30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin33

Metalen toetsenbord en mac mini statisch

Mijn toetsenbord en mac mini is de hele winter en nu nog steeds statisch, als ik ze de eerste keer aanraak krijg ik een klein schokje. Wat is hier aan te doen?

Bijdrager
    neokb

Dat is niet je toetsenbord maar ben jezelf. Door lopen bewegen met je bureau stoel etc, word je zelf statisch elektrisch geladen. Vervolgens raak je iets van metaal aan, in dit geval je metalen toetsenbord en krijg je een schok.

Bijdrager
    neokb

Owja in de winter ben je meer statisch geladen, zit minder vocht in de lucht want koude lucht kan minder vocht bevatten. Hierdoor blijft de statische elektriciteit in jouw zelf aanwezig en kan het niet weglekken. Je zou jezelf eerst kunnen ontladen aan iets anders:-) en niet aan je computer. Maar zolang je je computer niet openmaakt en aan de printplaten zit is het niet erg

Bijdrager
    erwin33

Dat trucje van statisch ontladen ken ik, maar helpt ook wel eens niet. Ik doe dit aan het houten/spaanplaatblad van mijn bureau. Maar weet niet of dit het juiste materiaal hier voor is. Erg irritant:-)

Bijdrager
    neokb

Nee met hout gaat het niet werken, dat heeft een hele slechte geleiding. Moet bijvoorkeur iets zijn van metaal wat in contact staat met de aarde

Bijdrager
    erwin33

Lees nu ook dat je je b.v. aan een metalen deurkruk zou kunnen ontladen, maar dan krijg je daar toch weer een schok van?

Bijdrager
    neokb

Ja dat klopt, je kunt er niets aan veranderen, behalve misschien schoenen met echte rubber zolen aantrekken, en minder sloffen en minder bewegen. Maar lijkt me niet te doen. En waarschijnlijk wordt je door de wrijving van je kleding alsnog geladen, of te wel het is iets wat hoort bij de winter en je zult eraan moeten wennen.

Bijdrager
    erwin33

Ik draag in huis badslippers en nooit schoenen. Is niet bepaald rubber volgens mij, wel van een zacht materiaal. Of gewoon op sokken gaan lopen, of helpt dat ook niet?

Geblokkeerd
    Humain

Badslippers zijn DE isolatoren onder de schoenen.

Raak eerst eens een waterkraan aan voordat je je apple spul aanraakt, dikke kans dat het dan over is.
    En probeer blote voeten eens, dikke kans dat dat ook werkt.

Deurkruk licht er ook maar net aan aangezien die meestal in een houten plank gemonteerd zit en niet altijd tegen het metalen kozijn zit.

Bijdrager
    erwin33
    Humain op 05 maart 2015

Badslippers zijn DE isolatoren onder de schoenen.

Raak eerst eens een waterkraan aan voordat je je apple spul aanraakt, dikke kans dat het dan over is.
    En probeer blote voeten eens, dikke kans dat dat ook werkt.

Deurkruk licht er ook maar net aan aangezien die meestal in een houten plank gemonteerd zit en niet altijd tegen het metalen kozijn zit.

Ja soms als ik die aan raak krijg ik ook geen schok. Ik heb nu nog truien aan, maar straks als de lente en de zomer er weer is zal het probleem zich vanzelf oplossen maar het blijft vervelend. Ik raak nu de metalen poten van mijn computer meubel aan als ik even gelopen heb en weer achter mijn bureau zit, dat lijkt te helpen.

Bijdrager
    computer space

Niks statisch aan, staat gewoon stroom op. Designfout, metaal had nooit aan USB draden verbinden mogen zitten.

Bijdrager
    SunKeeper

Uhm, Mac mini op een randaarde-stopcontact aansluiten? Dan los je dit toch direct op?

Correct me if I’m wrong.

Bijdrager
    mowat

Hebben mijn 2 alu Imacs altijd al gehad. Als je met je vinger aan het metaal komt voel je lichte schokjes of trillingen. Zelfs als hij uitgeschakeld is. Enkel als je de stekker uit het stopkontakt haalt dan stopt het. Maar ik, of mijn computers hebben er verder geen last van.

Bijdrager
    Mela
    SunKeeper op 05 maart 2015

Uhm, Mac mini op een randaarde-stopcontact aansluiten? Dan los je dit toch direct op?

Correct me if I’m wrong.

Mijn Unibody MacMini heeft geen randaarde stekker … Ik weet natuurlijk niet welk type de TS heeft.

