19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Geblokkeerd
    Anoniem

Microsoft verkneukelt zich?

Althans, daar lijkt het op.

Dat MBP-debacle wordt nu toch wat zorgwekkend. Aardige analyse ook van Gassee.

Bijdrager
    SunKeeper

Wij van WC-Eend…

voor open doel.

Moderator
    Raymon Mens

Geen concrete cijfers, alleen wat marketing-speak en successen in webshops en op YouTube opnemen. Ik vond het de moeite niet.

Bijdrager
    SvS

Tja, het mag best gezegd worden, de prijzen van MBP zijn gewoon veel te hoog. Ik kan me wel voorstellen waarom mensen nu voor Surface zouden gaan. Jammer, maar Adobe CC doet het ook goed onder Windows. Is er iemand die mij tegen kan spreken?

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb sinds een week een Macbook pro, ik moet zeggen dat ik geen spijt er van hebt.
    Maar hoe je het ook went en keert, ruim €3000,- voor een laptop is redelijk aan de hoge kant.
    Hopelijk wint Microsoft wat terrein zodat ze bij Apple eens flink achter hun oren gaan krabben.

Bijdrager
    Niels

Microsoft zegt zoveel, de eerste Surface tablets deden het naar hun zeggen ook geweldig…. niet dus! En zelfs als er al iets van waarheid in zit, who cares? Ik baseer mijn keuze voor een MacBook of Laptop echt niet op dat soort onzin.

Bijdrager
    iKweethetbeter

@svs
    De MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar is 400 euro te duur. Die had gewoon 1300 euro moeten zijn, net als z’n voorganger.

De Touch Bar is een gimmick, een gadget van maximaal 100 euro.

Dus je hebt een punt mbt de prijs.

Alleen dat inferieure Windows, dat willen we allemaal niet meer!

Macs gaan lang mee, en de grote verbeteringen zijn geweest, dus we kunnen het prima tot september 2017 uitzingen op 2015 modelletjes!@

Bijdrager
    iep
    BomC op 12 december 2016

Aardige analyse ook van Gassee.

Mwoah, het enige aardige aan het verhaaltje is dat dit een gewone gebruiker is die zijn ervaringen deelt. De test met accuduur is gewoonweg compleet fout. Iedereen behoort zo langzamerhand te weten dat wat het OS je vertelt een hele ruwe schatting is gebaseerd op je gebruik van de afgelopen paar minuten; er is geen enkele nauwkeurigheid en dus behoor je daar ook niet op te baseren. Je kunt beter de stats die je in Activiteitenweergave op het energie tabblad terugvindt gebruiken, dan heb je nog enige nauwkeurigheid.

SvS op 12 december 2016

Tja, het mag best gezegd worden, de prijzen van MBP zijn gewoon veel te hoog. Ik kan me wel voorstellen waarom mensen nu voor Surface zouden gaan.

Ik vind het bijzonder raar dat jij je kunt voorstellen dat mensen het ene model te duur vinden en daarom naar een ander model met eenzelfde prijs switchen. Die logica gaat er bij mij namelijk niet in, dan kun je net zo goed datgene nemen wat je toch al van plan was. Wat ik aannemelijker vind is dat de mensen die het te duur vinden switchen naar een merk als Dell die inderdaad goedkoper is.

Wat ik dan ook weer logisch vind is wanneer die mensen daarna toch weer terugswitchen. Er is een hele goede reden waarom die Dells goedkoper zijn, ergens moet er bezuinigd worden. De vraag is hoeveel consessies mensen willen doen aan een laptop om toch op een lagere aanschafsprijs te komen. Er is namelijk meer dan aanschafsprijs alleen.

iKweethetbeter op 12 december 2016

@SvS
    De MacBook Pro 2016 zonder Touch Bar is 400 euro te duur. Die had gewoon 1300 euro moeten zijn, net als z’n voorganger.

Twijfelgevalletje. De voorganger had namelijk geen retina scherm (wat dan ook nog eens een P3 scherm is) en maar 1 ipv 2 Thunderbolt poorten. Helaas zijn deze onderdelen nou niet bepaald goedkoop. Of hij 400 euro te duur is valt dan ook te betwisten.

De Touch Bar is een gimmick, een gadget van maximaal 100 euro.

