26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Bruce27

midi op mac; hoe signaal meten en verder?

Ik heb een dig. orgel waar midi in/out/true op zit (3 kl + Ped) en het heeft ooit gewerkt (op een pc die iemand demonstreerde)
    Nu heb ik een storing in een deel van het orgel en wil eigenijk wil alleen maar weten of de midi nog wel werkt want dat kan een alternatief zijn wanneer rep. te duur wordt.

Maar hoe zoek ik dat uit? Ik heb toevallig de midi-mate met 3 din-stekkers. Maar moet de in in de out of in de in? (en vv)
    En dan? is er speciaal progr. of gaat het dan auto. via garageband of zo?
    Moet er nog een midi-prog gedownload? welke?
    Ik ben werkelijk geheel leek op dit gebied.

Bij “invoer” zie ik niets anders dan “interne micr.”

Graag wat advies, hoe meet (weet) ik of de midi signaal afgeeft?

bvd.!

macb. air medio 2013

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Pete.Z. Reden: verplaatst, het subforum OMT is alleen bedoeld voor vragen en opmerkingen over de site e.d

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens mij steek je de stekkers met dezelfde namen bij elkaar.

Je hoeft geen MIDI-app te downloaden.

Als je eerste Garageband opstart, en daarna je orgel aanzet, en de MIDI-kabel insteekt, meldt Garageband dat er een MIDI-apparaat is aangesloten.

Bijdrager
    Bruce27

dank. heb aangesloten maar zie helaas geen reactie. wel deze melding: Lay-out ‘Default Echo GB’ is onvindbaar.
    Ik meen me te herinneren dat die man veel instellingen deed mbt “kanalen” of zo iets maar kan niet meer vinden waar.
    Is het echt zo dat garageband automatisch gaat opnemen (als het goed is) als je een toets aanslaat? ik heb gekozen voor grand organ dat staat onder keyboard. Zo ja, dan is er geen midi signaal helaas…
    (ik heb ook in/out gewisseld voor de zekerheid)

Bijdrager
    KarelWillem

Is het echt zo dat garageband automatisch gaat opnemen (als het goed is) als je een toets aanslaat?

Nee. Opnemen doe je na het indrukken van de opname-knop.

Het is wel zo dat Garageband automatisch geluid moet geven na indrukken van een toets op je keyboard.

Bijdrager
    Bruce27

bedoel ik ook, wel toets aanslaan en opnameknop dan loopt de naald ook maar dat heeft geen effect, ik zie en hoor niets gebeuren of zo.
    dus het zal wel defect zijn, heel jammer…
    dank voor meedenken.

Bijdrager
    osx

Het is “out” orgel door verbinden met “in” van de interface , en andersom “out” interface, naar “in” orgel voor in de andere richting indien nodig.
    Bij hulpprogramma’s staat ook nog Audio/Midi-Configuratie programma daar moet de interface ook staan op de juiste manier.

Bijdrager
    Bruce27

daar snap ik niets van. im zie alleen inheb. micro. en inheb. uitgang en als bron : int. micr. dus niets van midi of zo. ik kan alleen iets aan kanalen en bits doen.
    dus wat is de juiste manier van de stand die je noemt en hoe en waar precies?

Bijdrager
    Bruce27

ik heb wat meer gevonden over midi config. en vrees dat ik geen software heb geïnstalleerd. De midi-mate deed het op mijn vorige MBPro, ik heb nu een nieuwe. dus nu eerst weer opzoek naar de software ervoor…
    bedankt tot zo ver!

Bijdrager
    Bruce27

ik heb wat gevonden en volgens mij is er geen driver of software nodig voor de mac.
    zie ik dat goed? http://www.esi-audio.com/products/xpmidimate/
    Toch blijf ik ook met de vraag van de verbinding:
    gaat de midi-out van het keyboard naar de midi-IN dinplug van de midi-mate?
    Je kunt nl allebei de opties verdedigen; in aan in en out aan out.
    Morgen nogmaals proberen, moet nu weg.

Bijdrager
    P-Five

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Als je het signaal volgt:
    De gegevens van je orgel gaan het orgel OUT en de gegevens gaan je computer IN.
    Dus wat je op het orgel speelt wordt op je computer opgenomen…

Als je de computer het orgel wilt laten bespelen:
    gaan de gegevens van de computer OUT de computer en het orgel IN.

Snappie?;-)

Succes.

