18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Robbes

met welk format moet ik EXTERNE HD formatteren voor MAC & SMART TV (samsung)

Hoi;

Ik heb een externe HD van LaCie (500GB) en deze wil ik gebruiken op:
    1. Mijn Mac.
    2. Mijn Samsung Smart TV.

Huidige situatie:
    De externe HD is nu FAT32 geformatteerd en wordt wél herkend op mijn MAC maar niet door de Samsung TV.

Gewenste situatie:
    De externe HD moet zowel door mijn MAC als door de Samsung TV worden herkend. Ik wil namelijk video’s rechtstreeks van die externe HD op de TV afspelen. De TV heeft USB ingangen en daar kan ik de externe HD dus op aansluiten. Als ik de films op een USB stick zet dan wordt de bron wél herkend. De Fat32 geformatteerde externe HD wordt nu dus niet herkend.

EDIT: De USB stick (2GB) heeft als structuur FAT16.

Iemand tips welk formaat / structuur nu geschikt is?

Thanks;

Robbes.

Bijdrager
    Sascha

Gebruik dan dezelfde structuur als die van je usb-stick?

Bijdrager
    Robbes

De USB stick heeft een stuctuur van FAT16!

Bijdrager
    www.project-euh.com

Misschien kan het ook exFat aan? Dat kan je Mac ook aan…

Bijdrager
    TheBigZ

De Samsung Smart TV’s ondersteunen FAT16, FAT32 en NTFS.

Weet je zeker dat die USB-schijf FAT32 is geformatteerd?

Bijdrager
    poing

Je kan ook de hd aan de computer hangen en dan een hdmi kabel van je mac naar je tv aansluiten. Je kan dan alles met behulp van bv de vlc player op je tv kijken. Wil je tv programma’s opnemen op de hd, dan moet je de hd aan de usb 1 port van je tv hangen. Je samsung tv stelt hem dan speciaal in om te gebruiken om tv programma’s op te nemen en af te spelen. Staat hij eenmaal ingesteld voor je samsung dan is hij op dat moment alleen te gebruiken voor je tv.

Bijdrager
    Robbes

Dank allen voor de reacties!

De Samsung Smart TV’s ondersteunen FAT16, FAT32 en NTFS.
    Weet je zeker dat die USB-schijf FAT32 is geformatteerd?

Ja, ik weet zeker dat:
    1. de externe HD (500GB) FAT32 geformatteerd is.
    2. de USB STICK (2GB) FAT16 geformatteerd is.

Zie ook onderstaande screenshots!

De Externe HD (Fat32):

USB Stick (Fat16):

Als je de harddisk wilt gebruiken moet je de HD aansluiten op de speciale usb ingang op je tv dit is meestal usb 1 . Hij word dan speciaal voor opname gebruik voor de tv ingesteld en en dan alleen is de hd bruikbaar op programma’s op te nemen en af te spelen.

Ik heb zowel de USB stick als de Externe HD op alle poorten van de SMART TV aangesloten. De USB Stick wordt altijd herkend en de Externe HD nooit.

Misschien kan het ook exFat aan? Dat kan je Mac ook aan…

Dit exFat ken ik niet. Ik zal eens Googelen wat dit is en of het van invloed kan zijn…

Iemand nog tips? Thanks!

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je die USB schijf eens bekijken in Schijfhulpprogramma?
    Is het partitieschema MBR (Master Boot Record) of GPT (GUID Partition Table)?
    Als het GPT is zou je kunnen proberen om de schijf opnieuw te initialiseren naar MBR.

Bijdrager
    Robbes

Kun je die USB schijf eens bekijken in Schijfhulpprogramma?
    Is het partitieschema MBR (Master Boot Record) of GPT (GUID Partition Table)?
    Als het GPT is zou je kunnen proberen om de schijf opnieuw te initialiseren naar MBR.