Wellicht een gadget van max 100 euro maar de touch bar versies hebben meer zaken die de prijs opdrijven. Daarnaast is de touch bar lang niet zo’n gimmick als je denkt. De touch bar is bijna onmisbaar wanneer je apps fullscreen draait. Het scheelt je enorm veel muis-werk en het uit je hoofd leren van allerlei sneltoetsen (en dat wordt lastiger naarmate je de betreffende functie weinig gebruikt). Media controls zijn handig, je scrollt veel makkelijker en sneller door een filmpje heen dan met de muis (dat gaat schokkeriger). Terminal heeft een extra optie waarbij je door je history heen kunt en ook heel snel de manual op kan vragen van het command die je net intikt.

Dat inferieure valt ook wel mee en dan hebben we het maar niet over al die programmatuur dat Windows-only is waardoor je Mac en Linux machine ineens inferieur wordt (als in: met Windows kun je dan wel het werk doen, met Mac/Linux niet).

Macs gaan lang mee, en de grote verbeteringen zijn geweest, dus we kunnen het prima tot september 2017 uitzingen op 2015 modelletjes!@

Maak daar maar 2021 van. Dan zijn ze 6 jaar oud en beginnen de hardware problemen te komen. Qua software kunnen ze het prima tot dan redden.

Geblokkeerd
    Anoniem
    iep op 12 december 2016
    BomC op 12 december 2016

Aardige analyse ook van Gassee.

Mwoah, het enige aardige aan het verhaaltje is dat dit een gewone gebruiker is die zijn ervaringen deelt. De test met accuduur is gewoonweg compleet fout.

Gassee een “gewone gebruiker”? Ik dacht het niet.

Dat inferieure valt ook wel mee en dan hebben we het maar niet over al die programmatuur dat Windows-only is waardoor je Mac en Linux machine ineens inferieur wordt (als in: met Windows kun je dan wel het werk doen, met Mac/Linux niet).

Er zit toch wel een (gigantisch) verschil tussen de stand van software voor de Mac en Linux, hoor. Dat enorme verschil in aanbod tussen Windows- en Mac-software is ook niet (allang) meer wat het ooit was; en op veel gebieden is zowel de kwaliteit van als de keuze in Mac-software groter.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Raymon op 12 december 2016

Geen concrete cijfers, alleen wat marketing-speak en successen in webshops en op YouTube opnemen. Ik vond het de moeite niet.

Na elke Apple-presentatie wordt er geklaagd door het ontevredenen-cohort. Maar dat sterft doorgaans na een paar weken weer weg. De felheid en vasthoudendheid van de kritiek is deze keer, lijkt het, groter dan eerder het geval is geweest. En als iemand als Gassee, die Apple van alle kanten kent en het bedrijf doorgaans een warm hart toedraagt, het allemaal ook niet meer snapt, heb je wel een probleem.

Bijdrager
    iep
    BomC op 13 december 2016

Gassee een “gewone gebruiker”? Ik dacht het niet.

Je denkt ook niet, je bent gevoelig voor de status van de man. Ik baseer het op jarenlange ervaring met gebruikers en het verhaal van deze man is dat van een gewone gebruiker. Hij heeft weinig verstand van de techniek (en dat hoeft ook helemaal niet). Mijn punt was echter dat een gewone gebruiker heel anders naar de materie kijkt en het daarom interessant is om het verhaal te lezen. Ik zou het verhaal om die reden alleen niet gebruiken als onderbouwing dat Microsoft het heel goed doet. Wat hier namelijk mist, en wat ie als CEO behoort te weten, is het effect op lange termijn. Het is leuk voor Microsoft dat mensen op dit moment hun producten veel kopen maar dat is niet wat je als bedrijf wil. Je wil juist dat ze het nu EN in de toekomst kopen. In het huidige klimaat wil je echter veel meer dat ze niet je producten kopen maar dat ze je diensten afnemen. Een product levert je geen MRR (Monthly Recurring Revenue: maandelijkse inkomsten dus) op, het is eenmalig wat op je balans verschijnt. Een dienst waar je maandelijks voor betaald levert je wel MRR op waardoor je een veel mooier financieel plaatje hebt (de pieken en dalen zijn er uit waardoor je dus ook niet meer 1 maand met heel veel inkomsten zit en de volgende op een houtje moet bijten).

Er zit toch wel een (gigantisch) verschil tussen de stand van software voor de Mac en Linux, hoor. Dat enorme verschil in aanbod tussen Windows- en Mac-software is ook niet (allang) meer wat het ooit was; en op veel gebieden is zowel de kwaliteit van als de keuze in Mac-software groter.

