21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    conzumer

Mijn files zijn “verdwenen” van het Bureaublad

Op mijn bureaublad bevonden zich enkele mapjes en wat losse files.

Ik ontdek net dat ze compleet verdwenen zijn!

Vervolgens even gezocht met [command] F op een naam v/e mapje.

En volgens het zoekprogramma staan de files gewoon op het bureaublad, maar als ik door de Finder blader naar Bureaublad is deze compleet leeg…

nb: De gevonden files zijn wel te openen (ze zijn dus niet zichtbaar op het bureaublad)

whatsgoingon? :barbu:

Bijdrager
    Macosx

ff herstarten, kan helpen.

:finderoud:

Bijdrager
    KR1275

Heb je aan de “gebruikers’-map gezeten?

Bijdrager
    conzumer

Hoe bedoel je?

Dat klinkt alsof dat niet mag:lol:

Nee, nergens iets veranderd. Was gewoon aan het werk, totdat ik een bestandje nodig had.

(Overigens heb ik nog steeds niet herstart)

Maarre.. hoezo?

Bijdrager
    a la Mac

Herstarten kan nooit kwaad. Bekijk eens de exacte locatie van het bureablad at gevonden was. Is dat Users/kortenaam/Desktop? Bevoegdheden herstellen (zie Schijfhulpprogramma) kan in deze situatie ook geen kwaad.

Wijziging; spelfout…

Bijdrager
    conzumer

JJerstarten kan nooit kwaad. Bekijk eens de exacte locatie van het bureablad at gevonden was. Is dat Users/kortenaam/Desktop? Bevoegdheden herstellen (zie Schijfhulpprogramma) kan in deze situatie ook geen kwaad.

> heb even gecheckt: het pad is alsvolgt: users/naam/bureaublad

MAAR ik zie dat er 2 bureaubladen zijn: 1 x een map met de naam Bureaublad (waar al m’n vermiste spullen inzitten) en nog 1 x, maar dan met het ‘echte’ Bureaublad icoon.

Gek genoeg heb ik dat al eerder meegemaakt op de iBook van m’n vriendin.
    Toen heb ik alles gewoon uit die map gesleept naar het ‘echte’ Bureaublad, en die map vervolgens weggegooid. Daarmee leek het opgelost.

Bijdrager
    conzumer

FF herstart, maar niks verandert.

Heb nu de files gewoon uit die ‘spookmap’ gesleept naar het bureaublad.

Maar ben nog steeds nieuwsgierig naar de oorzaak!

Bijdrager
    Brainiac

Even profiteren van dit topic en offtopic gaan :innocent:

Is er een “kwaliteitsverschil” tussen spotlight en [command] F ? :?

Bijdrager
    conzumer

ik zelf gebruik liever [command] F

want met die zoeklamp opent ie gelijk de file dat je zocht. Kan me wel voorstellen dat dat handig is maar ik heb liever dat de map openspringt waar dat file inzit.

Met die appel F kun je beter zien waar de file staat en dan nog eens besluiten wat je ermee doet.

aldus. zodoende.:|

Bijdrager
    a la Mac

Bekijk de map eens met Command+I ([command]). Heet de map Desktop of Buraublad? Indien het tweede, hernoem hem dan eens naar Desktop.

Bijdrager
    Apollo

Zie je ze wel als je de Deskttop bekiijkt via een Findervenster?

Of heb je misschien het programma’tje Deskshade draaien? Zoja, controller dan even of je de optie Cover Desktop per ongeluk aan hebt staan.
    Ook het draaiend hebben van PathFinder doet de iconen van je bureablad verdwijnen. In PF zelf zouden ze dan wel zichtbaar moeten zijn

Bijdrager
    conzumer

Via de finder kon ik de items niet zien; alleen via de zoekfunctie kon ik de bestanden achterhalen.

Verder heb ik geen van de genoemde programma’s draaien.

Ik draai alleen het strikt noodzakelijke om de boel zo stabiel mogelijk te houden.

Heb nu de Bevoegdheden hersteld (dat scheen niet overbodig te zijn gezien het aantal herstelde bevoegdheden..) en de files weer teruggezet naar het Bureaublad.

so far so good.

