26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Frans

Mijn G4 is stukken stiller !

Her irriteerde mij mateloos dat mijn G4 MDD 1.25 best veel herrie maakte. Dat is een bekend probleem. Overals lees je verhalen over de fans die je kunt vervangen omdat die de boosdoeners zijn. Mijn ervaringen heb ik maar even opgeschreven voor degenen die het lawaai ook willen aanpakken.
    Via deze site wordt je al een eind op weg geholpen: http://www.xlr8yourmac.com/systems/g4_mirrored_drive_doors/noise_reduction/g4_ddr_noise_reduction.html

Ik heb twee fans gekocht (http://www.ikbenstil.nl/Fans/Sharkoon/Sharkoon-60mm/Sharkoon-System-Fan-M-60mm::2064.html) en zoals beschreven op de site hierboven ingebouwd in de voeding. Een half uurtje werk en ik ben een angsthaas, dus een geroutineerde klusser doet het in de helft van de tijd. Waarschijnlijk had mijn Mac al een andere voeding toen ik hem kocht, want ik kon eerlijk gezegd weinig verschil ontdekken. Aan de ander kant: ik wil nog een paar jaar met mijn computer doen en nieuwe fans zijn altijd beter dan oude die onder het stof zitten.

Dan de grootste fan maar vervangen. Dat is de ene die de CPU koelt, je kunt hem niet missen want het ding is 12 bij 12 centimeter. Zit onder het gedeelte waar je DVD-speler(s) zit. Dat compartiment zul je eerst weg moet halen. Dat is een kwestie van 2 schroefjes en de bedrading losmaken.
    Die grote fan vervangen door deze: http://www.pcsilent.nl/nl/Ventilator.2/120mm.38/silenX_iXtrema_PRO_120_38mm__1400rpm.803.html

Wauw ! Dat was een verschil ! De eerste keer dat ik mijn Mac startte keek ik op het lampje op het front of hij wel aanstond. Dit was echt de beste 20 euro die ik ooit aan een computeraccessoire had besteed. Echt een aanrader. Ik hou nu al een tijdje de temperatuur van mijn CPU in de gaten omdat ik het eigenlijk niet geloof, maar de afgelopen dagen is de CPU niet warmer geworden dan 40 graden ( bij surfen, filmpje kijken, Itunes en dat soort werk).

Zeker doen als jullie een G4 MDD hebben !

Bijdrager
    Esquare
    ”Frans”

Her irriteerde mij mateloos dat mijn G4 MDD 1.25 best veel herrie maakte.

Dat irriteren heeft zes jaar geduurd? :kleenex:

Bijdrager
    jalabert

Niet alleen de G4 niet stil.
    Mijn huidige Mac pro is ook mateloos luidruchtig als je een dvd gaat kijken. Je moet het geluid drie strepen harder zetten om er bovenuit te komen.

Daar ook oplossing voor?

Behalve inbouwen in een temperatuurgeregelde kist?

Bijdrager
    Frans

>Dat irriteren heeft zes jaar geduurd?

Toch zeker 2. In het begin denk je dat het niet anders kan…

Bijdrager
    Esquare

Mijn hemel…. Ik heb die G4 ‘windtunnel’ destijds bewust overgeslagen. Wist niet wat ik hoorde… Daarbij vergeleken waren/zijn de G5’s en Mac Pro’s echt fluisterstil.

Bijdrager
    Xenophon

Ik had er twee, en heb ze speciaal weggedaan omwille het lawaai. Verschrikkelijke machines op dat vlak.

Bijdrager
    bartvd

ik heb er ook 1.. ingebouwd in een geisoleerd kastje.. waardeloos dat geluid..
    Ik ga t zeker ook proberen dan.

top dat je dit gepost hebt.

Bijdrager
    TheBT

Ik irriteer me ook al enkele jaren aan het geluid, maar nooit een makkelijke en goedkope oplossing gevonden…

Ik heb eens even de specs van je fans bekeken, maar wordt je systeem en power supply nu niet te warm?

Originele Fans:

[*:72e5e32ddc]2 kleine 60x60x25 (Power Supply):

[*:72e5e32ddc]38 CFM (luchtverplaatsing)
        [*:72e5e32ddc]47 dBA (geluid)[/list:u:72e5e32ddc]
        [*:72e5e32ddc]1 grote 120x120x38

[*:72e5e32ddc]152 CFM
          [*:72e5e32ddc]53 dBA[/list:u:72e5e32ddc]
          [/list:u:72e5e32ddc]
          Nu, de fans die jij erin hebt gebouwd zijn:

[*:72e5e32ddc]2 kleine 60x60x25 (Sharkoon ventilator) :

[*:72e5e32ddc]11,5 CFM
              [*:72e5e32ddc]21 dBA[/list:u:72e5e32ddc]
              [*:72e5e32ddc]1 grote 120x120x38 (silenX iXtrema PRO):

