15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Boris

Microsoft Outlook op een Mac

Hallo Allemaal,

Ik durf het bina niet te vragen maar ja… Ik moet dus Microsoft Outlook werkend krijgen op een windows netwerk en connecten naar Exchange. Echt klote dat MS niet al een Mac OS X versie heeft en die ondersteuning niet gewoon in Entourage zit. Mijn collega’s beginnen al te zeuren dat ik misschien maar een PC moet kopen. Ik pins er niet over natuurlijk maar wil het wel graag werkend hebben!

Mijn vraag dus; wie heeft er verstand van Microsoft Outlook en exchange? Wie kan (via iChat?) even met me door de settings lopen? Wie zit er in Amsterdam en vindt het leuk om even langs te komen op het HubHop kantoor en me te helpen?

Beloning; je mag kiezen! Als het werkend opgeleverd wordt krijg je:

1: €50,-
    2: Abonnement voor een jaar op HubHop
    3: eeuwige roem + een fles wijn naar keus uit de colelctie van Boris

Bel of mail of iChat me:

Boris (van HubHop)
    020 4895779
    bomega@mac.com (iChat)

Bijdrager
    drscsi

Ik heb geen iChat, maar probeer het even zo.
    Outlook:mac2001, de client voor Exchange heb ik hier zonder problemen draaien onder Os9 en OsXClassic. Als je de eerste keer de client opstart vraagt hij je om een profiel aan te maken:
    – Geef je profiel een naam.
    – Geef de naam (ip#) van de server op waarop Exchange draait.
    – Geef de naam op van je mailbox op de Exchange server.
    – Dan klik op test settings en als het goed is krijg je dan een melding dat het profiel is aangemaakt en kan je inloggen met Password/Username/Domain.

Als je extra profielen nodig hebt voor meerdere mailboxen, kan je die via het Outlook regelpaneel aanmaken op de zelfde manier (show profiles/new).

Als je bij ‘Test Settings’ een melding krijgt dat hij de Exchange server niet kan vinden, dan is de kans groot dat de Mac en de server waarop Exchange draait niet gebruik maken van hetzelfde Subdomain. Dat werk niet of zeer onbetrouwbaar.
    De makkelijkste oplossing is om ervoor te zorgen dat ze in het zelfde subdomain zitten (bij. niet Ntserver op 192.168.2.? en Mac op 192.168.1?, maar alle bij op bijv. 192.168.2.?.
    Als je het ip subdomain van je mac niet kunt of mag veranderen, ik zie niet waarom niet, moet je met een Host-file gaan werken op de Mac, maar dat heb ik alleen onder Os9 gestest en dat is niet betrouwbaar.
    Dus zorg dat beide computers zich in hetzelfde subdomain bevinden.

Bijdrager
    Cyberwolf
    ”drscsi”

Ik heb geen iChat, maar probeer het even zo.
    Outlook:mac2001, de client voor Exchange heb ik hier zonder problemen draaien onder Os9 en OsXClassic.

Daar sluit ik mij bij aan, het kan wel eens blijven hangen als de mac in slaapt. Maar het werkt wel. Als het goed is komt van de zomer een aangepaste entourage versie, als vervanger van Outlook 2001.

Cyberwolf

Bijdrager
    Boris

Misschien kom ik er nu wel uit. Maar nog even wat meer details:

” Als je bij ‘Test Settings’ een melding krijgt dat hij de Exchange server niet kan vinden, dan is de kans groot dat de Mac en de server waarop Exchange draait niet gebruik maken van hetzelfde Subdomain. Dat werk niet of zeer onbetrouwbaar.
    De makkelijkste oplossing is om ervoor te zorgen dat ze in het zelfde subdomain zitten (bij. niet Ntserver op 192.168.2.? en Mac op 192.168.1?, maar alle bij op bijv. 192.168.2.?.
    Als je het ip subdomain van je mac niet kunt of mag veranderen, ik zie niet waarom niet, moet je met een Host-file gaan werken op de Mac, maar dat heb ik alleen onder Os9 gestest en dat is niet betrouwbaar.
    Dus zorg dat beide computers zich in hetzelfde subdomain bevinden.”

Ik krijg inderdaad die melding maar weet niet hoe ik mijn subdomein settings kan aanpassen. Ik draai os9 in osx en connect met het netwerk via Airport. Op dat netwerk zit ook de server. Hoe krijg ik de subdomeinen gelijk?

Bijdrager
    drscsi

Boris.
    Stel je Mac zit op een ip nummer ergens tussen 192.168.1.1 en 192.168.1. 255 en je Exchange server tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.255 dan zitten ze in verschillende subdomains.
    Je subdomain kan je in Os9 instellen bij je TCP/IP regelpaneel en in OsX bij netwerkinstellingen/ingebouwd ethernet/tcp/ip.
    Waarschijnlijk staat je subdomain nu op 255.255.255.0. Als je dit veranderd in 255.255.0.0 kan je netwerken bereiken in de range van 192.168.(1t/m255).1t/m255. Jammergenoeg is dit voor Exchange niet voldoende. Daarvoor moet je echt met de Mac in de zelfde ip-range zitten als de Exchange server.
    Voorbeeld:
    Exchange zit op 192.168.2.1 en je Mac zit op 192.168.1.2 gaat het fout. zitten ze allebei op 2 gaat het goed. Dit zijn uiteraard fictieve ip#, dit moet je toepassen op je eigen nummers.
    Ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt zo. Misschien is een beetje meer info handig. Wat is b.v. nu het ip# + subdomain van je Exchange (vraag aan netwerkbeheerder) en wat is het ip# van je Mac (kijk in regelpaneel TCP/IP of netwerk? Dan is het misschien handiger uit teleggen. Welke rol de Airport in het geheel speelt, kan ik vanaf hier ook niet overzien.

Bijdrager
    drscsi

Nog iets verder gekomen, Boris?

Bijdrager
    Evert

Boris,

Kijk hier maar eens:
    http://www.slipstick.com/outlook/mac.htm

Mvg, Evert Bopp.

Bijdrager
    drscsi

Evert,

bedankt voor de link, die kende ik nog niet.

Hoe meer leesvoer, hoe beter.:wink:

Bijdrager
    Evert

Slipstick rulez!

E.

Bijdrager
    Boris

Ik wacht even tot onze netwerk held terug is van de vierdaagse lopen. Ik ben zelf niet goed in subnet en IP settings namelijk. Wel al bedankt voor de tips!

Bijdrager
    Evert

Boris,

Da’s Mark toch niet?!

Evert.

Bijdrager
    Boris

Nee niet Mark, Dirk is de man! Mark weet er ook vbeel van maar met Dirk probeer ik Outlook werkend te krijgen…

Bijdrager
    Boris

Hallo Allemaal,

Ik heb het eindelijk werkend (mede dankzij jullie en een beetje hulp van Dirk) maar nu heb ik het volgende probleem: Ik wil graag ‘rules’ aanmaken maar waar ik ook klik, de menu optie ‘rules’ blijft maar grijs. Hoe maak je een rule aan?

Boris

Bijdrager
    drscsi

Normaal dus via het menu Tools/Rules/addRule. Maar als die optie bij jouw grijs blijft, hmmm? :?

Bijdrager
    Ganymedus

Het is mogelijk dat de exchange alleen server level rules accepteerd. Deze kun je volgens mij niet instellen via je mac. Wat wel werkt is deze regels opmaken op een andere pc. (uiteraard inloggen met jou account) en daarna de rules opslaan op server niveau. Als je dan weer inlogt op je mac, zou je als het goed je rules ook moeten krijgen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.