14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Metal ondersteuning in Adobe CC?

Weet iemand misschien wat de laatste ontwikkelingen zijn rondom het ondersteunen van Metal door Adobe?

https://www.macrumors.com/2015/10/05/adobe-backpedals-metal-after-effects/

Ik lees dat Apple van Open GL af wil en maak me daar een beetje zorgen over.

Bijdrager
    TheBigZ

Adobe gebruikt al Metal in sommige producten.

https://forums.adobe.com/thread/2205429

Premiere Pro CC 2015.3 provides initial support for Metal – a graphics technology from Apple that allows the CPU and GPU to work more effectively, delivering better performance.

Zie ook:

Photoshop’s future on Mac unclear: Apple deprecates OpenGL

https://forums.adobe.com/thread/2498774

Bijdrager
    Jesper

Ik hoop echt dat o.a. Adobe, Metal volledig gaat ondersteunen, anders zal mijn volgende computer toch echt een Windhoos moeten worden ondanks dat ik de interface / explorer echt om te huilen vind… Apple is echt strontvervelend bezig op deze manier.

Bijdrager
    TheBigZ

Jesper op 9 september 2018 om 16:13

Apple is echt strontvervelend bezig op deze manier.

Hoezo strontvervelend? Omdat ze keuzes maken (voor één 3D API in dit geval)?

Adobe zal uiteindelijk vast ook hierin meegaan, net als destijds met Cocoa versus Carbon.

Adobe spends ten minutes bitch-slapping Apple over Cocoa, wah wah wahs self into looking stupid

Metal is a low-level, low-overhead hardware-accelerated 3D graphic and compute shader application programming interface (API) developed by Apple Inc., and which debuted in iOS 8. Metal combines functions similar to OpenGL and OpenCL under one API. It is intended to bring to iOS, macOS, and tvOS apps some of the performance benefits of similar APIs on other platforms, such as Vulkan (which debuted in mid-February 2016) and DirectX 12.

Bijdrager
    Jesper

Strontvervelend omdat ze wéér hun eigen plan trekken terwijl ze juist blij mogen zijn dat Adobe uberhaupt nog software voor Mac OS X maakt. Ondanks dat Photoshop voor het eerst op een Mac uitkwam en ondanks dat er in de grafische sector veel mensen op een Mac werken, werkt het grootste gedeelte klanten van Adobe nog steeds op een Windhoos.

Met andere woorden Apple mag best een toontje lager zingen ipv. te verwachten dat de hele wereld om hen draait. Ik vraag me ook af hoelang software ontwikkelaars dit gedrag van Apple nog pikken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou me niet zo’n zorgen maken. Tot nu toe werkt allles perfect van Adobe in de laatste beta van Mojave.

En je kunt het wel strontvervelend vinden maar daar schiet je weinig mee op. Zeker zolang alles goed werkt! Dus onnodige paniek!

Bijdrager
    Jesper

Nouja, ik overweeg een iMac Pro. Uiteindelijk wil ik een boost in performance en daar wil ik best voor betalen, maar als Apple roet in het eten gooit door dwars te liggen met Metal en andere grappen dan overweeg ik toch liever een andere machine.

Bijdrager
    Shmoo

Wat je volgens mij gaat krijgen in de toekomst is het volgende. Bij Affinity doen ze dat nu al. Dat jij als gebruiker een keus krijgt wat je wilt gebruiken.

Het verschil hiermee is wel dat als je voor Metal kiest – dat dit geen optie meer is. Met Metal is het vooral – alles up to date houden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoezo strontvervelend? Omdat ze keuzes maken (voor één 3D API in dit geval)?

