10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Bruce27

midi interface voor macbookpro; welke?

Op mijn 3 klaviers electr orgel plus vol pedaal wil ik mijn spel opnemen en daarna uitprinten (of weer beluisteren) met midi en garageband.
    Op een (vroegere) windows ging het een beetje maar de drie klavieren (dus 3+1 pedaalnotenbalk) kon niet; alles ging op één notenbalk. dus onwerkbaar. Misschien lag het aan de software, geen verstand van.
    (Op die midi app. staat nergens iets over windows of Mac.)

Voor Mac vind ik nu dit: http://www.esi-audio.com/products/midimate2/
    Heeft iemand enig idee of dit goed werkt met 4 notenbalken en macbpro of is er een beter en betaalbaar alternatief?

De specs van macbpr.:
    MbP 4,1, intelcore duo 2, 2,5Ghz, 4Gb ram.

bvd!
    bruce.

Bijdrager
    eiko

het maakt niet uit welk midi interface je neemt, het gaat er om data je orgel uit zend en wat de software en mee doet

Bijdrager
    KarelWillem

Het is te merken dat het winter wordt.

Iedereen trekt zich met computer en keyboard terug om muziekjes te gaan inspelen.

http://www.onemorething.nl/community/topic/midi-keyboard-aansluiten
    http://www.onemorething.nl/community/topic/korg-en-garageband

Maar ik weet helemaal niet hoe dat met multiple tracks gaat in Garageband of met midi.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Het hangt af van je orgel.
    Het gaat erom dat je orgel per klavier data via een apart midikanaal kan verzenden en ontvangen.
    Heeft je orgel een display en kan je ergens de midi-instellingen zien? Of wat staat erover in de handleiding?
    Het type midi-interface speelt hierbij geen rol: je kan elk model gebruiken.

Bijdrager
    Yost

Als je merk en type van je orgel geeft, kunnen we even googlen op de handleiding.

Bijdrager
    Bruce27

Dank, het is geen bekend merk dus een handleiding goochelen zit er niet in maar na overleg met de orgelbouwer kan volgens hem elke midi interface met min 16 kanalen het aan. Zelf gebruikt hij “creative midi 2x” maar op die chaotische site (geen prijs, bestel adres, contactadres, etc.) kan ik niks.
    Ga hier wat kopen en zien wel.

Bijdrager
    Bruce27

Ik heb de “midisport uno” gekocht (1 in, 1 out en 16 channels) en opgenomen van mijn orgel met 3 klavieren en pedaal in garageband. Dat lukt.
    Maar uiteraard wil ik het op noten zien en terug kunnen spelen over het orgel.
    Op notenschrift kan maar wel zeer beperkt; ondanks alle soorten instellingen qua maatduur en toonlengte (1/1, 1/2, 1/4 etc) staan de partijen behoorlijk door elkaar en kan je er niet van spelen als je dit uitprint. Maar ook het terugspelen via mijn orgel lukt niet; alleen via de speakers in de mac.
    ik heb alle instellingen geprobeerd maar iets van een kanalenkiezer kan ik niet vinden en dat schijnt nodig te zijn. Heb ik nu de verkeerde midi gekocht, is de software van mac te beperkt of zie ik iets over het hoofd? En hoe krijg ik de geschreven muziek goed op de drie muziekbalken? Zo heb ik er in elk geval helemaal niets aan…
    Ik zou heel blij zijn als iemand me verder kan helpen wat het zou toch moeten kunnen? Ik mag de midi nog teruggeven als het daar aan ligt.

bvd!
    bruce

Bijdrager
    Hessel89
    KarelWillem op 02 november 2010

Het is te merken dat het winter wordt.

Iedereen trekt zich met computer en keyboard terug om muziekjes te gaan inspelen.

Midi keyboard aansluiten

Korg en Garageband

Maar ik weet helemaal niet hoe dat met multiple tracks gaat in Garageband of met midi.

gezellig toch:D

gaat niets boven jezelf terugtrekken en ergens in huis gaan zitten met laptop op schoot lekker muziek maken ^^ terwijl het buiten sneeuwt ofzo:P

Bijdrager
    KarelWillem
    Bruce27 op 17 november 2010

…Ik heb alle instellingen geprobeerd maar iets van een kanalenkiezer kan ik niet vinden en dat schijnt nodig te zijn. Heb ik nu de verkeerde midi gekocht, is de software van mac te beperkt of zie ik iets over het hoofd? En hoe krijg ik de geschreven muziek goed op de drie muziekbalken? Zo heb ik er in elk geval helemaal niets aan…

Multitrack input in Garageband:
    http://www.thegaragedoor.com/back/multitrack.html

Bijdrager
    Bruce27

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken. Tot nu toe in ieder geval met verder Googlen ontdekt dat Garageband geen mogelijkheden heeft om terug te spelen.

Het multitrack verhaal van de link van KarelWillem is helaas niet gericht op meerdere MIDI kanalen, maar andere vormen van input.

Het lijkt dus een softwarevraag en dan vooral: kent iemand software die MIDI kan opnemen waarbij verschillende inputkanalen gescheiden worden opgenomen en die ook de opname weer terug kan spelen?
    En ik wil natuurlijk de door mij gespeelde en opgenomen muziek uit kunnen printen op 1, 2 of 3 balken. (wanneer nodig; sopraan/alt, tenor/bas en soms apart pedaal)

Natuurlijk ook zelf even gezocht en vooral tijd gestopt in Intuem (www.intuem.com) die terugspeelt en opneemt, alleen de scheiding van de kanalen lijkt te ontbreken of kan ik niet vinden.
    Een tip in die richting zou ook geweldig helpen.

Daarnaast heb ik de lijst van http://xmidi.com/apps.html doorgenomen. Het nadeel daar is dat de lijst niet erg gestructureerd is en dus niet goed van tevoren kan worden beoordeeld of het programma aan de eisen voldoet (dat leverde al diverse probeersels op zonder succes, dus jullie ervaringen zijn een stuk waardevoller waarschijnlijk).

Goed, hopelijk hebben jullie wat tips voor de software en alvast bedankt voor eventule hulp.
    mvg,
    bruce

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.