30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:

Bijdrager
    darkraver007

mijn HD is vol, kan je voor een macbook een grotere hd kopen

hai, ik ben een beginend mac gebruiker en ik heb mijn macbook nu al voor 3 maanden en ik was er in het begin heel erg tevreden mee, maar nu, zit mijn HD vol, ik heb alles geprobeerd om plaats te maken maar alle 60 GB is gebruikt!!:cry: :cry: :cry: dus nu luid mijn vraag: Kan je een grotere HD kopen voor een macbook?, zo ja, waar en hoe duur, zo nee, waarom a.u.b. THX!!!

Bijdrager
    Johnnie5

Neem je een externe HD.

Bijdrager
    iDoc

Bijdrager
    KarelWillem

Alles kan. Maar ik vind het knap dat je alles beginnende gebruiker je 60 Gb gelijk vol hebt.

Heb je al eens serieus gekeken waaraan? Hoe veel muziek staat er bijvoorbeeld in je iTunes?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Johnnie5″

Neem je een externe HD.

Ja, héél handig. :wink: Daarom koop je natuurlijk ook een MacBook.

Bijdrager
    macses

ik heb een PowerBook 12″ met 60 Gig HD. Heb deze nu 2,5 jaar en kreeg vorige week voor het eerst de melding dat mn HD bijna vol is. heb ven wat zaken weggegooid en heb nu terug iets van 5 gig. maar bij mn volgende mac, de MBP hoogstwaarschijnlijk, heb ik meteen dubbel zoveel:P

Bijdrager
    iDoc

macsales.com is een betrouwbare apple leverancier. Ik heb er beduidend goedkopere RAM voor mijn iMac besteld, binnen 5 dagen in de bus vanuit de verenigde staten. Nu met die laagstaande dollar interessant… ookal moeten er nog wel invoerrechten betaald worden. Alleszins een aanrader.
    Het vervangen van je harddisk is ook echt een eitje: http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf

Bijdrager
    JWB

Weet je zeker dat je zaken als muziek en foto’s niet dubbel op je schijf hebt staan? iTunes en iPhoto hebben die rottige eigenschap….

Bijdrager
    wacon

Check iPhoto ook evt of daar niet veel ‘dubbel’ in staat(bewerkte beelden + origineel)

Tip; Open alle progamma’s met Appeltje + i(info) en ga dan naar talen. Ik heb alle talen behalve Engels en Nederlands naar de prullemand gedaan. Had 1GB terug op mijn Powerbook.

Ik zou niet gaan prutsen voor een grotere harde schijf. Als je dat niet op locatie nodig hebt voor bv video bewerkingen dan best een externe harde schijf kopen. Voor een €100,00 – €125,00 heb je al 250GB of meer!!

Dan kan je alle dingen die je nooit op locatie nodig zal hebben op die externe schijf zetten. Ik hoor je trouwens niet over backups ed? Als je je laptop overal mee naar toe neemt best ook van alles een backup maken natuurlijk, maar daar gaat je vraag niet over.

Gr Ronald, WACON-images

Geblokkeerd
    Carp

Dat klopt niet,…IPhoto maakt inderdaad kopien [en heeft een bizar biep systeem],..maar als je kopien krijgt in ITunes heb je dat aan jezelf te danken door de verkeerde instelling te kiezen. Bij voorkeuren/geavanceerd moet je zorgen dat ‘kopieer bestanden naar…’ staat uitgevinkt. En toevoegen aan bibliotheek vermijd ook dat ITunes een kopie maakt.

Bijdrager
    Nikita

Je klinkt als een (ex-) Windows gebruiker, KingCarp… No offence daar overigens, maar ik krijg de indruk dat de bedoeling van het systeem achter iTunes en iPhoto je totaal ontgaat. De bedoeling is dat je de organisatie kan overlaten aan de computer in plaats van dat je zelf veel te veel tijd in de organisatie gaat zitten steken. En uiteindelijk zijn computers daar voor bedacht, niet?
    Dat “Kopieer bestanden naar…” e.d. is juist heel handig. Dan staat alles op één plek (namelijk “iTunes Library”) in plaats van verspreid over de hele harde schijf. Ook leuk als je iets gaat verplaatsen, kan iTunes ineens je muziek niet meer vinden. Nee, super handig :roll:
    Je blijft dus het beste uit de mappen van iTunes en iPhoto, want voor je het weet ben je meer kwijt dan de bedoeling was.
    Lekker laten kopiëren naar de iTunes bieb en daarna het origineel weggooien en je hebt er geen omkijken naar, zo is het bedoeld.

