13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    FrankyP

Microfoon en Apple

Dit is voor velen vast een makkie, maar ik zit er iedere keer toch mee te klooien. Wat wil ik? Simpel:
    Morgen wil ik wat voice-overs opnemen en later verder monteren. De interne mic werkt, maar klinkt als een badkamer. Mijn vriendin heeft een goede microfoon maar dat past niet. Als ik het laat verlopen dan past het, maar klinkt het niet of werkt het niet. Dat was toch iets met verschil in voorversterking en impedanties en zo? Ook kan ik beschikken over een (klein) mengpaneel. Moet daar dan de mic in en hoe gaat dat mengpaneel dan de Mac in? In de mic-ingang? Ergens op zolder heb ik ook nog een iMic. Als ik daar mee ga werken heb ik het idee dat ik het nodeloos ingewikkeld maak. Extentie, update, poort…

Wie zou mij eenvoudig kunnen en willen uitleggen wat de juiste setup is? En hoe zit het ook alweer met dat verhaal dat niet alle mic’s op de ingang van de Mac passen?

Thanks!

Bijdrager
    Pieterr

De Mac heeft geen mic-ingang, alleen een line-in.

Bijdrager
    plonserd

mic in mengpaneel, en dan een tulpkabel ( tape out op mengpaneel) naar minijack line-in op Mac.
    Kwaliteit zal ook niet wauw zijn met een goedkoop mengpaneel, maar toch beter dan mic rechtstreeks in die line in, of met die ondingen van een ‘iMic’..

Bijdrager
    FrankyP

@ plonserd
    Dank, dat is een helder antwoord.
    Dus dat iMic verhaal is inderdaad een rammelige nood-greep…
    De mic en het mangpaneel zijn prof, dus ik denk (hoop) dat het zo goed komt.

@ Pieterr
    Dus dat betekend dat er altijd een voor-versterkt signaal in moet, toch? Dus ook geen platenspeler (als ik die zou afstoffen) maar wel een tape-deck. Of is line-in voor wat anders bedoeld?

Dank beiden, Frank

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik heb een numark usb c mengtafel en hierop de microfoon aangesloten. De master out en record loopt allebei via USB. Hierdoor heb ik geen ruis of brom bij de opname wat je via tulp wel hebt.

Bijdrager
    FrankyP

@ dj bazzie wazzie
    Dank voor de tip alleen heb ik daar nu niets aan;-)
    Vreemd eigenlijk dat je via tulp een brom krijgt…

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    FrankyP op 14 september 2010

@ plonserd
    Dank, dat is een helder antwoord.
    Dus dat iMic verhaal is inderdaad een rammelige nood-greep…
    De mic en het mangpaneel zijn prof, dus ik denk (hoop) dat het zo goed komt.
    @ Pieterr
    Dus dat betekend dat er altijd een voor-versterkt signaal in moet, toch? Dus ook geen platenspeler (als ik die zou afstoffen) maar wel een tape-deck. Of is line-in voor wat anders bedoeld?
    Dank beiden, Frank

Klopt de line in moet een voorversterkt signaal inkomen. Een microfoon is dit niet net zoals een gitaar of een platenspeler. Een voorversterker regelt normaal gesproken het signaal zoals het volume, effecten etc… van enkele millivolts tot 1 volt. Het signaal uit een microfoon is te laag qua voltage en moet daarom worden versterkt naar een voorversterkt signaal. Je bent hiervoor een apparaat nodig dit dit voor je kan doen. Ook zijn er wel USB microfoons die dit voor je doen zoals bijvoorbeeld bij het spel singstars op de PS3. Deze werken ook goed op de Mac alleen kwalitatief geen goede microfoons maar de omzetter die bij het spel wordt geleverd is wel van goede kwaliteit. Misschien dat je voor een paar euro zo’n omvormer kan kopen. Dan ben je geen mengtafel van een paar honderd euro nodig

Bijdrager
    mark-a-mac

Met een prof mengpaneel en dito microfoon hoeft de TS zich in principe niet zoveel zorgen te maken over ruis. Zo lang je je mengpaneel goed uitstuurt zie ik geen probleem. Brom is wel iets om op te letten: geen aardlussen maken via (geaarde) netsnoeren bv. Maar probeer het gewoon uit!

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

De ruis zit in de Mac zelf en kan de TS niets aan doen. Het probleem komt door de slechte Line-In van de Mac. De Brom krijg je snel wanneer je een mengpaneel en computer met een tulp kabel verbind (massa van twee bronnen verbindt je met elkaar). Via USB en Firewire heb je hier geen last van omdat het signaal digitaal is en de ruis en brom niet herkend worden door de drivers als data. Hierdoor heb je een schoner en beter signaal.

Bijdrager
    FrankyP

@ marc-a-mac
    TS? Aardlussen? Klinkt goed, technisch en wekt mijn interesse. Wat bedoel je?

Mijn setup zal (waarschijnlijk) gaan bestaan uit:
    – goede zang-microfoon op standaard
    – klein prof mengpaneeltje
    – MacPro
    – Adobe Soundbooth of direct in QuickTime
    – goede snoeren en stopcontacten

Gewoon kwestie van doen, lijkt me inmiddels. Maar “aardlussen” ?;-)

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

TS= Topic Starter; dat ben je zelf FrankyP:)
    Een aardlus kan onstaan wanneer je de massa van twee apparaten met allebei een eigen massa met elkaar gaat verbinden door bijvoorbeeld een tulp kabeltje. Wat je dan hoort is wanneer je stroom leverancier bijvoorbeeld 50Hz stroom levert hoor je dan een 50Hz brom in je audio signaal omdat dit meeloopt. Deze lek is maar een paar milivolts maar genoeg om je opname te bederven. Dit wordt veroorzaakt door je voedingen in je apparaten omdat om economische redenen altijd een print voeding wordt gebruikt en nooit een ringkern voeding. Ringkern voedingen hebben namelijk een aanzienlijk lager strooiveld.

Bijdrager
    FrankyP

@ dj bazzie wazzie

Aha… dat dacht ik al;-)
    Dank je wel. We gaan het beleven morgen!

Bijdrager
    tinus_omt

Een aardlus betekent dat je onbedoeld doorverbindingen maakt in de aarde van je kabeltjes en die van het stopcontact (of van andere kabeltjes). Hierdoor ontstaat een lus, en zo’n lus werkt als een soort antenne (eigenlijk als een spoel met 1 winding). De antenne ontvangt de straling die ontstaat doordat er wisselstroom door je elektriciteitsleidingen loopt. Als de ruimte binnen de lus groot is (dus vooral als het gaat om je audio kabeltjes en de aarde van het stopcontact) wordt het probleem ook groter.

Google geeft goede resultaten als je op aardlus zoekt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.