30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

Mijn iMac 2009 is ongelooflijk traag geworden. Wie o wie helpt mij uit de brand?

Mijn iMac 2009 is zo traag geworden dat ik er bijna niet meer op kan werken. Zelfs het openen van een mailtje (in Apple Mail) of een webpagina (Firefox/Safari) duurt eeuwen.

En vrijwel altijd is het geratel/gepruttel van de harde schijf hoorbaar, zelfs als de iMac in de sluimerstand staat.

Activity monitor laat geen bijzondere activiteit zien. De CPU is steeds voor het grootste deel idle.

Ik heb van alles geprobeerd. Stappen 1 t/m 4 doorlopen van Standaard Troubleshooting.

Het is wel zo: Op mijn iMac staat nog Mavericks 10.9.5 geïnstalleerd. Mogelijk verhelpt upgraden naar HighSierra het probleem. Maar het is niet voor niets dat ik dat nog niet gedaan heb. Ik ben bang dat HighSierra te hoog is gegrepen voor Mijn iMac 2009, en ook kan ik in High Sierra bepaalde programma’s niet meer gebruiken die ik nog wel kan gebruiken in Mavericks.

Ik heb geprobeerd de Apple hardware-test uit te voeren, maar tevergeefs. Als ik, na het opstarten van de Mac, de D-toets ingedrukt houd, krijg ik het inlogscherm te zien in plaats van een schermpje met Apple Hardware Test.

Wie o wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn? En hoe ik het kan oplossen?

3.06 Ghz Intel Core 2 Duo
    4 GB 1067 MHz DDR3

3 TB / available: 927 GB

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door  shakey.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door  shakey.

Bijdrager
    fatboysmart

In 9 van de 10 gevallen is een falende harddisk de oorzaak van een zeer trage mac. Zorg allereerst voor goede backups voordat je gaat experimenteren.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>fatboysmart op 11 juni 2018 om 14:43</p>
    In 9 van de 10 gevallen is een falende harddisk de oorzaak van een zeer trage mac. Zorg allereerst voor goede backups voordat je gaat experimenteren.

Ok. Dank. Maar hoe kan ik dit testen? Of de harddisk faalt?

Bijdrager
    SvS

+1
    Ik deel die ervaring ook. Voor je het gaat verkopen;

of zelfs uit raam wilt smijten:

hier goede ervaring met SSD harde schijf in iMac 2009, wordt nog gebruikt en wel met High Sierra (wel staat er 16GB RAM op, weet niet of dat zoveel uitmaakt met de SSD).

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>shakey op 11 juni 2018 om 15:19</p>

Wat zegt de Apple Hardware test, behalve tevergeefs?

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    gipsman

Wat ook de oorzaak is:

1 wacht niet te lang meer met een backup, bv. op een externe HD met Time Machine

2 koop een recente iMac of andere device met MEER OPSLAG als je er de eurootjes voor hebt en installeer de backup wat even gaat duren gezien de afstand mavericks>high sierra

3 behoud de 2009, gooi er alle overbodige software af, behalve dus wat niet voorbij mavericks werkt

Bijdrager
    Brombeer

De harddisk is dood aan het gaan.

Normaal gesproken zou ik voorstellen om een SSD en een externe behuizing te kopen, maar als je dik 3TB aan data kwijt moet, wordt dat met een SSD erg kostbaar. Wellicht kun je daar wel eens wieden. Je kunt wel vanaf een usb-stick opstarten en dan een nieuwe installatie op een externe* 3½” schijf van minimaal 4TB zetten, waarna je alle useraccounts en data verhuist of van de backup (want die heb je natuurlijk) op de externe schijf terug zet.

Als alles van die externe schijf werkt, kun je daarmee de kapotte interne vervangen*.

*koop schijf en behuizing los, want als het een geheel is en je hebt pech kun je de schijf er niet uit halen.