Bijdrager
    erwin33

Hier zit hij in een geaard stekkerblok, maar de hoofdstekker zit niet in een geaard stopcontact. Maar ben niet van plan om dat te gaan vervangen natuurlijk. Moet niet gekker worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het snoer van de stekkerdoos niet in een stopcontact met randaarde zit, is natuurlijk geen enkele stekker die in de stekkerdoos zit, geaard. Of een randaarde inderdaad een oplossing is, is heel eenvoudig te controleren door de computer eens even in een stopcontact te doen dat wél een randaarde heeft — en blijkt dat dat inderdaad het probleem is, dan zie ik niet waarom vervangen van het stopcontact in de categorie „moet niet gekker worden” zou vallen … Of blijf je ook op je fiets doorrijden met een lekke band omdat hem lappen niet jouw probleem is?

Bijdrager
    Victor96

Ik had dit ook altijd met mijn MacBook Pro. Op het moment dat ik hem oplaad via een ongeaard stopcontact en ik ‘aai’/wrijf over de MacBook Pro, dan voel je een soort van trilling. Dus het kleine stroompje dat weglekt via mij. Op het moment dat ik de oplader weer uit het stopcontact haal of hem oplaad via een geaard stopcontact, dan voel je die trillingen niet.

Stroomtoevoer via een ongeaard stopcontact is niet gevaarlijk (tenzij bij onweer e.d.), maar kan zoals je merkt wel hinderlijk zijn. Je zou rubberen handschoentjes aan kunnen doen wanneer je je Mac wilt gebruiken, maar dat lijkt me ook overdreven. Stopcontact vervangen door een geaard exemplaar is het meest makkelijk en voor de hand liggend…

Bijdrager
    erwin33
    Jakko op 06 maart 2015

Als het snoer van de stekkerdoos niet in een stopcontact met randaarde zit, is natuurlijk geen enkele stekker die in de stekkerdoos zit, geaard. Of een randaarde inderdaad een oplossing is, is heel eenvoudig te controleren door de computer eens even in een stopcontact te doen dat wél een randaarde heeft — en blijkt dat dat inderdaad het probleem is, dan zie ik niet waarom vervangen van het stopcontact in de categorie „moet niet gekker worden” zou vallen … Of blijf je ook op je fiets doorrijden met een lekke band omdat hem lappen niet jouw probleem is?

Pff, zure opmerking.

Bijdrager
    erwin33
    Victor96 op 06 maart 2015

Ik had dit ook altijd met mijn MacBook Pro. Op het moment dat ik hem oplaad via een ongeaard stopcontact en ik ‘aai’/wrijf over de MacBook Pro, dan voel je een soort van trilling. Dus het kleine stroompje dat weglekt via mij. Op het moment dat ik de oplader weer uit het stopcontact haal of hem oplaad via een geaard stopcontact, dan voel je die trillingen niet.

Stroomtoevoer via een ongeaard stopcontact is niet gevaarlijk (tenzij bij onweer e.d.), maar kan zoals je merkt wel hinderlijk zijn. Je zou rubberen handschoentjes aan kunnen doen wanneer je je Mac wilt gebruiken, maar dat lijkt me ook overdreven. Stopcontact vervangen door een geaard exemplaar is het meest makkelijk en voor de hand liggend…

Dat soort capriolen ga ik dus niet doen voor iets wat alleen in de wintermaanden zich voordoet, lijkt me duidelijk…

Bijdrager
    Victor96
    erwin33 op 06 maart 2015
    Jakko op 06 maart 2015

Pff, zure opmerking.

Zo zuur is het niet bedoeld, jouw reactie vind ik zuurder.. Je gaat amper inhoudelijk in op wat we zeggen om je te helpen en doet het af als: “moet niet gekker worden, onzin of capriolen”. Hij, ik en anderen proberen alleen zo goed mogelijk advies te geven.

Een geaard stopcontact aanleggen is zo gek nog niet, zodat je gebruikservaring met de Mac beter is. Kan je ook veel andere apparaten zonder problemen aansluiten en aangesloten laten.

Het ‘upgraden’ naar geaarde stopcontacten is dan misschien een kleine ‘investering’, maar kan ook een pluspuntje zijn wanneer je je huis ooit verkoopt. Het laat zien dat je net wat meer aan onderhoud en up-to-date houden van je huis hebt gedaan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    erwin33 op 06 maart 2015

lijkt me duidelijk…

Duidelijk is het inderdaad, ja. Dat je advies vraagt en het niet opvolgt, geen punt — het is advies, geen bevel. Maar je kunt allicht beleefd reageren op mensen die je proberen van goed advies te voorzien.

