13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

MIDI kabels in de G5?

Ik gebruik m’n G5 voor het schrijven van muziek. Nou heb ik een digitale piano, met twee midi-kabels. Ik kan helaas achterop mijn G5 geen poorten MIDI IN en MIDI OUT vinden.

Hoe krijg ik mijn piano nou aan m’n G5 aangesloten? Moet er een speciale geluidskaart voor worden ingezet? of zijn er converterkabels van het één of ander? :?

Bijdrager
    Macfan1965

Ik denk dat je “gewoon” een USB MIDI interface nodig hebt.
    Kabels in de interface, interface in USB port !!!

Bijdrager
    Ensemble

Er zitten geen (fysieke) midipoorten aan je G5.

Om met midi te werken heb je een midi-interface nodig, bijv. de mt4 van emagic die je dan vervolgens middels usb aan je G5 hangt.

Vaak zit er op geluidskaarten ook midipoorten.

Na deze aanschaf nog even in de Audio Midi setup de midipoorten digitaal aan elkaar koppelen en klaar ben je.

Dus eerst een midi-interface halen, de rest is op een G5 echt een peuleschil!

S6

semble

Bijdrager
    pitch

het makkelijkste is een usb midiinterface, bijv emagic MT4, ook van m-audio zijn er diverse mogelijkheden, afhankelijk hoeveel in/out je nodig hebt. Als je ook audio wilt opnemen kan je ook een audio/midi interface gebruiken.

pitch

Bijdrager
    Undaunted

Ok, da’s duidelijk. hartstikke bedankt.:D

Bijdrager
    Convicted

Als je geen zin hebt in een externe box kun je kijken naar de M-Audio Audiophile 2496, deze heeft MIDI I/O, S/PDIF I/O, RCA I/O en een ingebouwde mixer die je softwarematig kan besturen.

Het schijnt de meest gebruikte audiokaart te zijn in de ‘pro’-markt en de kosten van deze PCI kaart bedragen 199 euro bij Feedback in Rotterdam. Je krijgt er een speciale editie van Reason en Ableton Live bij.

USB boxjes hebben volgens mij een hogere latency dan PCI kaarten vanwege de USB kabels. Misschien zit ik er hier wel naast of is het verschil verwaarloosbaar maar ook het gemak om het allemaal in een kast te hebben telde voor mij in de keuze voor een interne audio/midi interface.
    Ik heb er in ieder geval behoorlijk veel plezier van gehad tot nu toe.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Convicted”

Als je geen zin hebt in een externe box kun je kijken naar de M-Audio Audiophile 2496, deze heeft MIDI I/O, S/PDIF I/O, RCA I/O en een ingebouwde mixer die je softwarematig kan besturen.

Dat is pas echt een goede tip :mrgreen: Als ik er dan toch tegen de 200euro voor moet uitgeven, dan is intern alleen maar praktischer. Bedankt:D

Bijdrager
    Undaunted

als ik trouwens een M-Audio Audiophile 2496 in mijn G5 doe, werken de digitale (glasvezel) poorten dan ook nog gewoon?

Bijdrager
    Convicted

Ja die werken nog gewoon, MacOS X ziet dat als een aparte port. Je zult ze dus wel zelf moeten selecteren in de systeem voorkeuren als je deze weer wilt gebruiken.

Je kan natuurlijk ook als je alleen maar MIDI wilt een USB MIDI aansluiting kopen van 45 euro maar als je ook professioneel geluid wilt opnemen is zo’n Audiophile een betere keuze.

Bijdrager
    Undaunted

Zo’n USB-MIDI kabel is voor mij denk ik voorlopig nog wel voldoende. Kun je me zeggen waar je in Nederland zo’n kabel voordelig kan kopen?

Ik zit momenteel wat krap in geld :| ’t is dan ook best een dure hobby

Bijdrager
    mcician

http://www.tach-tally.nl/shop/software.htm

deze werkt perfect : Midiman USB Midisport 1×1

Bijdrager
    Convicted

In iedere goede muziekhandel is wel een USB MIDI kabel/kastje te koop, bij Feedback in Rotterdam maar ook bij Rockpalace in Den Haag zul je het kunnen vinden.

Bijdrager
    Undaunted

Ok bedankt, in Zwolle(waar ik woon) hebben ze de ‘Big One’. Zal daar eerst eens kijken, maar zal anders maar eens een dagje Rotterdam op de agenda zetten:) bedankt voor je hulp

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.