7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    maluku-nick

Microstation MacBook Pro

Hi allen,

Op dit moment ben ik opzoek naar een laptop (het liefst een MacBook Pro) om het programma Microstation (2D en 3D CAD tekenen) op te draaien. Nu weet ik van de website van het programma dat het flink wat van het systeem vraagt. Daarbij is het ook nog een Windows-only applicatie..

Toch wil ik een MacBook Pro. Het twijfelen is alleen tussen de duurdere 13″ variant (2,7GHz) en het 15″ instappertje. Nu heeft het 15″ model vanzelfsprekend natuurlijk het grotere scherm en is de machine zelf veel krachtiger; Maar ik heb ook niet al het geld van de wereld, maar wel de beschikking over een extern beeldscherm. Dat is voor thuis in ieder geval makkelijk.

De vraag is en blijft echter; Is het 13″ model krachtig genoeg om 2D en belangrijker; 3D te tekenen en renderen?

Graag jullie ervaring/verwachting/advies!

Nick

Bijdrager
    RobinProductions

Het duurdere 13″ model is zeker krachtig genoeg. En zoals je zelf zegt thuis heb je een extern scherm. Hoe er alleen rekening mee dat je nog een verloop kabeltje nodig hebt voor je scherm aan te sluiten.

Bijdrager
    maluku-nick

Dat zou te gek zijn! En het 13″ instappertje met 2,3 GHz?

Bijdrager
    RobinProductions

Njaa, ik denk dat de 13″ instapper in jou geval na een paar jaar niet meer krachtig genoeg is. Ik heb zelf de 13″ instapper, prachtig machine, ik heb het nog niet uitgetest, maar ik denk dat autocad hier niet echt heel goed op gaat draaien. Maar de duurdere uitvoering moet dat volgens mij perfect aankunnen.

Bijdrager
    iep

De processor voldoet, geheugen kun je upgraden (naar 16GB, kost je net zoveel als een nieuwe MBP, 8GB is heel wat goedkoper) en Microstation is volgens eigen zeggen gek op geheugen dus dit is zeker aan te raden. Enige probleem wordt de videokaart, ze willen een DirectX9c kaart met tenminste 256MB aan videogeheugen. Daarmee zit je met de 13″ MBP echt aan de ondergrens van wat kan. Duik je onder de 256MB gaat ie over naar softwarematige emulatie en dat is gigantisch traag. Ik heb het idee dat net als met AutoCAD heel die videokaart alleen van belang wordt wanneer je 3D dingen gaat gebruiken. Houdt je het op 2D tekeningen dan is alleen het geheugen nog echt van belang.

De 15″ heeft niet alleen een krachtigere videokaart, het scherm is ook groter en in hi-res versie te verkrijgen. Concreet houdt dat in dat je net wat meer schermruimte hebt en dat tekent wel een stuk prettiger. Aangezien je al neigt naar thuis werken op je externe scherm blijft alleen de videokaart over voor de definitieve doorslag.

Hoe wil je Microstation op je Mac gaan draaien? Via iets als Parallels Workstation, VMware Fusion, VirtualBox, Boot Camp of Crossover?

Bijdrager
    maluku-nick

@iep Bedankt voor je duidelijke beredenering! Ik denk dat ik er zo wel uit ga komen;) Windows was ik van plan te gaan draaien met behulp van Boot Camp, vanwege de betere performance. Of toch maar een Windows machine aanschaffen, scheelt wel een hoop pegels, haha!

Maar bedankt allemaal!

Bijdrager
    iep

Met Boot Camp moet je wel steeds rebooten om te switchen tussen de systemen, met virtualisatie hoeft dat niet. Met virtualisatie is je performance wel minder maar met dingen als een ssd en 8GB aan geheugen prima te doen. Kies bij virtualisatie dan wel voor Fusion, dat lijkt voor CAD en 3D modelling een stabieler platform te zijn dan Parallels. VirtualBox en Crossover kun je beter niet gebruiken, dat is iets teveel gedoe en bij VirtualBox is de 3D support ook nog niet grandioos. Windows 7 64 bit is voor alle opties de beste keus omdat die de beste support heeft en tevens in staat is om 4GB en meer aan geheugen te gebruiken.

En euh, Windows machines kunnen ook heel erg duur zijn;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.