Bijdrager
    fatboysmart

Wat je zou kunnen doen zoals hierboven al gezegd is de interne schijf vervangen voor een 1 GB SSD. Dan koop je daarnaast ook een 4 TB externe schijf voor de rest van je opslag. Ik neem aan dat dit voornamelijk muziek en/of videomateriaal is?

Weet niet waar je woont, maar je kan het laten inbouwen door een bedrijf. Deze bijvoorbeeld: Ik vermoed dat jouw mac een late 2009 is, dat is de iMac 10,1 (even doorscrollen naar beneden).

http://www.onlinemacwinkel.nl/service/imac-ssd-laten-inbouwen/

Als je toch bezig bent gelijk het RAM geheugen laten uitbreiden naar minimaal 8 GB en je hebt weer een lekker snelle iMac die nog een aantal jaartjes mee kan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  fatboysmart.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>koen op 11 juni 2018 om 15:26</p>

<p class=”cite”>koen op 11 juni 2018 om 15:26</p>

Het lukt dus niet om de Apple Hardware test uit te voeren. Als ik, na het opstarten van de Mac, volgens instructie, de D-toets ingedrukt houd, krijg ik het inlogscherm te zien in plaats van een schermpje met Apple Hardware Test.

Bijdrager
    fatboysmart

Misschien kun je het programma Etrecheck runnen (zie stap 12 van het Standaard Troubleshooting draadje).

Mensen op dit forum met meer verstand dan ik kunnen daar vaak veel informatie uithalen. Je kunt het verslag gewoon hier posten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  fatboysmart. Reden: Typo

Bijdrager
    Brombeer

De Apple HardwareTest test niet de harddisk. Daarvoor is andere testsoftware nodig, die niet van de betreffende harddisk boot.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>fred44nl op 11 juni 2018 om 15:28</p>
    een HD kun je testen met https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Bedankt. Getest met Smart Utility. Zie in de screenshots het resultaat. Ik zeg als leek: ziet er niet goed uit. Iemand met meer ervaring die dit goed kan lezen?

Moderator
    Night

Heb je de SMART status van je harddisk nu al getest? (zie reactie van Fred44NL)
    Verder is het interessant om te weten welke versie OSX / macOS je draait. De Apple Hardware Test zit pas sinds OSX 10.7 Lion in het OS.

• Sommige Mac-computers die zijn geleverd met OS X Lion v10.7 of hoger starten op met AHT via internet als AHT niet op de opstartschijf staat of als u tijdens het opstarten de D-toets ingedrukt houdt. Hiervoor moet de computer via Ethernet of wifi verbonden zijn met internet.
    • Als u OS X Lion v10.7 of lager gebruikt en AHT niet kunt starten, zoekt u de OS X-installatieschijf met de naam ‘Applications Install Disc 2’ op. Plaats de schijf in de interne optische schijfeenheid of externe Apple SuperDrive voordat u de bovenstaande stappen uitvoert. Als u een MacBook Air (eind 2010) hebt, steekt u in plaats daarvan de Software Reinstall Drive voor de MacBook Air in de USB poort.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 11 juni 2018 om 16:24</p>
    Heb je de SMART status van je harddisk nu al getest? (zie reactie van Fred44NL)
    Verder is het interessant om te weten welke versie OSX / macOS je draait. De Apple Hardware Test zit pas sinds OSX 10.7 Lion in het OS.

• Sommige Mac-computers die zijn geleverd met OS X Lion v10.7 of hoger starten op met AHT via internet als AHT niet op de opstartschijf staat of als u tijdens het opstarten de D-toets ingedrukt houdt. Hiervoor moet de computer via Ethernet of wifi verbonden zijn met internet.
    • Als u OS X Lion v10.7 of lager gebruikt en AHT niet kunt starten, zoekt u de OS X-installatieschijf met de naam ‘Applications Install Disc 2’ op. Plaats de schijf in de interne optische schijfeenheid of externe Apple SuperDrive voordat u de bovenstaande stappen uitvoert. Als u een MacBook Air (eind 2010) hebt, steekt u in plaats daarvan de Software Reinstall Drive voor de MacBook Air in de USB poort.

