One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Mijn Mac wil weer eens niet in de sluimerstand

Mijn Mac wil weer eens niet in de sluimerstand

Profielfoto van Metssr

Metssr op 17 mei 2017 #

Die sluimerstand van de Mac heeft bij de mijne al heel wat stadiums doorlopen.
In het begin ging hij gewoon in de sluimerstand en kwam weer tot leven als ik op een toets drukte.
Toen heeft ie een poosje geweigerd in de sluimerstand te gaan.
Toen kwam hij alleen maar uit de sluimerstand als ik de aan-uit knop kort indrukte.

En momenteel wil hij helemaal niet meer in de sluimerstand gaan. Ik heb gelezen dat je met het hulpprogramma “activiteitenweergave” processen kan opsporen die het in sluimerstand gaan verhinderen.
Nu heb ik gezien dat er ergens een proces draait dat heet “hidd” en dat voorkomt het in sluimerstand gaan.

Volgens de activiteitenweergave heeft dit een bovenliggend proces:  kernel_task(0)
en Groep proces:  Launchd (1)

Geen idee wat dit allemaal betekent, maar het procesje stoppen om de Mac in sluimerstand te krijgen helpt niet, want het wordt meteen weer opgestart.

Heeft er iemand een idee wat voor procesje dit “hidd” is en hoe ik er aan gekomen ben of nog beter, hoe ik er van af kan komen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 17 mei 2017 #

Metssr op 17 mei 2017

Nu heb ik gezien dat er ergens een proces draait dat heet “hidd” en dat voorkomt het in sluimerstand gaan.

Hoe weet jij dat je bij ‘hidd’ moet zijn?
Als je het allemaal eigenlijk niet snapt, kun je er beter ook niet mee gaan rommelen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 17 mei 2017 #

Hidd staat voor ‘Human Interface Device’ daemon; meer erover lees je hier: -klik-

Profielfoto van Metssr

Metssr op 17 mei 2017 #

Hoe weet jij dat je bij ‘hidd’ moet zijn?
Als je het allemaal eigenlijk niet snapt, kun je er beter ook niet mee gaan rommelen.

In een uitleg van Apple zelf gelezen.  met het hulpprogramma “activiteitenweergave” kan je zien welke processen er allemaal draaien. En in die tabel staat ook een kolom met de invloed op de sluimerstand en daarin staat gewoon te lezen dat dat het enige proces is dat voorkomt dat de Mac in sluimerstand gaat.  Zodoende weet ik dat het om dat proces gaan.

Mijn vraag hier is dus wat het is en hoe ik het weg krijg.

Profielfoto van Metssr

Metssr op 17 mei 2017 #

GoeieDag 8 minuten geleden #
Hidd staat voor ‘Human Interface Device’ daemon; meer erover lees je hier: -klik-

Daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik vraag mij dus af welk device dus verantwoordelijk is voor dit bestandje. Het is zomaar ineens gaan opspelen Ik had er geen last van en heb niks aan de MAC toegevoegd….??

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 mei 2017 #

Het hoort gewoon bij het OS. Niks weghalen dus.

Maar dan is er blijkbaar een USB device wat de sluimerstand tegen houdt; wat heb je allemaal aan de usb poort hangen?

Profielfoto van GoeieDag

En bij problemen met een seriële poort, zoals de USB poort, wil een NVRAM reset wel eens helpen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Profielfoto van Metssr

Metssr op 18 mei 2017 #

Gisteravond eens geprobeerd en het lostrekken van de iPhone en de iPad bleek voldoende…

Toch vreemd dat dat zomaar ontstaan is, want ik laad mijn iPhone en iPad altijd al zo via de usb-poort en deze storing is pas van recente datum..

Profielfoto van Beech

Beech op 18 mei 2017 #

Mag de Mac wakker worden van netwerkverkeer ?

Profielfoto van GoeieDag

Metssr op 18 mei 2017

Toch vreemd…

Hee, het blijft allemaal elektronische ‘rommel’ hè; geldt ook weleens voor Apple spul.

Heb je nou al de NVRAM een schopje (reset) gegeven?

Profielfoto van Metssr

Metssr op 18 mei 2017 #

Heb je nou al de NVRAM een schopje (reset) gegeven?

Nee nog niet. Nu de iPad en iPhone losgekoppeld zijn, werkt de sluimerstand weer.

Ik zal die NVRAM in gedachten houden voor een volgende keer…

Bedankt in ieder geval voor het op de goede weg helpen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag 3 maanden geleden #

Nog even rond gelezen, en zie dat het normaal gedrag is. Als je een iDevice aankoppelt, gaat ie niet zomaar in sluimer. Want in sluimer laadt ie niet, en het idee van aankoppelen is meestal dat je het ding wilt opladen.
Dus dit is gewoon normaal ‘gedrag’. Wat was ook alweer het probleem?:-D

Profielfoto van Metssr

Metssr 3 maanden geleden #

Dus dit is gewoon normaal ‘gedrag’. Wat was ook alweer het probleem?:-D

Het probleem is, dat ie dat eigenlijk nooit gedaan heeft, maar er ineens mee begonnen is.

Is het ook normaal dat ik de sluimerstand, die het nu dus wel doet omdat ik de iPhone aan een gewone lader heb,  alleen maar wel uit gaat als ik de aan-uit knop even indruk?

Voorheen ging ie gewoon door een toetsaanslag uit de sluimerstand.

Profielfoto van MacRay

MacRay op 19 mei 2017 #

Hier ook last van. Alleen een e reader op usb aangesloten.

Profielfoto van Metssr

Metssr op 28 mei 2017 #

Heb nog een kleine nabrander.

Als ik mijn gps-apparaat (Garmin fietscomputer)  aansluit aan de usb van de Mac, dan gaat hij wel in sluimerstand, bij de iPhone en iPad niet.

Heb je daar een verklaring voor?

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 28 mei 2017 #

Ja, want die iDingen worden opgeladen via de usb poort (daarvoor stop je ‘m toch erin), en die poorten worden niet bekrachtigd als de Mac in sluimer staat.

Profielfoto van Metssr

Metssr op 28 mei 2017 #

Ja, maar mijn Garmin wordt ook via de USB poort opgeladen. Naast het uitlezen wordt hij er ook mee opgeladen…
Dus vroeg ik mij af wat dan het verschil is.

Over dit topic

Gestart op 17 mei 2017 door Metssr

Laatste reactie door Metssr

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?