Dan heb je een veel te simplistische kijk op de zaak. Het ligt heel erg aan wat je er mee wilt doen. Linux is heel erg sterk op gebied van embedded devices en servers (waarbij ze op embedded devices heel veel concurrentie hebben van bijv. FreeBSD, een OS die heel veel in networking en security producten wordt gebruikt) terwijl Windows en Mac sterk zijn op de desktop. Microsoft is onder leiding van de nieuwe CEO een nieuwe weg ingeslagen waarbij cloud computing voorop staat. Ze zijn dus heel erg gaan groeien op server gebied. Hyper-V, Azure zijn voorbeelden maar je ziet het ook terug in Server 2016 en SQL Server 2016 (die nu ook voor Linux beschikbaar is).

Qua desktop is het plaatje ook niet zo eenvoudig. Op gebied van CAD/CAM loopt Windows ruimschoots voor op Mac en Linux terwijl Windows en Mac dan weer hand in hand lopen op gebied van multimedia terwijl Linux op hun achterloopt. En dan hebben we nu ook nog eens dat cloud computing waardoor heel veel zaken webbased zijn geworden (en waarbij Linux en Docker momenteel een grote rol spelen). De wereld van de applicaties is inmiddels behoorlijk veranderd. Helaas zie je dat de gevestigde orde (waar o.a. Gassee onder valt maar ook een IBM) daarin niet kan meekomen. Apple, Microsoft en Google houden het momenteel nog prima vol maar ze doen niet voor niets al die overnames van die kleine bedrijfjes.

Het verschil is zeker wel gigantisch als je vanuit het gebruik kijkt en niet naar absolute aantallen wat jij nu lijkt te doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je de status van iemand als Gassee niet laat meewegen ben je ook niet erg snugger bezig, aangezien de goede man al ruim drie decennia in diverse rollen als Silicon Valley-insider actief is. Dat geeft zijn inzicht en oordeel een ander gewicht dan de gemiddelde gebruiker uit jouw contactboek.

De voorbeelden die je noemt in de softwarehoek zijn nogal willekeurig en in sommige gevallen marginaal (CAD/CAM is een – weliswaar invloedrijke – nichemarkt). Ik doelde op consumentensoftware (waar ook professionele end user-software onder valt), evenals de originele poster.

Overigens vraag ik me wel af waarom je bij elke reactie de competentie van de poster zo aggressief betwijfelt. Krijg je wel genoeg bevestiging in je werk?

Bijdrager
    iep

Je bent niet snugger bezig als je afgaat op iemands status zoals jij nu doet. Mooi dat die man in Silicon Valley heeft gezeten maar je vergeet hierbij wel dat dit op CEO niveau is geweest. Die mensen staan heel erg ver van de werkvloer en ook de eindgebruiker/klant af. Het probleem dat jij hebt is dat je niet anders kunt dan afgaan op zijn status omdat je simpelweg geen enkele ervaring op dit vlak hebt, anders zou je CAD/CAM geen niche noemen; het is een heel groot vakgebied dat op dit moment heel erg sterk groeit door o.a. alle robotica en mechanica. Je zou dan ook weten dat Microsoft zich met de Surface serie al sinds het allereerste model zich op de professional richt waaronder die CAD/CAM mensen (driemaal raden waarom er een krachtige GPU in die base zit van de SurfaceBook…).

Ik ben systeembeheer in mijn dagelijks werk en dien dan ook al deze technologie bij te houden, te vertalen naar iets bruikbaars voor de (betreffende) organisatie, te implementeren, te onderhouden en ook te ondersteunen. In tegenstelling tot een persoon als Gassee ben ik dus degene die overal tekst en uitleg mag komen geven en die alle gebruikers (plus de bijbehorende shitzooi) over de vloer krijg. Systeembeheerders staan aan de frontlinie, de top zit er duizenden kilometers vandaan. Zoals tig keer aangetoond is de werkvloer in realiteit totaal iets anders als wat de top van de organisatie in hun hoofd heeft. Er is een reden waarom er iets als “Undercover Boss” nodig is om de top inzicht te geven in de gevolgen van hun beslissingen. Kortom, wij van de werkvloer prikken nogal makkelijk door de onzin van de top heen en wij systeembeheerders kennen onze pappenheimers;)

De reden waarom mijn keuze zo willekeurig is komt doordat de werkelijkheid willekeurig is. Zelfs binnen hetzelfde bedrijf hebben mensen met dezelfde functie nogal vaak hele andere soorten software. De een werkt met Linux, de ander met Windows en weer een ander met OS X en toch kunnen ze allemaal dezelfde functie uitoefenen. Dat geldt ook voor consumenten en heeft alles te maken met het huidige software landschap dat veel meer richting cloud based en multiplatform gaat. Zoals ik al zei, het onderliggende OS doet er steeds minder aan toe. Niet voor niets dat Satya Nadella het roer heeft omgegooid en vol inzet op cloud computing.

