19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    cezanne

Mijn Mac toont nu en dan ook blauw scherm :(

Het is geen windhoos, maar toch toont mijn Mac Mini aantal keren per dag een blauw scherm gedurende enkele seconden. Maakt niet uit in welke app je zit of wat je aan het doen bent, het scherm van de app maakt even plaats voor een egaal blauw scherm (achtergrondkleurtje) om na een paar seconden weer terug te keren naar de app.
    Geen idee waar dit aan te wijten is, iemand van jullie wel?
    De apparatuur die ik gebruik vind je hieronder in mijn signature.
    Zou het kunnen komen omdat ik teveel USB apparaten aan de Mac Mini heb hangen via een (1.1) USB hubje? Lijkt mij sterk maar ik weet ook niet waar ik het zoeken moet.
    Cocktail ook al erop losgelaten, maar die lost het ook niet op.

Suggesties zijn dus welkom :D

Bijdrager
    Nikita

Zo’n zelfde scherm als je krijgt bij het inloggen? Da’s idd een egaal lichtblauwe achtergrond. Klinkt niet helemaal als zuivere koffie, probeer eens wat wijzer te worden van een Hardware Test (staat op een van de DVD’s die bij je Mac kwamen) om te kijken of er wellicht wat aan rotte hardware tussen zit… Want ik heb dat dus nog nooit gehad eigelijk…

Bijdrager
    cezanne

Hardware test is mooie tip!

En nee hoor, niet tijdens opstarten, gewoon in de loop van de dag, als ik bezig ben op de Mac.
    En helaas nooit bij bepaalde actie of bepaald programma, maar gewoon op een willekeurig moment. Het Word dokument (bijvoorbeeld) verdwijnt uit beeld, ik zie een egaal blauw scherm en na enkele seconden krijg ik het Word dokument weer netjes terug. Heel spookachtig dus :evil:

Bijdrager
    cezanne

Sorry, had je bericht niet goed gelezen, dacht dat je bedoelde dat ik het alleen bij opstarten kreeg maar je zei ALS bij het opstarten. Ja, zo’n blauw neutraal scherm dus, alsof de Mac even moet nadenken hoe het verder moet, of even moet uitrusten :wink:

Bijdrager
    Nikita

Ja vreemd… Ik heb dit nog niet eerder voorbij zien komen :?
    Maar erg gezond klinkt het niet. Ik zou in elk geval m’n gegevens maar ’s backuppen 8)

Bijdrager
    Shark-o

Ik heb ooit eens een vergelijkbaar probleem gehad, alleen ging het bij mij nog verder. Als ik aan het werk was, kreeg ik te pas en te onpas een egaal blauw scherm en daarna sprong mijn mac weer op het inlogscherm. Ik moest dan dus weer van voor af aan beginnen en was dus ook mijn niet opgeslagen werk kwijt.

Uiteindelijk bleek het bij mij een kapotte RAM-module te zijn. Ik weet, bij jou gebeurt er iets anders, maar check je RAM eens. Wellicht zit daar het probleem.

Bijdrager
    mackie

Bij mij gebeurt dit heel af en toe, maar enkel wanneer mijn PB uit slaap komt… Je doet het scherm open, je laatste beeldscherm verschijnt onmiddellijk en dan fade hij eventjes naar blauw en krijg ik mijn normale scherm terug. Gebeurt ook niet altijd hoor, alleen af en toe (vooral nadat ik een extern beeldscherm heb gebruikt). Is dus een andere situatie dan bij jou…

Bijdrager
    cezanne

RAM checken, hoe doe je dat?

Overigens kreeg ik zojuist een egaal zwart scherm tussendoor, het is dus niet altijd blauw.
    Voor de afwisseling zullen we maar zeggen.

Ja backups maak ik trouw: wekelijks mijn pictures en documenten, iets minder vaak met Super Duper een complete kloon van mijn harde schijf.

Bijdrager
    cezanne

Begin nou toch een klein beetje te denken dat het wel iets te maken heeft met de USB aansluitingen. Op het moment dat ik stekker van het USB hubje uit de Mac Mini trok, kreeg ik een zwart scherm.
    Toeval?

Voordat ik met de hardware tests aan de gang ga heb ik eerst maar het USB hubje verwijderd en de zaken (toetsenbord, Soundsticks, helaas meer ruimte is er niet) rechtstreeks op de Mac Mini aangesloten. Nu eens kijken hoe lang dit goed blijft gaan.

Wordt vervolgd (voor de geïnteresseerden :D )

Bijdrager
    BornAudio

Ik heb dit ook een tijdje gehad op mn Mac Mini..
    Behalve dan een zwart scherm,

Ik kreeg op willekeurige momenten een blauw scherm..

Uiteindelijk bleek mijn VGA monitor kabel niet goed in mn mini te zitten,
    even aangedrukt en het was weg :P

Omdat jij ook een zwart scherm kreeg, en ik hier allemaal verhalen lees over RAM ligt
    het probleem misschien niet in het feit dat je monitor kabel een beetje losjes zit,
    maar misschien toch ff checken ? :sealed:

Bijdrager
    Nikita

@ mackie: Dat had ik ook met m’n iBook, maar is volgens mij volkomen normaal. In elk geval als je een extern scherm er aan hangt.

