7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    aaiboek

microfoon op imic heeft heel laag volume

Hoi,
    Nadat ik een paar weken terug de overstap gewaagd heb van de wereld van Bill naar de oase met appels en ik inmiddels aan het knutselen ben geslagen kom ik voor het eerst problemen tegen.

Het gaat om het probleem dat het volume van mijn microfoon heel laag is bij het opnemen van geluid. Ik moet mijn longen uit mijn lijf schreeuwen om een redelijk opnameniveau te hebben. Aangezien ik dit niet lang volhoudt wil ik graag weten of mijn probleem software/hardware-matig op te lossen is.

Configuratie:
    – Ibook G4 1.2Ghz 14″
    – MacOsX Panther
    – Imic
    – Philips SBCMD195 microfoon

PS. Ik heb reeds vele programma’s geprobeerd om te kijken of ik geluid op kon nemen (AudioHijack, Audacity, LineIn, SoundRecorder, FinalVinyl), maar tot op heden is Garageband de enige die iets van geluid kan produceren…:(

Bijdrager
    www.project-euh.com

Heb je al bij je input settings gekeken:
    System Preferences -> Sound -> Input

Misschien staat hier ook iets bij: http://www.griffintechnology.com/support/imic/IMIC-MAC.php

Bijdrager
    aaiboek

Jups, ik heb regelmatig rondgehangen in ‘system preferences’/’systeemvoorkeuren’. Hier staat het volume van de usb-imic op zijn hoogst, maar zelfs dan is het volume erg laag.

De link naar de griffin-site heb ik ook al doorgespit. Het enige dat mij echt aansprak was het puntje http://www.griffintechnology.com/support/imic/IMIC-022.php waarbij ingegaan werd op duurdere apparatuur die “iets speciaals” hebben. (wat dat is weet ik niet aangezien ik niet zo in dat wereldje van de hi-fi zit…) Ik las iets over een voorversterker, maar ik kan me daar geen voorstelling van maken. Hang ik dan een extra apparaat tussen mijn imic en microfoon ofzo?

Bijdrager
    joostovermars

zit er een batterijtje in die mic? is dat redelijk nieuw? hoe groot is de afstand tussen de mic en je stem (ca 30 cm is goed)? is het een stereomic (dat wil de imic graag hebben)?

heeft de imic een driver? is daar een regelpaneeltje voor met een gain regeling? (die moet je dan wat hoger zetten)

Bijdrager
    ronnie

Ik snuffel net wat rond op het net en zie dat die mic een ingebouwde volumeregeling heeft, heb je dat al geprobeerd?Verder vind ik niet echt veel bruikbare info over dit apparaat.Ik heb zelf een
    philips lbb 9512/20 condenser mic en daar moet inderdaad een preamp tussen de mic en de geluidskaart.Dat is een kastje wat het geluid uit je mic versterkt.Dat zou je ook eens kunnen proberen.succes ermee:lol:

Bijdrager
    maestro

De iMic heeft tussen de in- en uitgang een kleine schakelaar waarmee je kan kiezen tussen hoge en lage impedantie. Verander die schakelaar van stand, hij staat waarschijnlijk op hoge impedantie (niveau dat rechtstreeks uit een platendraaier komt) waardoor je je inderdaad schor moet schreeuwen om voldoende volume te halen;-)

Bijdrager
    aaiboek

:D Hoi Hoi Hoi ! Hij werkt !:D

Het was even prutsen, maar ik kan nu eindelijk fatsoenlijk geluid opnemen zonder dat ik al op de wachtlijst geplaatst hoef te worden van de KNO-arts.

De tip van Maestro was doorslaggevend. Om geluid op te nemen met mijn microfoon (die inderdaad ook nog een eigen volumeregeling heeft die niet echt subliem is) moet ik het schakelaartje niet op ‘microfoon’ zetten maar op ‘luidspreker’ (de microfoon blijft overigens in de stekker voor microfoon). Deze simpele handeling is niet bij mij opgekomen, gewoonweg omdat je niet verwacht dat het icoontje van de microfoon niet voor mijn microfoon geschikt is. :wink:

Ik kan nu dus zonder problemen met mijn (batterijloze) Philips microfoon op mijn ibook geluid opnemen dmv. Garageband…. zonder extra versterker weliswaar ! Bedankt voor de hulp mensen !

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.