Ik draai 10.9.5. Ik zou de Apple Hardware Test dus moeten kunnen uitvoeren.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>fatboysmart op 11 juni 2018 om 16:14</p>
    Misschien kun je het programma Etrecheck runnen (zie stap 12 van het Standaard Troubleshooting draadje).

Mensen op dit forum met meer verstand dan ik kunnen daar vaak veel informatie uithalen. Je kunt het verslag gewoon hier posten.

Is Etrecheck wel een safe programma, qua privacy? Graast je hele Mac af….

Moderator
    Night

En de SMART status? Ik zie dat je een aantal bad sectors hebt. Mijn eerste idee zou dus zijn om de data eerst veilig te stellen door deze met CARBON COPY CLONER als een bootable clone op een externe harddisk te zetten en dan de interne drive opnieuw te formatteren. Als na tests blijkt dat de SMART status alsnog slecht is, kun je overwegen om deze door een SSD te laten vervangen (zoals hierboven al eerder is aangegeven).

Bijdrager
    shakey

Een aantal van jullie raadt mij aan snel een backup te maken. Heb ik doorlopend gedaan. Is echter een tijdje geleden sinds de laatste backup. Misschien is het een risico als ik nu opnieuw een backup maak met Time Machine? Omdat een aantal van mijn bestanden (ik heb veel video en muziek) inmiddels corrupt zijn geworden, en dat nog niet zo was tijdens de oudste backups? Als ik nu een backup maak worden de oudste backups gewist. Backup-schijf is namelijk bijna helemaal vol.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 11 juni 2018 om 16:36</p>
    En de SMART status?

Uitkomst test Smart Utility heb ik hierboven in screenshot geplaatst.

Moderator
    Night

TImeMachine maakt incremental backups. Dat houdt in dat als er een bestand veranderd, het oude ook bewaard blijft. Daar hoef je je dus niet zo’n zorgen over  te maken. Maar ik zou wel een aparte Bootable Clone maken. Daarvan kan je nl. ook opstarten, mocht je HDD het begeven.

Dit zou nl. al een flinke waarschuwing moeten zijn:

Bijdrager
    fatboysmart

Als bestanden corrupt raken zou ik inderdaad nu geen nieuwe complete backup maken op dezelfde harddisk. Mocht je nog een grote externe schijf hebben die leeg is, dan die gebruiken. Kopieer in ieder geval wel handmatig je belangrijkste bestanden naar een USB stick o.i.d. Hier bedoel ik dus niet je videobestanden e.d. mee, maar bijvoorbeeld financiele dingen of belangrijke mailtjes e.d.

Voor zover ik weet is Etrecheck een betrouwbaar programma…

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 11 juni 2018 om 16:44</p>
    TImeMachine maakt incremental backups. Dat houdt in dat als er een bestand veranderd, het oude ook bewaard blijft. Daar hoef je je dus niet zo’n zorgen over  te maken. Maar ik zou wel een aparte Bootable Clone maken. Daarvan kan je nl. ook opstarten, mocht je HDD het begeven.

Echt? De originele versie van een bestand blijkt altijd staan op een backup van Time Machine? Ook als het corrupt is geraakt?

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>shakey op 11 juni 2018 om 16:40</p>
    Een aantal van jullie raadt mij aan snel een backup te maken. Heb ik doorlopend gedaan. Is echter een tijdje geleden sinds de laatste backup. Misschien is het een risico als ik nu opnieuw een backup maak met Time Machine? Omdat een aantal van mijn bestanden (ik heb veel video en muziek) inmiddels corrupt zijn geworden, en dat nog niet zo was tijdens de oudste backups? Als ik nu een backup maak worden de oudste backups gewist. Backup-schijf is namelijk bijna helemaal vol.

Dan begin je vers op een nieuwe. Overweeg een NAS met een raid5.