[*:72e5e32ddc]90 CFM
                [*:72e5e32ddc]18 dBA[/list:u:72e5e32ddc]
                [/list:u:72e5e32ddc]
                Dus je power supply fans verplaatsen een heel pak minder lucht (11,5 t.o.v. 38 CFM). Is dat wel goed?
                De PowerMac heeft toch ook geen temperatuur sensors in de power supply? Gaat dit na een tijd geen problemen geven?
                De grote fan heeft ook minder luchtverplaatsing (90 t.o.v 152 CFM). Nu is die 152 CFM wel de max snelheid, die normaal nooit gehaald wordt (tenzij na systeem update dat ze soms eens blazen)… Dit lijkt me dan wel ok, ook vermits je de temperatuur van je processor wél kan controleren.

Dus mijn enige probleem/vraag, waarom heb je geen andere fans gestoken voor je power supply?

Bijdrager
                TheBT

Ik zie nu net op de website van pc-silent dat ze ook speciale Apple Kits verkopen voor de PowerMac G4:
                Smartcooler fan set Mac G4

Bijdrager
                Frans

Ja, die fans over de voeding daar kun je over twisten. Aan de andere kant: ik belast mijn systeem matig, ik heb er geen idoot stroomvretende extra’s ingebouwd.
                De temperatuur van de voeding kan ik inderdaad niet meten.

Voor de CPU-fan kom ik op internet allerlei lovende verhalen tegen dat die van Silenx de ideale vervanger is voor de orginele G4-fan. En van de CPU kan ik wel de temperatuur meten. Die komt niet boven de 40 graden uit en als ik op internet kijk zijn er zat mensen die probleemloos op de 60 graden zitten. Dus ik heb nog marge genoeg, lijkt me.

Frans

Bijdrager
                TheBT

Maar het zijn eigenlijk wel die fans van de voeding die het meeste geluid maken, niet?

Ja de grote fan vervangen is geen probleem omdat ik daarvan de temperatuur perfect kan monitoren…
                Momenteel schommelt mijn cpu temperatuur ook tussen de 44 en 57 graden met de originel fan.

Mijn voeding is wel meer belast denk ik, vermits er 3 harde schijven in mijn powermac zitten… :)

Ik zal misschien maar eens proberen, kost me een 50 euro voor de 3 fans, is nu ook niet superveel hé.
                Ik zou dan wel ook Silenx fans nemen voor de powersupply, namelijk deze.
                Die hebben meer luchtverplaatsing (14CFM) en zijn nog stiller (12dBA) dan jouw Sharkoon ventilatoren… Waarom heb je deze dan niet gekocht?

Bijdrager
                Frans

>Waarom heb je deze dan niet gekocht?

Ja, ik blijf een Hollander ! Maar ze zouden wel een iets betere keus zijn. Maar als ik jou was zou ik van de voeding afblijven. Daar heb ik echt geen verschil gemerkt. Het is die grote die herrie maakt. Van de derde fan (die de DVD-brander koelt) ben ik dan ook afgebleven.

Frans

Bijdrager
                TheBT
                ”Frans”

Maar als ik jou was zou ik van de voeding afblijven. Daar heb ik echt geen verschil gemerkt. Het is die grote die herrie maakt.

Hmm, ben je daar zeker van?
                Als ik mijn case open, dan hoor ik toch duidelijk het meeste lawaai komen van de voeding!
                Ofwel hoor ik te slecht (komt misschien door al die jaren naast mijn mac te zitten) :lol:
                Maar jij hebt misschien al een replacement voeding in je powermac zitten, destijds kon je die inruilen bij Apple voor een “stillere”…

Bijdrager
                Frans

Het zou kunnen dat die van mij al met een stillere voeding is geleverd. De MDD 1.25 was volgens mij de laatste die geproduceerd was. Ik hoorde in elk geval net zoveel herrie na vervangen van de fans van de voeding. Toen dus maar die grote vervangen.

Jij hebt de kast van je computer open terwijl die aanstaat ? Zit er niet een soort beveiliging op dat de stroom eraf gaat zodra je de klep opent ?

Bijdrager
                TheBT
                ”Frans”

Jij hebt de kast van je computer open terwijl die aanstaat ? Zit er niet een soort beveiliging op dat de stroom eraf gaat zodra je de klep opent ?

Neen, geen enkel probleem om de kast te openen terwijl die aanstaat! Dan komt er nog eens dubbel zoveel lawaai uit! :D
                En dan gaat de CPU temperatuur direct omhoog (logisch)…
                Heb wel een MDD 867, dus die is wel een jaartje ouder dan jouw PM.

