24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    daantje22

Mijn iMac 4K i7 late 2014 is erg traag. Te weinig ram?

Beste allemaal,

Mijn iMac 4K 27 inch i7 late 2014 met 16GB ram is erg traag. Telkens strandballen en ik word er langszamerhand gek van. Ik gebruik hem voornamelijk¬†om te internetten, foto’s te bewerken in adobe bridge en photoshop cc, en imovie soms.

Nu ging ik eens in activiteiten weergave kijken en viel mij het onderstaande op ( zie foto), betekent dit dat ik 13,63 van de 16gb ram gebruik bij de taken die ik op dat moment uitvoerde? ( internetten en photoshop cc stond open), ik heb er weinig verstand van moet ik zeggen, vandaar de vraag.

Zou mijn probleem verholpen zijn met meer RAM?

Alvast hartelijk bedankt! Groetjes Danielle

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat er nog een standaard HDD schijf in zit die slijtage begint te krijgen. Normaal moet 16GB RAM mee dan voldoende zijn wanneer je geen gekke dingen doet. Ook de geheugendruk (groen) is niet abnormaal heavy.

Bijdrager
    MagicMouse

Ik heb een simpele truc, maar het kan nooit kwaad de mac 1 keer per week aan en uit te zetten.

Bijdrager
    daantje22

Klopt, er zit een 3TB HDD in met 128gb fusion drive. Maar kan hij daardoor dus blijven hangen? Maar is die 13,68 vd 16gb gebruik dan niet veel als ik op dat moment alleen wat een het internetten was? Als ik dan foto’s of video ga bewerken neem ik aan dat hij dan helemaal naar boven schiet en te weinig heeft aan die 16gb?

Bijdrager
    daantje22

<p class=”cite”>MagicMouse op 18 april 2018 om 19:12</p>
    Ik heb een simpele truc, maar het kan nooit kwaad de mac 1 keer per week aan en uit te zetten.

Ik zet hem dagelijks uit

Bijdrager
    MagicMouse

Oke, het schema dat je hierboven plaatste ziet er netjes uit in ieder geval.

Bijdrager
    Shmoo

Misschien ook eens een EtreCheck uitvoeren om te kijken of je niet per ongeluk rare software op de achtergrond heb draaien.

https://etrecheck.com/

Bijdrager
    GoeieDag

daantje22 op 18 april 2018 om 19:02
    Ik heb 16 GB RAM. Is dat te weinig?

Beetje trieste vraag. Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen reet van computers snapt en vraag dan aan ons wat de oorzaak van een trage Mac zou kunnen zijn, ipv dit soort conclusies te poneren.

Bijdrager
    Shmoo

Heeft mevrouw GoeieDag weer een ladies night en mocht je niet mee?

Bijdrager
    daantje22

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 april 2018 om 19:58</p>

Beetje trieste vraag. Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen reet van computers snap, en probeer dan niet dit soort conclusies te trekken.

Er bestaan geen trieste of domme vragen, alleen trieste antwoorden. Als ik het allemaal zo goed wist hoefde ik het hier ook niet te vragen he ;) En daarbij, als je goed had gelezen schreef ik in mijn openingspost ook dat ik er weinig verstand van heb.. Jou reactie zegt meer over jou gemoedstoestand dan over mijn denkvermogen.

@shmoo Dankjewel voor de positieve bijdrage in dit topic ( zo kan het ook:) ) . Ik heb de test gedaan en enkel dit kwam eruit:

Bijdrager
    koen

[off-topic]

Whoa, heeft Etrecheck nu opeens een trial mode?

Bijdrager
    IGBA

@koen: yup, sinds een maand of twee.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Vaak zijn dit soort problemen harddisk gerelateerd. Hoeveel vrije ruimte heeft je harde schijf? Heb je schijfhulpprogramma gedraaid? Of Onyx, gratis diagnose programma, hier te verkrijgen: https://www.titanium-software.fr/en/index.html

Ik heb laatst een oude macbook pro, waar niet meer mee te werken was, goed gekregen door de  harde schijf te clonen naar een externe harddisk en daarna die clone weer terug te kopieren naar de harddisk in de computer. Hierdoor word de schijf gedefragmenteerd en worden de directories weer bijgewerkt (of zoiets, echt verstand heb ik er niet van) Dat kan je doen met Carbon Copy Cloner, die heeft ook een trial mode. Let wel op dat als je dat doet, en je besluit je harddisk te wissen, je nog maar één plek hebt waar je data op staat, wat een risico is. https://bombich.com/kb/ccc4/i-want-defragment-my-hard-drive

Wat ook vaak aangeraden wordt is “fsck -ffy” draaien vanuit de terminal, is weer wat krachtiger dan schijfhulprogramma. Maar misschien net ook wat ingewikkelder. Google op “fsck -ffy mac” voor meer info.