Kun je mij uitleggen wáár ik moet kijken in Schijfhulpprogramma? Ik heb zowel de instellingen van de USB stick als de USB externe HD uitvoerig bekeken maar zie nergens de termen (MBR, GPT) staan die je noemt.

Wat me wél opviel is dat bij de Externe HD links onderin bij het tabblad ‘wissen’ bij Partitie-indelingsschema stond: Apple partitie-indeling. Bij de USB Stick stond bij dit niet.

Zou het helpen als ik de USB schrijf op een windows PC formatter? (helaas heb ik deze nu niet voorhanden en kan het dus niet uitproberen!).

Trouwens: de Externe HD is nu zo goed als leeg. In verschillende structuren formatteren is dus geen enkel probleem!

Bijdrager
    TheBigZ

Het staat rechtsonderaan (Apple Partition Map, in het plaatje hieronder).
    http://support.apple.com/kb/TS2644?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    poing

Je kan de hd ook via je tv formatteren.

Bijdrager
    Robbes

@TheBigZ Thanks voor de moeite om een screenshot in te voegen!

Het staat rechtsonderaan (Apple Partition Map, in het plaatje hieronder).
    http://support.apple.com/kb/TS2644?viewlocale=nl_NL

Ik heb het even gecheckt en de Externe HD stond op Apple Partitie Indeling. Deze heb ik gewijzigd in MBR. Helaas zonder resultaat. De Samsung TV herkend de HD niet, ongeacht de USB poort van de TV waarop ik de externe HD aankoppel.

Helaas kan ik GPT / MBR instelling van de USB stick niet checken. Dit komt omdat de knop ‘opties’ niet geactiveerd kan worden bij de USB stick. De partitie-indelingsschema van de USB stick is: Niet geformatteerd. Hier kan ik weinig aan veranderen denk ik.

Je kan de hd ook via je tv formatteren.

Ik heb al eerder gezocht naar deze functie maar het probleem is dat de TV de Externe HD niet herkent. Er valt dan ook weinig te formatteren natuurlijk….

Bijdrager
    Robbes

Aanvulling: ik heb nog even lopen Googelen en geprobeerd om mijn Externe HD in de FAT16 structuur te krijgen. Na wat geklooi in de Terminal kwam ik ergens tegens dat “FAT 16 only supports 2 GB or less”. Daar heb ik dus geen moer aan.

Bijdrager
    www.project-euh.com

Heeft de externe HD een externe voeding of krijgt deze zijn stroom via de USB? Wellicht krijgt deze dan van de Samsung te weinig stroom.

Bijdrager
    Robbes

Heeft de externe HD een externe voeding of krijgt deze zijn stroom via de USB? Wellicht krijgt deze dan van de Samsung te weinig stroom.

Thanks voor het meedenken maar dit bleek het niet te zijn.

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Voor de volledigheid van dit draadje post ik hem hieronder. Handig voor het geval iemand dezelfde vraag heeft.

– formatteer de externe HD op een Windows PC naar het format NTSF.
    – installeer op je mac NTSF for MAC (klik). Een mac kan namelijk standaard NTSF wél lezen maar niet schrijven. Met dit programma kan dat wel. Ik heb zelf versie 8.0 geinstalleerd en die werkt prima.
    – Het format exFat heb ik ook geprobeerd maar werd niet herkend door de Smart TV.

Bijdrager
    SunKeeper

Het is NTFS, en Mac. Om het duidelijk te houden.:wink:

Bijdrager
    CyberCiska

Thanx voor de verduidelijking hier, ik zit namelijk met het zelfde probleem. Inmiddels zie ik dat exFat een goede oplossing zou zijn. Mits ik niet zo’n oude osx zou hebben en ik hier net lees dat Samsung het ook niet herkend.
    Ik zit hier met een tiger. Dus ik wil ook graag met de NTFS aan de gang. Iemand ook een tip voor een gratis tool?

Bijdrager
    Soulshaker

NTFS for mac

http://macntfs-3g.blogspot.com/

het is wel een beetje buggy

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.