15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    cornevanbakel

Microsoft Exchange naar SL Server migreren?

Hallo allemaal,

Wat voor ervaringen hebben jullie met het migreren van Exchange naar SL Server? Wat zijn de problemen die je hebt ondervonden en heb je er een oplossing voor gevonden? Vind je het de moeite waard geweest, of was je meer tevreden met de Exchange omgeving?

Ik onderzoek een migratie voor een gemengde Mac / Windows omgeving.

Alvast bedankt voor je reactie!

Corné.

Bijdrager
    MekMarley

Wat zijn je verwachtingen en welke services wil je draaien op de server?

Wat zijn je afwegingen om over te stappen? Kosten? Meer Macs dan Windows?

Bijdrager
    corb

Ik wil hetzelfde doen, maar ben ook op zoek naar migratie-ervaringen uit de praktijk en ook of SL server een serieus en stabiel genoeg platform is voor bedrijfskritisch gebruik.

Ik volg dit draadje dan ook met belangstelling.

Cor

Sleutelbeheerder
    Night

Wat zie je als voordelen van Exchange die je graag teruggezien wil hebben binnen de SLS functionaliteit?

Geblokkeerd
    Anoniem

Sterker nog, ben je je wel bewust dat de functionaliteit van een Exchange server veel meer is dan alleen maar een mail server? Wil je al die functies van Exchange+Outlook nabootsen in een 100% Mac omgeving, dan zal je meerdere tools moeten combineren. Het is dus, zoals Marley al aan gaf, heel heel erg afhankelijk van jullie eisen en wensen.

of SL server een serieus en stabiel genoeg platform is voor bedrijfskritisch gebruik.

Yep, absoluut. Het basis OS is niets mis mee:)

De vraag is alleen: wat wil je er mee doen? Het OS levert geen enkele functie buiten file sharing. Alle andere functionaliteit zit er bovenop en dus is de vraag of de tools die jij nodig hebt lekker genoeg werken.

Bijdrager
    corb

Dank voor de antwoorden.
    Ik weet wat exchange (2003 in ons geval) kan en ‘op papier’ weet ik ook wat SL server kan (en die komt voor ons gebruik een heel eind in de richting van exchange server).
    Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben zijn hands-on ervaringen van mensen die een migratie van exchange naar SL server hebben gedaan, inclusief migreren van mail, agenda’s, de files en printwachtrijen.

Maar ik zit nu een bericht van een ander te kapen, dus bovenstaande is ter antwoord en ter info en ik verwacht verder geen antwoorden en laat het verder bij meelezen.

Bijdrager
    henkverhaar

Mailserver is prima te doen, bijvoorbeeld met de bijgeleverde Postfix, bij voorkeur te activeren via MailServe. Agendaserver werd ik helemaal gestoord van, en heeft me tot twee keer toe mijn (dual G5) server moeten laten herinstalleren (vanaf de Leopard DVD…).

Ik draai nu thuis gewoon BusySync om onze iCal agenda’s te synchroniseren – voor ons meer dan voldoende. Voor meer functionaliteit kun je ook BusyCal overwegen.

Ik heb ook verschillende groupware programma’s geprobeerd – daar werd ik ook niet blij van…

Kortom, zoals de verschillende respondenten al zeiden – het is erg afhankelijk van wat je wilt bereiken en welke functionaliteit je wilt (kunnen) aanbieden aan je gebruikers.