Etrecheck is imho wel ok. En anders hou je de beestjes binnen met little snitch, of je koppelt de machine af zolang dat programma actief is.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Brombeer op 11 juni 2018 om 16:50</p>

<p class=”cite”>shakey op 11 juni 2018 om 16:40</p>

Dan begin je vers op een nieuwe. Overweeg een NAS met een raid5.

Etrecheck is imho wel ok. En anders hou je de beestjes binnen met little snitch, of je koppelt de machine af zolang dat programma actief is.

Goed idee. Bedankt.

Moderator
    Night

shakey op 11 juni 2018 om 16:48

Echt? De originele versie van een bestand blijkt altijd staan op een backup van Time Machine? Ook als het corrupt is geraakt?

Meestal wel. Tenzij je TM disk ramvol staat, dan worden oudere backups langzaamaan verwijderd om plaats te maken voor de nieuwe. Dat is het voordeel van de ‘back in time’ functie van TM.

Maar mij lijkt het zinvol eerst een clone te maken en je HDD te laten vervangen door een SSD. Ik zie wel dat je HDD nu 3TB is. Zo’n grote SSD’s zijn onbetaalbaar. Zorg dus eerst voor een clone om van op te kunnen starten in geval van nood of een nieuwe disk, dan kun je met de Migratie-assisent je OS en programma’s en mail terugzetten. Dat past makkelijk op een 256 of 500 GB SSD. Data kan je dan op die externe disk laten staan.

Bijdrager
    TheBigZ

Allemaal goede tips die al gegeven zijn:

– backup op andere schijf maken

– bootable kloon op aparte schijf maken (SuperDuper, CCC)

– EtreCheck report laten maken en hier plaatsen

– schijf wissen en opnieuw formatteren, OS X schoon installeren, en SMART bekijken

– Als dan nog steeds Failed, vervangen door SSD

Bijdrager
    shakey

Zie hieronder EtreCheck report. Ik lees hierin niet dat de harde schijf corrupt is. Of kijk ik dan misschien verkeerd?

EtreCheck version: 4.3.2 (4D034)
    Report generated: 2018-06-11 17:10:28
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime: 5:56
    Performance: Below Average

Problem: Computer is too slow

Major Issues:
    Anything that appears on this list needs immediate attention.
    Time Machine backup out-of-date – The last Time Machine backup is over 10 days old.
    Old operating system – Old operating system versions no longer receive security updates.
    Obsolete hardware – This machine may be considered obsolete.

Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems.
    Time Machine auto backup disabled – Time Machine auto backups are disabled.
    Upgradeable RAM – This machine has upgradeable RAM that would help its performance.
    Apps crashing – There have been numerous app crashes.
    Clean up – There are orphan files that could be removed.
    Small backup drive – Time Machine backup drive is too small.
    Unsigned files – There is unsigned software installed. They appear to be legitimate but should be reviewed.
    Low performance – EtreCheck report took over 5 minutes to run. This is unusual.
    32-bit Apps – This machine has 32-bits apps that may have problems in the future.
    Abnormal shutdown – Your machine shut down abnormally.

Hardware Information:
    iMac (2009) – Obsolete!
    iMac Model: iMac10,1
    1 3.06 GHz Intel Core 2 Duo (Duo) CPU: 2-core
    4 RAM – Upgradeable
    BANK 0/DIMM0 – Empty
    BANK 1/DIMM0 – Empty
    BANK 0/DIMM1 – 2 GB DDR3 1067 ok
    BANK 1/DIMM1 – 2 GB DDR3 1067 ok
    Video Information:
    ATI Radeon HD 4670 – VRAM: 256 MB
    iMac 1920 x 1080

Drives:
    disk0 – WDC WD30EZRX-00MMMB0 3.00 TB (Mechanical)
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA
    disk0s1 – EFI [EFI] 210 MB
    disk0s2 – Macintosh HD (Journaled HFS+) 2.69 TB
    disk0s3 – Recovery HD [Recovery] 650 MB
    disk0s4 – D***s (Journaled HFS+) 250.00 GB