Ik vraag me af of jij hier nog wel een discussie wil houden ipv het ophemelen van een of ander merk (in dit geval Microsoft) want zodra iemand het niet met je eens is gooi je inhoudelijke argumenten overboord en ga je over op de persoonlijke toer. Ik ben dan ook niet degene die onzeker in zijn verhaal is en bevestiging zoekt, dat ben jij alleen. Heb jij even pech dat iemand er dan heel anders tegenaan kijkt en dat die iemand dan ook nog eens heel dicht op het vuur zit.

Bijdrager
    SunKeeper

Kan er ook nog inhoudelijk gekwetterd worden, of alleen persoonlijk modder gooien?

Geblokkeerd
    Anoniem
    SunKeeper op 19 december 2016

Kan er ook nog inhoudelijk gekwetterd worden, of alleen persoonlijk modder gooien?

Goed punt. Iets over de trol niet voeden en zo. Ik heb mijn eerdere reactie weggehaald. Het is alleen moeilijk om dit soort ad hominems te negeren.

Bijdrager
    SvS

Het is een goed discussie die ik graag mee las, ook wat Apple die hard fans met beide benen op de grond houdt. Wat mij betreft mag het door, maar dan zonder persoonlijk te worden.

Bijdrager
    Bugsy

Microsoft verkneukelt zich? MBP debacle?

Ehm, ok.

Gekke gedachte misschien, maar zolang Apple de spullen maakt die ik graag gebruik, maakt het me vrij weinig uit wie zich verkneukelt en wie iets graag een debacle noemt. Heel boeiend voor marketeers om te zien welke communicatie-foutjes Apple maakt natuurlijk. En heel boeiend voor Apple- en Microsoft-beleggers hoe de toekomst van beide bedrijven er uit ziet, daar niet van. Maar de passie waarmee Apple besproken wordt als ware het een grootstedelijke voetbalclub blijft me altijd weer verbazen.

Bijdrager
    T-sec

Sinds een week heb ik mijn nieuwe Macbook Pro 2016 met touchbar in bezit, inclusief een kleine upgrade naar 16GB RAM.
    Hierdoor was de prijs nog iets hoger dan eigenlijk te hoog, maar ach, ik werk al jaren graag met Apple en het design is mooi.
    (Ook ik vind de klikkende toetsen een beetje wennen en de touchbar geen must, maar het ziet er gewoon erg mooi uit.)
    Mijn MBP 2008 met 4Gb RAM en SSD draait geen nieuwe OSX meer en wordt wat traag, maar dochter lief neemt hem over.
    Hierdoor is een duur product misschien toch niet zo heel duur. Immers kun je er gemiddeld 10 jaar probleemloos mee vooruit.
    En gek of niet, maar een oude MBP uit 2008 brengt nog steeds geld op, er zijn altijd mensen voor te vinden die dit (op)kopen.

Zakelijk gebruik ik een nieuwe Lenovo ThinkCentre PC met 12Gb RAM en SSD, aangedreven door Windows 10 Professional.
    Dit was ook een redelijke investering met twee 23 inch monitoren, maar het werkt voor Windows begrippen gewoon goed.
    De voorloper was ook een goede PC, maar deze was na 4-5 jaar gewoon te traag geworden en moet dan simpel vervangen.
    Deze investering was compleet met Win10 Prof, Office zakelijk, etc. 50% goedkoper, maar de machine gaat ook korter mee.

Resumerend is de nieuwe MPB misschien toch te duur geworden, maar ik werk graag met Apple en doe er weer jaren mee.

Geblokkeerd
    Anoniem

Interessant stuk van insider Mark Gurman.

“Making a laptop stand out is also harder these days. But when Apple has tried to leapfrog the competition, it has fallen short. Take the company’s attempt to create a longer-lasting battery for the MacBook Pro. Apple engineers wanted to use higher capacity battery packs shaped to the insides of the laptop versus the standard square cells found in most machines. The design would have boosted battery life.

In the run-up to the MacBook Pro’s planned debut this year, the new battery failed a key test, according to a person familiar with the situation. Rather than delay the launch and risk missing the crucial holiday shopping season, Apple decided to revert to an older design. The change required roping in engineers from other teams to finish the job, meaning work on other Macs languished, the person said. The new laptop didn’t represent a game-changing leap in battery performance, and a software bug misrepresented hours of power remaining. Apple has since removed the meter from the top right-hand corner of the screen. “

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.