18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Bernice

Mijn IMAC G5 ‘blaast’ (maakt lawaai);

Hallo,
    Wanneer mijn computer aanstaat, blaast ie (wind ja), met een blazend geluid. Weet iemand hoe dit kan worden opgelost? Zit er een virus in?
    Ik heb m een jaar en er staat ongeveer 1.5gb aan muziek op. Verder niet veel.
    Txs,
    B

Moderator
    unSOUND

Een virus kan het niet zijn, die bestaan immers niet voor de Mac.

iMacs worden nu eenmaal warm, zeker met dit weer. Uit voorzorg gaan de fans harder, dat zou het kunnen zijn. Of de fans zijn vies waardoor ze harder moeten draaien om de Mac koel te houden, in dat geval moet je dit topic eens doorlezen:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=82457

Inactief
    Anoniem

Ik zie nergens staan dat het een iMac is?:?

Moderator
    unSOUND

Bernice heeft al eens in een ander topic verteld dat ze een iMac heeft. :wink:

Bijdrager
    Bernice

Txs Unsound, moest ook nog ff kijken op de acherkant van mijn pc maar daar staat i-mac op ja. Hij blies alleen niet in het begin, dat is het vreemde..

Bijdrager
    petermac

Met dit warm weer is daar echt niet veel vreemds aan hoor, die computer moet nu gewoon harder blazen om koel te blijven.

Bijdrager
    Fontaholic

Hij blaast een beetje? Elke keer als ik mijn kamer verlaat sluit ik de ramen, omdat ik anders bang ben dat ‘ie opstijgt en weg vliegt! Maar ach, iedereen heeft het warm deze dagen.

Bijdrager
    Steff
    ”Bernice”

Txs Unsound, moest ook nog ff kijken op de acherkant van mijn pc maar daar staat i-mac op ja. Hij blies alleen niet in het begin, dat is het vreemde..

Zware applicatie’s… warm weer op de kamer? Alles kan meespelen. Het is echt geen probleem. Het zal erger zijn als die niet zal gaan blaazen als die toch warm werd.

Bijdrager
    wout3r

Misschien zit er teveel stof in de fans? Misschien even openmaken als dat je lukt en dan wat stof wegblazen, dat zal denk ik ook wel wat schelen.

”unSOUND”

Bernice heeft al eens in een ander topic verteld dat ze een iMac heeft.;)

Haha, unSOUND weet ook alles:P

Bijdrager
    Skip

Welke versie is het? Ik heb een 1.8GHz…. De mijne blies ook, temperatuur cpu liep op richting de 80 graden en schakelde zich daardoor uit…
    Inmiddels onder garantie gerepareerd. Er schijnt bij bepaalde types een ‘powerprobleem’ te zijn, videokaart problemen en het laatste wat de mijne had waarom hij zo blies was bol staande condensatoren wat zich op allerlei verschillende manieren kan/kon openbaren. Het schijnt dat Apple daar een slechte partij van heeft gehad. Dus ik zou in ieder geval je dealer raadplegen

Bijdrager
    Bernice

Volgens mij is het een 1.8 ja. Inmiddels ouder dan een jaar. Die van mij wordt weliswaar nog niet 80c maar het geluid is niet leuk, net alsof er een haardroger op de lichte stand aanstaat. Zal eens kontact opnemen met de dealer (zat er net weer achter die tochtstrip, mijn haar droogt er gewoon van).

Bijdrager
    Slecht

Toch wel handig dan, zo’n ingebouwde fohn.

Bijdrager
    Kees24
    ”Bernice”

Volgens mij is het een 1.8 ja. Inmiddels ouder dan een jaar. Die van mij wordt weliswaar nog niet 80c maar het geluid is niet leuk, net alsof er een haardroger op de lichte stand aanstaat. Zal eens kontact opnemen met de dealer (zat er net weer achter die tochtstrip, mijn haar droogt er gewoon van).

Ik ken het geluid, heb hiervoor ook een iMac G5 gehad en in tegenstelling tot wat iedereen zegt, is het een brompot van de eerste rang, het is niet de geluidsterkte maar inderdaad de toon van het geluid, het brommen. Ik heb nu een intel iMac en deze is stukken rustiger, ik hoor nog steeds wel een hele lichter ventilatortoon, maar hij begint niet steeds te blazen zoals de G5, deze gebruikte ook veel meer CPU kracht bij hetzelfde gebruik, deze blijft bijna idle bij veel vensters en programma’s open, dat was bij mij ook de grootste ergenis van de G5, deze intel is veel rustiger, je moet echt goed luisteren om wat te horen, zelfs met het warme weer.

Ik heb het destijds ook aangekaart bij het Apple Centre van de G5 maar scheen normaal te zijn… helaas..

Bijdrager
    heroicnonsense

Ja, koelingsproblemen van de G5-processor is één van de redenen waarom Apple nu Intel-chips gebruikt en ook de reden waarom Apple nooit notebooks/laptops heeft gemaakt met die processor.

Mijn iMac G5 begint met dit weer ook te blazen, al een paar minuten nadat ik hem aanzet, ook als ik er niets mee doe. Ik zou me er niet druk om maken, het hoort bij de hoge temperaturen die er met dit weer in huiskamers ontstaan.

Bijdrager
    Skip

Sinds die van mij vorige week gerepareerd is geeft hij geen kik meer, dus hij blaast ook niet meer .. Voor mijn gevoel zegt dat toch wel iets … Het tweede moederbord in 8 maanden

Inactief
    Anoniem
    ”woopz”

Misschien zit er teveel stof in de fans?

Of in het rooster aan de onderkant. Daar zat laatst bij mij een halve kat in.:?

Bijdrager
    Yoyo-San

Blazende fans hebben niets met buitentemperatuur te maken, maar meer met moederbordproblemen, en dan met name met lekkende condensatoren. Ergens op dit forum zijn typenummers te vinden van alle iMacs met kans op een afwijking. Gelukkig heeft Apple voor al die types ook de garantie verlengd.

Bijdrager
    Bernice

wilde jullie nog even updaten mbt mijn lawaaierige G5; bleek uiteindelijk een motherboard probleem te zijn: Mijn serienummer viel binnen de kneuzenserie van Apple. Apple heeft toegegeven dat er enkele serienummers zijn die zogezegd niet goed uit de fabriek zijn gekomen. Mijn nummer viel eronder (aangeschaft in jan 2005). Is inmiddels netjes opgelost door Apple, nieuw motherboard. Vraag me niet welke serie nummers dit zijn, ik neem aan dat dit van de applesite kan worden afgehaald of misschien staat het elders op het forum. Wim Wenner, je had gelijk!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.