Geblokkeerd
    Anoniem

een migratie van exchange naar SL server hebben gedaan, inclusief migreren van

mail

De manier van werken tussen Exchange en Postfix is heel anders, puur omdat Postfix een mailserver is en Exchange een collaboratie platform. Je zal met SLS niet kunnen spreken van het delen van mailboxen op de manier van Exchange bijvoorbeeld.

agenda’s

Niet compatibel tussen Outlook en iCal. Op een Windows server is dit onderdeel van het Exchange platform, op SLS zou dit met iCal server gaan. Met OS X clients werkt dit natuurlijk als een tiet, maar voor de Outlook gebruikers is het moeilijker. Sowieso werkt het absoluut niet zo goed als de kalender functies van Exchange.

files

Heeft niets met Exchange te maken, maar is andere server functionaliteit. File sharing is bijvoorbeeld op basis van SMB/CIFS/Samba te doen en dat werkt naadloos.

printwachtrijen

Heeft ook niets te maken met Exchange en werkt wezenlijk anders dan met Windows. Gaat het je om een bergje simpele laser printers, dan is er niets aan de hand. OS X heeft CUPS voor het beheer van print queues en dat vind ik best goed werken. Maar gaat het je om grote repro bakken en komt er sjieke RIP om de hoek, dan is het andere koek.

Bijdrager
    henkverhaar

Ja maar, ja maar, waar wordt in een kantooromgeving nou een sjieke RIP geshared?

Bijdrager
    Muziekfan

Als je op zoek bent naar Exchange-achtige functionaliteit op het Mac platform is mijn advies: vergeet SL server en ga voor Kerio Connect.

Apple levert naar miijn smaak nog altijd geen fatsoenlijk product voor bedrijfscommunicatie.

Bijdrager
    cornevanbakel

@ Corb, Dank je voor je hoffelijkheid om niet ‘mijn’ draadje te willen stelen, maar ik ben blij dat er meedere invalshoeken worden gegeven, er zullen er vast zijn waar ik niet aan gedacht heb dus dit draadje kan alleen maar informatiever worden.

Kort na MekMarley’s reactie merkte ik dat ik inmiddels redelijk veel op Windows 2k3 / Exchange 2k3 doe. Hier een zo compleet mogelijke lijst.

File sharing
    – Home folder
    – Group folders

Mail
    – Ondersteuning voor meerdere maildomeinen ([email protected] en [email protected]) geen aliassen, maar aparte mailboxen
    – Goed spamfilter met regelmatige updates antispam-engine of rules
    – Liefst user-trainable; wat is spam/ham
    – False positives moeten (liefst door gebruiker) uit spambox gehaald kunnen worden
    – White/blacklisting op basis van mailadres (liefst door gebruiker), niet alleen op basis van IP/subnet.
    – Shared mailboxen (zoals [email protected] of [email protected])
    – Server side rules zoals mailforwarding naar andere mailboxen
    – Admin heeft mogelijkheid alle mailboxen in te zien
    – Compatibiliteit / sync met Outlook

Agenda
    – Shared calendars
    – Uitnodigen voor meetings

Contactpersonen
    – Iedere gebruiker zijn eigen contactpersonen (deze ook syncen met bv iPhone)

FTP
    – In app users aanmaken (dus geen systeem gebruikers)
    – Goede monitoring / logging van FTP activiteit (logon, file transfer, errors)
    – Anti-hack zoals tarpitting, auto ban
    – per user aanwijzen van te benaderen directories

Overig:
    – Dynamisch DNS (voor local gebruik)
    – iPhone Push ondersteuning voor mail, agenda’s en contacten)
    – ‘Terminal Server’ mogelijkheid; op de server werken met VNC met bijvoorbeelf office apps

Ik denk dat dit de belangrijkste zijn. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Groeten,
    Corné.

Geblokkeerd
    Anoniem

File sharing
    – Home folder Geen probleem, incl. offline beschikbaarheid voor OS X clients, niet voor Windows
    – Group folders Geen probleem, maar minder elegant dan Windows.