Inactief
    Anoniem

Correct me if I’m wrong.

Mac mini’s zijn niet geaard, komt doordat ze dat type stekker gebruiken waar geen aarde aansluiting aan de apparaat kant zit. (Ben de naam kwijt, maar je kent ze wel, zie afbeelding). Zelfde kabel waar bijv. je Playstation en veel andere randapparatuur gebruik van maakt.

Bijdrager
    erwin33
    Victor96 op 06 maart 2015
    erwin33 op 06 maart 2015
    Jakko op 06 maart 2015

Pff, zure opmerking.

Zo zuur is het niet bedoeld, jouw reactie vind ik zuurder.. Je gaat amper inhoudelijk in op wat we zeggen om je te helpen en doet het af als: “moet niet gekker worden, onzin of capriolen”. Hij, ik en anderen proberen alleen zo goed mogelijk advies te geven.

Een geaard stopcontact aanleggen is zo gek nog niet, zodat je gebruikservaring met de Mac beter is. Kan je ook veel andere apparaten zonder problemen aansluiten en aangesloten laten.

Het ‘upgraden’ naar geaarde stopcontacten is dan misschien een kleine ‘investering’, maar kan ook een pluspuntje zijn wanneer je je huis ooit verkoopt. Het laat zien dat je net wat meer aan onderhoud en up-to-date houden van je huis hebt gedaan.

Je opmerking kwam nogal pedant over, en daar heb ik een broertje dood aan.

Bijdrager
    erwin33
    TomvdK op 07 maart 2015

Correct me if I’m wrong.

Mac mini’s zijn niet geaard, komt doordat ze dat type stekker gebruiken waar geen aarde aansluiting aan de apparaat kant zit. (Ben de naam kwijt, maar je kent ze wel, zie afbeelding). Zelfde kabel waar bijv. je Playstation en veel andere randapparatuur gebruik van maakt.

Dus heeft het geen zin om deze stekker ook in een geaard stopcontact te doen begrijp ik?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    erwin33 op 07 maart 2015

En dan begeef je je op een technologieforum op het Internet … ?

Hoe dan ook was mijn opmerking (die je denk ik bedoelt, want die haal je aan in je bericht) bedoeld als echt advies. Als ik bijdehand wil doen dan geef ik antwoord op de vragen die mensen ook echt stellen in plaats van die ze dénken dat ze gesteld hebben.

Bijdrager
    erwin33
    Jakko op 07 maart 2015
    erwin33 op 07 maart 2015

En dan begeef je je op een technologieforum op het Internet … ?

Oh, en dat is een vrijbrief om pedant te gaan lopen doen? Nou laat maar dan, je hoeft ook niet te reageren als je dat blijkbaar niet normaal kunt doen. Gegroet.

Bijdrager
    SunKeeper

De azijn was zeker weer in de aanbieding vandaag.

Een 2009 mini met een baksteen-losse-voeding met los snoer heeft daar nog netjes een ronde randaardestekker aan vast zitten. Zuur van Apple dat dat tegenwoordig ook al wegbezuinigd is, terwijl alle andere Macs (ook MacBooks) een randaardesnoer erbij geleverd krijgen.

Apparaten via randaarde aansluiten zorgt er ook nog eens voor dat bij een storing/defect (in verreweg de meeste gevallen) geen brand ontstaat, maar jouw aardlekschakelaar overslaat en alles uitgaat. Zolang het defecte apparaat aangesloten blijft kun je die schakelaar niet omgezet krijgen, terug op de ‘aan’-stand.

Dat is hoofdzakelijk de meerwaarde. Let op: Je moet wel de groen-gele draad in je leidingen hebben zitten, zonder die heb je geen verbinding met je eventuele aardlekschakelaar en heb je ook niets aan een randaardestopcontact.

Bijdrager
    erwin33

Ok, dank je.

Inactief
    Anoniem
    erwin33 op 07 maart 2015
    TomvdK op 07 maart 2015

Correct me if I’m wrong.

Dus heeft het geen zin om deze stekker ook in een geaard stopcontact te doen begrijp ik?

Nee, als je dit type stekker hebt heeft het totaal geen zin inderdaad. Maar als je een Mac Mini uit 2009 hebt wel, maar dat kan ik zo snel even niet opmaken uit de tekst. Overigens kun je ook de verwarming aanraken ipv je tafelpoot, dat werkt sowieso goed als ontlading.

Bijdrager
    erwin33

Mijn Mac Mini is uit mid 2012 dus heb deze stekker inderdaad niet, gewoon een platte stekker dus.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.