Anyways, voor de MacBook moet je een hardeschijf hebben van maximaal 9.5 mm. hoog, hoger dan dat past gewoonweg niet. Reken op prijzen tussen de 100 en 200 euro (even ruim genomen). Ik zou wel voor de grootst mogelijke capaciteit gaan, want anders kan je binnen no-time weer een andere schijf d’r in stoppen. Mijn ervaring is: hoe groter de hardeschijf, des te voller ‘ie staat.
    Het inbouwen in relatief simpel, alleen moet je wel een heel klein schroevendraaiertje hebben voor het verwijderen van een bracket onder de batterij.

// EDIT: Even een paar voorbeeldjes van hardeschijven:
    160 gig voor 140 euro. 5400 RPM, dus mainstream.
    200 gig voor 200 euro. Alleen wel maar 4200 RPM, dus een stuk trager
    En nog een 160 gig, 5400 RPM.

Bijdrager
    J.

ik vind het wel stom dat de simpelhed van de batterij in de macbook niet is toegepast in de pro’s. of ben ik nu verkeerd?

Bijdrager
    Nikita

Da’s inderdaad wel jammer, maar Apple zal er wel zo z’n redenen voor hebben lijkt mij.

Bijdrager
    PietjePuk

Mij lijkt een externe schijf toch beter en goedkoper en groter, desnoods een NAS schijf (network attached storage). Want een iets grotere interne staat zowiezo toch direct weer veel. Je kan dan ook meteen backup’en op een externe. Heeel belangrijk.

Bijdrager
    Nikita

Wellicht handig als je een vaste computer hebt, maar met een laptop is het een stuk minder handig… Zo’n netwerkschijf is ook een stuk trager, tenzij je er eentje hebt met een gigabit ethernet aansluiting.

Geblokkeerd
    Carp
    ”Nikita”

Je klinkt als een (ex-) Windows gebruiker, KingCarp…

Dat heb je dan helemaal verkeerd Nikita.

Ik heb juist erg veel ervaring met Mac, toen lag jij nog in je wiegje, ik heb mijn buik vol van de IPhoto logica en ook van bijdehandjes zoals jezelf die iedere vorm van kritiek op een Mac prog met dezelfde bull beantwoorden, ..probeer eens een beetje objectief te zijn….ook in Appleland is niet alles rozegeur en maneschijn.
    Voor een uitgebreider verslag waarom die IPhoto biep in mijn ogen crap is kun je hier lezen http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1300121#1300121
    Jouw advies is meer voor beginners ! 8)

Bijdrager
    Nikita

Ik zal het voor de zekerheid nog maar even neerzetten:

”Nikita”

No offence daar overigens

En waarom ben ik bijdehand als ik het bibliotheek systeem van iTunes en iPhoto wel handig vind? Ik ben juist objectief, en in mijn ogen is het velen malen handiger om alles centraal op één plek te hebben opgeslagen in plaats van één liedje hier, een andere daar, nog weer een andere op nog weer een andere plaats. Of alles onder een zelf ingedeelde mappenstructuur. Sterker nog, dat laatste doet iTunes ook, en helemaal automatisch ook nog eens.

Ook de uiteenzetting in het topic wat je aangeeft, vind ik weinig hout snijden. Wellicht dat jij duplicaten onhandig vind, maar stel nou dat je iets verkeerd hebt opgeslagen. Dan kan je het met iPhoto in 3x klikken terug halen naar het origineel. Als je een programma hebt want het origineel overschrijft, ben je de lul. Of je moet het nog op je camera hebben staan natuurlijk. Ook in iPhoto zou je projectmatig kunnen werken, bijvoorbeeld door fotoalbums aan te maken. Verder, van 4,7 gig aan foto’s een bestand maken van 14 MB, klinkt als de thumbnails van iPhoto. En zoals je aangeeft, kan je ook simpele bewerkingen uitvoeren met iPhoto of via een extern programma.
    Overigens slaat iPhoto je foto’s niet 3x op. Eén map bevat de originelen, één map bevat foto’s die je hebt bewerkt en tenslotte heb je nog een map met sterk verkleinde thumbnail fotootjes voor in de iPhoto bieb (het hoofdscherm van iPhoto).

Even verder gelezen in het topic, trouwens; ik krijg toch de indruk dat je zelf heel sterk wil bepalen waar wat precies wordt neergezet. Maar het leuke van iPhoto en iTunes is dat je dat niet hóeft te weten. Je kan namelijk zo een foto vanuit iPhoto of een liedje vanuit iTunes naar je desktop slepen, mocht je het ergens heen willen versturen bijvoorbeeld.
    Eén back-up, dat is dus wat iPhoto maakt, en dan alleen nog maar van foto’s die zijn bewerkt.
    Verder nog een vraag uit interesse; met welke iPhoto versie heb je voor het laatst echt gewerkt? Ik heb iPhoto 6 en dat werkt als een zonnetje. Beetje traag af en toe, maar dat kan ik me wel voorstellen met een laptophardeschijf waar alles vanaf moet komen (MacBook). Maar niet instabiel o.i.d. of dat ik m’n bieb opnieuw moet opbouwen. Daarbij, als je 3x een Mac met kinderziektes hebt gehad, heb je wel enorme pech hoor… Da’s in elk geval niet normaal.

