17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    atlasemiel

(mijn) Documenten map in de dropbox map plaatsen

Hi allen,

Ik dacht dat het wel handig zou zijn om de documentenmap in de dropboxmap te zetten zodat alle documenten die in de documentenmap staan gesynchroniseerd worden. Maar hij lijkt alleen een kopie van de map er in te zetten. dus als ik een nieuw bestand toevoeg aan de documenten map staat hij niet automatisch in de dropboxmap. Mij lijkt het handig als de documentenmap eigelijk de dropbox map is (Of andersom). Maar snap niet helemaal hoe dat te bewerkstelligen. Any ideas…..?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Dropbox is een concurrent voor Apple…

Bijdrager
    atlasemiel

Aha, geen workaround? Jammer

Bijdrager
    fred44nl

je kunt bij de instellingen van Dropbox de plaats van de Dropbox folder instellen / wijzigen.

kijk daar es naar:)

Bijdrager
    GoeieDag

Dat je überhaupt de map Documenten gebruikt voor je eigen stuff.

Er zijn allerlei applicaties die wat in die map willen zetten, inclusief die van Apple.

Daar heb je naar mijn idee niks te zoeken, verder. Maak zelf een map of mappen aan waar je je stuff inzet, adviseer ik altijd. Weet je zeker dat de rommel die je eventueel aantreft, ook van jezelf is.

Bijdrager
    atlasemiel

@goeiedag, helemaal meer eens. Dat doe ik ook. Maar het werd een beetje een puinhoop bij mij en dacht eens orde aan te brengen en alles vanuit de documenten map te gaan regelen…

Bijdrager
    Shmoo

Any ideas…..?

Ik heb het zo gedaan.

In de Dropbox (root) folder twee nieuwe folders aangemaakt die je precies dezelfde naam geef. Documenten en de andere Downloads.

Daarna ga je naar Mail, Safari en alle apps die iets van bestanden downloaden/exporteren en dan kies ik via de instelijngen van deze app dat ze niet de Documenten en Downloads folder van macOS moeten gebruiken maar die wat jij zelf heb aangemaakt in Dropbox.

Werkt ideaal. En deze wijzigingen hoef je maar één keer te doen, het is niet zo dat je dit soort locaties vaak aangepast dus eenmalig wijizigen wanneer je toch toevallig in de app bezig bent. Mocht je ooit bestandjes hebben die je bewust niet in je Dropbox wilt hebben dan kun je ze handig verplaatsen naar de desbetreffende macOS (lokale) folders met dezelfde naam.

Ik kies er voor om standaard alles op te slaan in mijn Dropbox, dat is wel zo handig omdat je dan alle bestanden meteen ook op je andere computers hebt staan, hoe vaak komt het niet voor dat je een PDF download op je iMac, die zit dan in je Downloads folder en later ben je op je MacBook en dan wil je die PDF hebben maar daar heb je een compleet andere (lokale) Downloads folder.

Het is ook nog veilig, mocht de SSD ooit stuk gaan of je computer gestolen worden. Je installeert Dropbox op je nieuwe systeem en daar zijn al je bestandjes weer. Geen 1994 Time Machine apps voor nodig met externe HD’s, die periodiek moeten scannen/draaien op je systeem om backups te maken van alles wat nieuw is. Het is 2019 daar hoort Time Machine niet meer in thuis. Time Machine kan Apple beter aan Netflix geven, voor het geval dat ze seizoen 2 van Godless willen maken, dan past zo’n app perfect in het thema.

Bijdrager
    atlasemiel

@shmoo, hahaha. Thanks voor de tip.

Bijdrager
    lord anubis

Ik doe bijna het zelfde als Shmoo, Documenten en Downloads (behalve de mail app). Daarnaast gebruik ik voor de Downloads en Documenten map Hazel.app om als ik wat download en wat ik zeker wil bewaren deze een tag soort te geven zodat deze later naar de bijbehorende map in de onderliggende structuur verplaatst worden.

B.v Een Energie rekening.pdf, krijgt de Delta en Energie Tag’s, en wordt verplaatst naar bijbehorende mappen onder documenten.

B.v. Ik Download een stukje Swift Code, en is het interessant, krijg het de Tag Swift4.2 Tag, en hup gekopieerd naar de bijbehorende map in downloads.

Bijdrager
    McPim

Het wordt hier niet genoemd, maar iCloud Drive is ook een optie. Met één vinkje ben je klaar. Als je de extra mogelijkheden van Dropbox niet nodig hebt, en toch al iCloud ruimte hebt een prima alternatief. Ik gebruik het omdat mijn desktop op iMac en MacBook dan ook gesynchroniseerd is, érg prettig.

Bijdrager
    koen

Of zet een alias van de Documenten map in Dropbox.

Bijdrager
    atlasemiel

<p class=”cite”>koen op 11 februari 2019 om 12:16</p>
    Of zet een alias van de Documenten map in Dropbox.

ehh, en dan heb je op een ander apparaat via dropbox toegang tot de documenten in die aliasmap?

Bijdrager
    koen

Als het goed is wel, ja.

Bijdrager
    McPim

Dat werkt niet met een alias. Kan wel, maar dan moet je dus een symbolic link in Terminal maken.

Bijdrager
    koen

Ja, een symbolic link, bedankt voor de correctie.

Bijdrager
    atlasemiel

ah, voor gevorderde dus… ff google hoe ik dat doe. cheers

Bijdrager
    McPim

Dat staat in het linkje als je verder klikt. Niet moeilijk 😉.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.