9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Spongebob

migreren of schone installatie

binnenkort koop ik die nieuwe MacBook. Maar er is altijd dat eeuwige dilemma: een schone installatie (veel werk, maar dan heb je toch een nette OS) of alles migreren via de Apple-assistent.

Is zo een migratie eigenlijk wel aan te raden? Wordt de nieuwe mac dan niet even sloom als de oude mac omdat ook alle foutjes mee gecopieerd worden. Of is dit onzin? Of worden bij de migratie alle zaken wel weer vers geïnstalleerd? Wie weet hier meer over en wat is dus te prefereren?

Bijdrager
    Pieterr

Ik zou op een nieuwe MacBook alleen de essentiele bestanden overzetten van de oude Mac.

Inactief
    Anoniem
    ”Pieterr”

Ik zou op een nieuwe MacBook alleen de essentiele bestanden overzetten van de oude Mac.

Sluit ik mij helemaal bij aan.

Bijdrager
    Esquare

Heb zelfs eergisteren de bestanden van een 5 jaar oude Powerbook gemigreerd naar een MBP. Gewoon via de migratie-asistent. Geen centje pjn.

Bijdrager
    Spongebob

dat het geen centje pijn doet, weet ik. Ik maak me meer zorgen over het achteraf gebruiken van de nieuwe macbook. Is ie niet slomer omdat hij al die ouwe meuk moet meezeulen dan dat ie zou zijn als ik een verse installiatie zou installeren en dan alleen wat bestanden overzet.

Moderator
    unSOUND

Een Mac wordt niet trager van veel bestanden op de HD, dus waarom zou je daar bang voor zijn ?

Bijdrager
    Spongebob

het gaat ‘m niet om de hoeveelheid bestanden, eerder om de fragmentatie van de HDD en de eventuele “schijfvervuiling” na veelvuldig gebruik van tal van programma’s.

Vroeger her-installeerde ik een systeem regelmatig (om de zes maanden) op de dezelfde mac. En die ging merkelijk sneller toen ie nog schoon was. Mettertijd werd het systeem altijd wat slomer.

Mijn bezorgdheid over die migratie is dus dat je die eventuele sloomheid mee verhuist. Met een verse installatie heb je dit probleem niet. Daarom mijn vraag: defragmenteert de migratie-assistent ook of copieert ie gewoon blindelings de hele meuk.

Niemand lijkt dit echt te weten. Ik denk dus dat ik toch maar voor een verse installatie ga… Op die manier haal ik toch het meeste uit mijn megahertzen 8)

Bijdrager
    Esquare

Migratie-assistent zet alle bestandjes keurig achter elkaar. Maar ik zal het je nog sterker vertellen: het systeem defragmenteert bestanden tot 20 MB sowieso al automatisch, dus die fragmenteren al helemaal niet. Fragmentatie is op Macs zelden de oorzaak van merkbare vertragingen.

Bijdrager
    Pieterr

Als je meer inzicht wilt krijgen in de defragmentatie van je schijf zou je eens met hfsdebug kunnen kijken.
    Achtergrond van het tool, en hoe er met defragmentatie wordt omgegaan in OS X, is te vinden in het artikel Fragmentation in HFS Plus Volumes.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.