16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin33

Migratie app’s etc. van oude Mac Mini naar nieuwe Mac Mini

Stel; ik heb een nieuwe Mac Mini en wil Migratie Assistant gebruiken Hoe gaat dit in zijn werk dan, aangezien ik maar 1 scherm tot me beschikking heb?

Bijdrager
    Kwadraatje

Hoe oud is de oude Mac Mini en welk OS staat erop? Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om alleen de gebruikersdata naar de nieuwe over te zetten, gewoon met behulp van een externe schijf. Nogal wat oude apps (32-bits) zullen niet meer werken op de nieuwe Mac Mini.

Bijdrager
    erwin33

Mac Mini late 2012 OS Catalina. Externe harde schijf heb ik niet, wel een USB stick van 16 gig. Geen 32 bits apps meer dus.

Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt maar één scherm nodig (aan de nieuwe mini). Je hoeft alleen maar de twee mini’s gewoon aan elkaar te koppelen met een ethernet kabel en beiden in te schakelen. Binnen Migratie Assistent moet je dan de oude mini kunnen benaderen en alles kunnen overzetten. Gemak dient de mens.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, dat wilde ik ook voorstellen: gewoon aan elkaar hangen met een netwerkkabel en dan via de Migratie-assistent alles overzetten. Als je daarna je nieuwe opstart, ziet alles eruit zoals op de oude en mis je niks, als het goed is.

Alternatief, als je een Time Machine back-up hebt: hang de schijf daarmee aan de nieuwe Mac en zeg tegen de Migratie-assistent dat je die back-up op deze computer wilt zetten. Hierbij moet je wel even in de gaten houden of je op de oude niet mappen uitgeschakeld hebt van de back-up, waarvan je tóch de inhoud wilt hebben. (Ik heb bijvoorbeeld m’n bureaublad uitgesloten, om te voorkomen dat tijdelijke bestanden die ik daar zet, meegenomen worden. Maar bij aanschaf van een nieuwe Mac wil ik die toch ook wel overzetten, dus moet dat even met de hand, bijvoorbeeld via een USB-stick.)

Bijdrager
    erwin33

En dat mag gewoon een netwerkkabel zijn, moet deze nog speciaal gemonteerd zijn in het stekkertje? Timemachine heb ik niet en ook geen schijf, enkel een 16 gig USB stick weet niet of dat voldoende is om een back up op te plaatsen?

Bijdrager
    fixar

Gewone netwerkkabel volstaat.

Timemachine heb ik niet en ook geen schijf

Misschien verstandig om dat eens een keer (nu) te gaan regelen….een eenvoudige 1TB externe HD haal je al voor onder de 50 euro. Hiermee kun je eenvoudig backups maken van alle data die op je mac staat, TimeMachine stel je echt in 2 muisklikken in. Dit is niet alleen handig voor migraties zoals deze, maar vooral ook in geval van calamiteiten of stommiteiten.

enkel een 16 gig USB stick weet niet of dat voldoende is om een back up op te plaatsen?

Nee, dat zal niet volstaan voor het overzetten van de data.

Bijdrager
    erwin33

Dan maar een netwerkkabel dus. Dank.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>erwin33 op 2 september 2020 om 21:13</p>
    En dat mag gewoon een netwerkkabel zijn, moet deze nog speciaal gemonteerd zijn in het stekkertje?

Crossover bedoel je? Macs hebben die al 15+ jaar niet meer nodig om rechtstreekse verbindingen tussen computers te maken.

Timemachine heb ik niet en ook geen schijf, enkel een 16 gig USB stick weet niet of dat voldoende is om een back up op te plaatsen?

Nee, en zoals fixar ook zegt: koop liefst een externe schijf voor back-ups, áls er een keer wat misgaat heb je dan tenminste je gegevens nog.

Bijdrager
    erwin33

Ik ga er over nadenken, maar nu voldoet een netwerkkabel dus ook. Dank.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door erwin33.
    Bijdrager
    computer space

Overigens kun je aan de meeste schermen best 2 macs hangen…. En je hebt ook nog schermdeling.

Bijdrager
    erwin33

Overigens hoe gaat het precies in zijn werk. Mijn oude Mac Mini is verbonden door een netwerkkabel voor het internet. Als ik deze er uit trek en een kabel verbind met de nieuwe mac heb ik dus geen internet meer. Heeft iemand een stappenplan of kan iemand dat geven hoe je stap voor stap alles overzet middels een ethernet kabel?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je hebt geen internetverbinding nodig op de oude Mac, dus je trekt de netwerkkabel daar gewoon uit zodat je de andere netwerkkabel erin kunt doen. Op je nieuwe heb je ook nog geen internetverbinding nodig, dus daar doe je het andere eind van diezelfde tweede netwerkkabel in.

Je hangt de nieuwe aan een scherm (of, zoals computer space zegt: je hangt ze allebei aan hetzelfde scherm, als dat meerdere ingangen heeft, en schakelt zo nodig handmatig over tussen de twee) en zet dan allebei de computers aan. Op de nieuwe wacht je tot de welkomstschermen en zo op beeld komen, en wanneer die vraagt of je gegevens over wilt zetten, kies je ervoor om dat te doen en volg je de aanwijzingen op het scherm.

Daarna wacht je tot dat gebeurd is en ga je verder met eventuele volgende aanwijzingen op het scherm.

Klaar.

Bijdrager
    erwin33

Ik kan maar 1 scherm gebruiken, heb een van HDMI naar VGA adapter en die gaat in de DVI van mijn scherm. Maar moet je niet eerst alles op je oude Mac klaarzetten, Migratie assistent?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door erwin33.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Op de oude Mac hoef je niks klaar te zetten, die hoeft alleen maar aan te staan. Op de nieuwe zeg je gewoon dat je gegevens over wilt zetten en de computers regelen het daarna verder zelf.

Bijdrager
    erwin33

Ok, bedankt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.