14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Zeolynx

Met Windows en PB op een Airport Basestation.

Hoe krijgen we dit voor elkaar?

We hebben

1 pc verbonden met ADSL via een Alcatel Speedtouch modem.
    1 Airport Extreme basestation
    1 Powerbook

De pc (windows XP) moet nu (nog)inbellen via USB naar de ADSL modem.

We hebben nu het telefoon (ADSL) stekkertje in het Basestation geklikt, en de pc via een Ethernetkabel verbonden.

Windows vind echter geen Ethernet apparaat, en ik heb geen drivers voor het Basestation.

Bijdrager
    tricksel

Haal alsjeblieft zo snel mogelijk de telefoon/adsl-draad uit je base station!!! Deze kan je base station beschadigen!

In de AirPort zit géén ADSL-modem, alleen een gewoon telefoonmodem!

Wat je zult moeten regelen is dat ofwel de PC als router gaat fungeren, ofwel een ander modem aanschaffen die die mogelijkheid heeft. Het base-station heeft geen mogelijkheid om adsl zonder meer te routeren naar andere computers toe, hiervoor is andere hardware nodig.

Voor meer info daarover verwijs ik je echter naar de zoekfunctie van dit forum; er zijn al heel wat mensen je voor geweest… Zoek bijvoorbeeld op “AirPort ADSL speedtouch”.[/b]

Bijdrager
    black_eye

We hebben nu het telefoon (ADSL) stekkertje in het Basestation geklikt, en de pc via een Ethernetkabel verbonden.

Het base station is geen ADSL router bij mijn weten, dat gaat dus niet werken.

Bijdrager
    Zeolynx

Oke, dat snap ik. Ik heb de search trouwens gebruikt, maar kon niets nuttigs vinden.

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:

– Pc aansluiten met ADSL, dan als het ware het internet sharen.

Maar hoe? Dan moet je het internet als het ware delen over de Ethernet-poort? Hoe? De Ethernet-controller-poort staat niet geinstalleerd omdat ik geen Windows drivers voor het Basestation heb.

Bijdrager
    tricksel

De basestation wordt niet gezien als een apparaat aan je PC. Je zult op je PC een mogelijkheid moeten vinden om internet te delen, en dat m.b.v. de instellingen op de base station “oppikken”. Het eerste kun je doen met Windows zelf danwel iets als bijv. WinGate, dat laatste heb je de handleiding bij je base station voor; daar kan ik je niet mee verder helpen, daar ik er zelf geen heb.

Bijdrager
    walinsky

je kunt wel degelijk je airport als router gebruiken; hiervoor zou ik zeker de windoosdoos niet gebruiken…
    goede volgorde is:
    adsl-stekker in de speedtouch
    netwerktouwtje van speedtouch naar airport wan-port
    netwerktouwtje van windoosdoos naar airport ethernet-port
    (netwerktouwtjes konden wel eens cross-cables moeten zijn; ik heb echter wel eens een gerucht
    gehoord dat Apple intelligente netwerkkaarten heeft die de cross zelf maken. Naar ik meen zit er op de Alcatel een schakelaar hub/werkstation; dan heb je daar zeker geen cross-cable nodig)
    powerbook opstarten; in /applications/utilities/AirPort Setup Assistant opstarten
    nu kun je ervoor kiezen om de airport DHCP uit de laten delen; dit is de gemakkelijkste oplossing
    op de windoosdoos zet je in netwerkverbindingen de ethernetkaart/tcp-ip op automatisch een adres verkrijgen…
    … en je bent connected!

Bijdrager
    Uxmal
    Bijdrager
    de.Studio

Mijn opstelling (die perfect werkt) om je een induk te geven wat mogelijk is:

Speedtouch 510 Multi Router
    Airport Extreme (2x; 1 beneden als brug)
    Windows laptop (met Belkin netwerkkaart) in Speedtouch geplugd
    Airport ook in SpeedTouch geplugd (neem de juiste aansluiting op de Airport !)
    Draadoos netwerk met : G5 2×2 Ghz, Powerbook 12 inch en iMac 17 inch
    iMac DV in Airport geplugd; werkt ook als printerserver. Kan dus draadloos printen !

Kan ook bestanden delen met de Windows laptop via SMB.

Bijdrager
    black_eye

Als iedereen ff goed leest, dan zie je dat hij een USB ADSL-modem heeft en die kun je niet aansluiten op de Airport.

De pc (windows XP) moet nu (nog)inbellen via USB naar de ADSL modem.

Dan heeft hij waarschijnlijk een groen of rood USB-modem.

Voor de meest stabiele verbinding kun je het beste het USB modem vervangen voor een Ethernet ADSL modem en dan de bovenstaande tips uitvoeren.

Bijdrager
    cabbie
    ”black_eye”

Als iedereen ff goed leest, dan zie je dat hij een USB ADSL-modem heeft en die kun je niet aansluiten op de Airport.

kan de USB DSL modem wel rechtstreeks op de Mac aangesloten worden?

Bijdrager
    black_eye
    ”cabbie”
    ”black_eye”

kan de USB DSL modem wel rechtstreeks op de Mac aangesloten worden?

Jep, dat kan zonder problemen. Je kan evt. ook je internet delen, maar een USB modem “belt” in. Ik heb nog nooit getest of het delen dan goed gaat omdat de verbinding verdwijnt als je de inbelverbinding verbreekt

Bijdrager
    cabbie

Goed om te weten (mijn pa wil adsl). Maar voor het huidige probleem:
    Zeolynx zou zijn usb modem aan de powerbook kunnen hangen en de internet verbinding sharen via de airport. dat wil-ie vast niet…..

Bijdrager
    Uxmal

ethernetmodem kopen lijkt mij beter idee… toch zonde van adsl dat je moet inbellen?

Bijdrager
    black_eye

Het is niet voor niets dat KPN de USB modems er uit heeft gegooid. Wij (ik werk bij Solcon) kregen niets dan klachten met die dingen.

USB is leuk, maar niet als het om een netwerk gaat. te instabiel

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.