiefs want AH toont mij persoonlijke aanbieding waar ik daadwerkelijk iets aan heb. Nu kun je wel een boel diarree erbij halen dat ze alles opslaan, profielen van je kunnen maken en wat niet maar ik kan ook gewoon inloggen op de site van AH en dan alles opheffen  en wissen. Dan gooien ze alle informatie weg en heb ik weer een anonieme Bonuskaart.

     

    Zolang AH hun best doet om mij een betere supermarktbeleving te geven waarom zou ik er dan niet gebruik van maken. We willen wel allemaal de supermarkt van de toekomst, liefst met HomeKit (jeukjeuk) maar dit hele systeem moet jou wel goed kennen zonder dat jij het data geeft. Zo werkt het niet. Zolang AH hun best doet om mij data veilig te houden en voor hun eigen diensten te gebruiken, waarom niet.

     

    Stel ik open de Appie app in 2027 en ik zie dan nog steeds dat ik gisteren (2019) bovenstaande druifjes heb gekocht, mag ik dan mijn twijfels hebben over hoe relevant die informatie in 2027 nog is voor AH + MIJ.

     

    Dat is namelijk wat je bij Apple ziet gebeuren. Mag ik mij gewoon afvragen, waarom bewaren ze die informatie zo ontzettend lang, wat is te toegevoegde waarde van dat bewaren. Zo lelijk is dat toch niet als ik dan mijn teleurstelling daarover uit !?!

     


    Bijdrager
    Brombeer

    Al lijkt ook in Den Haag minstens de helft van de politici er de ballen van te snappen., toch is vandaag in Nederland de betaalrichtlijn PSD2 ingevoerd.

    Hoe blij we daarmee mogen zijn, kun je op tweakers in de commentaren erop lezen, vooral het tweede, van BuZZem…


    Bijdrager
    McPim

    Het telefoongesprek van BuZZem is ook maar een conversatie tussen 2 mensen die niet de regels hebben bepaald.. Je  moet toch écht wel toestemming geven aan je bank om anderen inzage in je rekening te geven. Doe je niks dan verandert er niks. Blijven opletten uiteraard, dat wel 😉.

     

    (info wel grappig dit: “de PSD2 (Payment Services Directive). U heeft er vast wel over gehoord.”  …  ->  Tuurlijk. We weten er alles van, vertel óns wat… 🤔)


    Bijdrager
    Brombeer

    BuZZem toont met zijn telefoongesprekken wel aan dat er bij belangrijke instanties volk aan de eerstelijns zit, dat er ook geen snars van snapt, danwel de ernst er niet van inziet.

     

    Zoiets heb ik zelf ook meegemaakt, toen we verplichte vingerafdrukken in de paspoorten kregen. Toen heb ik nog even ‘snel’ een ID zonder gekocht; die miep aan de gemeentelijke balie snapte toen ook niet dat ik een nieuw wilde terwijl mijn huidige nog een paar jaar geldig was. Intussen zijn de afdrukken in de terroristenkaarten weer afgeschaft, dus ik ben er inderdaad ‘doorheen gezwijnd’. E.e.a. mag overdreven klinken, maar omdat door de Europese aanbesteding een Frans paramilitair bedrijf het praktische beheer van die digitale vingers in handen had, geloof ik niet zo in dat vernietigen van de data. Digitale gegevens worden nooit voor 100% vernietigd, er blijft altijd wel een ouwe harddisk over waar een kopie op staat.


    Bijdrager
    TheBigZ

    Bijdrager
    koen

    What is de meerwaarde van dit soort berichten:

    https://www.Macrumors.com/2019/02/25/ios-12-installed-on-83-percent-of-devices/

    🤔


    Bijdrager
    TheBigZ

    koen op 26 februari 2019 om 01:49
    What is de meerwaarde van dit soort berichten:

    Voor developers is het handig om te weten welke versies je dient te ondersteunen om een zeker percentage van de markt te bedienen.

     

    Voor Android zien die percentages er namelijk heel wat anders uit:

    https://developer.android.com/about/dashboards

    Daar gebruikt maar een kwart van de toestellen de laatste versie.


    Bijdrager
    KarelWillem

    Nou, Apple, het is best lekker weer. Maar overdrijven is ook een kunst.

     


    Bijdrager
    Shmoo

    Maar het is wel echt lekker weer. Eerste dag dat ik lekker op de fiets ga met alleen een t-shirtje (lange mouwen) aan. Dit weer kan ik heel goed hebben.

     

    Shmoo gaat weer even een klein stukje fietsen. Het leven kan zo eenvoudig zijn. 🚲 ☺️


    Bijdrager
    koen

    Apple werkt dus ook aan een opvouwbare telefoon.


    Bijdrager
    Brombeer

    Ik doe nu deel twee van een lascursus en twee van mijn medeleerlingen zijn een vader en zijn ± twaalfjarig zoontje. Ik vind dat ontroerend gaaf, met papa echte mannendingen doen. Die brugpieper legt ook nog eens de mooiste lassen.


    Bijdrager
    KarelWillem

    koen op 26 februari 2019 om 15:45
    Apple werkt dus ook aan een opvouwbare telefoon.

    Ach jee, er is weer eens een designer die zijn fantasietjes kwijt moet.

    Lekker ook, van die 30:9 schermpjes.


    Bijdrager
    koen

    Maar toch wel mooi een designer uit Rotjeknor.


