17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    max-smit

Mijn Bureaublad delen met 2 Macs met Dropbox

Hallo OMT’ers!

ik ben aan het zoeken geweest hoe ik mijn bureaublad op mijn Mac in een andere map kan zetten, in Dropbox, zodat ik hetzelfde bureaublad heb op mijn twee Macs.

Iemand een idee hoe ik dit kan doen.

Alvast bedankt!

Max.

Bijdrager
    KarelWillem

Hetzelfde bureaublad??

Het achtergrondplaatje bedoel je?

Want anders vrees ik dat ik je niet echt snap.:)

Bijdrager
    fred44nl

je kunt van het Bureaublad een alias maken en deze in de Dropbox folder zetten.
    alles wat je dan op het Bureaublad zet, komt van ook in de alias.

Bijdrager
    max-smit

KarelWillem, ik bedoel dat ik al mijn bureaublad bestanden in Dropbox zet en dan vanaf mijn twee Mac’s hetzelfde bureaublad kan hebben.

fred44nl, werkt dit ook dan op m’n tweede Mac?

Bijdrager
    fred44nl

geen idee:)
    het lijkt me dat je dat zonder problemen kunt uit testen.

je kunt je ook afvragen, waarom er bestanden op het bureaublad moeten staan.
    die kun je toch ook ergens anders kwijt.

Bijdrager
    iep

Als je er een alias van maakt en die alias in Dropbox zet komt alleen de alias erin te zitten. De inhoud blijft op de lokale schijf staan. Je moet het eerder andersom doen: alles in de dropbox en een alias daarvan op je bureaublad zetten. Komt er dus eigenlijk op neer dat je gewoon niks op je bureaublad moet zetten maar in je dropbox folder:)

Bijdrager
    max-smit

Lep, dat dacht ik ook al, maar het leek me mooi om m’n bureaubladen te kunnen delen.

Bijdrager
    Fingerlicking

Zou je een symlink moeten maken.

How to Create and Use Symlinks on a Mac

Inactief
    Anoniem

Inderdaad, op beide Macs een symlink van je bureaublad naar je Dropbox map.

Bijdrager
    max-smit

Oké bedankt, ik zal het zo even proberen.

Bijdrager
    iep

Een symlink doet hetzelfde als een alias en kent dan ook hetzelfde probleem. Zoals gezegd zul je het dan andersom moeten doen: data in dropbox, alias of symlink op je desktop/naar je desktop.

Bijdrager
    Fingerlicking

Een alias en een symlink is totaal iets anders. Maar kennelijk heb jij er meer verstand van..

Symlink is the way to go!

Bijdrager
    iep

De technische implementatie is anders, functioneel doen ze exact hetzelfde namelijk een verwijzing naar het origineel maken (wat specifieker: alias is de Finder manier, symlink is de UNIX manier; Finder snapt zowel een alias als een symlink maar de commandline snapt alleen een symlink; op dit moment zijn er wel wat problemen met symlinks in Finder in Mavericks).

Welke je gebruikt maakt in deze weinig uit want als je ‘m in de dropbox zat zal hij alleen de verwijzing meenemen en niet het origineel. Kun je nog zo hoog en laag om springen, dat is wat ie doet. Verwijzingen zijn namelijk bestanden an sich. Dropbox snapt niet dat ie hetgeen waar de verwijzing naar verwijst moet syncen.

Bijdrager
    Fingerlicking

Het is juist andersom! Je plaatst de bestanden in je dropbox en maakt een symlink van je dropbox folder naar ~/Desktop.

Overigens een erg cool idee, ga het denk ik ook toepassen! Nadeel is wel dat je internet nodig hebt om je desktop te syncen.

Bijdrager
    fred44nl

technisch is zo goed als alles uitvoerbaar:)
    maar mij is altijd geleerd, dat een Bureaublad zo goed als leeg zou moeten zijn.
    dat was vroeger al zo en ik heb de indruk dat dit nog steeds zo is.
    en als je dan één of meerdere folders op 2 of meer Mac gelijk wil houden,
    dan doe je dat toch gewoon in Dropbox.
    en daar heb je helemaal geen Bureaublad voor nodig.

prettige kerstdagen:)

Bijdrager
    iep
    Fingerlicking op 25 december 2013

Het is juist andersom!

Dat komt anders bar slecht uit de verf maar goed, het is nu wel duidelijk denk ik zo:)

Overigens een erg cool idee, ga het denk ik ook toepassen! Nadeel is wel dat je internet nodig hebt om je desktop te syncen.

Ja en nee. Dropbox heeft namelijk ook een modus waarbij het binnen je eigen netwerk synct ipv via het internet. Dit soort zaken (met name configuraties) kun je ook via iets als git doen trouwens, wordt nogal veel gebruikt bij de UNIX/Linux mensen. Het is wat complexer dan dropbox maar je kan er wel wat meer mee. Heb je en een sync mogelijkheid maar ook een stukje historie en backup. Mocht iets niet werken dan kun je een restore doen.

Zoals fred44nl en ik al opmerkten is het waarschijnlijk handiger om gewoon op beide machines vanuit de dropbox map te gaan werken ipv vanuit je bureaublad. Hoop minder gedoe. Als het je alleen om je bureaubladachtergrond te doen is kun je het beter gewoon handmatig op beide machines instellen, veel sneller en makkelijker.

Bijdrager
    max-smit

Bedankt voor de reacties! Ik doe namelijk veel photo/video editing, en het is fijn om wat foto’s en video’s tijdelijk op het bureaublad te zetten, maar ik denk dat ik het gewoon inderdaad in Dropbox zet.

Fijne jaarwisseling iedereen!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.