Tenslotte, dat mijn advies voor beginners zou zijn; ben ik het totaal niet mee eens. iPhoto is bedoeld voor thuisgebruik en niet voor Pro’s, maar thuisgebruikers zijn lang niet altijd ‘beginners’. Ik loop zelf ook al weer een paar jaartjes mee met de Mac en iPhoto bevalt me tot nu toe nog prima. Versie 2 was knudde, maar 6 komt toch heel aardig in de richting.

Toch nog even een opmerking over “objectief”. In mijn beleving heb jij een bepaalde (duidelijk slechte) ervaring met iPhoto gehad, waardoor iPhoto voor altijd en eeuwig bagger is voor jou. In bepaalde kringen en in een andere context wordt dat gedrag “oogkleppen ophebben” genoemd.

Maar nogmaals:

”Nikita”

No offence daar overigens

Bijdrager
    PietjePuk

Hmmz iTunes is perfect maar iPhoto kan nog heel wat beter/sneller. Ik vind het zelf ordenen van fotos in iPhoto niet geheel perfect. Waarom moet iPhoto bij elke verandering aan een foto een kopie opslaan bvb. Niet bepaald clever.

Bijdrager
    JWB

Waarom eindigt de laatste tijd elke post op dit forum:

a) in een slotje

of

b) in moddergooien

Geblokkeerd
    Carp

Degenen die zonder nadenken gebruik maken zullen idd ‘gewoon’ het IPhoto/ITunes systeem kiezen.

Ik heb geen zin de hele discussie nogmaals te voeren, je hebt ook geen kennis van IView dus is dat al helemaal niet zinvol. En off-topic ook.

Als jij het geen probleem vind om in je library, jaarmappen aan te treffen , waarin genummerde mappen zitten, die weer genummerde mappen bevatten , waarin originals en thumbnails zitten…dan ga lekker door…maar je heb duidelijk te weinig ervaring om daar met mij op door te gaan.

Ik maak idd zelf uit waar ik wat wil hebben, een les die ik van die 3 kapotte Macs leerde.

En je moet toch weer met een pedante opmerking eindigen,..daar kan ik op zeggen dat ‘in bepaalde kringen men idd dikke oogkleppen op heeft’…maar om met dit verhaal te komen zonder ervaring met datgene wat ik beschrijf is gewoon dom. Objectief betekend dat je van beide zijden iets begrijpt!
    Zo ben je zeker aan die 2000+ hits gekomen.

Herstel,…6000+ zelfs. 8)

Bijdrager
    Nikita

Meestal een slotje na het moddergooien 8)
    Ik denk dat dat te maken heeft met dat er mensen zijn die een bepaalde mening over iets hebben en niet willen inzien dat niet iedereen die mening deelt, of zelfs het totaal tegenovergestelde vindt. Zonder dat ik nu gelijk wil wijzen naar bovenstaande discussie hoor, begrijp me niet verkeerd.

@ Pietje: iPhoto kan zeker nog een stuk beter, maar in vergelijking van hoe het programma eerst was, is het al een stuk verbeterd. Ik vind het zeker bruikbaar. Helaas moet je er wel een redelijk snelle Mac voor hebben als je bieb wat groot begint te raken. Overigens, volgens mij als je een bewerkte foto nogmaals bewerkt, wordt die foto wél overschreven. Alleen het ‘eerste’ origineel wordt daadwerkelijk bewaard.

@ KingCarp: En dat bedoel ik dus eigelijk met niet willen inzien dat mensen een andere mening hebben over een bepaald iets. In dit geval ons meningsverschil over iPhoto. Je komt nogal agressief op me over, moet ik zeggen en ik krijg sterk de indruk dat je (reden is me onbekend, maar ik kan er wel naar gissen) je een beetje ‘beter’ ( ? ) voelt dan mij… Iemand zomaar uitmaken voor ‘dom’, dat is pas achterlijk…

Overigens heb ik 6100 posts, da’s iets meer dan 2000+.

Bijdrager
    wacon

Als iPhoto zou doen wat iTunes snel en goed kan en doet is het prima. iPhoto is leuk voor iemand die af en toe wat met foto’s doet. That’s all! Géén enkele serieuze amateur of beroepsfotograaf zal iPhoto aanraken denk ik. Neemt niet weg dat het voor véél mensen gewoon wel voldoet.

