6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Microsoft Outlook instellingen aanpassen

Vraag 1:

Een klant van mij heeft twee bedrijven één in Nederland en de andere in Duitsland. Ik ben hem aan het helpen met de verhuizing van zijn multi-language site. Dit zijn nu namelijk twee unieke/solo sites geworden met elk hun eigen ingang i.p.v één site met beide talen.

Hij heeft altijd 4 mailadressen gehad, twee op het Nederlandse adres en twee op het Duitse. De Duitse adressen deed hij altijd forwarden naar de Nederlandse boxen om mee overzicht te houden, minder inboxen en dat werkte natuurlijk prima. Alleen is er één probleem, hij heeft schijnbaar in Outlook op z’n computer (Windows) wel een optie om nieuwe mailtjes te verzenden via een Duits adres.

Hoe kan zoiets en hoe kunnen we dit opnieuw instellen. Het Duitse gedeelte van de site is namelijke vandaag overgedragen op de nieuwe server dus de oude mailboxen en instellingen werken niet meer. Ik heb al nieuwe mailboxen aangemaakt op de nieuwe Duitse server en deze zal ik dan weer forwarden naar de Nederlandse versies wat ook geen probleem is maar hoe krijg ik in Outlook het zo ingesteld dat hij wel nieuwe mailtjes kan versturen vanaf een Duits adres.

Vraag 2:

Maandag of dinsdag zal ook de Nederlandse site die nu nog enkel op de oude server actief is verhuizen naar een nieuwe Nederlandse server en daarna wordt het hele oude systeem opgedoekt omdat daar alleen maar ellende mee was. Het probleem, mailboxen gaan niet eenvoudig mee over zoals een database dat wel kan. In PHPmyAdmin kan ik de database exporteren en op de nieuwe locatie importeren > bestanden via FTP overhevelen en klaar, wachten op de nieuwe DNS instellingen en de site staat op de nieuwe locatie net zo mooi online als op de oude alleen bij mailboxen gaat dit niet zo eenvoudig.

Ik ben dus van plan om maandag of dinsdag op de nieuwe server ook voor de Nederlandse site twee nieuwe mailboxen aan te maken, deze zullen dan gewoon gaan werken en ik kan volgens mij wel ergens vinden hoe ik deze nieuwe mailboxen in Outlook aanmaak zodat meneer weer mail kan ontvangen ( van beide sites op NL site mailadres ) alleen al zijn oude mailtjes, de mailtjes die nu op dit moment op de oude server staan of op zijn computer, die raakt hij kwijt als hij daar niet iets handmatig aan doet.

Wat is de beste manier om deze mailtjes mee over te krijgen naar de nieuwe omgeving?
    Ik ben helemaal niet meer thuis in dit Windows gebeuren en Outlook.

Geblokkeerd
    Anoniem

@vraag1
    Dit kan je volgens mij instellen door “Regels” te maken.

Klik op het bericht wat je wil doorsturen met de rechtermuisklik en kies regel maken.

Of bedoel je iets anders?

Bijdrager
    Wauters

De oplossing lijkt me eenvoudig ofwel heb ik de vraag misbegrepen?

Maak de 4 accounts aan op Outlook met hun nieuwe settings.
    Activeer enkel de 2 Nederlandse voor “zenden en ontvangen”

Bij aanmaken van een nieuwe mail zou hij moeten kunnen kiezen vanaf welke account hij wil versturen.

Bijdrager
    Wauters

Misschien nog een optie: vraag eens na bij je web/mail-hoster of het mogelijk is om 2 domeinen op 1 mailbox te zetten.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk ook niet dat het moeilijk is wat ik wil doen maar dat het vooral een kwestie is van te weinig ervaring met dit programma.

Ik wil deze meneer kunnen kunnen zeggen, doe dit, doe dat en zus en zo en dan moeten zijn huidige instellingen aangepast zijn aan de nieuwe. En dat allemaal terwijl ik geen ervaring heb met Outlook of weet hoe zijn instellingen staan, dit zijn ook geen dingen dat ik graag doe omdat je al heel snel in iemands mailbox kunt kijken of wachtwoorden weet. Dat wil ik allemaal niet, te privé.

Nu ben ik op YouTube al eens wat video’s aan het bekijken en dan word je echt niet vrolijk. Er bestaan natuurlijk al 30 verschillende Outlook versies en dan zie je dingen gebeuren die alleen bij Microsoft kunnen voorkomen. Zoveel lelijkheid bij elkaar.

Mailtjes exporteren – let op de knop die je moet indrukken om mailtjes te exporteren. Serieus, dit soort dingen kan mij zo gruwelijk kwaad maken en vooral omdat mensen die dit soort software gebruiken vaak mensen zijn die met computers werken-werken. Het zijn geen mensen zoals wij, wij houden van computers en kijken nog wel eens in de voorkeuren om te zien of je iets kunt personaliseren. De doelgroep waar dit over gaat zijn vooral mensen die overal vanaf blijven want het werkt en als je nergens aankomt blijft het werken. Logisch dat deze mensen niet kunnen vinden hoe ze hun mailtjes kunnen exporteren wanneer ze op importeren moeten drukken om te kunnen exporteren. Ik bedoel, dit kan alleen bij Microsoft, geen enkel ander bedrijf komt hier mee weg.

Bijdrager
    Wauters

Het klopt dat Office 2013 een ramp is kwa instellingen/overzichtelijkheid,…
    Alles begint bij File -> Account settings -> New …
    Ik heb dit eens gedaan in een testomgeving en dan kan je die 2de account kiezen bij “From”

Maar van buiten zeggen: doe dit, vervolgens dat, is praktisch niet mogelijk.
    Het hangt af van verschillende factoren:
    -moet alles beveiligd zijn (SSL,TLS,…)?
    -wil hij op zijn smartphone ook kunnen sturen/ontvangen? (IMAP, Exchange sync,…) (mappen zoals prullenbak, verzonden items,… etc linken)
    -laat de provider toe om SMTP anoniem te gebruiken?

Dit is niet zo complex maar het moet wel juist zijn ingesteld.
    Ik zou me verder niet zo’n zorgen maken om de accounts van je klanten te kennen. De meeste klanten vragen me zelfs om dit voor hen te beheren. Anders is het iedere keer uren zoeken naar die credentials.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.