7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    zalma

Midistart keyboard

Is het mogelijk dat een keyboard gekoppeld aan Logic Pro verkeerd noten speelt (out of tune)?
    ik kan niet mee spelen met een cd!
    Ik gebruik een Tascam US 122L via usb.

Bijdrager
    bartvd

zit er een pitchbend/modwheel op? Zou kunnen dat die verkeerd staat.

Bijdrager
    TGV

Je kunt het vrij eenvoudig controleren. Neem op wat je speelt. Als je bv een toonladder van C naar C speelt, en je opent de piano roll, of de score editor, dan moet je daar C D E … C zien. Als dat niet zo is, dan doet je toetsenbord iets raars (even aannemend dat je niet in de environment standaard een rare transformer hebt toegevoegd of ergens een transpose aan hebt staan).

Ik weet niet waarom je trouwens niet mee kunt spelen, maar niet alle apparaten staan in dezelfde stemming. Bijna alle plugins en synths staan standaard in A=440Hz, maar de stemming van snaarinstrumenten kunnen behoorlijk afwijken, en ook verschillen orkesten nogal in stemming. Zo spelen barokensembles vaak in A=418Hz, en staat mijn piano thuis een kleine secunde lager.

Bijdrager
    zalma

dat klopt mijn piano is ook iets lager dan “normaal”
    maar ik heb het gevoel dat de keyboard nooit on pitch is!
    ik ga die test doen met de piano roll.
    Hoe kan ik een “transformer” aan staan en transpose waar is dat ?
    bartvd :de pitchbend is in het midden maar ik weet niet hoe de contact staan.

Bijdrager
    TGV

Als je niet weet wat een transformer is, is het onwaarschijnlijk dat je iets hebt veranderd, maar je vindt het in de “environment” van Logic (cmd-8, geloof ik) op de pagina Clicks & Ports. Als het goed is, loopt daar “Sum” via een keyboard en een monitor naar Sequencer Input zonder verder tussenliggende stappen. Dat ziet er zo uit:
    http://compusition.com/img/tutorial/livelogic/logic_environment.png
    maar dan komt de meest linkerkabel uit “SUM”.

Bijdrager
    zalma

Bedankt voor de reacties het is geholpen,ik denk dat de pitbenchwheel was vuil (?) of blijven hangen (denk ik) Het is nu goed.
    ik heb geleerd waar de environment is!
    en de check met de piano roll.

Bijdrager
    Faure

Overigens, er zijn best veel nummers die bewust niet ‘zuiver’ zijn. Die zijn een 50ct (of 25) omhoog/laag gepitched om bijv net een beetje meer lift te geven aan een liedje (ze versnellen namelijk ook lichtelijk).

Ik heb vaak met wat oudere 80s nummers dat ik op mijn toetsen de pitch 50ct omhoog moet gooien om het met de cd mee te kunnen spelen :D.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.