Nee, juist niet. Je had er al één en dat zijn de OpenGL en OpenCL cross-platform technologieën. Wat Apple doet is een eigen technologie implementeren en verwachten dat alle ontwikkelaars hier aan mee gaan doen. Die kans is namelijk niet zo groot als je ook voor Windows ontwikkelt want dat is nog steeds een veel grotere markt en nu Apple een eigen framework gaat gebruiken waardoor een Mac programma op dit punt niet meer cross-platform code kan bevatten kost dit extra tijd en dan zullen een aantal ontwikkelaars afhaken omdat de Mac nog steeds een miniem aandeel heeft in de markt t.o.v. Windows. Apple drukt zichzelf misschien in een ‘niche’ hiermee. Momenteel gebruikt de huidige versie van PS (19.x) inderdaad Metal maar dat komt waarschijnlijk alleen omdat Photoshop al zo lang voor de Mac gemaakt wordt. Je kunt je echt afvragen of Adobe als deze bij wijze van spreken nu pas voor het eerst een programma voor de Mac wilde maken ze dit ook deden nu Apple hun forceert om totaal andere code te gebruiken terwijl dat met OpenGL/CL dus niet hoeft.

Je kunt dit ook niet vergelijken met Cocoa versus carbon omdat dit een bredere verandering inhield want carbon was bedoeld voor de ‘classic’ programma’s en hield een veel grotere noodzakelijke verandering in. Maar dat is het nu niet want het gaat nu om één aspect van het programmeren (graphics dus) met haast de zelfde impact. Tel daar bij op dat Apple ook nog eens 32 bit wil laten vallen (en zelfs van de Intel CPU af wil) waardoor je echt wel een kans hebt dat bepaalde programma’s nooit meer ge-update zullen worden. In ieder geval kom je hier nog wel een topic tegen waarin iedereen klaagt dat na een nieuwe OS installatie bepaalde programma’s het niet meer doen ondanks dat men nu deze tekst zit te lezen. Wat Apple doet (en vreemd genoeg er vaak mee weg komt) is de gebruiker steeds weer te confronteren met dit soort issues omdat volgens Apple ‘de rest’ ouderwets is en in onbruik moet worden verklaart terwijl de rest in computerwereld het probleem niet ziet. Dit geldt voor meer dingen zoals het onzalige idee om quicklook b.v. alleen nog maar mp4 te laten herkennen en geen .MKV of AVI etc. Dus laat ik QT links liggen (die gaat steeds eerst converteren) en gebruik ik VLC, maar dat zal Apple dan wel zo bedoeld hebben?

Geblokkeerd
    Anoniem

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 9 september 2018 om 22:30</p>
    Hoezo str… bla bla bla bla bla bla bla ik stop de wereld want die draait te snel voor me bla bla bla bla bla bla ik kan niet tegen veranderingen  bla blaaaaa »

Zoals al vaker is bewezen zal de toekomst het wel weer uitwijzen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

goeie bijdrage…

Geblokkeerd
    Anoniem

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 9 september 2018 om 23:01</p>
    goeie bijdrage…

Tja altijd dat gepaniek en gezanik om iets waar je van weet dat dit goed komt (want dit is keer op keer zo) is een beetje vermoeiend. Stap dan gewoon over naar een ander OS maar loop ajb jezelf niet gek te maken met zaken waar je nog niets van weet!

Bijdrager
    Jesper

@Shyos, je komt zelf anders ook niet bepaald over als iemand die verstand van deze zaken heeft.

@Hendrik IJzerbroot, je verwoordt het mooi, ik deel dezelfde gedachte.

Dit topic ben ik in eerste instantie gestart met de vraag naar de stand van de huidige ontwikkelingen en evt. toezeggingen die gedaan zijn over veranderingen in de toekomst.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 9 september 2018 om 22:30

Wat Apple doet is een eigen technologie implementeren en verwachten dat alle ontwikkelaars hier aan mee gaan doen.

Of alle ontwikkelaars hierin meegaan, nee, maar Adobe zeker wel. Zoals ik eerder aangaf is Adobe daar al mee begonnen (in Premiere Pro). Dat zal inspanningen aan hun kant vergen, maar uiteindelijk komt het allemaal goed. We gaan over een jaar wel weer verder in dit draadje, om te kijken hoe de vlag er dan bijhangt. Maak je geen zorgen.:-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.