Bijdrager
                TheBT

Heb net mijn fans vervangen:
                – grote -SilenX 14dBA 60CFM
                – 2 kleine -SilenX 12dBA 14CFM

Wat een verschil van geluid! Ik hoor nu terug mijn harde schijf :)

Ik vind wel dat de voeding wat warm begint te worden na een uurtje de mac aan te zetten, hopelijk houd die het vol voor de rest van de dag? :?
                Processor temperatuur blijft rond de 42° C hangen wat wel goed is!

Bijdrager
                Frans

ja, die fans zijn echt een goede investering.

Voor je voeding had je ook die andere van SIlenx kunnen kiezen:

http://www.pcsilent.nl/nl/Ventilator.2/50_60_70mm.35/silenX_iXtrema_PRO_60_25mm__2200rpm.721.html

Maakt iets meer herrie, koelt ook wat meer.

Bijdrager
                TheBT
                ”Frans”

Voor je voeding had je ook die andere van SIlenx kunnen kiezen

Ja maar die hadden ze niet meer op voorraad…
                Maar misschien dat ik best toch nog een kleine fan koop en die achteraan de voeding bevestig (buiten de behuizing dan wel).
                Zoudat die de lucht uit de kast zuigt…
                Want wie weet hoe lang de voeding het nog gaat uithouden, begint toch echt wel al warm te worden in de kast. Ik kan nog net mijn hand op de voeding houden (achteraan dan)… Is dat bij jou ook zo?

Bijdrager
                Frans

Dat weet ik niet. Ik zal mijn hand er eens opleggen als ik thuis ben.

Bijdrager
                bommels

Ik heb geen verstand van de G4, maar een voeding op 50 graden (dat kun je nog net vasthouden) is IMHO geen goed idee. Voor een CPU, of de schakeltransistors in de voeding is 50 graden geen probleem. In een voeding zitten echter ook condensatoren, en daarvan gaat de levensduur erg hard achteruit bij hogere temperatuur.

grtz bart

Bijdrager
                Frans

Tja, ik heb mijn hand even op de voeding gelegd na een paar aangestaan te hebben. De voeding is gewoon wat warm, maar ik kan mij hand er rustig opleggen. Lauw als het ware, absoluut niet heet.

Frans

Bijdrager
                powerbookpismo

Ik heb deze upgrades uitgevoerd en mijn fans draaien niet. Het zijn er van silenx met een 3 polige connector, maar op het moederbord zit maar een twee polige aansluiting. als ik ze nu in de linkse twee steek of in de rechtste twee, maakt geen verschil:x
                Help, snel liefst want heb de pc nodig!!

Bijdrager
                Frans

Dit is wat ik heb gedaan. Kijk hoe de draden zitten op de 2 pins connectoren als alles nog in je mac zit (ik ben bang dat je daar nu te laat voor bent, maar geen nood).

Je zult de oude connectoren moeten overzetten naar de nieuwe fans. Meet een kleine schroevendraaier het metalen dingetje op de connector indrukken en de draden eruit trekken.

Bij de nieuwe fans is 1 draad overbodig. Pak zo’n universele voeding of iets anders dat 12v geeft en kijk welke draden stroom moeten om te kunnen werken. Die draden doe je in de oude connector die al in je mac zat. Derde draad kun je wegknippen. Let op dat de plus-draad ook weer op de plus van moederbord komt. ls je daar nu laat voor bent, gewoon proberen. Doen ze het niet, dan draden omdraaien.

Dit is even het verhaal in vogelvlucht, Met een beetje logisch denken kom je er wel !

Bijdrager
                stijn23

Even ter info aan TheBT: Apple vermeldt uitdrukkelijk dat een G4 nooit aangeschakeld mag worden als de klep open staat. Dan wordt de processor niet meer gekoeld en valt de luchtcirculatie stil. In deze computers is nog geen beveiliging ingebouwd. Vanaf de G5 is een beveiliging ingebouwd die zorgt dat de mac niet opstart als de klep geopend is.

Overigens lijkt het me geen goed idee om zwakkere ventilatoren in te bouwen in een voeding. Op korte termijn zal je geen verschil merken, maar op langere termijn kunnen vermogencomponenten het gaan begeven door een constante hogere temperatuur. De behuizing van de voeding hoeft dan niet zeer warm te worden, maar bepaalde componenten kunnen wel te warm worden!

Bijdrager
                powerbookpismo

Duizendmaal dank! het is gelukt, de plus en de min zitten op die silenx fans idd omgedraaid..:D :D :D :D

Bijdrager
                Fred
                ”jalabert”

Niet alleen de G4 niet stil.
                Mijn huidige Mac pro is ook mateloos luidruchtig als je een dvd gaat kijken. Je moet het geluid drie strepen harder zetten om er bovenuit te komen.

Daar ook oplossing voor?

Behalve inbouwen in een temperatuurgeregelde kist?

Is dat de drive of gaan de fans hard draaien? Als het de drive is, dan zou je een stille externe drive kunnen aansluiten.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.