Mail
    – Ondersteuning voor meerdere maildomeinen No prob
    – Goed spamfilter met regelmatige updates antispam-engine of rules Add-on, net als op Windows.
    – Liefst user-trainable; wat is spam/ham Add-on, net als op Windows.
    – False positives moeten (liefst door gebruiker) uit spambox gehaald kunnen worden Zie punt 3, spamfilter functie
    – White/blacklisting op basis van mailadres (liefst door gebruiker), niet alleen op basis van IP/subnet. Zie punt 3, spamfilter functie
    – Shared mailboxen (zoals [email protected] of [email protected]) Niet zo mooi als Exchange, IMAP zou kunnen
    – Server side rules zoals mailforwarding naar andere mailboxen Onbekend hangt af van mail server software
    – Admin heeft mogelijkheid alle mailboxen in te zien Op Unix kan root alles;)
    – Compatibiliteit / sync met Outlook Niet zo mooi als Exchange, IMAP en POP3 kan

Agenda
    – Shared calendars Nee, bij lange na niet zo mooi als Exchange
    – Uitnodigen voor meetings Ja
    – Compatibiliteit / sync met Outlook Nee

Contactpersonen
    – Iedere gebruiker zijn eigen contactpersonen (deze ook syncen met bv iPhone) Nee, is geen server product
    – Compatibiliteit / sync met Outlook Nee, is geen server product

Voor contacten ben je aangewezen op elk z’n eigen address book, tenzij je een shared LDAP contact database op gaat zetten.

FTP
    – In app users aanmaken (dus geen systeem gebruikers) Onbekend, afhankelijk van de server software
    – Goede monitoring / logging van FTP activiteit (logon, file transfer, errors) Onbekend, zie 1
    – Anti-hack zoals tarpitting, auto ban Onbekend, zie 1
    – per user aanwijzen van te benaderen directories Onbekend, zie 1

Overig:
    – Dynamisch DNS (voor local gebruik) Onbekend
    – iPhone Push ondersteuning voor mail, agenda’s en contacten) Onbekend
    – ‘Terminal Server’ mogelijkheid; op de server werken met VNC met bijvoorbeelf office apps Nee

TS mogelijkheden zijn er maar voor een user tegelijk, voor de beheerder. Er is geen mogelijkheid a la Citrix voor een server die X users tegelijk een desktop omgeving geeft.

Blijft over de vraag waarom je uberhaupt van Windows+Exchange over wilt naar SLS.

Bijdrager
    cornevanbakel

@ Cailin: thx voor je snelle reactie. Kun je ook aangeven hoe SLS minder mooi is dan Windows / Exchange voor group folders, shared calendar en mailboxen?

Waarom ik wil overstappen naar SLS is omdat ik hoop dezelfde beheerervaring te hebben als ik heb met de Mac client. Ik doe nu 15 jaar beheer voor Microsoft producten. Ik ken de materie wel, maak de oplossing die de klant graag wil, ik los de problemen ook op, maar is het niet fantastisch als de boel gewoon werkt, óók na een maandelijkse update van de ontwerpers zelf?

Verder denk ik dat het beheer makkelijker is omdat je geen Active Directory hebt, registry’s en andere dingen die de boel zo ondoorzichtig maken. Ook zie ik voordelen als het kunnen zoeken met spotlight op network folders of het backuppen met TimeMachine.

Aangezien de Mac Mini veel minder energie verbruikt dan een traditionele server, blijft deze dus ook langer draaien op een UPS bij stroomuitval. De Mini wordt ook veel minder warm dus naast het energieverbruik is ook een airco niet meer nodig en hoeft deze niet meer in een aparte ruimte te staan vanwege de herrie van de fans. Voor het MKB dus mooie pluspunten, maar het MKB wordt gelijkertijd ook steeds meer-eisend. Zie de eisen/wensen die ik in het lijstje heb genoemd, dat is de situatie van een gemiddelde klant van mij.

Bijdrager
    Muziekfan

@Cornevanbakel
    Zonder in herhaling te willen vallen: Kerio is een veel beter product dan wat Apple biedt.
    Eigenlijk alles wat je aangeeft dat Exchange doet, kan Kerio out-of-the-box.
    Probeer in SL server daarentegen maar eens server side rules te maken. Drama.
    Outlook kan met Kerio praten zoals Exchange. Voor iPhone geldt hetzelde: ActiveSync connectie opzetten en klaar.
    Wat betreft FTP: ook wat dat betreft vind ik SL server een drama. Het doet het, en that’s it.
    Wil je een echt goede FTP server, kies dan Crush FTP.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben een zelfstandig gevestigd Apple consultant en ik verdien de kost met beheer en implemenatie van Apple omgevingen. Apple server OS heeft sterke kanten, maar ook zeer zeker zwakke. Voor de zwakke kanten kies ik andere producten, gewoon omdat ik mijn klanten het beste wil bieden.