Mounted Volumes:
    disk0s2 – Macintosh HD 2.69 TB (916.07 GB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /

disk0s4 – D***s 250.00 GB (11.12 GB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /Volumes/DVD’s

Network:
    Interface usbmodem24112: SAMSUNG_Android 5
    Interface usbmodem26212: SAMSUNG_Android 4
    Interface usbmodem24311: SAMSUNG_Android 3
    Interface usbmodem2621: SAMSUNG_Android 2
    Interface usbmodem2411: SAMSUNG_Android
    Interface SAMSUNG_MDM: SAMSUNG Modem
    Interface Bluetooth-Modem: Bluetooth DUN
    Interface en0: Ethernet
    Interface fw0: FireWire
    Interface en1: AirPort
    802.11 a/b/g/n
    Interface en3: iPhone
    Interface en2: Bluetooth PAN

System Software:
    OS X Mavericks 10.9.5 (13F1911)
    Time since boot: About 3 hours
    System Load: 1.46 (1 min ago) 1.30 (5 min ago) 1.34 (15 min ago)

Security:
    System Status
    Gatekeeper Mac App Store and identified developers

Unsigned Files:
    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.citrix.ReceiverHelper.plist
    Executable: /usr/local/libexec/ReceiverHelper.app/Contents/MacOS/ReceiverHelper
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK
    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.citrix.AuthManager_Mac.plist
    Executable: /usr/local/libexec/AuthManager_Mac.app/Contents/MacOS/AuthManager_Mac
    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.microsoft.office.licensing.helper.plist
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.microsoft.office.licensing.helper
    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.brother.LOGINserver.plist
    Executable: /Library/Printers/Brother/Utilities/Server/LOGINserver.app/Contents/MacOS/LOGINserver
    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.bresink.system.securityagent.plist
    Executable: /Library/PrivilegedHelperTools/com.bresink.system.securityagent
    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.citrix.ctxusbd.plist
    Executable: /Library/Application Support/Citrix Receiver/ctxusbd
    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.citrix.ServiceRecords.plist
    Executable: /usr/local/libexec/ServiceRecords.app/Contents/MacOS/ServiceRecords
    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.sony.ReaderDesktop.RunReaderDesktop.plist
    Executable: /Applications/Reader.app/Contents/Resources/RunReaderDesktop.sh
    Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.adobe.ARM.***.plist
    Executable: /Applications/Adobe Reader 9/Adobe Reader.app/Contents/MacOS/Updater/Adobe Reader Updater Helper.app/Contents/MacOS/Adobe Reader Updater Helper
    Details: Domain name invalid – possibly adware
    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.rogueamoeba.hermes.plist
    Executable: /usr/local/hermes/bin/hermesctl update

32-bit Applications:
    107 32-bit apps

Kernel Extensions:
    /Library/Application Support/Citrix Receiver
    [Not Loaded] CitrixGUSB.kext (12.2.0 – SDK 10.9)

/Library/Application Support/Roxio
    [Not Loaded] TDIXController.kext (2.0)

/System/Library/Extensions
    [Loaded] Soundflower.kext (1.6.5 – SDK 10.6)
    [Loaded] HermesAudio.kext (4.1.0)
    [Not Loaded] RoxioBluRaySupport.kext (1.1.6)
    [Not Loaded] sony_prs2.kext (1.0.3d1)

Startup Items:
    Jaksta Path: /Library/StartupItems/Jaksta

System Launch Agents:
    [Not Loaded] 6 Apple tasks
    [Loaded] 140 Apple tasks
    [Running] 38 Apple tasks
    [Other] One Apple task

System Launch Daemons:
    [Not Loaded] 49 Apple tasks
    [Loaded] 137 Apple tasks
    [Running] 62 Apple tasks
    [Other] One Apple task