Bijdrager
    JeePee

Als je zoveel herstelde bevoegdheden hebt… heb je 10.4.5 of 10.4.6 er op staan?:?

Bijdrager
    conzumer

10.4.6

Bijdrager
    JeePee

Ah, dan had je al een hele poos je permissies niet hersteld.:D In 10.4.5 kreeg iedereen altijd een hele waslijst met ‘speciale permissies’, zelfs als je ze net een seconde ervoor gerepareerd had.

Dus toen je in de Finder naar Bureaublad ging, binnen je eigen Account, zag je niets, evenals op het Bureaublad zelf en alleen via Spotlight kon je ze vinden?:?

Je kunt in een Finder-venster met je linker-muisknop boven in de balk van het venster, de knoppenbalk aanpassen. Zo kun je er ‘Pad’ aan toe voegen, daarmee kun je alle bovenliggende mappen zien. Vind ik erg handig.

Heb je wel eens een programmaatje als AppleJack gebruikt, om het een en ander op te frissen? Ik denk het niet, aangezien je permissies ook niet recent gerepareerd waren. Je kunt dat installeren en tijdens het opnieuw opstarten Appletje S ingedrukt houden. Je komt dan in Single-User-Mode. Daar tik je ‘applejack’ in en daarna de ‘a’ voor Autopilot. Het opnieuw opstarten nadat AppleJack klaar is, duurt wat langer, maar daarna is het een en ander weer fris.

Ikzelf gebruik ook DiskWarrior of TechTool Pro voor het repareren van de directory om vreemde zaken op te lossen en dit helpt vaak. Ik heb geen idee of dit ook bij jou zou helpen. Zorg overigens altijd voor een goede backup. Hoewel bovengenoemde acties bij mij nog nooit tot verloren data hebben geleid, moet je geen risico’s nemen.:roll:

Bijdrager
    conzumer

Bedankt professor :barbu: JeePee, nuttige tips.

Ik had geen idee dat dat zowieso mogelijk was, permissies herstellen. En als ik het al had gevonden, zou ik het niet gebruikt hebben omdat ik niet zou weten waar het voor dient.

Waardoor worden Permissies gewijzigd?
    Wat is de toegevoegde waarde van niet-Apple schijfherstellers zoals genoemd in jouw bericht?

Bijdrager
    JeePee
    ”conzumer”

Bedankt professor :barbu: JeePee, nuttige tips.

:o :D

”conzumer”

Ik had geen idee dat dat zowieso mogelijk was, permissies herstellen. En als ik het al had gevonden, zou ik het niet gebruikt hebben omdat ik niet zou weten waar het voor dient.

Maar voor de eerstvolgende keer: eerst permissies herstellen.

Op zich is permissies herstellen niet zo vaak nodig hoor. Bij mij gebeurt het automatisch met behulp van Macaroni (het kan ook met andere progjes of via Terminal), maar ach, meer dan eens in de paar maanden is echt niet nodig. Bovendien lost het zelden problemen op, het weggooien van .plist-bestanden (oftewel voorkeuren) is meestal een stuk nuttiger, maar ook slechts bij bepaalde problemen.

”conzumer”

Nu ik je toch aan de lijn heb

:D Ik moest net even weg.:wink:

”conzumer”

Ik wil de HD van een iBook herstellen maar daarvoor, als ik het goed begrepen heb, moet ik eerst een schijfkopie maken.

Wat is er met je iBook aan de hand? Want op zich is een .DMG niet direct nodig, het ligt er aan wat er aan de hand is en wat je wilt. Ik persoonlijk maak altijd eerst een kloon/backup van de partitie of schijf aan, voordat ik er wat dan ook mee ga doen. Het is handig eerst even aan te geven wat precies je probleem is, wellicht is herstellen niet nodig, maar is een andere oplossing mogelijk…:roll:

”conzumer”

Als ik dat doe krijg ik een melding dat de disk.dmg niet kan worden aangemaakt omdat de bron in gebruik is.

Dat kan ik nog begrijpen, ik neem aan dat ik het dan via de opstart/installatie CD moet doen?