Bijdrager
    Bruce27

Dank. Dat is idd een logische verklaring maar je kan toch ook denken: in aan in en out aan out? (zoals met audio tulp: rood aan rood en zwart aan zwart) ook al maakt dat niets uit behalve een links/rechts kanaalwissel)

Mar helaas krijg ik de instelling nog niet voor elkaar. wel geeft de mac aan dat er een signaal/kanaal is gevonden maar of dat ook een midi toets-signaal is of iets anders weet ik nog niet. ik zie in elk geval geen muziek’profiel’ verschijnen als de naald loopt en hoor ook nog niets. Dus nog onbekend of het signaal weer wel/niet is of de instellingen onjuist zijn.
    Zoek nog wel even verder.

Bijdrager
    P-Five
    Bruce27 op 08 april 2015

Dank. Dat is idd een logische verklaring maar je kan toch ook denken: in aan in en out aan out? (zoals met audio tulp: rood aan rood en zwart aan zwart) ook al maakt dat niets uit behalve een links/rechts kanaalwissel)

Nee, zo denken kan niet. Dan maak je een denk-fout;-) Bij audio tulp is het rood van je versterker een OUTput en het rood van je speaker of receiver een INput. Zwart idem dito. Meestal staat er ook ‘Audio uit’ of ‘Audio in’ bij. De kleurtjes zijn er om het ons makkelijk te maken. Bij midi moet je zelf nadenken;-)

Bij midi gaat het probleem dieper. Je moet binnen je software ook aangeven welk midikanaal of welke midi aansluiting als bron dient. Heeft je midi interface bv 4x midi OUT dan moet je aan de software opgeven op welke midi OUT en op welk midikanaal er iets verwacht kan worden.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  P-Five.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  P-Five.

Bijdrager
    Bruce27

helder! Grappig, het is om te helpen maar bij mij dus juist verwarrend.
    (Maar ik ben wel vaker een unicum -alleen levert het me geen moer op…)

Bijdrager
    Bruce27

dat laatste (van die kanalen) ga ik nog uitzoeken want daar zal het wel in zitten denk ik.
    dank.

Bijdrager
    P-Five
    Bruce27 op 08 april 2015

helder! Grappig, het is om te helpen maar bij mij dus juist verwarrend.
    (Maar ik ben wel vaker een unicum -alleen levert het me geen moer op…)

Het kwartje moet even vallen. Dat duurt bij mij ook altijd even. Ik heb bv twee midi interfaces met elk 8 x IN en 8 x OUT. Ik heb dus de beschikking over 16 x IN en 16 x OUT totaal. Aan elke OUT kunnen maximaal 16 instrumenten hangen. Elk op zijn eigen midikanaal. Dan heb ik 16 x OUT met elk 16 kanalen dus totaal kan ik 256 modules aansluiten en aansturen. Op de IN van de INTERFACE sluit je meestal een masterkeyboard aan. Op elke OUT kunnen 16 instrumenten of modules aangesloten worden. Die lus je dus door volgens:
    INTERFACE Midi OUT #1 > MODULE 1 Midi IN
    MODULE 1 Midi THROUGH > MODULE 2 Midi IN
    MODULE 2 Midi THROUGH > MODULE 3 Midi IN
    Enzovoort
    Via de INTERFACE kun je dus in dit geval 3 modules bespelen. Elke module heeft zijn eigen midi kanaal. Je gebruikt Midi THROUGH omdat dan de midi informatie die bedoelt is voor module 3 niet door module 2 wordt gebruikt. Een bypass zeg maar…

Het helpt als je het even op een A4-tje uittekent. Ik heb een Excel bestand gemaakt anders kom ik er ook niet meer uit;-) En dan heb ik het alleen over de aansluiting van mijn muziekinstrumenten. Koppelen aan de computer is simpel maar dan ook nog koppelen aan de software is een nachtmerrie. Ik gebruik de computer niet vaak om op te nemen dus ben ik meestal dagen aan het puzzelen hoe het ook al weer zat;-)

Bijdrager
    Bruce27

dank voor je uitgebreide info maar ik vrees dat het voor mij te complex is en ik dit niet bedoel.
    Op mijn orgel zit in, out en true. ik heb een midi-mate met in en out en een usb en volgens google is voor mac geen driver meer nodig.
    Ik sluit het aan zoals je zegt en de mac reageert dat er een apparaat gevonden is.
    Maar van garageband snap ik geen moer, ook niet met de helpfunctie. alleen met mic opnemen werkt. ik moet in prefs mac en garageb iets instellen maar de opties verschijnen niet en wat wel wordt niet verklaard. (systeeminstelling bv en meer opties dan airplay een int. mic zijn er niet) maar het maakt allemaal niets uit. Het plaatsen van sporen is ook vaag, ik denk dat bedoeld wordt een mic of zo aanklikken. Ik stel “midi best.syst.bestanden’ opnieuw in; geen effect. Maar het kost menu te veel tijd. dit werkt van geen meter zo. misschien omdat het orgel dan toch geen midi signaal uitgeeft waarom andere instellingenopties er niet zijn? Maar wel de melding “apparaat gevonden” als ik de usb in of uit doe.
    kortom, abracadabra en ik kap ermee. dit kost me te veel tijd.
    Ik zou nog wat hebben aan een puntsgewijze opsomming van wat ik moet aanklikken en instellen om mijn orgelspel in garageband te krijgen. dan weet ik of de midi nog steeds werkt want dat wil ik zeker weten ivm een dure reparatie wel of niet te doen
    bvd.