Launch Agents:
    [Not Loaded] com.sony.ReaderDesktop.RunReaderDesktop.plist (? 7f1377b1 – installed 2014-10-24)
    [Loaded] org.macosforge.xquartz.startx.plist (? d225a7da – installed 2014-05-17)
    [Running] com.citrix.ServiceRecords.plist (? 8e6543d – installed 2016-07-20)
    [Loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist (? 1ce99fae – installed 2016-07-20)
    [Loaded] com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2018-02-04)
    [Running] com.citrix.ReceiverHelper.plist (? bbfad3f1 – installed 2016-07-20)
    [Not Loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist (? 0 – installed )
    [Running] com.brother.LOGINserver.plist (? a1772de2 – installed 2011-04-07)

Launch Daemons:
    [Loaded] com.apple.aelwriter.plist (Apple – installed 2013-03-14)
    [Loaded] com.rogueamoeba.hermes.plist (? c18be5f1 – installed 2011-11-22)
    [Loaded] com.adobe.fpsaud.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2018-06-02)
    [Loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (? 6d8cb30e – installed 2010-09-28)
    [Not Loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist (? 0 – installed )
    [Loaded] org.macosforge.xquartz.privileged_startx.plist (? 65395f14 – installed 2014-05-17)
    [Loaded] com.google.keystone.daemon.plist (Google, Inc. – installed 2018-03-05)
    [Loaded] com.citrix.ctxusbd.plist (? 44dc9c9f – installed 2016-07-20)
    [Loaded] com.bresink.system.securityagent.plist (? a15f235a – installed 2010-12-14)
    [Loaded] com.charlessoft.pacifist.helper.plist (? af18ad2 – installed 2014-11-02)

User Launch Agents:
    [Other] com.apple.CSConfigDotMacCert-beek38@me.com-SharedServices.Agent.plist (? 0 – installed 2009-12-11)
    [Other] com.akamai.client.plist (? 0 – installed 2009-12-16)
    [Loaded] com.adobe.ARM.925793fb327152fd34795896fa1fb9ffa268b2a852256fe56609efa3.plist (? 0 – installed 2013-05-22)

User Login Items:
    iTunesHelper Application (Apple – installed 2014-11-02)
    (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    Microsoft AU Daemon Application (? – installed 2012-11-16)
    (/Library/Application Support/Microsoft/MAU2.0/Microsoft AutoUpdate.app/Contents/MacOS/Microsoft AU Daemon.app)
    Ardiem Application (? – installed 2005-03-28)
    (/Applications/Ardiem.app)
    readerAppHelper Application (? – installed 2015-07-05)
    (/Applications/Reader.app/Contents/Resources/readerAppHelper.app)
    TomTomHOMERunner Application (? – installed 2015-07-05)
    (/Users/***/Library/Application Support/TomTom HOME/TomTomHOMERunner.app)
    laciebackupd Application (? – installed 2006-06-01)
    (/Library/Application Support/LaCie/LaCie Backup/laciebackupd.app)

Internet Plug-ins:
    Flip4Mac WMV Plugin: 3.3.1.3 (installed 2014-10-30)
    FlashPlayer-10.6: 30.0.0.113 (installed 2018-06-07)
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2017-08-08)
    Flash Player: 30.0.0.113 (installed 2018-06-07)
    AdobePDFViewer: 9.5.5 (installed 2013-05-22)
    Default Browser: 537 (installed 2014-10-30)
    CitrixICAClientPlugIn: 12.2.0 (installed 2016-09-16)
    OfficeLiveBrowserPlugin: 12.3.6 (installed 2013-08-25)
    SharePointBrowserPlugin: 14.7.7 (installed 2017-10-05)
    Silverlight: 5.1.50428.0 (installed 2016-06-22)
    iPhotoPhotocast: 7.0 (installed 2012-11-14)

Audio Plug-ins:
    DVCPROHDAudio: 1.3.2 (installed 2013-03-14)

Safari Extensions:
    AdBlock.safariextz – BetaFish, Inc. – https://getadblock.com (installed 2017-11-17)
    FastestTube.safariextz – Kwizzu – http://fastesttube.kwizzu.com/ (installed 2016-04-13)