    Bijdrager
    Haike

    <p class=”cite”>Brombeer op 26 februari 2019 om 16:02</p>
    Ik doe nu deel twee van een lascursus en twee van mijn medeleerlingen zijn een vader en zijn ± twaalfjarig zoontje. Ik vind dat ontroerend gaaf, met papa echte mannendingen doen. Die brugpieper legt ook nog eens de mooiste lassen.

    Toen ik nog in de landbouw werkte hadden we een loonwerker als Buurman. Dat had ook zo zijn voordelen want hij was ook een halve Ford dealer van landbouwtrekkers. Geen toeval dus dat er twee Ford trekkers bij ons op het erf stonden. Hadden we een schroefje of een moertje nodig dan kan je door het land zo erheen lopen of fietsen. Bij ons moest ook wel eens wat gelast worden, dus haalden we bij Buurman Jacob onze laselektroden. Lagen in een aparte kast om ze vochtvrij te houden want anders kan je het wel schudden met die dingen. Maar Jacob gaf ook laslessen in Wageningen en dus kon ik hem ook wel om las adviezen vragen, met mijn weinige ervaring. Niet dat ik zo’n kundig lasser ben, maar een kapot metalen hek aan elkaar bakken kon ik toen ook nog wel. Dus vroeg ik hem hoe ik dat het beste kon aanpakken, Ach Haike zei hij dan, zolang je maar tegen de bult op last komt het meestal wel goed, en de las in een keer leggen. Dat laatste snapte ik wel, dat eerste niet, maar we zaten in Twente aan de grens met Duitsland, daar waar Ajax vroeger altijd trainde in de winterstop. Veel Twentser kan het niet… Niet begrijpend keek ik hem aan, en als Twent had hij zoiets dat ik als Amsterdammer maar moest zien uit te vogelen wat hij nou bedoelde, dat ging hij niet allemaal nog eens uit leggen. Dat ik zijn dialect niet beheerste was niet zijn zorg. O zei ik langzaam je bedoelt van beneden naar boven de las leggen? Juist zei hij, drukte me doos met laselektroden in mijn handen, en schopte me de schuur uit. Die laselektroden á ƒ0,17 het stuk, hoefde ik dan weer niet te betalen…. Vaak kwam hij dan een paar dagen later ff het erf op wippen zogenaamd voor iets anders, in werkelijkheid om te kijken of ik zijn laselektrodes wel goed gebruikt had. Als-ie het niet goed genoeg vond zei hij het niet, maar wel dat ik morgenmiddag langs moest komen met het spul dan had hij wel tijd. Sleep mijn las eraf, en liet me meekijken hoe hij een nieuwe legde, en daarna moest ik weer maken dat ik weg kwam. Ruwe Bolster blanke pit. Rekeningen kreeg je niet of nauwelijks


    Bijdrager
    Shmoo

     

    Elektrisch postbestelautootje. 🙅‍♂️


    Bijdrager
    Shmoo

    https://macrent.nl

     

    Was opgelicht voor een paar MacBooks.

    #Tros Opgelicht


    Bijdrager
    KarelWillem

    koen op 26 februari 2019 om 17:38
    Maar toch wel mooi een designer uit Rotjeknor.

    Wees er maar trots op. .;)


    Bijdrager
    Лукас

    <p class=”cite”>Shmoo op 26 februari 2019 om 21:25</p>

     

    Elektrisch postbestelautootje. 🙅‍♂️

    Hoog tijd om een nieuw bezorgsysteem voor pakketten uit te vinden. Elektrisch bestelbusje is leuk maar dat lost weinig op aan de 80 vervoerders die elke straat aandoen en het vervoer opstoppen. Een wasmachine is wel fijn om voor (of binnen de deur) bezorgt te hebben, maar een trui kun je best in een tas dragen van een centraal punt ergens tussen werk en huis.

     

    Ik vind het systeem van de lokale webshop hier wel prima (hoewel de veelvoud aan opties misschien wat verwarrend kan zijn). Ophalen in de showroom/magazijn, ophalen bij een lockbox of winkel van die keten, ophalen bij een andere winkel, ophalen bij een postkantoor, of natuurlijk de koeriersdienst. Onderweg tussen werk en huis zijn wel een handvol plekken binnen 3 minuten afwijking van m’n normale route.


    Bijdrager
    Nikita

    Die DHL wagentjes rijden hier ook regelmatig door de straat. Wat ik dan ook wel weer typisch vind, is dat er soms daarna nog een gewone dieselbus van DHL achteraan komt. Schijnbaar twee verschillende sorteer/bezorgstromen…

     

    Miscchien tijd voor wat consolidatie in die markt ook, na de briefpost 🤓


    Bijdrager
    Лукас

    <p class=”cite”>Nikita op 27 februari 2019 om 08:51</p>
    Die DHL wagentjes rijden hier ook regelmatig door de straat. Wat ik dan ook wel weer typisch vind, is dat er soms daarna nog een gewone dieselbus van DHL achteraan komt. Schijnbaar twee verschillende sorteer/bezorgstromen…

     

    Miscchien tijd voor wat consolidatie in die markt ook, na de briefpost 🤓

    De één zal Express zijn, en de ander PeP (Post & Parcel, voorheen Deutsche Post). Daarnaast zijn er ook nog bedrijfstakken die niet bij je thuis komen zoals Global Forwarding/Freight (zeecontainers, vliegtuigen en vrachtwagens), en Supply Chain (warehouses voor grote bedrijven met vrachtwagens).


    Bijdrager
    Brombeer
30 berichten aan het bekijken - 87691 tot 87720 (van in totaal 88242)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.