Bijdrager
    P-Five

Tsja… ik denk dat het probleem zit in je begrip van Garageband. Ik weet niet waar je woont? Ik zit in de buurt van Utrecht. Het enige wat ik kan bedenken is dat iemand je komt helpen…

Bijdrager
    Bruce27

aardig van je maar te ver weg (100 km) , jammer.
    ik blijf nog wel proberen als ik weer moed heb… en laat het bij succes wel weten.
    mvg,

Bijdrager
    P-Five

Ik lees nu dat je je orgelspel in Garageband wil krijgen. Je wilt dus het GELUID van het orgel opnemen in Garageband?

Bijdrager
    Bruce27

ja want dan weet ik of de storing ook het midi signaal uit het orgel betreft. als dat niet zo is, dus er is wel midi, dan kan ik overwegen het orgel niet (duur) te repareren en op een andere manier te werk te gaan. (te complex om uit te leggen en niet relevant)
    Maar ik vrees dat er geen signaal op staat want iets anders doet het ook niet en de bouwer mailt me net dat dan de voeding voor het geheel ws een probleem geeft. Blijft merkwaardig dat mac wel meldt: “apparaat gevonden” als ik usb in doe.

Vannacht kwam ik op de idee mijn laptop mee te nemen naar een kennis met een werkende midi-orgeluitgang en proberen wat ie dan doet; dan weet ik in elk geval of de midi op mijn laptop werkt/ingangen goed staan. En daar gaat het primair om.

Bijdrager
    P-Five

Je weet wel dat via midi GEEN geluid wordt weergegeven? Midi verstuurd alleen gegevens: welke toets wordt ingedrukt, hoe lang en hoe hard. Heb je nog een ander keyboard met midi? Dan zou je het daarmee kunnen proberen zonder de laptop.

Bijdrager
    Bruce27

Als ik spraak opneem dan zie ik een uitslag op het spoor en bij afspelen hoor ik dat via de speakers van de laptop.
    Als ik op het orgel speel gebeurt er helemaal niets, geen uitslag en (dus) geen geluid.
    Maar het is vrijwel zeker dat er een storing is die de midi aansturing in het orgel frustreert, er komt dus geen signaal meer uit.
    Ik laat de rep. maar komen en hoor het wel. Als het een hoofdvoeding is oid doet midi het daarna weer gewoon, zo niet dan wordt het een dure grap heb ik begrepen uit wat navraag hier en daar.
    dank voor al je aandacht en suggesties!

Bijdrager
    P-Five

Ik denk toch dat je een aantal dingen door elkaar haalt, maar goed. Ik wens je succes.

Bijdrager
    KarelWillem

– Sluit je orgel via MIDI aan op je Mac.

– Open Garageband

– Maak een Nieuw Project met Keyboards*

– Spelen maar**

Voor de duidelijkheid: je orgel is in dit geval een MIDI-keyboard, zonder eigen geluid in Garageband.
    Het geluid in Garageband wordt verzorgd door één van de gekozen keyboards.

*

**

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Bruce27

Dank je wel. Maar ik deed het zo al div.keren. de naald loopt “op te nemen” maar je ziet niets in het spoor van actie en met terugspelen is ook niets te horen. volume staat aan.
    er is dus volg mij totaal geen invoer van de midi-out orgel naar de midi-in in midi-mate –>laptop.
    mvg,

Bijdrager
    Bruce27

Het werkt weer! er bleek een 220V probleem te zijn (losse draad in hoofdschakelaar) waardoor gehele orgel geen voeding kreeg maar was misleidend omdat andere delen het wel leken te doen.
    ik kan idd nu met midi opnemen van alle drie klavieren en pedaal afzonderlijk en speelt dan af op piano op de laptop.
    maar hoewel de midi in en out zijn aangesloten krijg ik het signaal niet terug in het orgel om daarover af te laten spelen. staat er ergens nog iets verkeerd ingesteld?
    (Bij prefs kom ik niet verder dan opties “int. en apple TV” en via midi-config. audio app. uitvoer “ingeb.uitgang, airplay en interne luidspr”. Met Config. luidspr. kan ik niets mee.

Waar zit de oplossing?
    bvd!

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.