Nu heb ik dat geprobeerd met de schijf van mijn PowerBook G4, maar de iBook G4 accepteert die schijf niet. (De originele iBook schijf uitgeleend).
    • Kan ik nu wel mbv een firewirekabel de iBook verbinden aan de Powerbook en zodoende het schijfherstelprogramma draaien en een disk.dmg maken?

Ja, dat kan. Je moet dan de iBook opstarten in Target-mode, dus opstarten met de T ingedrukt en ‘m daarna via FireWire verbinden met de PowerBook. Daarna de PowerBook opstarten vanaf de CD/DVD en dan kun je aan de slag.
    Waar ga je de .DMG naar wegschrijven?

Bijdrager
    conzumer

Ai.. had tussntijds m’n bericht aangepast omdat ik reeds de iBook hersteld heb. Dat ging sneller dan ik verwacht had! (op de fiets, amsterdamse zaterdagspits, electrowinkel, file, kabeltje kopen, terugfietsen, aansluiten, opstarten, herstellen, klaar…:D )

Overigens gaf Schijfherstel aan dat het aantal blokken niet klopte. Dit waren 83645526 nog wat, en dat moesten er 87362365237 zijn ofzoiets (exacte getallen weet ik niet), vervolgens is ie er mee aan de slag gegaan, zonder verdere complicaties.

Ik ben de draad een beetje kwijtgeraakt sind de introductie van osX (Ik stam nog uit de tijd van systeem 7, de platte prullebakken interface, en vroeger was natuurlijk alles beter…:)

Maar om niet te nostalgisch te worden en voordat de Forumpolitie mij komt arresteren (Of zijn we niet Off-topic?) , je maakt dus een back up van je hele schijf? Dat vind ik nogal wat, hoeveel gig is dat wel niet?

Kom ik uit bij mijn volgende vraag: Stel je wilt een flinke voorjaarsschoonmaak, maar je wilt bepaalde prefs en files niet kwijt (ik denk aan mailarchief,adresboek, itunesbieb, safaribookmarks, safari instelingen)
    Wat is dan het beste om te doen?

a) je complete HD ergens op zetten (externe schijf oid) en schijf wissen, opnieuw installeren, ‘oude’ files terugzetten
    b) zo’n disk.dmg maken
    c) een schone installatie, of hoe noem je zoiets, een installtie naast je bestaande files en dan prefs en files in de nieuwe mapjes slepen
    d) eh..

Bijdrager
    JeePee
    ”conzumer”

Ai.. had tussntijds m’n bericht aangepast omdat ik reeds de iBook hersteld heb.

Ah, je hebt Schijfhulpprogramma gebruikt. Ik dacht aan een mogelijk zwaardere actie.

”conzumer”

je maakt dus een back up van je hele schijf? Dat vind ik nogal wat, hoeveel gig is dat wel niet?

Ik heb een externe schijf en kloon dus m’n data (alleen gebruikte schijfruimte dus, geen vrije) naar een externe schijf. Iedere keer doe ik een Smart Update met SuperDuper!, dus kost het me ongeveer 10 minuten, daarna kan ik aanklooien wat ik wil.:D

”conzumer”

Kom ik uit bij mijn volgende vraag: Stel je wilt een flinke voorjaarsschoonmaak, maar je wilt bepaalde prefs en files niet kwijt (ik denk aan mailarchief,adresboek, itunesbieb, safaribookmarks, safari instelingen)
    Wat is dan het beste om te doen?

a) je complete HD ergens op zetten (externe schijf oid) en schijf wissen, opnieuw installeren, ‘oude’ files terugzetten
    b) zo’n disk.dmg maken
    c) een schone installatie, of hoe noem je zoiets, een installtie naast je bestaande files en dan prefs en files in de nieuwe mapjes slepen
    d) eh..