Ik fotografeer enkel en alleen in Raw files. De Raw’s die ik wil bewerken en bewaren gaan op dvd’s als backup(net als je negatieven vroeger in mappen) Heb ik ten alle tijden het onbewerkte origineel. De bewerkte blijven als Tif/Psd en soms Jpg(max) bewaard op externe harddisks. Met iViewPro heb ik per jaar en per grotere onderwerp/opdracht archieven gemaakt. Met enkele klikken heb ik wat ik zoek en weet waar wat staat.

Wat ben ik nu eigenlijk aan het typen. Dit ging over een grotere harde schijf voor een Macbook. Laat me meeslepen sorry.

Gr Ronald
    http://www.wacon-images.com

Geblokkeerd
    Carp

Ik liet me ook meeslepen,..maar bedankt voor het delen van je kennis Ronald…misschien dat anderen dan Nikita daar wel iets aan hebben .:wink:

gr BOB

Geblokkeerd
    Carp

Nikita, discussieren doe je niet op jouw manier, en dat laat ik je merken ja….en jij meent het beter te weten zonder kennis daaromtrent,…je zet jezelf behoorlijk voor schut.

Bijdrager
    Nikita

Ik zeg niet dat ik beter weet, ik geef mijn mening. En jij hebt een andere. Prima, maar ik vind iPhoto toereikend voor wat ik er mee wil doen. Jij niet, daar heb ik geen probleem mee.

Ik heb best ervaring met hoe-en-wat van iPhoto. iView heb ik nooit mee gewerkt, da’s waar, maar ik ken het programma wel. In mijn opzicht voegt het niks toe aan iPhoto, voor wat ik er mee wil doen.

Schijnbaar is de opmerking “(ex-) Windowsgebruiker” je in het verkeerde keelgat geschoten, maar om vervolgens te reageren met kleinerende termen als “bijdehandjes zoals jezelf die iedere vorm van kritiek op een Mac prog met dezelfde bull beantwoorden” en “Jouw advies is meer voor beginners”, dat slaat nergens op.
    Dat jij toevallig 32 jaar ouder bent dan ik, wil nog niet zeggen dat je beter / slimmer / whatever bent (en omgekeerd geldt dat net zo goed voor mij natuurlijk). Ik doe ook HBO, weliswaar geen fotografie, maar dan nog… Schijnbaar denk je bepaalde dingen beter te weten, dat zal misschien zo wezen, maar je kan het ook op een andere, vriendelijkere, manier brengen dan zo’n “alwetende” manier. Daar wordt ik dan weer kriegel van.

Een reactie zoals die van Wacon, is een stuk neutraler. Althans, zo komt het op mij over. Die van jou, KingCarp, niet.

Maar goed, laat maar zitten want met jou kan ik inderdaad geen lekkere discussie voeren. Meestal is het doel van een discussie elkaars standpunten begrijpen, maar dat gaat dus blijkbaar niet.

@ TS: Hopelijk heb je aan de eerste deel van deze draad wat voor je hardeschijf keuze. Laat even weten of het gelukt is :D

Bijdrager
    Esquare

Jeez, nog eventjes en iPhoto krijgt de schuld van het conflict in het Midden-Oosten…

Kan iedereen misschien even z’n biep in z’n broek doen en serieus meedenken over de reden waarom een harde schijf van 60 GB in drie maanden vol zit? Want wie zegt dat we hier met een fanatieke fotograaf te maken hebben?

darkraver007: kijk even met JDiskReport (of een vergelijkbaar programmaatje) waarmee die harde schijf gevuld is. Wellicht kun je nog het een en ander weggooien? (Maar blijf van de Systeemmap vandaan!)

Bijdrager
    Nikita

‘k Heb ‘m weer opgeborgen 8)

In elk geval, ik heb de beginpost nog ’s doorgelezen maar TS geeft niet aan of ‘ie inderdaad gewoon onwijs veel muziek, films, foto’s op z’n schijf heeft staan. Dat kan natuurlijk ook nog, en daar van kan ik me ook voorstellen dat het dan niet echt lukt om ruimte vrij te maken want die dingen wil je natuurlijk niet weggooien :)

Bijdrager
    Esquare
    ”Nikita”

In elk geval, ik heb de beginpost nog ’s doorgelezen maar TS geeft niet aan of ‘ie inderdaad gewoon onwijs veel muziek, films, foto’s op z’n schijf heeft staan.

Zelfs al is dat zo, dan is er misschien nog wel een paar GB te winnen. Voor het overige is bijna al het bovenstaande geleuter (pun intended 8) )

Bijdrager
    Nikita

Tja, hoe vol is vol? Ik heb ook een MacBook, en eigelijk ook vrijwel direct de hardeschijf vervangen voor een grotere omdat ik ‘m wel vol vond zitten, maar misschien nog iets van 5 gig vrij had.

Mja, grote kans dat TS nu is afgehaakt, maar wat meer info hebben we eigelijk wel nodig…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.