10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Christophe F

Mid 2010 27" iMac, CPU upgraden en SSD plaatsen

Hallo beste forumers!

Ik heb een Mid 2010 27″ iMac en deze komt stilaan op leeftijd… Ik doe aan architecturaal 2D en 3D tekenwerk, Photoshop en zwaar renderwerk en het begint wat traag te verlopen. Regelmatig een strandbal, de HDD blijkt hierbij de bottleneck te zijn. Op mijn zoektocht op het web kruiste ik dit zeer interessante artikel: Upgrade iMac Intel Core i3 CPU to Core i7

Ik ben dus van plan de bestaande i3 te vervangen door een i7 en tegelijkertijd ook een SSD te plaatsen met behulp van dit uitgebreid artikel: Installing additional SSD in Mid-2010 27″ iMac

Alles bij elkaar zou de upgrade 390 euro kosten voor een substantiĆ«le winst in rekenkracht…

Kabels en installatieonderdelen voor SSD: 80 euro
    Samsung 840 EVO 120 GB SSD: 95 euro
    Intel Core i7 870 2.93 GHz (eBay), tweedehands…: 190 euro
    Tools: 25 euro

Wat denken jullie? Doenbaar? Is het de moeite om het risico te nemen en een tweedehandse CPU te gebruiken? Vragen vragen vragen…

Bijdrager
    makasa

Ik heb in mijn iMac 2007 een SSD ingebouwd. Zuignap gebruik waar je handdoeken mee aan een tegelmuur kan hangen. Werkt prima en kosten nihil. Dus die zuignap uit de guide is niet echt noodzakelijk.

Bijdrager
    Geldersscheepje

Heb hier eenzelfde iMac staan met Samsung 830 SSD (256), 16 GiG met de standaard i5. Gezien je werkzaamheden zal een SSD wonderen verrichten, daarna zou ik eens naar het geheugen kijken maar ik neem aan dat je die al uitgebreid heb.
    Processor zou ik niet zo snel vervangen lijkt me niet de bottleneck op dit moment.

Bijdrager
    Christophe F

Volgens wat ik las is de i3 een dual core en de i7 een echte quad core… Dat zou toch de rendertijd kunnen verkorten of niet?

Hier is een diepgaande vergelijking waaruit ik begrijp dat de i7 wel echt de moeite is: ’mid 2010′ 27″ iMacs Compared: Core i3 vs Core i5 vs Core i7

Bijdrager
    computer space

Kijk wel even of de TDP gelijk is.
    Nu heb je denk ik een 45 of 32nm processor, en als je op de socket een resp 32 of 22nm kunt plaatsen (1 maat kleiner dus), dan heb je ruimte voor extra cores. Als je aan de nm maat gebonden bent, heb je veel minder ruimte tot upgraden.

Bijdrager
    Christophe F

Momenteel blijft het bij een SSD, ingebouwd volgens de iFixit-methode

Processor-upgrade staat nu op standby:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Beste Christophe,

Kwam je topic tegen. Ik heb een i7 2.8 27 inch iMac uit 2010 – loop ook er tegen aan dat de HDD naar mijn mening erg traag is – heb je een beetje substantiĆ«le snelheidswinst behaalt met je SSD? En was het lastig om te doen? (Keuze nieuwe iMac later dit jaar of deze nog even oppeppen…)

Thanks!
    Harry

Bijdrager
    Christophe F

Het is een aanrader!

Het inbouwen was zeer eenvoudig, wel checken dat alle kabels netjes terug vast zitten. Bij mij zat er een kabel niet helemaal goed met als gevolg dat het display niet aansprong als ik hem aanzette…

Ik heb nadien de twee schijven samengevoegd tot een Fusion, alle voordelen van SSD en HDD! Programma’s starten sneller op, hij reageert in het algemeen vlotter. Naar mijn gevoel draait de iMac rustiger, ik kan er voorlopig weer even mee verder.:)

Succes!

Geblokkeerd
    Anoniem

Dank je wel! Ik ga het ook maar proberen denk ik:)
    Vroeger veel PCs in elkaar gezet, moet dit ook wel lukken:)

Bijdrager
    Jelle

Ik heb nog een vraag: Wat moet ik na het installeren van de SSD doen om deze SSD tot systeemschijf te maken? Ik van plan ben na het toevoegen van de SSD de installatie van de iMac te doen vanuit mijn Airport Time Capsule. Maar dan moet dat wel op de SSD schijf gebeuren. Hoe bereik ik dat??

Alvast bedankt, Jelle

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.