6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    stefsegers

migreren RAID0 naar RAID5

Hey allen,

Ik heb 2x500gb als RAID0 draaien via OSX. Dus geen RAID kaart. Nu wil ik een 3e 500gb erbij prikken en de boel migreren naar RAID5.
    Kan ik dit doen zonder de boel te moeten formatteren? Kan ik het migreren online doen zoals een NAS/DROBO dit doet?

Stefan

Bijdrager
    macpro

Dat gaat niet lukken, want de softwarematige RAID in OS X ondersteunt alleen RAID 0 en RAID 1.
    Je kunt het wel combineren naar RAID 10, maar daarna houdt het op.
    Wil je RAID 5, dan ben je aangewezen op een RAID kaart.
    Of misschien SoftRAID, maar daar kan ik niet zo snel vinden of die RAID 5 ondersteund.

Bijdrager
    stefsegers

Hoi Macpro

De RAID10 verdeelt ook de data over 3 discs en is veilig?

Bijdrager
    Soulshaker
    Bijdrager
    Artell

RAID0 is geen RAID maar een AID, er is niks redundant aan:grin:

RAID5 begint bij 3 schijven maar heeft bijna altijd een RAID controller nodig, soms niet als het een tweede volume is waar je niet van wilt/kunt opstarten.

RAID1 en 10 hebben altijd een even aantal schijven nodig, RAID1=2, RAID10=4, 6,8 of meer schijven.

RAID0 efficiënt in ruimte, is lekker snel maar niet redundant
    RAID1 weinig efficiënt in ruimte, is vrijwel even snel als een single disk maar redundant
    RAID5 efficiënt in ruimte, leest lekker snel (net als RAID0) maar schrijft relatief traag (extra I/O verkeer voor parity)
    RAID10 weinig efficiënt in ruimte maar leest en schrijft snel net als RAID0

Bijdrager
    McLoe

SoftRaid is een fantastisch product, maar kan alleen Raid-0 en Raid-1 aan. Zie http://softraid.com/quick1.html. Werkt echt vele malen beter (sneller & betrouwbaarder) dan de ingebouwde raid van OS-X dus z’n geld dubbel en dwars waard.

Mijn MacPro heeft 5 disks van 1TB (de 5e is boven de dvd-drive geinstalleerd):
    1] OS-X met programma’s
    2&3 in raid-0] alle data, incl. ‘mijn documenten’
    4&5 in raid-0] geformatteerd in 2 partities; 1 voor Photoshop Scratch disk (50GB), de andere voor TimeMachine.
    Dit levert in Photoshop een uitstekende performance op voor bewerkingen + opslaan van grote Tiff-files (21mp in 16 bits met 5-7 lagen), en TimeMachine levert voor mij voldoende redundancy.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.