12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Cooning

Microfoon aansluiten op iBook G4

Ik ben bezig met muziekjes te bouwen via Garageband en nu leek het mij ook leuk om vocals op te kunnen nemen en dus kocht ik net een microfoon. Mijn interne microfoon is overigens stuk (wrs. ouderdom).

Ik heb hier een Logitech speakerset staan en daar zit een externe volumeregelaar/hubje aan vast waarop ik een headset en/of microfoon kan aansluiten. Ik zal even wat foto’s uploaden om een en ander te verduidelijken:

volumeregelaar met ingang voor oordopjes en microfoon, groene plug gaat in mijn laptop en zo speel ik muziek af.

De constructie. Microfoon in het ‘hubje’ geplugd, groene plug in laptop, resultaat: nada.

Zowel garageband als quicktime weigert deze microfoon nu te gebruiken. Ik kan bij instellingen ook alleen maar kiezen uit ‘ingebouwde invoer’. Waarmee ik waarschijnlijk mijn eigen vraag al beantwoord: Ik heb een usb-mic nodig of iMic. Toch hoop ik op hulp van iemand die weet of het op deze manier toch mogelijk is en bovendien vond ik deze constructie te mooi om niet even te posten hier.

Mocht het nu zo zijn dat het echt onmogelijk is op mijn manier… Wat raden jullie dan aan; iMic kopen voor 40 euro plus een microfoon van 20 met een totaal van 60 euro. Of dan maar gelijk een usb-microfoon van rond de 80 euro?

Bijdrager
    iJust

Het roze stekkertje is het microfoonstekkertje. Dat moet ook ergens je Mac in, normaal gezien naast je hoofdtelefoonuitgang. Ik zie daar op de foto echter niks zitten, dus misschien heb je die niet (ik ken de iBook G4 niet zo goed), en dan wordt het inderdaad een usb-oplossing.

Op dit moment probeer je eigenlijk het microfoongeluid je koptelefoonuitgang in te pompen, en dat gaat uiteraard niet.
    (anders had je de microfoon nl meteen in je mac kunnen pluggen, dus ik vrees ervoor)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Google eens op samengesteld apparaat in je Midi configuratie. Waarschijnlijk zit er in je hub een “tweede” geluidskaart. Nu is het of het een of het ander. Wanneer je een samengesteld apparaat aanmaakt kan je vanuit je midi programma twee apparaten tegelijk beheren.. Zou ik denken als ik dit zo lees;)

Bijdrager
    Cooning
    ”iJust”

Het roze stekkertje is het microfoonstekkertje. Dat moet ook ergens je Mac in, normaal gezien naast je hoofdtelefoonuitgang. Ik zie daar op de foto echter niks zitten, dus misschien heb je die niet, en dan wordt het inderdaad een usb-oplossing.

Op dit moment probeer je eigenlijk het microfoongeluid je koptelefoonuitgang in te pompen, en dat gaat uiteraard niet.
    (anders had je de microfoon nl meteen in je mac kunnen pluggen, dus ik vrees ervoor)

Ah kijk… dus daar is die roze voor! haha;) Maar inderdaad die zit er niet op. Alleen maar de hoofdtelefoonuitgang.
    Ik probeerde ook al de roze er in te doen en vervolgens speelt hij muziek af via mijn microfoon… een leuke waarneming maar meer ook niet.

@dr. maddox: Ik denk niet dat dat gaat werken aangezien ik geen keuzemogelijkheden heb omdat mijn ibook de microfoon niet ‘pakt’ ofterwijl herkent omdat ik hem gewoon inplug. En een usb detecteert hij natuurlijk dus dan zou ik meer keuze moeten hebben.

Maar oke… usb it is!

Edit: Is er trouwens niet een soort cheape ripoff van iMic?

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Cooning”

@dr. maddox: Ik denk niet dat dat gaat werken aangezien ik geen keuzemogelijkheden heb omdat mijn ibook de microfoon niet ‘pakt’ ofterwijl herkent omdat ik hem gewoon inplug. En een usb detecteert hij natuurlijk dus dan zou ik meer keuze moeten hebben.

Fair enough! Ik vrees wel dat je macbook in de war is omdat je twee geluidskaarten gelijktijdig gebruikt. Daar moet je nou eenmaal een apparaat voor aanmaken in je configuratie. Ik heb waarschijnlijk de foto’s verkeerd begrepen of jij mij niet. Als je er maar uitkomt!:)

Bijdrager
    Cooning

Eerlijk gezegd denk ik eerder dat ik niet helemaal begrijp wat jij bedoelt maar er uitkomen ga ik zeker!

ik vond net dit: http://www.twenga.nl/prijs-Vantage-USB-Microphone-LOGITECH-Microfoon-197973-0

Zou deze werken?

Bijdrager
    iJust

@ Dr Maddox: Het apparaatje is aangesloten op de koptelefoonuitgang, en wordt dus niet door OS X gezien. Voor OS X is dat gewoon een koptelefoon. Het is in feite niet meer dan een verlengsnoer met een volumeknop.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”iJust”

@ Dr Maddox: Het apparaatje is aangesloten op de koptelefoonuitgang, en wordt dus niet door OS X gezien. Voor OS X is dat gewoon een koptelefoon. Het is in feite niet meer dan een verlengsnoer met een volumeknop.

Sorry, ik begreep dat het “hubje” een USB aansluiting had.

Bijdrager
    Cooning
    ”Cooning”

Eerlijk gezegd denk ik eerder dat ik niet helemaal begrijp wat jij bedoelt maar er uitkomen ga ik zeker!

ik vond net dit: http://www.twenga.nl/prijs-Vantage-USB-Microphone-LOGITECH-Microfoon-197973-0

Zou deze werken?

Ik belde net met Logitech en die vertelde mij dat het waarschijnlijk gewoon gaat werken ook al is hij ‘officieel’ gemaakt voor playstation/xbox/wii. Ik denk dat ik het er maar op waag want het is een redelijk goedkoop alternatief. Ik laat het resultaat nog wel weten… iig bedankt voor de hulp tot hier!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Succes! En vergeet niet te delen wat de oplossing was;)

Lid
    Pepperonie
    ”Dr.

Succes! En vergeet niet te delen wat de oplossing was;)

Zit jij een heel ander topic te volgen ofzo?
    Het probleem is dat zijn iBook geen Line-in ingang heeft. En daarom werkt het niet. Hij heeft helemaal geen 2 geluidskaarten.
    Hij moet juist een 2e kopen. Maar die heeft ie nog niet.

Zou deze werken?

De logitech is niet van zulke hoge kwaliteit, voor spraak is hij wel oke.
    Mocht je vocals willen opnemen kijk dan naar 1 van deze mics:
    http://www.feedback.nl/?id=26&a=183&treeID=&order=1

Bijdrager
    greatpetie83

Ik heb zelf een iMic, maar toen ik ‘m kocht was ie maar 20 euro nieuwprijs. Beetje vreemd dat de prijs omhoog is gegaan voor precies hetzelfde product. Iig is zoiets als de iMic, dus met een usb-ingang de enige oplossing. Ik baalde ook toen ik dat ontdekte.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.