Tot slot zijn er ook programma’s die kunnen helpen met schijfproblemen, bijvoorbeeld Diskwarrior https://www.alsoft.com/DiskWarrior/ , Tech Tool Pro¬†https://www.micromat.com/products/techtool-pro , Drive Genius¬†https://www.prosofteng.com/drive-genius-mac-protection-software/

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Gelijkaardige issues hier mee gemaakt en oorzaak was een stervende HD.

Opstarten van een externe Thunderbolt SSD¬† (of usb3.x SSD) kan een mogelijke workaround zijn…

Bijdrager
    daantje22

Super bedankt voor jullie adviezen @mevalonicacid & @eagerbobnerd!

Stomste beslissing achteraf geweest om voor een 3TB HDD te gaan ipv SSD, heb dat toen puur gedaan omdat ik echt veel opslag heb dat ik graag naast een externe HDD ook op de mac bewaar..

Ik heb nog 3 maanden applecare.. zouden ze tegen betaling als de HDD echt naar de haaien is er een SSD in kunnen zetten denken jullie? Schijfhulpprogramma geeft overigens geen fouten aan

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien even de hulp van Night inroepen dmv zijn stappenplan: https://www.onemorething.nl/community/topic/standaard-troubleshooting-stappen-voor-macos/

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    daantje22

Dank allemaal!

Ik denk inderdaad dat het wel eens de HDD kan zijn. Hij leest/schrijft ook altijd erg traag, ook als ik iets over wil zetten naar een USB 3 externe HDD kan ik rekenen op ongeveer 3,5 uur voor 250GB. Even blackmagic laten draaien en er kwamen de volgende snelheden uit:

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door  daantje22.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>daantje22 op 18 april 2018 om 20:05</p>

@shmoo Dankjewel voor de positieve bijdrage in dit topic ( zo kan het ook:) ) . Ik heb de test gedaan en enkel dit kwam eruit:

Heb je trouwens ook al eens gekeken naar de logbestanden die je te zien krijgt wanneer je op de Open Report buttons drukt?

In dat logbestand kun je meestal wel ergens zien waarom X app is gecrasht. Ik begrijp dat het moeilijk is om zo’n logbestand helemaal door te gaan lezen, dat zal vooral chinees zijn maar ergens in het midden of na ¬Ī30 cm scrollen zie je meestal wel een stukje staan waaruit je kunt opmaken wat er fout ging.

Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 april 2018 om 19:58</p>

Beetje trieste vraag. Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen reet van computers snapt en vraag dan aan ons wat de oorzaak van een trage Mac zou kunnen zijn, ipv dit soort conclusies te poneren.

Trieste vraag? Nee, zeer trieste en onbeschofte reactie van Goeiedag!!

Moderator
    Night

LATEN WE WEL NETJES BLIJVEN TEGEN ELKAAR

Bijdrager
    KarelWillem

Schrijven in hoofdletters staat gelijk aan schreeuwen.

Dus laten we ook dat vooral niet doen. .:)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb nog 3 maanden applecare.. zouden ze tegen betaling als de HDD echt naar de haaien is er een SSD in kunnen zetten denken jullie? Schijfhulpprogramma geeft overigens geen fouten aan

Dat denk ik niet. Maar het kan geen kwaad het probleem bij hun neer te leggen. Lijken waar ze mee komen. Je hebt tenslotte geen Applecare om zelf te gaan rommelen, toch?

Moderator
    Night

Maar goed:

• Je geheugendruk is prima
    • Je SWAP file is minimaal
    • de CPU draait geen overuren

Dan ligt het tóch ergens anders aan.

• Is je Mac ook traag in een nieuw aangemaakte, schone gebruiker?
    • Is je Mac ook traag als je bent opgestart in Safe mode?

Bijdrager
    TheBigZ

daantje22 op 18 april 2018 om 20:05

Dankjewel voor de positieve bijdrage in dit topic ( zo kan het ook).

Ik heb de test gedaan en enkel dit kwam eruit:

Misschien kun je gewoon het gehele EtreCheck report hier plaatsen, dan zien we meer.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  TheBigZ.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.