Ik zou voor A gaan en dan met gebruik van de Migratie-assistent (die komt tijdens de installatie van Tiger voorbij) kiezen om al je bestanden (dus Mail enz.) op de juiste plaats terug te zetten. Je hele systeem is dus vers, de rest is oud.:wink:
    Eerst dus een kloon maken op een externe schijf, dan controleren of alles er goed op staat. Daarna Tiger opnieuw installeren en tijdens de installatie kiezen voor het terugzetten van je data met behulp van de Migratie-assistent. Mocht je programma’s hebben geïnstalleerd die dingen in je systeem hebben gezet, dan moet je die opnieuw installeren, maar de meeste programma’s werken gewoon.

Overigens verfris ik m’n Mac eindeloos door op zoek te gaan naar bestandjes die verwijderd kunnen worden (rommel van progjes die ik in een ver verleden eens heb geprobeerd), gebruik TechTool Pro 4.1.1 om de directory te verversen, draai AppleJack en de boel draait weer frisser, vlotter. Ik doe dit niet om de zoveel tijd, maar als ik vind dat er toch wat vertraging is opgetreden of als er iets niet helemaal goed loopt. Een nieuwe installatie stel ik tot het allerlaatste uit.:D

Bijdrager
    conzumer

Migratieassistent is precies wat ik zocht.

ik zal SuperDuper, Macaroni, Applejack & Techtool Pro even testen :beret:

bedankt nogmaals

Bijdrager
    JeePee

Graag gedaan enne laat je keus vooral niet door mij beïnvloeden. Er zullen vast anderen zijn die je iets anders aan zullen raden, zoals een kloon maken, je systeem opnieuw installeren en met de migratie-assistent terugzetten (dus niet opfrissen met de genoemde progjes) of een Archiveer en installeer of alleen maar een onderhoudsprogrammaatje draaien. Ikzelf heb met de door mij genoemde methode de beste ervaring.

Even kort wat info over de door mij genoemde programma’s:

SuperDuper! is echt een geweldig backupprogramma, het kan gratis klonen naar een externe schijf of andere partitie, maar wil je een DMG maken en updaten of wil je een bestaande kloon updaten, dan kost het geld. Het is echter z’n geld absoluut waard, ook de support van de maker is zeer goed.
    Macaroni kan in demo geprobeerd worden, maar kost uiteindelijk wat geld. Er zijn gratis alternatieven en je kunt de onderhoudszaken ook handmatig uitvoeren.
    AppleJack is gratis (doneren mag natuurlijk) en doet meerdere onderhoudstaken achter elkaar. Een groot voordeel van AppleJack is dat het alle taken van Schijfhulpprogramma (permissies herstellen, maar ook de schijf herstellen) kan doen, andere onderhoudsprogjes kunnen dit niet, omdat ze de schijf niet kunnen herstellen, terwijl je er van bent opgestart. AppleJack draai je in Single-User-mode en voordat je helemaal bent opgestart.
    TechTool Pro 4 kost aardig wat, maar kan dan ook het een en ander. Het is niet te vergelijken met Schijfhulpprogramma, want het is echt een zware jongen. Het is altijd belangrijk om een goede backup te hebben en als je een programma als dit nodig hebt, dan is een backup zeker belangrijk, want ingrijpende reparaties houden altijd een groter risico in. In het verleden was Norton Utilities een grote jongen ook op de Mac-markt, maar ze zijn niet voor niets gestopt. Te veel ging er mis, het was te lastig om een goed pakket aan te bieden. Micromat heeft met TechTool Pro flink wat ervaring en kan net zoals DiskWarrior van Alsoft de Directory herstellen. Dit is een zeer belangrijk onderdeel voor het systeem, zonder de informatie die daar in staat kan je systeem niet functioneren. Hoe meer foutjes er in zitten, hoe groter de kans op vreemde problemen en als de directory niet meer te herstellen is, dan heb je een probleem. Hoewel foutjes zeker voorkomen, is de kans op een onherstelbare directory zeker niet groot. Het opnieuw opbouwen van de directory kan helpen om je systeem weer lekker te laten draaien.
    DiskWarrior van Alsoft is daar ook erg goed in, maar is een beperkter programma. Zo kan TechTool Pro ook je hardware testen en data recoveren e.d. Er is overigens geen demo van TechTool Pro 4.1.1.
    Drive Genius van Prosoft is ook een goede, maar kan de directory niet herstellen/opnieuw opbouwen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.