Je RAM checken kan via de Hardware Test. Een defecte geheugenmodule zou het inderdaad goed kunnen zijn, ik zie hier vaak genoeg topics voorbij komen waar er de meeste vreemde dingen gebeuren door een defecte geheugenmodule. RAM vervangen en weg was het probleem. Dus het is een poging waard. Alleen wel wat lastig dat de Mac mini niet zo makkelijk open te krijgen is…

Bijdrager
    cezanne

@nikita
    MacMini heb ik al enkele keren open gehad hoor. Laatste keer om er 1 Gb RAM in te zetten. Toen echter wilde hij niet meer goed sluiten. Probleem is dat wanneer het deksel niet precies goed naar beneden wordt geduwd, je makkelijk hier of daar een palletje of zo verbuigt waardoor het daarna helemaal niet meer wil. Nu zit er een minuscuul kleine spleetje waar ik verder geen last van heb.
    Maakt mijn MacMini uniek moet je maar denken :D

Trouwens, ik durf het bijna niet te zeggen, maar sinds de USB hun er tussenuit is heb ik nog geen zwarte of blauwe schermen gehad (even afkloppen op het deksel van mijn MacMini).
    Zou het dan toch zo zijn dat de 1.1 hub voor vertraging zorgt en daardoor af en toe een uitval???
    Vreemd dat ik hierover nog niet eerder heb gelezen of dat iemand dit herkent.
    Zou dus ook kunnen betekenen dat dit probleem wegblijft als ik een nieuw 2.0 hubje koop. Of zijn hier mensen die zeggen dat dit echt geen moer kan uitmaken?

Bijdrager
    Nikita

Wellicht kan het helpen. Misschien niet zo zeer het verschil in 1.1 en 2.0 USB, maar wellicht zorgt die USB hub toch voor een conflict ergens. Het zou kunnen, ik heb wel eens vaker zo iets gelezen…

Bijdrager
    cezanne

@nikita
    maar verschil tussen 1.1 en 2.0 was toch vooral snelheid?
    kan me dat toch een beetje voorstellen dat wanneer een randapparaat is gemaakt om te communiceren via 2.0, dat ik de zaak beetje frustreer door daar een 1.1 tussenstation tussen te zetten, of praat ik nu onzin?

(weet trouwens niet of de spullen die ik via die hub liet lopen zoals Soundsticks, Sony Clie PDA, Epson printer) gemaakt waren voor 2.0 hoor)

Bijdrager
    Matt-le-Boss

ik had dat bij mn mini ook wel is, maar ik dacht dat het aan de stekker van de monitor lag,.. als die er niet helemaal goed inzat dan gaf die wel is zo’n blauw scherm. gaf ik er even een duwtje tegen, was het weer voorbij.. het was bij mij wel sporadisch en nooit met een zwart scherm…

Bijdrager
    cezanne

matt,
    lijkt bij dus toch USB verhaal te zijn;

overigens is monitorstekker niet sterkste punt inderdaad: mijn buurman heeft ook een mini, en omdat hij een VGA monitor heeft moet hij die tussenstekker gebruiken; is heel kwetsbaar allemaal, even er per ongeluk tegenaan stoten en hupsakee de verbinding tussen monitor en mini is verstoord; dit had andes gemoeten, met stekker die je beter kunt verankeren…

Bijdrager
    Dick de Roos

Het kan natuurlijk een USB-hub zijn. Mijn vorige hub (SweeX :x) had slechte poorten denk ik, in elk geval deed een apparaat het na een tijdje niet in een bepaalde poort, maar het eindigde na een jaar in een Kernel Panic.
    De tweede Kernel Panic ooit bij mij (1e door VPC met Win 98 en de 2e dus door de USB-hub van een slecht merk).
    Eigenlijk heb je nog geluk dat het slechts bij een blauw scherm blijft.
    Sinds een betere USB-hub heb ik verder geen problemen meer.

Bijdrager
    cezanne

Inmiddels al de hele middag geen blauwe of zwarte schermen gezien.
    Conclusie: volgende week nieuwe 2.0 hub kopen en die 1.1 van Trust dumpen.

Bedankt voor jullie bijdragen!

Bijdrager
    engineer

ik krijg alleen zwarte schermen zie ik alleen op het moment dat ik een spelltje aan het doen ben en
    de resolutie veranderd, dit heeft bij mij met de monitor van doen.

trouwens ook alleen bij spelletjes die niet in een window staan.

zeker als je spelletjes voor de eerste maal start en de basis resolutie 860*640 is.

mijn scherm is 1280*1024 op het moment dat je dan de instellingen wijzigd doet wordt ie ook zwart.

een dergelijk effetct bedoel ik en treed ook op als spelletjes opstarten als ze bijvoorbeeld niet de scherm resolutie ondersteuen en moeten switchen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.