Bijdrager
    corb

Ok, dan ga ik nog even verder met ‘kapen’:)

Dat file- en printserving niet in Exchange zit wist ik, ik draafde een beetje door. Ik wil onze Exchange 2003 en daarnaast onze windows file- en printserver migreren naar één Xserve en dus alle functies op één machine hebben.

I.t.t. tot de topicstarter hebben wij (gelukkig) geen gemixte Windows/Mac omgeving meer, tenminste niet qua clients. Ik ben 3,5 jaar terug begonnen met Apple clients, eerst met Windows onder parallels, daarna vmware fusion, daarna volledig MAC met Office 2008 voor de MAC.
    Aan de client kant draait dit nu goed en ben ik er over het algemeen erg tevreden over.
    Office voor MAC voldoet qua stabiliteit net aan, maar de echte dealbreaker is Entourage die we helaas moeten gebruiken om de agendafunctionaliteit van de Exchange 2003 te kunnen gebruiken. Dramatisch slecht pakket vindt ik het, zeker onder Snow Leopard draait het erg instabiel.

De Xserve hebben we al, dus voor mij is het vooral vaststellen of de functionaliteit die we inleveren ook essentieel is voor ons (en tot zover ik nu kan overzien valt dat erg mee) en als we qua functionaliteit uit de voeten kunnen is het belangrijk of de file- printserver, mailserver en iCalserver probleemloos ofwel stabiel draait en onze iPhone’s en iPads er mooi mee synchroniseren.
    Als ik het goed begrepen heb, heeft SL Server mobile access met push functie en dat zou ongeveer hetzelfde moeten opleveren als activesync/https, of is dat alleen marketinggebral?

Ik ben vooral benieuwd welke manieren er zijn om de exchange agenda’s en e-mail zo probleemloos mogelijk te migreren naar SL server. Ik vindt weinig tot niks op het web aan echte praktijkervaringen en welke tools er eventueel voor zijn (voor zover nodig).

Agenda
    – Shared calendars Nee, bij lange na niet zo mooi als Exchange

Voor zover ik weet kan je vrij simpel de agenda van collega’s inzien in iCal i.c.m. SL server (en dat is voor ons alles wat we nodig hebben), of zitten hier nog onbekende haken en ogen aan?

Het zou mooi zijn om voor de functies van zowel Exchange als SL Server een vergelijkingsmatrix te hebben, met een gedetailleerde beschrijving van de verschillen. Ik denk eraan om zoiets te gaan maken als het al niet door een ander is gedaan.

Ik vindt de vraagstelling waarom je van Exchange naar SL server zou willen overstappen een heel legitieme en als je naar functionaliteit kijkt zul je de stap wellicht niet snel maken.
    Ik heb echter de laatste drie jaar een pad gevolgd waarbij de gebruikers stukje bij beetje steeds meer functionaliteit in moesten leveren o.a. in ruil voor snelle en stabiele systemen, het gemakkelijk en snel uitwisselen van hardware bij defecten en de heerlijke timemachine backup van alle systemen op het netwerk en zo zijn er nog tal van redenen.
    Daarnaast hou ik me liever bezig met het verstrekken van een infrastructuur en tools die handig zijn om het werk van de collega’s beter en sneller te kunnen doen, dan het eeuwig moeten sleutelen aan een basis infrastructuur om deze simpelweg maar in de lucht te kunnen houden.
    Voor mij is simpeler maken het toverwoord, Less is more. En als ik dat op server niveau ook kan doen, liever vandaag dan morgen:)

Cor

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.