12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Soedjono84

mijn monitor kalibreren (met spyder)

Beste OMT-leden,

Ik heb pasgeleden een monitor gekocht, de Samsung 220. Ik ben er tot nu erg tevreden mee, alleen niet met de kleuren. Deze is namelijk niet gelijk aan mijn Macbook Pro.

Nou heb ik mij laten informeren dat ik deze monitor speciaal kan kalibreren met een spyder apparaat.

Ik vraag mij af, wanneer ik een spyder gebruik, of ik dan dezelfde kleuren kan krijgen als die van de MacBook Pro.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    karel_appel

Als het goed is moet je dezelfde kleuren krijgen als hij gekalibreerd is.

Bijdrager
    iJoost

Je moet ze alletwee kalibreren als je serieus iets met kleur wilt doen met je computer. Maar dat is niet omdat het er mooier van wordt. Het is alleen maar om ervoor te zorgen dat wat jij ziet op je scherm ook door anderen (met een gekalibreerd beeldscherm) net zo gezien wordt.

Bijdrager
    Soedjono84

Je moet ze alletwee kalibreren als je serieus iets met kleur wilt doen met je computer. Maar dat is niet omdat het er mooier van wordt. Het is alleen maar om ervoor te zorgen dat wat jij ziet op je scherm ook door anderen (met een gekalibreerd beeldscherm) net zo gezien wordt.

Is er maar 1 vaste instelling van kaliberen?

Bijdrager
    iJoost

Die vraag begrijp ik niet.

Kalibreren is het meten van de weergave eigenschappen van een beeldscherm en daar dan voor corrigeren met behulp van een kleurprofiel. Daarna geeft je beeldscherm de kleuren pas goed weer, zou je kunnen zeggen.

Lees anders dit even als je het wilt begrijpen. Maar nogmaals het is dus niet in de eerste plaats om je kleuren mooier te maken.

Bijdrager
    karel_appel
    ”karel_appel”

Als het goed is moet je dezelfde kleuren krijgen als hij gekalibreerd is.

even mezelf citeren.
    Ging er wel vanuit dat die macbook ook gekalibreerd is. Zoals iJoost al zei.

Bijdrager
    Golfgast

Met andere woorden: Kalibreer zowel je macbook-scherm als je externe scherm en ze geven dezelfde kleuren weer. Mac Osx gebruikt dan de juiste instellingen voor het betreffende scherm.

Bijdrager
    iJoost

Binnen grenzen natuurlijk. Als een van de twee schermen een duidelijk andere kwaliteit heeft, blijf je nog steeds grote verschillen zien. Maar beide schermen geven dan de kleuren zo goed mogelijk weer, dat wel.

Bijdrager
    Soedjono84

Ik hoop dan dat mijn Samsung 220 kwalitatief genoeg is om dezelfde kleurweergave te geven als de macbook pro.
    Ik ga dit informeren bij http://www.foka.nl, hier verkopen ze ook de spyder.

Wat denken jullie, zou het kunnen?

Bijdrager
    iDuck
    ”MacGarage”

Is er maar 1 vaste instelling van kaliberen?

Je kan vooraf aan de kalibratie instellen welke gamma en kleurtemperatuur gebruikt moeten worden. Meest gebruikt is 2,2 6500. Daarnaast moet je proberen om 120 Cd in te stellen (helderheid). De sofware helpt je hier automatisch doorheen.

Bij beide monitoren wel gelijk houden dus.

Bijdrager
    iJoost

Dat laatste zou ik niet doen wat het contrast-bereik betreft. Dan beperk je het betere beeldscherm tot de mogelijkheden van de slechtere. Dat doe je alleen maar als het echt (ergens voor) nodig is. Witpunt en gamma gelijk (of zelfs standaard zoals hierboven genoemd) zijn wel een goed idee.

Bijdrager
    Macteach

Er is een verschil tussen CALIBREREN (in een uitgangstoestand brengen, bijvoorbeeld een vooraf ingestelde helderheid van het scherm) en PROFILEREN: de kleurweergave aanpassen (‘kloppende kleuren weergeven’)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.