3rd Party Preference Panes:
    Flash Player (installed 2018-06-02)
    Flip4Mac WMV (installed 2014-05-12)
    Perian (installed 2011-07-23)

Time Machine:
    Skip System Files: No
    Mobile backups: No
    Auto backup: No
    Volumes being backed up:
    D***s: Disk size: 250.00 GB – Disk used: 238.88 GB
    Macintosh HD: Disk size: 2.69 TB – Disk used: 1.77 TB
    Destinations:
    i*****************r [Local]
    Total size: 2.00 TB
    Total number of backups: 1
    Oldest backup: 2017-08-13 18:36:21
    Last backup: 2017-08-13 18:36:21
    D**********p [Local]
    Total number of backups: 1
    Oldest backup: 2015-11-29 10:19:21
    Last backup: 2015-11-29 10:19:21
    L***e [Local] (Last used)
    Total number of backups: 25
    Oldest backup: 2017-08-06 10:11:06
    Last backup: 2018-05-13 15:24:56
    E****O [Local]
    Total number of backups: 5
    Oldest backup: 2017-07-19 11:13:16
    Last backup: 2017-08-12 02:24:54

Top Processes by CPU:
    Process (count) Source % of CPU Location
    mdworker (3) Apple 9
    mds Apple 8
    AddressBookSourceSync (2) Apple 3
    WindowServer Apple 3
    firefox ? 2 /Applications/Firefox.app

Top Processes by Memory:
    Process (count) Source RAM usage Location
    firefox ? 975 MB /Applications/Firefox.app
    kernel_task Apple 384 MB
    mds_stores Apple 200 MB
    Mail Apple 185 MB
    mdworker (7) Apple 180 MB

Top Processes by Energy Use:
    Process (count) Source Energy (0-100) Location
    WindowServer Apple 2
    sysmond Apple 0
    loginwindow Apple 0
    CIJScannerRegister Apple 0
    Activity Monitor Apple 0

Virtual Memory Information:
    Available RAM 639 MB
    Free RAM 77 MB
    Used RAM 3.38 GB
    Cached files 562 MB
    Swap Used 0 B

Software Installs (past 30 days):
    Name Version Install Date
    Gatekeeper Configuration Data 140 2018-06-01
    Adobe Flash Player 30.0.0.113 2018-06-07

Clean up:
    ~/Library/LaunchAgents/com.apple.CSConfigDotMacCert-***@***-SharedServices.Agent.plist
    /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/OSServices.framework/Versions/A/Support/CSConfigDotMacCert
    Executable not found
    ~/Library/LaunchAgents/com.akamai.client.plist
    /Applications/Akamai/loader.pl
    Executable not found

Diagnostics Information (past 7 days):
    2018-06-11 16:18:10 SMART Utility.app Crash
    /Users/***/Downloads/*/SMART Utility.app

2018-06-11 13:16:54 plugin-container.app Crash
    /Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/plugin-container.app
    _dirhelper: 366: mkdir: path=/var/folders/zz/zyxvpxvq6csfxvn_n00001ym0000gn/C/ modes[2]=0700: No such file or directory

2018-06-11 13:07:41 Last Shutdown Cause: 3 – Hard shutdown

2018-06-11 13:02:17 Firefox.app Hang
    /Applications/Firefox.app

2018-06-06 13:14:45 Citrix Viewer.app Crash
    /Applications/Citrix Receiver.app/Contents/Helpers/Citrix Viewer.app

End of report

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  shakey.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je die Citrix nodig? Zo niet, deïnstalleren.

Tijdelijk al je startup items leegmaken is ook te proberen. Wel even opnieuw je Mac opstarten daarna.

Bijdrager
    Brombeer

D’r mag sowieso wel eens gewied worden in die startup-items. Maar dat staat in beginsel los van die stervende harddisk.

Moderator
    Night

Overigens zie ik ook nog een referentie naar mogelijke Adware, dus een keertje met MalwareBytes over je Mac gaan is ook geen overbodige luxe.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.